Урок біології в 11 класі "Можливі шляхи подолання екологічної кризи." Мета: розширити знання екологічні проблеми, з'ясувати їх причини та наслідки, шляхи покращення стану довкілля;
розвивати екологічне мислення, творчі здібності учнів;
виховувати почуття відповідального ставлення до навколишнього середовища.
Тема: Можливі шляхи подолання екологічної кризи.
Мета: розширити знання екологічні проблеми, з’ясувати їх причини та наслідки, шляхи покращення стану довкілля;
розвивати екологічне мислення, творчі здібності учнів;
виховувати почуття відповідального ставлення до навколишнього середовища.
Обладнання: додаткова література, папір, фарби.
Тип уроку: урок – тренінг.
Епіграф уроку:
Перемогти труднощі можна лише тоді, коли про них знаєш.
(Л.М. Гумільов)
ХІД ТРЕНІНГУ
I. Відкриття заходу
(Привітання, тема, завдання, представлення тренера.)
II. Вправа 1. «Знайомство»
Мета: створити доброзичливу атмосферу між учасниками, познайомитися одне з одним.
Учні малюють на ватмані з допомогою фарб і пальців, з ким вони себе порівнюють у світі (виконують двоє учнів одночасно).
Кожен учасник презентує свій малюнок.
III. Прийняття правил роботи групи
Правила
• Дотримуватися регламенту.
• Висловлюватися по черзі (правило руки).
• Зберігати конфіденційність (правило табу).
• Працювати у групі від початку до кінця.
• Бути активним.
• Не перебивати.
• Бути взаємно ввічливими.
• Взаєморозуміння.
IV. Вправа 2. «Очікування»
Мета: сформувати очікування певного результату кожним учасником.
Заздалегідь готується плакат з малюнком квіткової поляни, учасники записують на окремих квіточках свої очікування, презентують їх.
V. Вправа 3. «Бажане довкілля»
Мета: формувати уявлення про
бажане довкілля.
Робота в парах за плакатом «Сонце з промінцями». Учасники розбиваються на пари, пишуть на промінцях «сонечка», яким хотіли б бачити навколишній світ. Озвучують свої бажання.
VI. Вправа 4. «Екологічні проблеми»
Мета: визначити екологічні ) проблеми.
Учні виявляють за фактом, які існують види забруднень, причини екологічних негараздів (працюють у групах, записують проблеми на хмарках і закривають ними сонечко).
Факти.
Щохвилини
• Знищується більше 51 акра тропічних лісів.
• Використовується близько 35 000 барелі в нафти.
• Знищується 50 т родючого ґрунту через неправильне його використання.
• Виділяється більше 12 000 т вуглекислого газу в атмосферу.
Щогодини
• 1 700 акрів продуктивної землі стає пустельною.
• Близько 2 000 дітей помирають з голоду.
• 55 чоловіків отруюються й гинуть від пестицидів та інших хімічних речовин.
• 1 000 чоловік помирають від отруєння водою.
• 2 000 т кислотних дощів випадають у Північній півкулі.
• Зникає 5—6 видів тваринного та рослинного світу.
Щорічно
• Близько 50 млн. автомобілів викидають в атмосферу Землі 400 млн. т оксидів вуглецю, понад 100 млн. т вуглеводів, сотні тисяч тонн свинцю.
• 30 років тому поліські кооператори заготовляли 220 ц кореня валеріани на рік, сьогодні — 4—5 ц.
• Із 47 видів лікарських рослин, якими славилося Полісся, тепер збирають 6—7 видів.
• 20 років тому на Поліссі було 80 тис. га знаменитої цілющої журавлини; нині ця площа зменшилася до 20 тис. га, а обсяг заготівель ягоди зменшився з 950 кг до 90 кг на рік. Це один з результатів осушення боліт.
• У промисловому виробництві утворюється 210 млн. т твердих побутових відходів, із них 338 млн. т — потенційно небезпечних.
• 400 суперміст світу викидають в атмосферу до 3 млрд. т відходів (газів, аерозолів, пилу...). Це на 50 млн. т більше ніж дають 578 вулканів нашої планети.
• Землі України втрачають 24 млн. т гумусу.
• Підприємства Мінхімпрому й Міндобрив скидають у річки й водойми України близько 50 млн. т агресивних речовин, що містять фтор, фенол, формальдегід, пестициди тощо.
Екологічні відомості
• Під час запуску «Шатла» в озоновий шар було викинуто 187 т хлору й хлористого гідрогену та 7 т оксидів нітрогену. Цієї кількості вистачає, щоб знищити 10 млн. т озону або 0,3% його загального вмісту в атмосфері.
• Принаймні в 60 містах США багато десятків мільйонів людей дихають повітрям, яке є шкідливим для здоров'я. На кожного жителя щорічно випадає близько тонни небезпечних речовин. За даними ЮНЕСКО, на Землі сьогодні промисловістю, енергетикою, транспортом поглинається стільки кисню, що цього вистачило б для життя більше 45 млрд. людей.
• У річки впадають потоки забруднень. Для їх очищення потрібно 50—100-кратне розведення чистою водою, тобто 75—150 тис. км3, тоді як обсяг світового об'єму річкового стоку не перевищує 45 тис. км3. Це призводить до забруднення артезіанської води,
• Промислові підприємства, ГЕС, авто.- й авіатранспорт щорічно спалюють понад 5 млрд. т вугілля, нафти і більше трильйона кубометрів газу. У природні водойми щорічно скидається близько 500 млрд. т промислових і побутових стоків, зокрема кілька млн. т нафти. 1 л нафти достатньо, щоб зробити непридатною для вживання 1 млн. л води.
• 3 грудня 1984 р. смертельна хмара метилізоціанату, який використовується для виготовлення пестицидів, просочилась із велетенської цистерни заводу компанії Юні-он Кар байт і накрила місто Бхопал в Індії. Це стало однією з найбільших в історії індустріальних катастроф. 2 500 чоловік померли відразу, близько 100 тис. тяжко захворіли, стали інвалідами (ушкодження мозку, сліпота, стерильність).
• Експериментально доведено, що в індустріально розвинених регіонах середній рівень шумів, що негативно впливають на довкілля, кожні 10 років зростає удвічі.
VII. Вправа 5. «Сонце над квітковою поляною»
Мета: запропонувати і розглянути шляхи розв'язання екологічних проблем.
(Учні знімають хмарки — зачитують і пропонують шляхи усунення проблеми.)
VIII. Вправа 6. «Сміття, яке з'являється щодня»
Мета: розкрити шляхи розв'язання проблем, пов'язаних з утилізацією сміття.
Факти (інформація тренера)
• «Біогаз» зі сміттєзвалищ виробляють метанобактерії — це новий вид енергії.
• 3 ріпакової олії — «блакитного ангела» — виробляють дизельне пальне; збирають до 1т з га, можна вирощувати на Чорнобильських землях.
. • Є технологія переробки сміття на пальне, яке дешевше й екологічно безпечніше.
• Установка фільтрів.
• Безвідходне виробництво — переробка використаної сировини.
• 3 макулатури в Англії виготовляється 54% паперу, Японії — 51%, Південній Кореї — 67%. Забруднення атмосфери зменшується на 73%, води — на 25%.
• У світі щорічно накопичується від 200 до 300 млрд т сміття.
• В Україні під звалища та полігони твердих відходів зайнято 2 600 га.
• Папір у сухих звалищах не розкладається десятиріччями, у ґрунті — 3—4 роки. Спалювання викликає забруднення атмосфери.
• Консервна банка розкладається у грунті 90 років, поліетиленовий пакет — 220 років, скло — 1 000 років,
• Виплавка сталі з металобрухту зменшує використання енергії на 75%, води — на 40%, викиди в атмосферу отруйних речовин — на 8%.
IX. Вправа 7. «Технологія знищення сміття»
Мета: обговорити шляхи утилізації відходів, запропонувати власні розробки.
X. Вправа 8. «Виготовлення виробів з використаної продукції»
Мета: у групах створити предмети з вторинної сировини (пляшки, пакети тощо), що матимуть практичне застосування.
(Презентація кожної групи.)
XI. Вправа 9. «Шляхи збереження довкілля»
Мета: показати особистий внесок кожного для покращання екологічного стану навколишнього середовища.
• На плакаті глобус, прикрашений навколо квітами, на кожній квітці — конкретна особиста справа у фонд збереження довкілля.
XII. Вправа 10. «Справдження очікувань»
Мета: визначити, чи плідною була праця, чи справдилися очікування тренінгу.
Учасники перевіряють свої очікування на квіточках: якщо вони справдилися до своєї квітки додають метелика. Чим більше метеликів на квітках — тим більше очікувань справдилися.
XIII. Закриття тренінгу. Підбиття підсумків