Урок "Музика епохи бароко"

Про матеріал

Розширити уявлення учнів про мистецтво бароко, показати багатство музичних надбань цієї епохи

Перегляд файлу

 

 

Тема уроку: Музика епохи   бароко.

Мета розширити уявлення  учнів про мистецтво бароко, показати багатство музичних надбань бароко, розвивати логічне мислення, вміння самостійно знаходити необхідну інформацію,виховувати інтерес до музичного мистецтва бароко, творчості композиторів цієї епохи, ціннісне ставлення до мистецтва.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: музичний інструмент, проектор, комп’ютер, словник музичних термінів, мультимедійна дошка, кошик , квіти «маки», «волошки», «соняхи», нотки , картки з визначеннями.

Музичний матеріал: поспівка привітання,  «Побачити бароко» музика Анни Олєйнікової, слова Лариси Ратич; Токата  і фуга ре  мінор Й.С.Баха;  А. Вівальді. Цикл «Пори року». Концерт «Зима»; Г.Ф. Гендель хор «Алілуя» з ораторії «Месія», Й.С.Бах . Скерцо з сюїти № 2; презентація «Антоніо Вівальді», вірш А. Вівальді «Зима»

 

 

Хід уроку:

І.Організація уроку.

Вхід під  музику Й. Баха «Жарт»

Слово учителя

Сьогодні ми працюємо в группах. Прошу вас обрати квітку  того кольору , який вам подобається або який відповідає вашому сьогоднішньому настрою. Сідайте  за столи де знаходиться квітка такого ж кольору,  як у вас. У нас утворились групи «Соняхи», «Волошки», «Фіалки».

Музичне вітання.

Добрий день!

Всі ми раді вас вітати

Добрий день!

Щастя й радості бажати

Добрий день !

І  пісень нових співати

Всім вам добрий день!

Слово вчителя

  • Я прошу обрати в групах спікерів.Це будуть мої помічники, які протягом уроку будуть слідкувати за роботою своєї групи і за правильну відповідь роздаватимуть кожному    учаснику  нотки. Кількість  нот – це оцінка,яку отримають учні  за урок.
  • Хто буде спікером в групі«Фіалки»? (діти називають)
  • Кого за спікера обрала група«Волошки»?
  • І в групі «Соняхи»?
  • Спікери, будьте уважні. Протягом уроку не забувайте нараховувати бали.

IІ.Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя

А зараз я пропоную відгадати тему уроку. У кожній групі на партах лежать картки  на яких  написані визначення. Вам потрібно назвати визначення  одним словом.

Картка 1

 Мистецтво організації звуків, передусім у часовому відношенні

( музика)

Картка 2

Історично сформована та соціально зумовлена спільність ідейно – художніх принципів, що об’єднує в певну епоху твори майстрів, які працювали в різних видах мистецтва(стиль)

Картка 3

Стиль  початку XVI століття — кінця XVIII століттяв перекладі з португальської   — перлина неправильної  форми(бароко)

Слово вчителя

  • Поєднаємо ці поняття , яке речення утворилося?( Музика стилю бароко)
  • Тема сьогоднішнього  уроку « Музика стилю бароко».

Сьогодні ми з вами знову вирушимо в епоху Бароко. На уроці ми більш досконало   дізнаємось , якою  була музика того часу . Познайомимося  з музичними інструментами епохи Бароко. А так же нас жде зустріч з видатними композиторами та їх шедеврами.

 

ІІІ. Актуалізація знань учнів

Експрес-опитування

- Дайте визначення  терміну  «бароко»?

- У якій країні зародився стиль бароко, що сприяло його розвитку?

- Кого вважають засновником стилю?

 

- Назвіть ознаки цього художнього напряму в архитектурі , скульптурі  та  живописі.

 

Робота з картками (Визначити  твори живопису  та їх творців)

Слово вчителя

У вас на столах лежать картки з картинами  творів відомих художників епохи бароко. Із ряду полотен група :

  • «Соняхи» обирає картини художника Мікеланжело Мерізі(«Хлопець що грає на лютні», «Розп'яття святого Петра»)
  • «Волошки» обирає картини художника Дієго Веласкеса(«Менини», «Прялі»)
  • «Фіалки » -Рембранта ван Рейна(«Повернення блудного сина» , «Флора»)

 

Складання асоціативного куща

Слово вчителя

Отже, стиль бароко… Які слова співзвучні з цим поняттям?

 Складемо асоціативний кущ до ключового слова бароко.

Учні  складають асоціативний кущ до слова бароко

 

 

 

 

 

 

 

ІV. Основна частина.

Слово вчителя

У добу бароко поряд з іншими видами мистецтва бурхливо розвивалася музика. У музичному мисленні відбувся перелом –  на зміну поліфонічного  багатоголосся приходить гомофонія. Зміни торкнулися і церковної музики . Композитори прагнули не тільки відвернути людину від земних пристрастей а й розкрити , її душевні переживання . З 'явилися твори, написані на релігійні тексти, але непризначені для обов’язкового виконання  в церкві: кантата, ораторія. Зросло значення світської музики. Вона стала звучати при дворі , в салонах аристократів, громадських театрах.В інструментальній музиці теж зародились нові жанри концерт, сюїта, соната . Скрипка, клавесин , орган  перетворилися на сольні інструменти. Композитори цієї доби не тільки писали музику , а віртуозно грали на музичних інструментах, вели педагогічну діяльність. Найвищим досягненням цієї доби стала творчість німецьких композиторів Й.С. Бахай Й.Ф. Генделя та італійців К. Монтеверді й А. Вівальді

  • Сьогодні ви зайшли до класу під звуки музичного твору . Чи знайомий він вам?(Скерцо із сюїти №2 Й. С. Баха)
  • З творчістю Баха ми знайомились в попередніх класах. Пригадайте, які музичні твори слухали? (Прелюдія до мажор,  прелюдія до мінор, прелюдія ре мінор, Скерцо із сюїти № 2)
  • Пригадаємо що означає слово скерцо ? ( жанр камерно інструментальної музики в стрімкому  темпі, «гострим »ритмом, жартівливим  змістом)

Слово вчителя

Вершиною музичного бароко є творчість німецького композитора Йоганна Себастьяна Баха (1685-1750).За своє життя Бах написав понад тисячу творів. У його творчості представлені всі значущі жанри минулого, крім одного з провідних жанрів опери.Його музика вражає і захоплює слухачів  своєю величчю,красою,мудрістю,досконалістю. Бах є  одним із великих композиторів, які будь коли жили на землі.

  • Яка країна подарувала нам цього композитора? (Німеччина)
  • Що вам відомо про Й.С. Бахаз уроків мистецтва у попередніх класах?(Відповіді дітей.)
  • Дайте характеристику його творчості?Яку музику він писав?
  • Для якого музичного інструмента писав музику Бах? (органа)
  • До якої групи музичних інструментів належить цей інструмент? (Духовий клавішний інструмент)
  • Чим цікавий цей інструмент?

Y.Слухання музики

Слово вчителя

У грі на органі Бах був неперевершеним. Для цього інструмента він створив багато прелюдій, хоралів, фантазій і фуг. Більша частина його музичних творів написана в поліфонічному стилі .

  • Що таке поліфонія ? (в перекладі з грецького роlу-багато, phone – звук, голос, стиль написання  багатоголосої музики, де всі голоси рівноправні)
  • Прелюдія  і фуга ре мінор – один з блискучих прикладів цього жанру.

Токата ( у перекладі з італ. - торкатися) – твір для клавішних інструментів, клавесина, органа. Пізніше токатами називали інструментальні п’єси швидкого , рівномірно – чіткого руху з ударною технікою виконання.

Фуга( у перекладі з латини- біг) поліфонічний твір, у якому одна або кілька тем звучать послідовно в усіх голосах.

СлуханняПрелюдія  і фуга ре мінор. Й.С. Бах

  • «Соняхи»  визначають  який настрій , які думки  й почуття викликала у вас музика Баха? (урочистий, піднесений, упевнений)
  • «Волошки» дають  характеристику  мелодії. (вступ фуги звучить урочисто , як заклик, в творі немає яскравих контрастів , характер музики майже не міняється звучить впевнено, піднесено , урочисто. Закінчення звучить як підсумок розмови голосів)
  • «Фіалки» визначають скільки  голосів в музичному творі? А щоб вам легше було визначати скільки голосів звучатиме у фузі , ви з кожним проведенням теми тихенько плескайте в долоні (3 голоси)

 

Вчитель

Музика Баха дійсно є прекрасною та натхненною тому неможливо переоцінити значення цього композитора у світовому музичному мистецтві.

Домашнім  завданням для вас було познайомитись з біографіями композиторів  Георгом Фрідріхом Генделем і Антоніо Вівальді і розказати про них в цікавій формі. Хто представить свого композитора?

 

Виступ творчої групи «Інтерв’ю з композитором»

Кореспондент

Доброго дня шановний маестро!

Мені відомо що в дитинстві ви були неслухняним хлопчиком?

Гендель

 Коли 23 лютого  я з’явився  на світ мої батьки дуже зраділи, адже я був  у них першою дитиною. З дитинства ,скільки  себе пам’ятаю, мене зачаровувала музика але батько цирульник – хірург намітив мені кар’єру юриста бо вважав, що музикант – це не професія а розвага. Коли мені виповнилося 4 роки я знайшов на горищі клавесин і вночі коли всі спали , попри заборону батька, ходив на горище і самостійно навчився грати на музичному інструменті. Лише коли в сім років мою гру почув герцог Іоганн Адольф він порадив батьку не перешкоджати моєму таланту.

Кореспондент

Це правда , що в свої 11 років слава про вас поширилася на всю країну?

Гендель Так  я виступав з концертами , знайомився з композиторами, слухав музику Баха.Я працював органістом в єдиному на той час в Німеччині  оперному театрі і писав свої перші опери «Альмира», «Нейрон» . А далі було  підкорення Італії та Великобританії…

Кореспондент

Музику яких жанрів вам подобалося створювати ?

Гендель Я  написав більше 40 опер, 32 ораторії, органні концерти, багато інструментальної музики.

Кореспондент

Дякую маестро!

 

Слово вчителя

Сучасник Баха, німецький композитор і органіст Георг Фрідріх Гендель в історію музики увійшов ,як майстер ораторії. Переважно на біблійні сюжети. Вершиною його  творінь в цьому жанрі є хор № 39 «Алілуя» (прославлення) з ораторії «Месія». Месія у християн – це посланий Богом на землю Спаситель.

Композитор  створив музичний твір  за 24 дні. Працював натхненно, і коли завершив «Алілуя», то вигукнув, заливаючись сльозами: «Я думав, що відкрилося небо, і я бачу Творця всіх речей!». Це була одна з найщасливіших митей у житті композитора.

  • Давайте пригадаємо, що називається ораторією?( Ораторія  - жанр духовної музики, багато частинний твір для хору, соліста та оркестру)

Слово учителя Послухайте хор  «Алілуя» з ораторії «Месія» Ґ. Ф. Генделя та поділіться своїми враженнями ?

Слухання музичного хору  «Алілуя» з ораторії «Месія» Ґ. Ф. Генделя

  • Які почуття виникали під час слухання хору? (піднесення, урочистість )
  • Чим саме вражає така музика?(своєю енергією, життєстверджувальною силою)
  • Як ви вважаєте, де можна почути цю музику? (раніше - в храмах а зараз в концертних залах)
  • Який склад музикантів бере участь у виконанні цієї частини  ораторії? (хор у супроводі струнних інструментів - скрипок)

Слово вчителя

Серед найбільш значимих композиторів пізнього бароко – Антоніо Вівальді. Хто представить цього композитора?

Перегляд презентації, яку підготували учні

Вчитель

У спадщині  Вівальді налічується  40 опер та  450 концертів .Понад двісті концертів він створив для скрипки . Цикл «Пори року»  із чотирьох скрипкових концертів став одним з найпопулярніших, найвідоміших музичних творів епохи бароко. Кожен концерт присвячений одній із пір року і складається із трьох частин, що відповідають кожному місяцеві. До того ж кожний концерт супроводжує сонет, авторство яких достеменно невідомо, проте іноді приписується самому композиторові.

  • Прослухайте і скажіть до якого з концертів можна віднести  віршований  сонет .

              Дрожишь, замерзая, в холодном снегу,

И с севера ветра волна накатила.

От стужи зубами стучишь на бегу,

Колотишь ногами, согреться не в силах.

 

Как сладко в уюте, тепле и тиши

От злой непогоды укрыться зимою.

Камина огонь, полусна миражи.

И души замёрзшие полны покоя.

 

На зимнем просторе ликует народ.

Упал, поскользнувшись, и катится снова.

И радостно слышать, как режется лёд

Под острым коньком, что железом окован.

 

  • Назвіть концерт до якого ви віднесли б епіграф А. Вівальді? («Зима»)
  • Концерт  «Зима». Він складається  з трьох частин: перша частина має назву «Грудень», друга «Січень», 3 – «Лютий»

Слухання  першої частини  концерту А. Вівальді «Зима»

  • Як вплинула на вас музика? Які картини уявляли?
  • Які засоби музичної виразності використав композитор для досягнення своєї мети? (стрімкий темп,  музика напружена, схвильована, уривчаста)
  • В яких кольорах ви зобразили б цю музику? (холодних)
  • Чи вдалося композитору передати музичними звуками характер зимових місяців ? (так )
  • Які особливості жанру концерту А. Вівальді? (цикл складається з 4 концертів. Коженконцерт складається  3 частини, які мають назви місяців відповідної пори   року)

 

YI.Вокально-хорова робота.

Слово вчителя

Стиль бароко зачаровує своєю безпосередністю, дивною красою . Передати неповторність цього стилю змогла сучасний композитор Анна Олейникова в пісні на слова Олени Ратич «Побачити бароко» .Пропоную послухати цю пісню

Слухання пісні О. Ратич «Побачити бароко»

  • В супроводі якого музичного інструменту прозвучала пісня? (Клавесин)
  • Якими  словами описаний стиль бароко в пісні ? (називають потексту )
  • Знайдіть у пісні слова, які вчать нас як потрібно ставитись до культурної  світової спадщини.

Розспівування: вокальні вправи

Розучування пісні

 

YII.Узагальнення вивченого матеріалу.

Слово учителя

Наш урок підходить до завершення , підведемо підсумок

  • Назвіть характерні особливості музичного мистецтва бароко.
  • Для яких інструментів  композитори писали  концерти  за доби бароко?
  • Які жанри отримали розвиток у цю добу та як вони проявлялися у творчості відомих композиторів бароко? (концерт, ораторія , фуга , поліфонічний склад музики)
  • Музика якого композитора, яку вислухати на уроці, справила на вас найбільше враження?

Оцінювання учнів

  • А зараз, порахуйте свої нотки. Кількість ноток вказує  бал, який  ви отримаєте за урок.

YIII. Домашнє завдання

Написать эссе на тему: «Музика бароко».

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Чужинова Тетяна Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Мистецтво 8 клас (Масол Л.М.)
Додано
31 січня 2023
Переглядів
1086
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку