Розширити уявлення учнів про мистецтво бароко, показати багатство музичних надбань цієї епохи
Тема уроку: Музика епохи бароко.
Мета розширити уявлення учнів про мистецтво бароко, показати багатство музичних надбань бароко, розвивати логічне мислення, вміння самостійно знаходити необхідну інформацію,виховувати інтерес до музичного мистецтва бароко, творчості композиторів цієї епохи, ціннісне ставлення до мистецтва.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: музичний інструмент, проектор, комп’ютер, словник музичних термінів, мультимедійна дошка, кошик , квіти «маки», «волошки», «соняхи», нотки , картки з визначеннями.
Музичний матеріал: поспівка привітання, «Побачити бароко» музика Анни Олєйнікової, слова Лариси Ратич; Токата і фуга ре мінор Й.С.Баха; А. Вівальді. Цикл «Пори року». Концерт «Зима»; Г.Ф. Гендель хор «Алілуя» з ораторії «Месія», Й.С.Бах . Скерцо з сюїти № 2; презентація «Антоніо Вівальді», вірш А. Вівальді «Зима»
Хід уроку:
І.Організація уроку.
Вхід під музику Й. Баха «Жарт»
Слово учителя
Сьогодні ми працюємо в группах. Прошу вас обрати квітку того кольору , який вам подобається або який відповідає вашому сьогоднішньому настрою. Сідайте за столи де знаходиться квітка такого ж кольору, як у вас. У нас утворились групи «Соняхи», «Волошки», «Фіалки».
Музичне вітання.
Добрий день!
Всі ми раді вас вітати
Добрий день!
Щастя й радості бажати
Добрий день !
І пісень нових співати
Всім вам добрий день!
Слово вчителя
IІ.Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя
А зараз я пропоную відгадати тему уроку. У кожній групі на партах лежать картки на яких написані визначення. Вам потрібно назвати визначення одним словом.
Картка 1
Мистецтво організації звуків, передусім у часовому відношенні
( музика)
Картка 2
Історично сформована та соціально зумовлена спільність ідейно – художніх принципів, що об’єднує в певну епоху твори майстрів, які працювали в різних видах мистецтва(стиль)
Картка 3
Стиль початку XVI століття — кінця XVIII століттяв перекладі з португальської — перлина неправильної форми(бароко)
Слово вчителя
Сьогодні ми з вами знову вирушимо в епоху Бароко. На уроці ми більш досконало дізнаємось , якою була музика того часу . Познайомимося з музичними інструментами епохи Бароко. А так же нас жде зустріч з видатними композиторами та їх шедеврами.
ІІІ. Актуалізація знань учнів
Експрес-опитування
- Дайте визначення терміну «бароко»?
- У якій країні зародився стиль бароко, що сприяло його розвитку?
- Кого вважають засновником стилю?
- Назвіть ознаки цього художнього напряму в архитектурі , скульптурі та живописі.
Робота з картками (Визначити твори живопису та їх творців)
Слово вчителя
У вас на столах лежать картки з картинами творів відомих художників епохи бароко. Із ряду полотен група :
Складання асоціативного куща
Слово вчителя
Отже, стиль бароко… Які слова співзвучні з цим поняттям?
Складемо асоціативний кущ до ключового слова бароко.
Учні складають асоціативний кущ до слова бароко
ІV. Основна частина.
Слово вчителя
У добу бароко поряд з іншими видами мистецтва бурхливо розвивалася музика. У музичному мисленні відбувся перелом – на зміну поліфонічного багатоголосся приходить гомофонія. Зміни торкнулися і церковної музики . Композитори прагнули не тільки відвернути людину від земних пристрастей а й розкрити , її душевні переживання . З 'явилися твори, написані на релігійні тексти, але непризначені для обов’язкового виконання в церкві: кантата, ораторія. Зросло значення світської музики. Вона стала звучати при дворі , в салонах аристократів, громадських театрах.В інструментальній музиці теж зародились нові жанри концерт, сюїта, соната . Скрипка, клавесин , орган перетворилися на сольні інструменти. Композитори цієї доби не тільки писали музику , а віртуозно грали на музичних інструментах, вели педагогічну діяльність. Найвищим досягненням цієї доби стала творчість німецьких композиторів Й.С. Бахай Й.Ф. Генделя та італійців К. Монтеверді й А. Вівальді
Слово вчителя
Вершиною музичного бароко є творчість німецького композитора Йоганна Себастьяна Баха (1685-1750).За своє життя Бах написав понад тисячу творів. У його творчості представлені всі значущі жанри минулого, крім одного з провідних жанрів опери.Його музика вражає і захоплює слухачів своєю величчю,красою,мудрістю,досконалістю. Бах є одним із великих композиторів, які будь коли жили на землі.
Y.Слухання музики
Слово вчителя
У грі на органі Бах був неперевершеним. Для цього інструмента він створив багато прелюдій, хоралів, фантазій і фуг. Більша частина його музичних творів написана в поліфонічному стилі .
Токата ( у перекладі з італ. - торкатися) – твір для клавішних інструментів, клавесина, органа. Пізніше токатами називали інструментальні п’єси швидкого , рівномірно – чіткого руху з ударною технікою виконання.
Фуга( у перекладі з латини- біг) – поліфонічний твір, у якому одна або кілька тем звучать послідовно в усіх голосах.
СлуханняПрелюдія і фуга ре мінор. Й.С. Бах
Вчитель
Музика Баха дійсно є прекрасною та натхненною тому неможливо переоцінити значення цього композитора у світовому музичному мистецтві.
Домашнім завданням для вас було познайомитись з біографіями композиторів Георгом Фрідріхом Генделем і Антоніо Вівальді і розказати про них в цікавій формі. Хто представить свого композитора?
Виступ творчої групи «Інтерв’ю з композитором»
Кореспондент
Доброго дня шановний маестро!
Мені відомо що в дитинстві ви були неслухняним хлопчиком?
Гендель
Коли 23 лютого я з’явився на світ мої батьки дуже зраділи, адже я був у них першою дитиною. З дитинства ,скільки себе пам’ятаю, мене зачаровувала музика але батько цирульник – хірург намітив мені кар’єру юриста бо вважав, що музикант – це не професія а розвага. Коли мені виповнилося 4 роки я знайшов на горищі клавесин і вночі коли всі спали , попри заборону батька, ходив на горище і самостійно навчився грати на музичному інструменті. Лише коли в сім років мою гру почув герцог Іоганн Адольф він порадив батьку не перешкоджати моєму таланту.
Кореспондент
Це правда , що в свої 11 років слава про вас поширилася на всю країну?
Гендель Так я виступав з концертами , знайомився з композиторами, слухав музику Баха.Я працював органістом в єдиному на той час в Німеччині оперному театрі і писав свої перші опери «Альмира», «Нейрон» . А далі було підкорення Італії та Великобританії…
Кореспондент
Музику яких жанрів вам подобалося створювати ?
Гендель Я написав більше 40 опер, 32 ораторії, органні концерти, багато інструментальної музики.
Кореспондент
Дякую маестро!
Слово вчителя
Сучасник Баха, німецький композитор і органіст Георг Фрідріх Гендель в історію музики увійшов ,як майстер ораторії. Переважно на біблійні сюжети. Вершиною його творінь в цьому жанрі є хор № 39 «Алілуя» (прославлення) з ораторії «Месія». Месія у християн – це посланий Богом на землю Спаситель.
Композитор створив музичний твір за 24 дні. Працював натхненно, і коли завершив «Алілуя», то вигукнув, заливаючись сльозами: «Я думав, що відкрилося небо, і я бачу Творця всіх речей!». Це була одна з найщасливіших митей у житті композитора.
Слово учителя Послухайте хор «Алілуя» з ораторії «Месія» Ґ. Ф. Генделя та поділіться своїми враженнями ?
Слухання музичного хору «Алілуя» з ораторії «Месія» Ґ. Ф. Генделя
Слово вчителя
Серед найбільш значимих композиторів пізнього бароко – Антоніо Вівальді. Хто представить цього композитора?
Перегляд презентації, яку підготували учні
Вчитель
У спадщині Вівальді налічується 40 опер та 450 концертів .Понад двісті концертів він створив для скрипки . Цикл «Пори року» із чотирьох скрипкових концертів став одним з найпопулярніших, найвідоміших музичних творів епохи бароко. Кожен концерт присвячений одній із пір року і складається із трьох частин, що відповідають кожному місяцеві. До того ж кожний концерт супроводжує сонет, авторство яких достеменно невідомо, проте іноді приписується самому композиторові.
Дрожишь, замерзая, в холодном снегу,
И с севера ветра волна накатила.
От стужи зубами стучишь на бегу,
Колотишь ногами, согреться не в силах.
Как сладко в уюте, тепле и тиши
От злой непогоды укрыться зимою.
Камина огонь, полусна миражи.
И души замёрзшие полны покоя.
На зимнем просторе ликует народ.
Упал, поскользнувшись, и катится снова.
И радостно слышать, как режется лёд
Под острым коньком, что железом окован.
Слухання першої частини концерту А. Вівальді «Зима»
YI.Вокально-хорова робота.
Слово вчителя
Стиль бароко зачаровує своєю безпосередністю, дивною красою . Передати неповторність цього стилю змогла сучасний композитор Анна Олейникова в пісні на слова Олени Ратич «Побачити бароко» .Пропоную послухати цю пісню
Слухання пісні О. Ратич «Побачити бароко»
Розспівування: вокальні вправи
Розучування пісні
YII.Узагальнення вивченого матеріалу.
Слово учителя
Наш урок підходить до завершення , підведемо підсумок
Оцінювання учнів
YIII. Домашнє завдання
Написать эссе на тему: «Музика бароко».
1