План-конспект уроку, мета якого формування загальних знань про будову та життєдіяльність основних груп молюсків (Черевоногі, Двостулкові, Головоногі), закріпити вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки на прикладі встановлення взаємозв'язку між будовою тварини та способом її життя
Тема: Молюски
Мета:
Тип уроку: засвоєння нових знань
Очікувані результати: після уроку учень: оперує зазначеними термінами; називає середовища існування та способи життя молюсків; особливості зовнішньої будови молюсків; рідкісні види тварин; наводить приклади тварин типу Молюски; види тварин, поширені в Україні та своїй місцевості.
Поняття та терміни: безхребетні, асиметрія тіла, черепашка, екзоскелет, хітин, мантія, мантійна порожнина.
Обладнання: таблиці «Зовнішня будова Черевоногих молюсків», «Зовнішня будова Двостулкових молюсків», колекція «Черепашки морських молюсків»
Хід роботи
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Фронтальна бесіда
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Інтерактивний метод «Відгадай, про кого йде мова». Вчитель зачитує по одній підказці
Слово вчителя
Річ йде про молюсків.
Перегляд відео «Молюск-вампір», «Емоції вісьміногів»
Демонстрація черепашки Рапани венозної
Доповідь учня
Черепашки рапани – улюблений сувенір відпочиваючих на Чорному і Азовському морях, однак опинився там цей хижий молюск незаконно. Він прибув з Японського моря (за однією з версій, на днищах торпедних катерів після війни) і відмінно влаштувався, так як ворогів (на кшталт морської зірки) у нього не знайшлося. У Чорному морі рапани зжерли майже всю популяцію місцевих мідій і устриць, які колись становили славу курортних ресторанів. Втішає лише те, що й сам хижий молюск виявився досить смачним: його добувають в промислових обсягах і подають на шпажці.
IV. Оголошення теми та завдань уроку
V. Вивчення нового матеріал
Бесіда, робота з підручником
Робота з інтернет ресурсом , створення опорного конспекту, демонстрація колекції черепашок
Тип Молюски |
||
Клас Черевоногі |
Клас Двостулкові |
Клас Головоногі |
асиметричні |
двобічна |
двобічна |
Несегментоване тіло |
||
Вторинна порожнина тіла (целом) |
||
Голова, тулуб, нога |
Тулуб, нога |
Голова, тулуб, воронка , щупальця з присосками |
Від боків тулуба відходить мантія – складка стінки тіла, що вкрита як все тіло епідермісом. Мантія утворює мантійну порожнину, що сполучається з зовнішнім середовищем. Мантійний комплекс органів: вивідні шляхи статевої, травної та видільної систем, нирки та перикард. |
||
Черепашка |
|
|
Конхіоліновий Вапняковий |
Конхіоліновий Вапняковий Перламутровий |
Редукована або занурена (каракатиця, кальмар) |
Радула |
Фільтрація |
Ротовий отвір, хижі |
Глотка, стравохід, шлунок, печінка, кишечник, анальний отвір вікривається в мантійну порожнину |
||
Зябра, легеня |
зябра |
зябра |
Незамкнена кровоносна система, серце з передсердями |
||
Декілька нирок |
||
гермафродіти |
Роздільностатеві |
роздільностатеві |
Нервова система розкидано-вузлового типу |
Складнопобудовані головні ганглій «мозок», примати моря |
|
Органи чуття: очі, органи хімічного чуття, дотику рівноваги |
VІ. Узагальнення та систематизація знань
Знайдіть відповідність між ознакою та групою молюсків
Черевоногі |
Двостулкові |
Головоногі |
2,4,8,9 |
1,2,4, 6, 7 |
1,2,5, 7 |
Дайте відповідь на питання
VІІ. Домашнє завдання
Учні об’єднуються у команди. Домашнє завдання кожної команди «Реклама молюсків».
VІІІ. Підбиття підсумків