Урок "Мохи. Лаборатрне дослідження "Будова моху"".

Про матеріал
Урок вивчення нового матеріалу з біології в 6 класі.Основні етапи уроку передбачають грунтовне вивчення будови мохів.Для закріплення знань виконується лабораторне дослідження "Будова моху" з використанням зошитів з друкованою основою.
Перегляд файлу

Урок №            47                клас               6            

Тема:  Мохи. Лабораторне  дослідження  « Будова  моху» 

Цілі:   розглянути  особливості  мохів як вищих  рослин; розвивати  поняття про  значення мохів  у природі  й для  людини.

Тип  уроку :  засвоєння  нових знань.

Унаочнення : таблиця «Різноманітність мохів», підручники, робочі зошити з друкованою основою , малюнки, фото по можливості, гербарій, лупи.

                                             Хід  уроку.

І.  Організаційний  етап.

ІІ. Актуалізація  опорних знань.

  1. Асоціативний кущ.  Водорості.  Які  асоціації  викликають? ( усно).
  2. Біологічний практикум.  Задача  та міні –тести. (зошит робочий, стор.70 ).

ІІІ. Мотивація  навчальної діяльності.    Сьогодні ми розпочинаємо  знайомитись і вивчати вищі рослини, тобто вони складніші за будовою та розвитком.  І  першими будуть мохи—вищі спорові рослини.

ІV. Вивчення  нового матеріалу ( пояснення з елементами бесіди).

  1. Загальна  характеристика виду.

На  Землі  приблизно  27 000 видів  мохів!  Поширені вони повсюди , особливо в зволо-жених місцях.

 –З якою сторони сторони світу  вони вкривають дерева чи пеньки і допомагають орієнтуватись мандрівникам ? ( з північної).  Чому ?  ( мало сонця потрапляє).

 Мохи – це вищі спорові рослини, в яких  уже є диференціація ( поділ ) на тканини, але немає провідних тканин. Відсутні  корені, але є особливі вирости, які кріплять рослину-ризоїди. За будовою тіла утворюють дві групи : примітивні ( сланеві) та листостеблові ( є певні органи).

 Робота з таблицею та підручником. Таблиця – розгляд  загальної  будови мохів на прикладі зозулиного льону та сфагнуму. Підручник – мал.168. Різні групи мохів.( маршан-ція, зозулин льон, сфагнум).

2.Розмноження мохів.

Розмноження мохів  розглянемо на прикладі моху зозулин льон, який є роздільно –статевою рослиною. У інших  мохів  подібний  цикл розвитку. У мохів послідовно зміню-ються  в процесі  розмноження  статеве  (гаметофіт)  та  нестатеве (спорофіт) покоління.

Далі по таблиці та  мал.169  підручника  розглядаємо  розмноження  зозулиного  льону.

Рослини моху  утворюють подушечки, які ми можемо  бачити, в вологих місцях. Насправді оці  зелені маленькі  рослинки з  пагонами  листочками та стеблами і є власне мох. Це покоління називають статевим (гаметофіт), яке переважає в розвитку. На верхівці цих рослинок на різних  утворюються статеві клітини –чоловічі  і жіночі. Запліднення  відбувається обовязково  в  вологому  середовищі ,коли  чоловічі  спермії ,які можуть рухатись, потрапляють на верхівки жіночих рослинок.  Далі утворюється зигота, а з неї зародок, який  дає початок  нестатевому  поколінню -  це  спорогон (ниточка,коробочка,де утворюються спори, присоски для кріплення). (підручник ,мал.170).Він розвивається лише на жіночих особинах.  Після дозрівання  спори розносяться вітром на певну відстань,де вже кожна спора проростає в зелену нитку,схожу на  водорість-чоловічу або жіночу і цикл повторюється. З цих ниток виростає молоде статеве покоління ,рослинки,які ми бачимо.

  1. Торфяний мох сфагнум.   ( по таблиці та підручнику).

   Це білий мох, тому що в будові має безбарвні клітини, тут є мертві  клітини , заповнені повітрям, які маскують зелений колір рослини. Вони здатні вбирати багато вологи, тому ростуть на болотах. Стебло стоїть прямо в воді, ризоїдів немає, але стебло досить розалужене. Пагони дуже щільно прилягають. Сфагнум росте верхівкою,а низ відмирає. От якраз відмерлі рештки утворюють з часом торф. Цікаво,що під час війни сфагнум використовували для лікування гнійних ран, адже він має бактерицидні властивості.

V. Узагальнення  і систематизація знань.

Лабораторне дослідження  « Будова  моху»

Цілі: розглянути мох зозулин льон  за гербарними зразками та виявити ознаки вищих рослин.

  1. Інстуктаж з БЖД.
  2. По   робочому зошиту з друкованою основою  ( стор. 71)

VІ.  Підсумок , домашнє завдання.  Опрацювати  параграф 39.  Готуємо матеріали до міні -проєктів.

 

 

 

 

 

docx
Додано
25 жовтня 2022
Переглядів
738
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку