Розробку цього урока можна використовувати як у звичайних, так і в інклюзивних класах. Дітям буде цікаво дізнатися про те, які пісні співали їх пращури і які пісні продовжують співати вони самі.
Мета:
Тип уроку: комбінований урок-дослідження.
Вид уроку: віртуальна фольклорна експедиція.
Музичний матеріал: Державний Гімн України, укр. нар. пісні «Вийшли в поле косарі», «Ой на горі та й женці жнуть», «Сіяв мужик просо», «Вийди, вийди, сонечко» (в обробці Левка Ревуцького), «Базіка» (музика Сергія Прокоф’єва, вірші Агнії Барто), «Диво-місто навпаки» (вірші Ф. Млинченка, музика Ю. Шевченка)
Обладнання: синтезатор (фортепіано), комп’ютер, телевізор, презентація, буклети з міні-проектами учнів, роздатковий матеріал (квітка для конспектування жанрів, по 1 паперовій різнокольоровій пелюстці для дихальної вправи); портрет С Прокоф’єва.
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть:
Структура уроку
Хід уроку
I. Слайд №1
1. Вхід учнів до класу під звучання пісні «Диво місто навпаки» вірші Ф. Млинченка, музика Ю. Шевченка.
2. Організаційний момент. Музичне вітання.
«Добрий день, добрий час,
Хто співає краще нас?
Добрий день, чудовий день
Ми чекаємо пісень».
II. 3. Актуалізація музичного досвіду учнів.
Продовжуємо тему семестру «Музика мого народу». На попередніх уроках ви вже вивчили декілька жанрів українських пісень.
( Гра «Вгадай мелодію і заспівай». Звучать фрагменти пісень, які вивчали на уроках:
Тема сьогоднішнього уроку «Світ дитячих ігор. Дитячі пісні.»
Епіграфом нашого уроку стануть слова відомого українського вчителя Василя Сухомлинського
Слайд № 2.
Всі діти світу дуже люблять гратися і бавитися. Існує безліч дитячих ігор, в які залюбки граються діти. І супроводжуються ці ігри дитячими піснями, з якими ми сьогодні з вами познайомимося на уроці.
Слайд № 3. «Дитячий фольклор»
Щоб впоратися з завданнями уроку, нам знадобилася квітка з семи пелюсток. Треба розгадати, який жанр дитячих пісень сховався під кожною пелюстинкою. А допоможуть нам в цьому діти, які приготували міні-проекти за жанрами дитячих пісень.
III. Вивчення нового матеріалу
Дитинка, яка щойно з’явилася у цей світ, чує лагідну мамину пісню. Мати тішить дитинку та заспокоює. Це найперший жанр дитячого фольклору, з яким ви познайомилися ще в початкових класах, а називається він як?... (Звучить колискова напр. «Котику сіренький»). Відповідь дітей: колискова.
Слайд № 4. «Колискова»
Діти читають визначення колискової пісні. Вчитель надає питання:
Завдання: уявіть себе композиторами та складіть колискову пісню на задані слова ( текст на слайді).
Далі дитинка підростала, знадобились пісні, які б не тільки забавляли та тішили її, але й розвивали б моторику та мовлення. Так з’явилися пісні , які об’єдналися в жанр …
Слайд № 5. «Потішки, забавлянки»
Вчитель. Наші діти, готуючись до уроку, здійснювали віртуальну фольклорну експедицію. Вони були поділені на групи, кожна група готувала міні-проект з окремого жанру пісень дитячого фольклору.
1 група познайомить нас із жанром «Потішки, забавлянки». (Діти дають визначення пісень цього жанру, співають відомі потішки і забавлянки (3-4) .)
Слайд № 6. (Тексти потішок)
Вчитель: більш дорослі дітки вибігали на ганок та звертались до сил природи, закликаючи весну, сонечко, дощик… Бо люди вірили, що, промовляючи заклички, зможуть вплинути на погоду, врожайність або саму людину.
Слайд № 7. «Заклички»
Слухання та розучування заклички «Вийди, вийди, сонечко».
Слайд № 8. «Тексти закличок»
Вчитель: деякі масові дитячі ігри не обходяться без того, щоб не порахуватися та не визначити, хто ж буде в ній ведучим. Для цього нам знадобляться що?...
Слайд № 9. «Лічилки»
Лічилка — невеликий віршик із лічбою в дитячій грі. Виконується в чіткому ритмі.
Слайд № 10. «Приклади лічилок»
Попросимо спікера групи, який приготував інформацію про лічилки порахувати дітей для виконання окремого завдання.
( У конверті лежить назва наступного жанру дитячих пісень. Той, на кому завершився рахунок лічилки, розкриває конверт, достає літери, які переплутані. Треба на дошці вибудувати літери так, щоб вийшло слово «Скоромовки»)
Слайд № 11. «Скоромовки»
Скоромовки - гра спеціально скомпонованих важковимовних слів і звуків, що створюють труднощі вимови слів. Зміст скоромовки найчастіше жартівливий.
Спочатку група пропонує свої скоромовки, потім увесь клас читає приклади скоромовок зі слайду.
Вчитель: минулого року ми з вами вже зверталися до жанру скоромовок і слухали твір відомого композитора С. Прокоф’єва. Для того, щоб впізнати цей твір, треба його прослухати.
Звучить «Базіка» С.Прокоф’єва (фрагмент). Діти слухають, відгадують. (Якщо не пригадали, можна знову порахуватися і відкрити наступний конверт із назвою твору). Короткий аналіз твору:
Слайд № 12. «Дражнилки»
дитячі дражнилки – це короткі глузливі пісеньки, що висміюють деякі якості людини, іноді прив’язані до імені.
Вчитель. Але ж ви всі чемні діти і знаєте, що дражнитися не можна, бо це може образити людину. І якщо так вийшло, то треба обов’язково помиритися, а для цього теж існували дитячі пісеньки – мирилки. Наприклад, ось такі: (діти хором читають мирилку)
Слайд № 13. «Мирилки»
«Подивися просто в очі;
Я сваритися не хочу.
Я образить не хотів,
Ненароком зачепив.
Просто в очі подивись
І зі мною подружись».
IV. Вчитель: «подружись і разом дружно затанцюй».
(Проводиться фізкультхвилинка. У відеозапис звучить пісня-руханка «Диво місто навпаки», яку почали вивчати на попередньому уроці. Діти рухаються під музику і співають пісню. Якщо є час, працюємо над артикуляцією, інтонацією і дикцією в пісні.)
Вчитель: а зараз трохи заспокоїмося після динамічної музики і приведемо в норму наше дихання. Для цього виконаємо декілька вправ. (Виконуються дихальні вправи).
V. Слайд № 14. Рефлексія
І так ми з вами дійшли до того, щоб розгадати, які слова приховали пелюстки різнокольорової квітки. (Діти називають жанри дитячого фольклору. записують їх на пелюстках квітки (роздатковий матеріал).
На екрані з’являються відповіді.
VI. Додатковий час. Якщо залишився час на уроці, можна запропонувати дітям придумати жанр, у якому написана пісня «Диво-місто навпаки». А якщо вони не впораються з цим завданням – розказати, що ще є пісні - небилиці та пісні- перевертні.
Слайд № 15. Оцінювання результатів уроку.
Домашнє задання: дізнатися у батьків та родичів, які пісні дитячого фольклору вони співали в своєму дитинстві та записати або запам’ятати їх.
Список використаних джерел:
Аристова Л. С. Музичне мистецтво : підручник для 4 кл. / Л. С. Аристова,
В. В. Сергієнко. — К. : Видавничий дім «Освіта», 2015.
http://l-ponomar.com/ukrajinski-skoromovky-dlja-ditej/
https://www.youtube.com/watch?v=JBARaat5OnI
https://pererojdenie.info/praktiki/kompleks-uprazhnenij-dyxatelnoj-gimnastiki-strelnikovoj.ht
http://www.osvitacv.com/index.php/doshkillya/2015-04-08-12-23-32
https://www.youtube.com/watch?v=xa1o9cEZLfc
https://www.youtube.com/watch?v=8cRhsNrHAoU
http://vidpovidi.in.ua/konsultacija-likariv/muzichne-vitannja-dlja-ditej-na-uroci-
https://www.youtube.com/watch?v=L0JSADW4xC0
В.О. Сухомлинський. Вислови про дитинство. http://dovidka.biz.ua/vislovi-pro-ditey/