Урок музичного мистецтва 6кл.(Л.Кондратова) "Героїчні мотиви в мистецтві".

Про матеріал
Учні знайомляться із жанром симфонія на прикладі творів Л. Бетховена та учаться визначати типи симфоній. Розвивають вміння характеризувати твір засобами музичної виразності; співацькі навички. На уроці прищеплюється учням любов та зацікавленість до симфонічної музики та творчості Бетховена.
Перегляд файлу

Урок  27 (53) Музичне мистецтво

Тема. Героїчні мотиви в мистецтві.

Мета. Формувати предметні компетентності:

Навчальна: познайомити учнів із жанром симфонія на прикладі творів Л. Бетховена та визначити типи симфоній. Формувати соціальну компетентність.

Розвивальна: розвивати вміння характеризувати твір засобами музичної виразності; співацькі навички.

Виховна: прищеплювати учням любов та зацікавленість до симфонічної музики та творчості Бетховена; виховувати культуру слухання; виховувати мислячу та чуйну особистість.

Формувати  ключові компетентності Нової Української Школи:

  • Спілкування рідною/державною мовою: обговорення, аналіз музичних творів;
  • Культурна компетентність. Ознайомлення з музичним стилем, традиціями та епохою, що сприяє розширенню світогляду.
  • Інформаційно-цифрова компетентність: використання сучасних цифрових технологій для пізнання та творення мистецтва;
  • Компетентності ініціативності: імпровізація таночку;
  • Математична компетентність: застосування ритмічних умінь упродовж уроку;
  • Компетентність здорового життя: організація правильної співацької постави, виконання руханки, фонопедичні розспівки.

Очікувані результати:

Учні знають значення слова симфонія, називають типи симфоній, характеризують музичні образи симфонії, виражають емоції від сприйняття творів, характеризують твір Симфонія № 5 та називають використані засоби музичної виразності; виявляють старанність у виконанні вокальних творів.

Тип уроку: поглиблення теми, комбінований

Хід уроку.

 

І Організаційний момент.

музичне привітання.

ІІ Актуалізація опорних знань.

Бліц-опитування.

  •          Пригадайте та назвіть імена відомих композиторів, які працювали у камерно-інструментальному жанрі. (Д. Скарлатті, Й. Гайдн, К. Дебюссі)
  •          Який камерно-інструментальний жанр вони полюбляли найбільше? (соната)
  •          На яких інструментах виконували сонати? (фортепіано, клавесин, віолончель.)
  •          Пригадай, які жанри симфонічної музики ти знаєш?
  •          Що таке симфонія?

ІІІ Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні ми дослідимо героїчні мотиви в мистецтві. Дізнаємося як пов`язані Бетховен та А. Розумовський (українець за походженням)

ІV Етап засвоєння  нових знань

Симфонія — один із найскладніших музичних жанрів. Прототипом симфонії можна вважати італійську увертюру, що склалася при Д. Скарлатті наприкінці XVII ст. Узагалі, терміни «увертюра» і «симфонія» тривалий час були взаємозамінними.

Остаточно симфонічний цикл сформувався у творчості Й. Гайдна та В. А. Моцарта, яких вважають основоположниками класичної симфонії. У симфоніях Л. ван Бетховена помітно зміцнів тематичний зв’язок між частинами, великого значення набули героїка, драматизм, філософські засади.

Наприкінці XVIII — та початку XIX ст. з’явилася романтична симфонія, яка об’єднала в одне ціле класичну форму і ліричний характер тем. У цей час зароджуються і програмні симфонії. У творчості Ф. Шуберта, Р. Шумана, Ф. Мендельсона, Г. Берліоза, Й. Брамса є незабутні мелодичні симфонії.

Починаючи з кінця XIX та в XX столітті строгі форми симфонії зазнали кардинальних змін. З’явилися симфонії з різною кількістю частин — від однієї до одинадцяти; необов’язковим стало використання сонатної форми. Отож, у переломні моменти свого розвитку симфонічна музика змінювала правила, й ті явища у сфері мистецтва, які спочатку шокували, невдовзі ставали звичними.

Розглянь таблицю. Розкажи, за якими ознаками класифікують симфонії і на які різновиди поділяють твори цього жанру.

Типи симфоній

За формою

3-частинна, 4-частинна, 5-частинна і т. д.

За естетичними категоріями

Симфонія-драма, симфонія-трагедія, симфонія-пастораль, симфонія-концерт, симфонія-ораторія тощо.

За сюжетністю

Програмна, непрограмна.

4.1  Сприймання музики. Л. ван Бетховен. Симфонія № 5. Частина 1 (фрагменти).

 Чим тебе вразила музика? Що було в ній незвичного? На яких інструментах виконували твір? Розкажи про особливості їх звучання. Чи є в цій музиці основна мелодія? Доведи. Які засоби музичної виразності характерні для цього симфонічного твору?

Симфонія має 4 частини, відноситься до симфонії-героїчної та є непрограмною.

Чи знаєш ти, що відома всім симфонія німецького класика була присвячена українцю? З’ясуймо це разом.

Серед дев’яти симфоній Бетховена особливо вирізняється симфонія № 5. Її всі без винятку впізнають за вступом. Цікаво, що цей музичний твір композитор присвятив своєму другу і меценату — синові останнього гетьмана України, графу Андрію Розумовському (українцю за походженням).

Особливим у звучанні симфонії є те, що всі чотири частини об’єднані грізною «темою долі», котра звучить на початку твору як епіграф. Про неї Бетховен сказав: «Так доля стукає у двері». Ця тема звучить дуже голосно (фортисимо) одночасно в партіях різних інструментів. Симфонія не має програми, її зміст не виражений словами, але яскрава, образна музика, конкретика основного мотиву дають право розглядати твір як картину боротьби людини з життєвими незгодами в ім’я радості та щастя.

Чимало симфонічних творів, що визнані шедеврами, отримали друге життя в сучасній музиці.

4.2 Сприймання музики  Л. Бетховен. Симфонія № 5 (у сучасній обробці; фрагменти).

• Чим відрізняється оригінал від сучасної обробки? Опиши засоби музичної виразності прослуханого твору.

4.3 Творче завдання. Зобрази музику рухами або проплескай відомий мотив

4.4 Руханка

4.5 Вокально-хорова робота

- розспівки

- «Козацька пісня» (слова і музика А. Мігай).

Творче завдання : заспівай пісню та створи музичний супровід за допомогою двох олівців. Чим схожа героїчна музика симфонії із мелодією пісні?

V Узагальнення знань

- Розкажи про історичний шлях жанру симфонії.

- Про які різновиди симфонії ти дізнався/дізналася?

- Що тобі відомо про 5-ту симфонію Л. ван Бетховена?

VI Рефлексія «Продовж речення» гра у wordwall  https://surl.li/ooefyq

 

VІI Підсумок уроку

Сьогодні ми говорили про героїчні мотиви у мистецтві. Ви більше дізналися про симфонію та її типи. Знаєте як повязаний Бетховен з Розумовським та можете наспівати лейт-мотив симфонії №5

Пошуково-дослідницька діяльність

Дізнайся більше, про те, які симфонії отримали сучасну обробку та звучать у виконанні синтезатора і сучасних оркестрів.

 

docx
Додано
22 лютого
Переглядів
89
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку