План - конспект уроку у 8 класі допоможе створити умови для формування знань про зміст і організацію моніторингу навколишнього середовища, національну екологічну мережу України; сприяти формування навичок геопросторового мислення; екологічного прогнозування та екологічної культури особистості. Презентація про рідне місто й його екологічні проблеми формує відповідальну й діяльнісну особистість.
УРОК 48
Моніторинг навколишнього середовища в Україні. Основні заходи щодо раціонального використання і охорони навколишнього середовища в Україні
Мета уроку: створити умови на уроці для формування знань про зміст і організацію моніторингу навколишнього середовища, національну екологічну мережу України; сприяти формування навичок геопросторового мислення; екологічного прогнозування та екологічної культури особистості.
Тип уроку: формування нових знань, умінь, навичок.
Обладнання: екологічна карта України, довідники, медіа презентація «Запоріжжя – зона екологічного лиха»
Опорні та базові поняття: моніторинг навколишнього середовища, національна екологічна мережа України.
ЗМІСТ УРОКУ
I. Організація навчальної діяльності учнів
ІІ.Актуалізація опорних понять, знань і вмінь учнів
Перегляд медіа презентації «Запоріжжя – зона екологічного лиха»
Коментарії вчителя і учнів.
IIІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів
Природоохоронні заходи потребують достовірної наукової основи, яка базується на системі спостережень та контролю за станом природного середовища. Упродовж сьогоднішнього уроку ми маємо з’ясувати зміст понять:
Для того, щоб відповісти на це питання, протягом уроку ми будемо помічати собі «+» і «-» необхідності знати це всім. В кінці уроку ми підведемо підсумки в табличці з вашими коментарями.
Природоохоронні заходи потрібні |
Природоохоронні заходи не потрібні |
|
|
Подумайте, люди яких професій працюють в сфері охорони природи. «Приміряйте» їх на себе.
IV. Вивчення нового матеріалу
За допомогою підручника, довідників з’ясовуємо зміст поняття моніторинг.
Моніторинг — це система спостережень і контролю за станом природних і антропогенних ландшафтів, процесами та явищами, що в них відбуваються, для раціонального використання природних умов і ресурсів та їх охорони.
Залежно від розмірів території моніторинг поділяють на глобальний, регіональний, локальний (місцевий).
Глобальний моніторинг проводять у біосферних заповідниках.
Регіональний — на різноманітних станціях (гідрометеорологічних, аерологічних, морських, гідрологічних) і в стаціонарах України, полігонах спостережень за несприятливими для людей природними процесами (сейсмічними, зсувами, селями, сніговими лавинами), на озонометричних станціях, у ботанічних садах, дендрологічних і зоологічних парках.
Спостереження проводяться на науковій основі, за спеціальним програмами і методиками.
Природоохоронні заходи – заходи, які спрямовані на збереження та охорону навколишнього природного середовища, називаються природоохоронними заходами.
У залежності від об’єктів і характеру господарського впливу на природне середовище розрізняють заходи:
• агромеліоративні та агротехнічні;
• водогосподарські;
• урбаністичні;
• рекреаційн
2.Прийом «Як я це уявляю»
Спробуйте уявити, згадати місцеві об’єкти, усно змалювати цізаходи
Міське сміттєзвалище
Узбережжя Дніпра
Пришкільний маданчик
3. Прийом «Творча лабораторія»
У малих творчих групах учні з’ясовують суть та зміст перелічених заходів. Готують презентаційні записи (прийом «шпаргалка»). Виступають з отриманими результатами роботи перед учнями класу.
4.Прийом «Продовжи думку вчителя» (самостійно чи за допомогою інформації з підручника)
Національна екологічна мережа — це єдина просторова система, яка охоплює природні ландшафти, що особливо охороняються, природно-заповідні, курортні, лікувально-оздоровчі, рекреаційні, поле- та водозахисні землі. Її створюють для збереження природних ландшафтів.
Елементи екологічної мережі є природні регіони (природні країни та їх природні області) та природні коридори (широтні і меридіональні смуги).
Зональні міжландшафтні зв’язкиздійснюються через широтні коридори Меридіональні природні коридори формуються в долинах Дніпра, Дунаю, Дністра, Південного Бугу, Західного Бугу, Сіверського Дінця.
Своєрідний природний коридор утворюють прибережно-морські ПК Азовсько-Чорноморського узбережжя.
Для формування екологічної мережі України частина земель господарського використання належать до таких, що охороняються.
Передбачається, що національна екологічна мережа України увійде до Панєвропейської екологічної мережі, призначення якої збереження біологічного і ландшафтного різноманіття в країнах Європи.
Для поєднання екологічної мережі із загальноєвропейською планується створення спільних міждержавних природних регіонів і коридорів з природоохоронними територіями.
Наприклад з Білоруссю — Західнополіського біосферного заповідника, Рівненського заповідника, національного парку — «Прип’ять — Стохід»,
з Польщею — біосферних заповідників — «Західно поліський», «Східні Карпати», «Розточчя»,
із Словаччиною — біосферного заповідника «Східні Карпати»,
з Румунією — Дунайського біосферного заповідника,
з Молдовою — Нижньодністровського, Винницького природного парку.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Прийом «Географічна розминка»
Учням пропонується коротко і швидко закінчити речення.
Моніторинг — це…
Природоохоронні заходи — це…
Екологічна мережа — це…
2. Прийом «Проблемне питання»
Чи можуть природоохоронні заходи призвести до зміни природних ландшафтів?
3.Прийом «Позитивне і негативне»
Підведення підсумків, заповнення таблиці
Природоохоронні заходи потрібні |
Природоохоронні заходи не потрібні |
|
|
4.Прийом «Приміряй на себе професію»
Учні розповідають про професії, пов’язані з охороною природи:
VI. Підсумки уроку
Прийом «Асоціація»
Учням пропонується назвати асоціації, які виникають у них в результаті опанування матеріалу уроку.
VII. Домашнє завдання
• Опрацюйте текст підручника.
• Підготуйтеся до практичної роботи.