Урок "Можливі шляхи подолання екологічної кризи".

Про матеріал

Урок біології в 11 класі "Можливі шляхи подолання екологічної кризи." Мета: розширити знання екологічні проблеми, з'ясувати їх причини та наслідки, шляхи покращення стану довкілля;

розвивати екологічне мислення, творчі здібності учнів;

виховувати почуття відповідального ставлення до навколишнього середовища.

Перегляд файлу

Тема: Можливі шляхи подолання екологічної кризи.

Мета: розширити знання екологічні проблеми, зясувати їх причини та наслідки, шляхи покращення стану довкілля;

розвивати екологічне мислення, творчі здібності учнів;

виховувати почуття відповідального ставлення до навколишнього середовища.

Обладнання: додаткова література, папір, фарби.

Тип уроку: урок – тренінг.

Епіграф уроку:

 Перемогти труднощі можна лише тоді, коли про них знаєш.

(Л.М. Гумільов)

ХІД ТРЕНІНГУ

I. Відкриття заходу

(Привітання, тема, завдання, представлення тренера.)

II. Вправа 1. «Знайомство»

Мета: створити доброзичливу атмосферу між учасниками, по­знайомитися одне з одним.

Учні малюють на ватмані з до­помогою фарб і пальців, з ким вони себе порівнюють у світі (ви­конують двоє учнів одночасно).

Кожен учасник презентує свій малюнок.

III. Прийняття правил роботи групи

Правила

Дотримуватися регламенту.

Висловлюватися по черзі (пра­вило руки).

• Зберігати конфіденційність (правило табу).

• Працювати у групі від почат­ку до кінця.

• Бути активним.

• Не перебивати.

• Бути взаємно ввічливими.

• Взаєморозуміння.

IV. Вправа 2. «Очікування»

Мета: сформувати очікування певного результату кожним учас­ником.

Заздалегідь готується плакат з малюнком квіткової поляни, учас­ники записують на окремих квіточ­ках свої очікування, презентують їх.

V. Вправа 3. «Бажане довкілля»

Мета: формувати уявлення про

бажане довкілля.

Робота в парах за плакатом «Сонце з промінцями». Учасники розбиваються на пари, пишуть на промінцях «сонечка», яким хотіли б бачити навколишній світ. Озву­чують свої бажання.

VI. Вправа 4. «Екологічні проб­леми»

Мета: визначити екологічні ) проблеми.

Учні виявляють за фактом, які існують види забруднень, причини екологічних негараздів (працюють у групах, записують проблеми на хмар­ках і закривають ними сонечко).

Факти.

Щохвилини

Знищується більше 51 акра тропічних лісів.

Використовується близько 35 000 барелі в нафти.

Знищується 50 т родючого ґрунту через неправильне його ви­користання.

Виділяється більше 12 000 т вуглекислого газу в атмосферу.

Щогодини

• 1 700 акрів продуктивної землі стає пустельною.

Близько 2 000 дітей помира­ють з голоду.

• 55 чоловіків отруюються й гинуть від пестицидів та інших хімічних речовин.

• 1 000 чоловік помирають від отруєння водою.

• 2 000 т кислотних дощів ви­падають у Північній півкулі.

Зникає 5—6 видів тваринно­го та рослинного світу.

Щорічно

• Близько 50 млн. автомобілів викидають в атмосферу Землі 400 млн. т оксидів вуглецю, понад 100 млн. т вуглеводів, сотні тисяч тонн свинцю.

• 30 років тому поліські коопе­ратори заготовляли 220 ц кореня ва­леріани на рік, сьогодні — 4—5 ц.

Із 47 видів лікарських рослин, якими славилося Полісся, тепер збирають 6—7 видів.

• 20 років тому на Поліссі було 80 тис. га знаменитої цілющої жу­равлини; нині ця площа зменши­лася до 20 тис. га, а обсяг заготі­вель ягоди зменшився з 950 кг до 90 кг на рік. Це один з результатів осушення боліт.

У промисловому виробництві утворюється 210 млн. т твердих по­бутових відходів, із них 338 млн. т потенційно небезпечних.

• 400 суперміст світу викида­ють в атмосферу до 3 млрд. т відходів (газів, аерозолів, пилу...). Це на 50 млн. т більше ніж дають 578 вулканів нашої планети.

Землі України втрачають 24 млн. т гумусу.

• Підприємства Мінхімпрому й Міндобрив скидають у річки й водой­ми України близько 50 млн. т агре­сивних речовин, що містять фтор, фенол, формальдегід, пестициди тощо.

Екологічні відомості

• Під час запуску «Шатла» в озо­новий шар було викинуто 187 т хло­ру й хлористого гідрогену та 7 т оксидів нітрогену. Цієї кількості вистачає, щоб знищити 10 млн. т озону або 0,3% його загального вмісту в атмосфері.

Принаймні в 60 містах США багато десятків мільйонів людей дихають повітрям, яке є шкідли­вим для здоров'я. На кожного жи­теля щорічно випадає близько тон­ни небезпечних речовин. За дани­ми ЮНЕСКО, на Землі сьогодні промисловістю, енергетикою, транспортом поглинається стільки кисню, що цього вистачило б для життя більше 45 млрд. людей.

У річки впадають потоки за­бруднень. Для їх очищення по­трібно 50—100-кратне розведення чистою водою, тобто 75—150 тис. км3, тоді як обсяг світового об'єму річкового стоку не перевищує 45 тис. км3. Це призводить до за­бруднення артезіанської води,

• Промислові підприємства, ГЕС, авто.- й авіатранспорт щорічно спалюють понад 5 млрд. т вугілля, нафти і більше трильйона кубометрів газу. У природні водойми щорічно скидається близько 500 млрд. т про­мислових і побутових стоків, зокре­ма кілька млн. т нафти. 1 л нафти достатньо, щоб зробити непридат­ною для вживання 1 млн. л води.

• 3 грудня 1984 р. смертельна хмара метилізоціанату, який вико­ристовується для виготовлення пе­стицидів, просочилась із велетенсь­кої цистерни заводу компанії Юні-он Кар байт і накрила місто Бхопал в Індії. Це стало однією з найбіль­ших в історії індустріальних катаст­роф. 2 500 чоловік померли відразу, близько 100 тис. тяжко захворіли, стали інвалідами (ушкодження моз­ку, сліпота, стерильність).

Експериментально доведено, що в індустріально розвинених ре­гіонах середній рівень шумів, що негативно впливають на довкілля, кожні 10 років зростає удвічі.

VII. Вправа 5. «Сонце над квіт­ковою поляною»

Мета: запропонувати і розгля­нути шляхи розв'язання екологіч­них проблем.

(Учні знімають хмарки зачи­тують і пропонують шляхи усунен­ня проблеми.)

VIII. Вправа 6. «Сміття, яке з'являється щодня»

Мета: розкрити шляхи розв'я­зання проблем, пов'язаних з ути­лізацією сміття.

Факти (інформація тренера)

• «Біогаз» зі сміттєзвалищ ви­робляють метанобактерії — це но­вий вид енергії.

• 3 ріпакової олії — «блакитно­го ангела» — виробляють дизель­не пальне; збирають до 1т з га, можна вирощувати на Чорно­бильських землях.

. • Є технологія переробки сміття на пальне, яке дешевше й еколог­ічно безпечніше.

• Установка фільтрів.

• Безвідходне виробництво — переробка використаної сировини.

• 3 макулатури в Англії виго­товляється 54% паперу, Японії — 51%, Південній Кореї — 67%. За­бруднення атмосфери зменшуєть­ся на 73%, води — на 25%.

• У світі щорічно накопичуєть­ся від 200 до 300 млрд т сміття.

• В Україні під звалища та по­лігони твердих відходів зайнято 2 600 га.

• Папір у сухих звалищах не розкладається десятиріччями, у ґрунті — 3—4 роки. Спалювання викликає забруднення атмосфери.

• Консервна банка розкладаєть­ся у грунті 90 років, поліетилено­вий пакет — 220 років, скло — 1 000 років,

• Виплавка сталі з металобрухту зменшує використання енергії на 75%, води — на 40%, викиди в ат­мосферу отруйних речовин — на 8%.

IX. Вправа 7. «Технологія зни­щення сміття»

Мета: обговорити шляхи утилі­зації відходів, запропонувати власні розробки.

X. Вправа 8. «Виготовлення ви­робів з використаної продукції»

Мета: у групах створити пред­мети з вторинної сировини (пляш­ки, пакети тощо), що матимуть практичне застосування.

(Презентація кожної групи.)

XI. Вправа 9. «Шляхи збережен­ня довкілля»

Мета: показати особистий вне­сок кожного для покращання еко­логічного стану навколишнього середовища.

• На плакаті глобус, прикра­шений навколо квітами, на кожній квітці — конкретна особиста спра­ва у фонд збереження довкілля.

XII. Вправа 10. «Справдження очікувань»

Мета: визначити, чи плідною була праця, чи справдилися очіку­вання тренінгу.

Учасники перевіряють свої очі­кування на квіточках: якщо вони справдилися до своєї квітки до­дають метелика. Чим більше мете­ликів на квітках — тим більше очі­кувань справдилися.

XIII. Закриття тренінгу. Підбит­тя підсумків

 

docx
Додано
20 серпня 2018
Переглядів
1175
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку