Музичний калейдоскоп. Малюємо мелодію теплими або холодними кольорами. Створення композиції «Тихо шепочеться листя».
Мета:
Тип уроку: комбінований.
Оснащення
. Зоровий ряд: дерева на картинах відомих художників.
. Музичний ряд: « Кап-кап-кап» муз.О.Дуброва,сл.В.Зорік; аудіозаписи музичного супроводу уроку Чайковський П.І. «Пори року. Жовтень.», Вальс із балету «Спляча красуння».
Рахманінов С.В. «Італійська полька».
. Літературний ряд: загадки ,вірш про осінь ( К. Перелісна «Осінній дощик»)
. Матеріали та інструменти: аркуш ватману; палітра ; пензлі; акварельні фарби; засушені і нові листочки; ємності з водою; серветки для витирання рук і пензлів.
Обладнання: медіазасоби; дитячі музичні інструменти (барабани, бубни, брязкальця).
Перебіг уроку:
Здрастуйте, діти !
Сьогодні незвичайний урок. Ми намалюємо мелодію теплими або холодними кольорами, навчимося отримувати різні відтінки жовтого та зеленого, та гармонійно заповнимо аркуш зображенням листя.
Тема сьогоднішного уроку - «Тихо шепочеться листя». Ми випробуємо себе в ролі співаків (виконаємо пісню), музикантів (зіграємо музику) та художників (створимо картину).
Відгадайте загадку:
Коли я завітаю в сад
Наллється соком виноград,
І пізні яблука ранет
Солодкі стануть, наче мед.
Як помандрую по гаях з чарівним пензлем у руках,-
Все розмалюю на путі,
Берізки стануть золоті!
І всі мене уклінно просять:
-Заходь у гості…(Осінь).
Восени вітер здіймає в повітря різнокольорові листочки, і вони починають свій танок під ритм дощу. Уявімо, що ми відомі співаки. Виконаймо для Осені пісню про дощик . Пісня «Кап-Кап-Кап» ( муз. О. Дуброва, сл. В. Зорік).
Виконання пісні
…Заховалось сонечко, не видати,
Сипле вітер дощиком кругом хати.
Стукотить і грюкає у віконця:
«А що?.. Вам не весело тут без сонця?».
Такий вітер капосний, сам гуляє,
А дітей на вулицю не пускає.
К. Перелісна «Осінній дощик»
Уявімо, що ми – музиканти, які мають створити музичний супровід для дощу.
Учні грають на дитячих музичних інструментах: на барабанах, бубнах, брязкальцях.
Виконання музики.
Уявімо, що ми- художники. А якщо ми-художники,то маємо добре знати кольори.
-Назвіть три основних кольори. (Жовтий,червоний і синий;)
Гра «Доповни вірш»
Доповніть речення і згадайте назви похідних кольорів.
Якщо жовтий із червоним зустрічається,
(Помаранчевий) з’являється.
Якщо синій із червоним зустрічається,
(Фіолетовий) з’являється.
Якщо жовтий із синім зустрічається,
(Зелений) з’являється.
Слайд-презентація «Дерева на картинах сучасних художників»
Художники завжди цікавилися тим які дива відбуваються восени: як змінюється зелений колір листя, набуваючи різноманітних жовтих чи червоних відтінків.
Виконання тренувальних вправ і слухання музики
З’ясуймо, що відбуватиметься із зеленою фарбою якщо її змішати з жовтою. Змішуватимете фарби під звучання мелодії Сергія Рахманінова «Італійська полька»
-Змішайте кольори: до зеленої фарби додайте жовтої.
-Який колір ви отримали?( Світло-зелений).
-Який настрій створює ця музика? (Радісний).
Так, цей колір створює світле й радісне відчуття, а музика – радісний, веселий настрій.
-Які ще кольори викликають у вас відчуття бадьорості та радості? Так, це теплі кольори сонечка- червоний, жовтий, оранжевий ,тому що осоціюються у нас з літом і теплом.
-З’ясуймо, що відбуватиметься із зеленою фарбою, якщо змішати її з синьою фарбою. Змішуватимете фарби під звучання вальсу з балету П.Чайковського «Спляча красуня».
-Який колір ви отримали? (Темно-зелений). Які відтінки синього є холодним кольором. Холодні кольори асоціюються з зимою, водою, чимось темним, тьмяним. Музика викликає відчуття тривоги, сумний настрій.
Фізкультхвилинка
Стоячи, учні під музику малюють листочок у повітрі – однією рукою, потім другою, на підлозі – однією ногою, потім другою.
Творча робота
Кольорове зображення листочків можна отримати в різний спосіб, використовуючи різні знайомі вам техніки, теплі, або холодні кольори. Композицію «Тихо шепочеться листя» створимо під звуки спокійної, тихої музики Чайковського П.І. « Пори року. Жовтень». Малюючи, намагайтеся відобразити свої відчуття від почутої мелодії.
Учнівські роботи
Поетапне зображення листа дерев.
Визначення пропорційних відношень між складовими частинами його форми, їх конструктивними особливостями (листя дерев, як і інші предмети симетричної форми, будуються за допомогою вісі симетрії).
Підбиття підсумків уроку
Сьогодні ви показали себе майстерними співаками, музикантами, та художниками. Ви задоволені нашою роботою?
І на останок вірш Н. Приходько про осінь:
Тихо осінь ходить гаєм.
Ліс довкола аж горить.
Ясен листя осипає.
Дуб нахмурений стоїть.
Домашнє завдання: Прослухайте музичний твір Антоніо Вівальді «Зима.»
Спробуйте зобразити музику. Заплющте очі та прислухайтеся.