Календарно-тематичне планування навчального матеріалу
з предмету «Біологія»
на І семестр
Вчитель: Куралісова Анна Олегівна
Навчальні програми: План складено згідно програми для загальноосвітніх навчальних закладів 6-9 класів, затвердженої Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
Підручник: Біологія: підруч.для 6 кл.загальноосвіт.навч.закл./І.Ю.Костіков та ін. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2014. – 256с.:іл.
Структура 2022-2023 н.р.
Семестри |
Загальна кількість навчальних годин |
Кількість годин на тиждень |
Кількість тем |
І |
32 |
2 |
3 |
ІІ |
38 |
2 |
2 |
І семестр:
№ |
Назва теми |
К-сть годин |
|
Вступ |
4 |
1 |
Клітина |
9 |
2 |
Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності |
10 |
3 |
Рослини |
9 (з 21) |
Календарно-тематичне планування з біології 6 класу на 2022-2023 навчальний рік
(70 год – 2 год на тиждень)
№ з\п |
Дата за пл. |
Дата факт. |
Теми розділів та уроків |
Примітка |
Діяльність (уміння) |
Знання |
|
І семестр Вступ (4 год.) |
|||||||
1 |
|
|
Біологія – наука про життя. Основні властивості живого. |
Д/з: §1. |
розрізняє: об’єкти живої природи; практикує: метод спостереження біологічних об’єктів |
Термінами: - біологія, спостереження, експеримент називає: - основні властивості живого (ріст, розмноження, взаємодія із зовнішнім середовищем); наводить приклади: - основних груп організмів (бактерії, рослини, тварини, гриби); - методів біологічних досліджень організмів (спостереження, опис, порівняння, експеримент) |
|
2 |
|
|
Різноманітність життя (на прикладах тварин, рослин, грибів, бактерій). Поняття про віруси. |
Демонстрування об’єктів живої природи (у тому числі на електронних носіях). Д/з: §2 |
|||
3 |
|
|
Науки, що вивчають життя. |
Д/з: §3. |
|||
4 |
|
|
Методи біологічних досліджень організмів. |
Д/з: §4. |
|||
Тема 1. Клітина (9 год.) |
|||||||
5 |
|
|
Клітина – одиниця живого. Історія вивчення клітини. |
Д/з: §5 |
розпізнає: - на моделях, фотографіях рослинну і тваринну клітини та їхні складові частини; - на мікропрепаратах рослинних клітин їхні складові;
уміє: - налаштувати шкільний оптичний мікроскоп та отримати чітке зображення мікроскопічного об’єкта; - виготовляти прості мікропрепарати рослинних клітин;
дотримується правил: - роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням |
Терміни: - клітина, клітинна мембрана, клітинна стінка, цитоплазма, ядро, пластиди, мітохондрії, вакуоля;
називає: - основні елементи світлового мікроскопа; - основні властивості клітини: ріст, поділ, обмін з навколишнім середовищем;
наводить приклади: - складових частин клітини (клітинна мембрана, клітинна стінка, цитоплазма, ядро, органели: пластиди, мітохондрії, вакуоля); порівнює: рослинну і тваринну клітину |
|
6 |
|
|
Збільшувальні прилади. |
Д/з: §6 |
|||
7 |
|
|
Практична робота 1. Будова світлового мікроскопа та робота з ним. |
Д/з: повторити§6. |
|||
8 |
|
|
Загальний план будови клітини. |
Демонстрування моделей, зображень (у тому числі електронних) клітин рослин і тварин. Д/з: §§7, 8. |
|||
9 |
|
|
Будова рослинної клітини. Лабораторне дослідження: будова клітини (листка елодеї, плоду горобини, кавуна, помідора тощо). |
Демонстрування моделей, зображень (у тому числі електронних) клітин рослин. Д/з: §§8, 9. |
|||
10 |
|
|
Практична робота 2. Виготовлення мікропрепаратів шкірки луски цибулі та розгляд її за допомогою оптичного мікроскопа. |
Д/з: повторити §§7, 8, 9. |
|||
11 |
|
|
Будова тваринної клітини. |
Демонстрування моделей, зображень (у тому числі електронних) клітин тварин. Д/з: §§ 7, 8, 9. |
|||
12 |
|
|
Основні властивості клітини (ріст, поділ, обмін з навколишнім середовищем). |
Д/з: §10. |
|||
13 |
|
|
Узагальнення і систематизація знань, умінь та навичок з тем: «Вступ», «Клітина». |
Д/з: повторити §§ 1-10. |
|||
|
|
|
Тематична |
|
|
|
|
Тема 2. Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності (10 год.) |
|||||||
14 |
|
|
Бактерії – найменші одноклітинні організми. Середовища існування, процеси життєдіяльності, особливості будови. |
Демонстрування колекцій зображень (у тому числі електронних) бактерій (на прикладі вивчених).Д/з: §11; міні-проект (на вибір): Чому скисає молоко? Корисний йогурт. Живі фільтри. |
розпізнає (на моделях і фотографіях): - одноклітинні організми (із числа вивчених);
описує: - середовища існування та будову одноклітинних організмів (на прикладі вивчених);
- процеси життєдіяльності одноклітинних організмів;
порівнює за вказаними ознаками:
застосовує знання: - для профілактики інфекційних та паразитарних захворювань; - про процеси життєдіяльності одноклітинних у побуті;
дотримується правил: - роботи з мікроскопом |
Терміни: - бактерії, одноклітинні організми, колоніальні організми, багатоклітинні організми;
називає: - ознаки бактеріальної клітини;
наводить приклади: - одноклітинних, колоніальних та багатоклітинних організмів без тканин;
знає: - особливості будови одноклітинних;
розуміє: - процеси життєдіяльності (живлення, дихання, подразливість, розмноження, рух) |
|
15 |
|
|
Різноманітність бактерій, їх значення в житті людини. Шкідливі бактерії.
|
Демонстрування колекцій зображень (у тому числі електронних) бактерій (на прикладі вивчених). Д/з: §12. |
|||
16 |
|
|
Різноманітність бактерій, їх значення в житті людини. Корисні бактерії. Представлення результатів міні-проектів: «Чому скисає молоко?», «Корисний йогурт». |
Демонстрування колекцій зображень (у тому числі електронних) бактерій (на прикладі вивчених). Д/з: §13. |
|||
17 |
|
|
Різноманітність бактерій, їх роль у природі |
Демонстрування колекцій зображень (у тому числі електронних) бактерій (на прикладі вивчених). Д/з: §14. |
|||
18 |
|
|
Одноклітинні організми. Хламідомонада, діатомові водорості, (середовища існування, процеси життєдіяльності, особливості будови, роль у природі та житті людини). |
Демонстрування мікропрепаратів одноклітинних організмів; колекцій зображень (у т. ч. електронних)одноклітинних (на прикладі вивчених). Д/з: §15, 17. |
|||
19 |
|
|
Евглена зелена, амеба (середовища існування, процеси життєдіяльності, особливості будови, роль у природі та житті людини). |
Демонстрування мікропрепаратів одноклітинних організмів; колекцій зображень (у тому числі електронних) одноклітинних (на прикладі вивчених). Д/з: §15,16. |
|||
20 |
|
|
Інфузорія (середовище існування, процеси життєдіяльності, особливості будови, роль у природі та житті людини). Лабораторне дослідження: спостереження інфузорій. |
Демонстрування мікропрепаратів одноклітинних організмів; колекцій зображень (у тому числі електронних) одноклітинних (на прикладі вивчених). Д/з: §16. |
|||
21 |
|
|
Паразитичні одноклітинні організми. |
Демонстрування мікропрепаратів одноклітинних організмів; колекцій зображень (у тому числі електронних) одноклітинних (на прикладі вивчених). Д/з: §16. |
|||
22 |
|
|
Колоніальні організми, перехід до багатоклітинності (губки, ульва). Представлення результатів міні-проекту «Живі фільтри».
|
Демонстрування колекцій зображень (у тому числі електронних) колоніальних та багатоклітинних організмів (на прикладі вивчених). Д/з: §§18,19. |
|||
23 |
|
|
Контрольна робота № 1 з теми «Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності». |
Д/з: повторити §§11-19. |
|||
Тематична |
|||||||
Тема 3. Рослини (21 год.) |
|||||||
24 |
|
|
Рослина живий організм. Фотосинтез як характерна особливість рослин. |
Демонстрування дослідів, що підтверджують фотосинтез. Д/з: §21,міні-проєкт (на вибір):Листопад. Квіти і комахи. Рослини-мандрівники. Рослини-хижаки. |
- ріст і розвиток рослинного організму (розвиток рослини з насінини) розпізнає: - клітини, тканини та органи рослини; - цибулину, кореневище, бульбу картоплі як видозмінені підземні пагони; порівнює за вказаними ознаками: - процеси фотосинтезу та дихання; - статеве й нестатеве розмноження; установлює: - біологічне значення видозмін вегетативних органів (на прикладах); - біологічне значення суцвіть, плодів; аналізує: - значення фотосинтезу, живлення, дихання, випаровування води в житті рослин; планує: - власні спостереження будови та життєдіяльності рослини; прогнозує: - результати власних спостережень; практикує: - дослідження будови органів рослини; - досліди, що підтверджують основні процеси життєдіяльності рослин; уміє: - розмножувати рослини; - пророщувати насінини; - фіксувати результати дослідів і досліджень; - моделювати біологічні об’єкти та процеси; дотримується правил: - роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням; застосовує знання: - для догляду за рослинами |
- рослини, вегетативні органи рослини (корінь, стебло, листок, брунька), статеве розмноження рослин, нестатеве розмноження рослин, фотосинтез, живлення рослин, квітка, суцвіття, запилення, запліднення, насінина, плід; називає: - основні процеси життєдіяльності рослини (ріст, живлення, фотосинтез, дихання, транспорт речовин); - умови та речовини, необхідні для життєдіяльності рослин; - умови, за яких відбувається фотосинтез; - форми розмноження рослин (статеве, нестатеве);
наводить приклади: - тканин, органів рослин; - способів запилення; - способів розмноження рослин (3-4); - рухів рослин; - рослин з видозмінами кореня (3-4), - рослин з видозмінами пагона та його частин (3-4); - рослин з різними типами суцвіть, різними типами плодів, різними способами поширення плодів і насінин (3-4);
пояснює: - запилення та запліднення; характеризує: - будову кореня, стебла, листка у зв’язку з функціями; - бруньку як зачаток пагона; - квітку як орган насіннєвого розмноження рослин |
|
25 |
|
|
Живлення (мінеральне, повітряне) рослин. |
Демонстрування дослідів, що підтверджують вплив мінеральних речовин на розвиток рослин. Д/з: §21. |
|||
26 |
|
|
Дихання рослин. Рухи рослин. |
Демонстрування дослідів, що підтверджують дихання рослин. Д/з: §21; дослідницький практикум - дослідження процесу росту вегетативних органів. |
|||
27 |
|
|
Будова рослини. Тканини рослин. |
Д/з: §§22,23. |
|||
28 |
|
|
Будова рослини. Органи рослин. Дослідницький практикум: дослідження процесу росту вегетативних органів. |
Д/з: §20, дослідницький практикум - спостереження за розвитком пагона з бруньки. |
|||
29 |
|
|
Корінь:будова,основні функції. Лабораторне дослідження будови кореня. |
Демонстрування дослідів, що підтверджують поглинання коренем води; мікропрепаратів внутрішньої будови кореня. Д/з: §24; дослідницький практикум - транспорт речовин по рослині. |
|||
30 |
|
|
Кореневі системи. Видозміни кореня. |
Д/з: §25. |
|||
31 |
|
|
Пагін: будова, основні функції. Лабораторні дослідження: будови пагона; будови бруньки.Дослідницький практикум: спостереження за розвитком пагона з бруньки. |
Д/з: §26. |
|||
32 |
|
|
Стебло – осьова частина пагона. Будова і функції стебла. Дослідницький практикум: транспорт речовин по рослині. |
Демонстрування мікропрепаратів внутрішньої будови стебла. Д/з: §27. |
|||
|
|
|
Тематична |
|
|
|
|