Урок № 47 клас 6
Тема: Мохи. Лабораторне дослідження « Будова моху»
Цілі: розглянути особливості мохів як вищих рослин; розвивати поняття про значення мохів у природі й для людини.
Тип уроку : засвоєння нових знань.
Унаочнення : таблиця «Різноманітність мохів», підручники, робочі зошити з друкованою основою , малюнки, фото по можливості, гербарій, лупи.
Хід уроку.
І. Організаційний етап.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Сьогодні ми розпочинаємо знайомитись і вивчати вищі рослини, тобто вони складніші за будовою та розвитком. І першими будуть мохи—вищі спорові рослини.
ІV. Вивчення нового матеріалу ( пояснення з елементами бесіди).
На Землі приблизно 27 000 видів мохів! Поширені вони повсюди , особливо в зволо-жених місцях.
–З якою сторони сторони світу вони вкривають дерева чи пеньки і допомагають орієнтуватись мандрівникам ? ( з північної). Чому ? ( мало сонця потрапляє).
Мохи – це вищі спорові рослини, в яких уже є диференціація ( поділ ) на тканини, але немає провідних тканин. Відсутні корені, але є особливі вирости, які кріплять рослину-ризоїди. За будовою тіла утворюють дві групи : примітивні ( сланеві) та листостеблові ( є певні органи).
Робота з таблицею та підручником. Таблиця – розгляд загальної будови мохів на прикладі зозулиного льону та сфагнуму. Підручник – мал.168. Різні групи мохів.( маршан-ція, зозулин льон, сфагнум).
2.Розмноження мохів.
Розмноження мохів розглянемо на прикладі моху зозулин льон, який є роздільно –статевою рослиною. У інших мохів подібний цикл розвитку. У мохів послідовно зміню-ються в процесі розмноження статеве (гаметофіт) та нестатеве (спорофіт) покоління.
Далі по таблиці та мал.169 підручника розглядаємо розмноження зозулиного льону.
Рослини моху утворюють подушечки, які ми можемо бачити, в вологих місцях. Насправді оці зелені маленькі рослинки з пагонами листочками та стеблами і є власне мох. Це покоління називають статевим (гаметофіт), яке переважає в розвитку. На верхівці цих рослинок на різних утворюються статеві клітини –чоловічі і жіночі. Запліднення відбувається обовязково в вологому середовищі ,коли чоловічі спермії ,які можуть рухатись, потрапляють на верхівки жіночих рослинок. Далі утворюється зигота, а з неї зародок, який дає початок нестатевому поколінню - це спорогон (ниточка,коробочка,де утворюються спори, присоски для кріплення). (підручник ,мал.170).Він розвивається лише на жіночих особинах. Після дозрівання спори розносяться вітром на певну відстань,де вже кожна спора проростає в зелену нитку,схожу на водорість-чоловічу або жіночу і цикл повторюється. З цих ниток виростає молоде статеве покоління ,рослинки,які ми бачимо.
Це білий мох, тому що в будові має безбарвні клітини, тут є мертві клітини , заповнені повітрям, які маскують зелений колір рослини. Вони здатні вбирати багато вологи, тому ростуть на болотах. Стебло стоїть прямо в воді, ризоїдів немає, але стебло досить розалужене. Пагони дуже щільно прилягають. Сфагнум росте верхівкою,а низ відмирає. От якраз відмерлі рештки утворюють з часом торф. Цікаво,що під час війни сфагнум використовували для лікування гнійних ран, адже він має бактерицидні властивості.
V. Узагальнення і систематизація знань.
Лабораторне дослідження « Будова моху»
Цілі: розглянути мох зозулин льон за гербарними зразками та виявити ознаки вищих рослин.
VІ. Підсумок , домашнє завдання. Опрацювати параграф 39. Готуємо матеріали до міні -проєктів.