Урок "Молюски. Загальна характеристика основних класів"

Про матеріал

План-конспект уроку, мета якого формування загальних знань про будову та життєдіяльність основних груп молюсків (Черевоногі, Двостулкові, Головоногі), закріпити вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки на прикладі встановлення взаємозв'язку між будовою тварини та способом її життя

Перегляд файлу

Тема: Молюски

Мета:

  • повторити особливості будови кільчастих червив, ознайомитися з типом Молюски, їх загальною характеристикою та різноманіттям; навчитися розпізнавати тварин на зображеннях, у колекціях;
  • закріпити вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки на прикладі встановлення взаємозв’язку між будовою тварини та способом її життя; розвивати вміння працювати з підручником; удосконалювати вміння працювати з лабораторними об’єктами;
  • виховувати любов до природи; почуття краси природи та радість її пізнання.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Очікувані результати: після уроку учень: оперує зазначеними термінами; називає середовища існування та способи життя молюсків; особливості зовнішньої будови молюсків; рідкісні види тварин; наводить приклади тварин типу Молюски; види тварин, поширені в Україні та своїй місцевості.

Поняття та терміни: безхребетні, асиметрія тіла, черепашка, екзоскелет, хітин, мантія, мантійна порожнина.

Обладнання: таблиці «Зовнішня будова Черевоногих молюсків», «Зовнішня будова Двостулкових молюсків», колекція «Черепашки морських молюсків»

Хід роботи

І. Організаційний етап

ІІ. Актуалізація опорних знань

Фронтальна бесіда

  1. Від яких тварин походить тип Членистоногі?
  2. Яка симетрія тіла у кільчастих черв’яків, членистоногих?
  3. Про який спосіб життя це свідчить?
  4. Які середовища займають представники типів Кільчасті черви, Членистоногі?
  5. Як до свого середовища існування пристосовані Рак річковий, Павук хрестовик, Хрущ травневий?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Інтерактивний метод «Відгадай, про кого йде мова». Вчитель зачитує по одній підказці

  • Деякі вчені вважають, що ці істоти згодом могли б зайняти місце людини, після знищення людської цивілізації.
  • Одних представників називають «приматами моря», бо вони найрозумніші серед безхребетних водних мешканців, проте інші не мають головного мозку.
  • Первісні люди виготовляли з них ножі, наконечники для стріл та списів, скребки тощо. Дещо пізніше використовували для зберігання рідин або сипучих матеріалів.
  • Найбільш зубаті тварини (приблизно 3500 зубів)
  • Зображення деяких представників зустрічаються у середньовічних текстах та картах; міфічна істота кракен також належить до цього типу.
  • Один з класів здатний утворювати перлини.

Слово вчителя

Річ йде про молюсків.

Перегляд відео «Молюск-вампір», «Емоції вісьміногів»

Демонстрація черепашки Рапани венозної

Доповідь учня

Черепашки рапани – улюблений сувенір відпочиваючих на Чорному і Азовському морях, однак опинився там цей хижий молюск незаконно. Він прибув з Японського моря (за однією з версій, на днищах торпедних катерів після війни) і відмінно влаштувався, так як ворогів (на кшталт морської зірки) у нього не знайшлося. У Чорному морі рапани зжерли майже всю популяцію місцевих мідій і устриць, які колись становили славу курортних ресторанів. Втішає лише те, що й сам хижий молюск виявився досить смачним: його добувають в промислових обсягах і подають на шпажці.

IV. Оголошення теми та завдань уроку

V. Вивчення нового матеріал

Бесіда, робота з підручником

  • Яких молюсків ви знаєте?
  • У якому середовищі вони живуть?
  • Знайдіть у підручнику:
  • Який вид є найбільш розповсюдженим в Україні?
    • Бесіда
  • Чим дихають водні/суходільні молюски?
  • Чи здатні активно рухатися равлики?
  • Чи здатні активно рухатися мідії?
    • Демонстрація представника Ахатіна гігантська
  • Який тип симетрії у равлика?
  • З яких частин складається його тіло?
  • Чи має скелет ця істота?
  • Яку функцію виконує черепашка?

Робота з інтернет ресурсом , створення опорного конспекту, демонстрація колекції черепашок

Тип Молюски

Клас Черевоногі

Клас Двостулкові

Клас Головоногі

асиметричні

двобічна

двобічна

Несегментоване тіло

Вторинна порожнина тіла (целом)

Голова, тулуб, нога

Тулуб, нога

Голова, тулуб, воронка , щупальця з присосками

Від боків тулуба відходить мантія – складка стінки тіла, що вкрита як все тіло епідермісом. Мантія утворює мантійну порожнину, що сполучається з зовнішнім середовищем.

Мантійний комплекс органів: вивідні шляхи статевої, травної та видільної систем, нирки та перикард.

Черепашка

 

Конхіоліновий

Вапняковий

Конхіоліновий

Вапняковий

Перламутровий

Редукована або занурена (каракатиця, кальмар)

Радула

Фільтрація

Ротовий отвір, хижі

Глотка, стравохід, шлунок, печінка, кишечник, анальний отвір вікривається в мантійну порожнину

Зябра, легеня

зябра

зябра

Незамкнена кровоносна система, серце з передсердями

Декілька нирок

гермафродіти

Роздільностатеві

роздільностатеві

Нервова система розкидано-вузлового типу

Складнопобудовані головні ганглій «мозок», примати моря

Органи чуття: очі, органи хімічного чуття, дотику рівноваги

VІ. Узагальнення та систематизація знань

Знайдіть відповідність між ознакою та групою молюсків

Черевоногі

Двостулкові

Головоногі

2,4,8,9

1,2,4, 6, 7

1,2,5, 7

  1. Симетрія тіла двобічна
  2. Є вторинна порожнина тіла
  3. Є змішана порожнина тіла
  4. Мають мантію, що утворює черепашку
  5. Тільки один представник має черепашку
  6. Ведуть прикріплений спосіб життя
  7. Живуть тільки у водному середовищі
  8. Мають зябра або легені.
  9. Більшість представників гермафродіти

Дайте відповідь на питання

  • Чому вислів «У тебе мозок як у молюска» можна вважати одночасно компліментом та образою?
  • Яке створіння є «найзубатішим» у світі?
  • Як молюски може використовувати людина?
  • Чи можуть молюски бути небезпечними для нас?

VІІ. Домашнє завдання

Учні об’єднуються у команди. Домашнє завдання кожної команди «Реклама молюсків».

VІІІ. Підбиття підсумків

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
22 грудня 2018
Переглядів
1322
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку