«Урок музичного мистецтва, 5 клас. Народні музичні інструменти»

Про матеріал
«Урок музичного мистецтва, 5 клас. Народні музичні інструменти» Загальна тема: Народна музика. Тема: Народні музичні інструменти. Мета: Ознайомити учнів з українськими народними інструментами та особливостями Їхнього звучання. Розглянути різновиди струнних, духових та ударних інструментів та особливість їх звучання в оркестрі. Розвивати загально-культурну грамотність. Формувати загально-культурну грамотність. Формувати вміння учнів виконувати українські народні побутові пісні, розрізняти на слух звучання окремих народних інструментів та звучання оркестру народних інструментів ,продовжувати розвивати вміння, надавати характеристику засобам виразності музичних творів. Виховувати інтерес до українських народних музичних інструментів, народної пісні та класичних творів українських композиторів.
Перегляд файлу

«Урок  музичного мистецтва, 5 клас. Народні музичні інструменти»

Загальна тема: Народна музика.

Тема: Народні музичні інструменти.

Мета: Ознайомити учнів з українськими народними інструментами та особливостями Їхнього звучання. Розглянути різновиди струнних, духових та ударних інструментів та особливість їх звучання в оркестрі. Розвивати загально-культурну грамотність. Формувати загально-культурну грамотність. Формувати вміння учнів виконувати українські народні побутові пісні, розрізняти на слух звучання окремих народних інструментів та звучання оркестру народних інструментів ,продовжувати розвивати вміння, надавати характеристику засобам виразності музичних творів. Виховувати інтерес до українських народних музичних інструментів, народної пісні та класичних творів українських композиторів.

Тип уроку: 1. Урок засвоєння нових знань

                     2. Урок  комбінований .

Наочність: музичні інструменти, підручник «Музичне мистецтво», зразки народних музичних інструментів, відео- та аудіо- записи, мультимедійна дошка.

Основні поняття для засвоєння: українські народні музичні інструменти, особливості їх звучання.

Хід уроку:

Вхід дітей під музику «Грай, волинко»

I. Організаційні моменти: (3 хв.)

1) Перевірка готовності учнів до уроку

2) Музичне виконання «Добрий вечір»

3) Повідомлення теми і мети уроку

4) Емоційне налаштування класу

Бесіда:

-Доброго дня! Сподіваюсь у всіх гарний настрій! Давайте посміхнемось один одному! Подумки побажаємо успіхів на цілий день!

Для того, щоб впоратися на уроці з завданням будьте старанними й слухняними.

А задання наші такі:

Не просто слухати, а чути;

Не просто дивитись, а бачити;

Не просто відповідати, а міркувати;

Дружно й плідно відповідати.

II. Мотивація до навчання (4 хв.)

Показ відео «Гопак» у виконанні оркестру народних інструментів (інтерактивна дошка)

 Бесіда

-Дорогі діти, ви щойно прослухали й продивились фрагмент музичного твору.

-Сподобалось вам звучання цього твору?

-Скажіть, можливо, ви знаєте назву цього твору, та хто його виконував?

-Звучання яких інструментів вам вдалось впізнати?

Особливе місце в музичній творчості українського народу займають українські народні інструменти, які є неповторними та мелодійними. Вони виявляють багатство його душі, творчу вдачу, свідчать про високу матеріальну й духовну культуру.

Українці завжди співали:

Вдома-співали,

Йшли на роботу-співали,

І в полі співали.

Жодна толока не обходилась без пісні.

А що вже до весілля, чи якогось іншого свята- то годі вже й казати!

Звичайно ж такий співочий народ не міг не створювати шедеври, які б відповідали його смакам та культурним запитам.

І, якщо ми вважаємо себе освіченими, культурними людьми, щирими цінувачами народної творчості, то ми є патріотами своєї країни, її надбання. А музичні інструменти дуже тісно пов’язані дуже тісно пов’язані з любов’ю до Батьківщини та її культурним розвитком.

III. Актуалізація опорних знань (4 хв.)

Бесіда

-Як ви вважаєте, коли виникли на Землі музичні інструменти?

Відповідь: Дуже давно. Коли виникли перші люди. Народні майстри вдосконалювали їх, знаходили яскраві звуки. За період розвитку людства з’явилось дуже багато музичних інструментів, і в кожного народу вони були особливими. Але існує багато інструментів схожих між собою. Сьогодні на у році нас очікує знайомство з народними музичними інструментами.

Найпершими, що виникли вважають ударні інструменти, звуки яких задавали певний ритм і допомагали організувати певну роботу.

Перші духові музичні інструменти слугували для передачі звукових сигналів на досить велику відстань. Наші предки виготовляли їх з рогів та трубчастих кісток тварин, раковин молюсків, стебел очерету та інших рослин.

Струнні інструменти з’явились значно пізніше. Їх праобразом був лук з туго натягнутою тятивою. Струнні інструменти люди не використовували у практичній діяльності, як ударні та духові, а створювали їх для власного задоволення.

У процесі економічного та культурного розвитку суспільства музичні інструменті вдосконалювали та створювали нові.

У часи Київської  Русі на теренах України були поширені гусла, дерев’яні труби, роги, бубни й різні свирілі, пищалі та сопілки. На Запорозькій Січі популярними інструментами стали литаври, барабани, козацькі сурми і труби.

У сучасній Україні народні інструменти входять до складу найрізноманітніших ансамблів та оркестрів.

IV. Вивчення нового матеріалу (10 хв.)

Бесіда «3 майстерні»

(Учитель розповідає про групи народних інструментів, а потім пропонує створити «3 майстерні» з їх «ремонту» ударні, духові та струнні. Діти обирають назви інструментів, які їх майстерня буде «ремонтувати»)

Українські народні інструменти поділяються на 3 групи: ударні, духові та струнні.

Зараз ми з вами розглянемо кожну групу інструментів

До групи ударних інструментів входять:

Бубон - дуже поширений ударний музичний інструмент з невизначеною висотою звуку у вигляді обруча, на який з одного боку натягнута шкіра. У прорізах обруча встановлено малі металеві тарілочки-брязкальця.

Прослухаємо його звучання.

Барабан - загальна назва для роду ударних інструментів, що складається зі шкіри натягнутої на резонатор. На барабані грають паличками або руками. Також барабан- це інструмент, який був створений заради відтворення звуку биття серця.

Послухаємо звук барабана.

Литаври - це система латунних котлів, відкритий бік яких затягнутий шкірою. Змінюючи ступінь натягу шкіри можна змінювати висоту звучання інструмента.

Слухання звука литавр.

До цієї групи також входять такі інструменти: батіг, бугай, ложки, рубел, трещітка, трещітка кругова.

Наступна група - духові музичні інструменти.

Сопілка - народний музичний інструмент. Виготовляється з гілки калини, бузини, ліщини, очерету, у якій в нижньому кінці просвердлювали 5-6 дірочок.

Слухання звука сопілки.

Трембіта - музичний сигнальний інструмент. Довжиною до 4 метрів. Найдовший духовий інструмент у світі. На Гуцульщини використовувався в колядницькому, похоронному обрядах.

Слухання звучання трембіти.

Сюди також входять ріжок, сурма, дводенцівка, окарина, най, козацька труба.

Наступна група- струнні музичні інструменти.

Бандура й кобза походять від давньоарабської лютні та давньогрецької цитри й різняться виглядом та музичними якостями. Проте в літературних творах, зокрема  в творах Шевченка, назви цих інструментів підмінюються одна одною. Це струнно-щипкові  інструменти.

Цимбали - струнно- ударний інструмент. Складається з дерев’яного корпусу, прямокутної частини трапецієвидної форми з натягнутими над ними струнами. Звук відбувається через удар паличками або гнучким вербовим прутиком по струнах.

Творча гра «Вгадай музичний інструмент»

Під час народних свят музиканти звеселяли слухачів запальними мелодіями грою на народних інструментах- бубоні, скрипці, цимбалах. Цих музикантів називали троїстими музикантами.

Існує також ще один незвичний інструмент – волинка. Це старовинний музичний інструмент зі шкіряного міху, у який ушиті труба для надування повітря та кільця ігрових трубок з отворами. В Україні та Польщі цей інструмент називають «козою», тому що він мав форму мішка з козиної шкіри

V. Слухання музики (5 хв.)

Українська народна пісня «Як ішов я з Добречина додму»

А. Який характер пісні?

Б. В чому незвичність її виконання?

Шотландські награвання «Грай, волинко»

А. Що особливого в звучанні цього інструмента?

VI. Фізична хвилинка (1 хв.)

 «Глава- плечі»

VII. Творче завдання (6 хв.)

1) Вкажіть до якої групи належить кожен з інструментів?

2) На дошці ви бачите групи музичних інструментів.

Прикріпіть свій інструмент до даної групи.

VIII. Вокально- хорова робота (9 хв.)

Розпівування:

А. Гама до-мажор

Б. Сиквенції

В. Поспівка «Я крокую»

Знайомство з піснею «Чарівний смичок»

А. Бесіда

Б. Показ

В. Розучування та співання хором

IX. Узагальнення вивченого матеріалу (2  хв.)

Виконання тесту : «На які групи поділяються українські народні інструменти?»

А) Ударні, клавішні, духові

Б) Ударні, духові, струнні

В) Струнні, клавішні, духові

Г) Струнні, духові, смичкові.

X. Домашнє завдання (1  хв.)

Послухати улюблену музику. Визначити, які інструменти її виконують. Чи є серед них народні? Які саме?

 

Підготував вчитель музичного мистецтва: Чуприн Сергій Романович

 

docx
Додано
18 січня 2021
Переглядів
1194
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку