Розробка уроку "Клітина – структурно-функціональна одиниця живого як унікальна фабрика."

Про матеріал

Розробка уроку для 10 класу до інтегрованого курсу "Природничі науки" за програмою "Природничі науки", автори Інна Дьоміна, Віктор Задоянний, Сергій Костик. Розробка передбачає повторення та узагальнення основних відомстей про будову клітин різних груп організмів (Тварин, Рослин, Грибів та Бактерій).


Перегляд файлу

Тема: Клітина – структурно -функціональна одиниця живого як унікальна фабрика.

Мета:

  • закріпити знання учнів про клітину як структурно-функціональну одиницю всього живого; повторити основні компоненти клітини різних груп організмів; розглянути клітину як унікальне цілісне утворення, характерне для кожної клітинної форми життя;
  • закріпити вміння використовувати порівняльно-описовий метод дослідження; встановлювати причинно-наслідкові зв’язки на прикладі встановлення взаємозв’язку між будовою клітини та способом живлення; розвивати вміння працювати з різними джерелами інформації;
  • виховувати ціннісне ставлення до життя у всіх його проявах.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Очікувані результати: після уроку учень: називає основні компоненти клітини та їх функції; характеризує клітину як фабрику, у якій існує чіткій функціональний розподіл; створює загальні опорні конспекти, рецензії на наукові відео.

Поняття та терміни: клітина, спадкова інформація, прокаріоти, еукаріоти, органели.

Обладнання: таблиці «Будова рослинної клітини», «Будова тваринної клітини», «Будова бактеріальної клітини», доступ до інтернет-ресурсів.

Інтернет-ресурси:

Вікіпедія

https://www.youtube.com/watch?v=bBymW0PtVT0

Хід роботи

І. Організаційний етап

ІІ. Оголошення теми та завдань уроку

Пряме питання (учитель оголошує тему уроку та пропонує учням написати по три докази, що аргументують важливість та необхідність вивчення теми цього матеріалу)

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Кошик ідей

На дошці малюється макет кошика, в який записуємо все, що відомо теми уроку:

  • згадайте все, що вам відомо про будову клітини;
  • зафіксуйте ці відомості у короткій формі;
  • учні попарно обговорюють власні записи;
  • отриману інформацію записати у кошик ідей.

Обговорення

  • Яким буде загальний план будови клітини, незалежно від наявності ядра?

Клітина повинна мати власні межі (цитоплазматична мембрана), спадкову інформацію та внутрішній вміст (органели+цитоплазма)

ІV. Мотивація навчальної діяльності

Проблемне питання

  • Чому живу клітину можна називати унікальною фабрикою?

V. Вивчення нового матеріалу

Робота у групах працюють інструктивною карткою

Взаємоперевірка груп

VІ. Узагальнення та систематизація знань

Обговорення

  • Як будова клітини пов’язана з способом харчування організмів?
  • Про що свідчить загальний план будови клітини?
  • Чому клітина – це унікальна фабрика?

VІІ. Домашнє завдання

Написати міні-твір на тему «Чому клітина – це унікальна фабрика?»

VІІІ. Підбиття підсумків

Кожна група самостійно формулює висновки відповідно до проведеної роботи та опрацьованого матеріалу


Інструктивна картка

  1. Дайте визначення термінам:
  • прокаріоти
  • еукаріоти
  1. Згадайте, що таке:
  • Автотрофи
  • Гетеротрофи
  • фотосинтез
  1. Розгляньте рис. 1. та рис. 2.

 

https://mozok.click/uploads/biologia-7-sobol-ukr/biologia-7-sobol-ukr-25.jpg

Рис. 1.  Будова клітин еукаріотичних організмів

Картинки по запросу будова бактеріальної клітини

Рис. 2.  Будова бактеріальної клітини

 

 

 

 

 

 

  1. Заповніть таблицю, користуючись рис. 1 і 2:

Складова

Еукаріоти (ядерні)

Прокаріоти

Рослини

Гриби

Тварини

Бактерії

Клітинна стінка

 

 

 

 

Цитоплазматична мембрана

 

 

 

 

Цитоплазма

 

 

 

 

Включення

 

 

 

 

Двомембранні органели

Ядро

 

 

 

 

Мітохондрії

 

 

 

 

Пластиди

 

 

 

 

Одномембранні органели

ЕПС

 

 

 

 

Апарат Гольджі

 

 

 

 

Лізосоми

 

 

 

 

Вакуолі

 

 

 

 

Немембранні структури

Рибосоми

 

 

 

 

Клітинний центр

 

 

 

 

Джгутики

 

 

 

 

Нуклеоїд

 

 

 

 

 

  1. Перегляньте відео:

https://www.youtube.com/watch?v=bBymW0PtVT0

 

  1. Заповніть таблицю, користуючись інтернет-джерелами, підручником:

Структура

Функція

Ядро

 

Нуклеоїд

 

Мітохондрії

 

Пластиди

 

Апарат Гольджі

 

Лізосома

 

ЕПС

 

Вакуоля

 

Рібосома

 

Клітинний центр

 

Цитоплазма (цитозоль)

 

Цитоплазматична мембрана

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
24 грудня 2018
Переглядів
3636
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку