Урок: "Музика рідного краю."

Про матеріал
Мета. збагачувати знання учнів про культуру українського народу, ознайомити учнів з поняттям «музичний образ»; розвивати емоційні компетентності, співацькі навички, почуття ритму, вміння спостерігати за інтонаційним розвитком музичних образів, порівнювати їх, глибоко відчувати втілені у музичних творах настрої, почуття, характер людини; виховувати патріотизм, любов до української класичної музики, формувати вдумливе ставлення до музичного мистецтва; виховувати естетичний смак.
Перегляд файлу

7 клас.

Тема уроку: Музика рідного краю.

Мета.  збагачувати знання учнів про культуру українського народу, ознайомити учнів з поняттям «музичний образ»;

розвивати емоційні компетентності,  співацькі навички, почуття ритму, вміння спостерігати за інтонаційним розвитком музичних образів, порівнювати їх, глибоко відчувати втілені у музичних творах настрої, почуття, характер людини;

виховувати патріотизм, любов до української класичної музики, формувати вдумливе ставлення до музичного мистецтва; виховувати естетичний смак.

Тип уроку: комбінований з елементами інтеграції; введення в  тему, засвоєння нових знань.

Обладнання: музичний інструмент, комп’ютер, смартфони, мультимедійна презентація, ілюстрації до творів, портрет композитора, підручник Л.Г.Кондратової «Музичне мистецтво», 7 клас.

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

Розповіді про пісні та інструментальні твори, в яких оспівується Україна, рідний край. Виконання фрагментів (за бажанням учнів).

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

У кожному регіоні нашої Батьківщини — своя історія і власні традиції, які ми повинні свято оберігати та примножувати, бо ми єдині у своєму прагненні до прекрасного.

Україна

(Звучить пісня, виконує: Зоряна Рощук

  https://www.youtube.com/watch?v=n1Ost9MRwrs

1.Україна - рідний край, зацвіли волошки в полі,

Я іду за небокрай, рада щастю, рада долі.

І співає моє серце, про Вкраїну рідний край,

Хай ця пісня розіллється, за Карпати і Дунай.

Приспів: Помолюсь за Україну, за красу її й калину,

За високі сині гори, і родючії поля.

Хай там що говорять люди, та добро між нами буде –

Бо зі мною Україна, і її свята земля,

Бо зі мною Україна, і її свята земля.

2.Рідна батьківська земля, в полі маки червоніють,

Чую пісню солов’я, і від цього я радію.

І співає моє серце, про Вкраїну рідний край,

Хай ця пісня розіллється, за Карпати і Дунай.

Приспів: Помолюсь за Україну, за красу її й калину,

За високі сині гори, і родючії поля.

Хай там що говорять люди, та добро між нами буде –

Бо зі мною Україна, і її свята земля,

Бо зі мною Україна, і її свята земля.

Бесіда. Музична культура рідного краю сягає глибокої давнини.

Рідний край — місце, де ми народилися і живемо серед людей, у яких є багато спільного. Усе, що нас оточує упродовж життя та пов’язане з мистецтвом, і є культурою нашого краю. Запрошую розповісти про найулюбленіші місця, де ви проводите свій час, заспівати, скласти коротенькі віршики.

ІІІ. Вивчення нової теми.

Робота з підручником – с.7.

Музична культура рідного краю — це система досягнень у сфері музичної творчості, виконавства та освіти, а також рівень освіченості людей краю в галузі музичного краєзнавства.

Учні аналізують Музичну краєзнавчу скарбничку – с.7.

Композитори завжди виявляли неабияке зацікавлення до музичної культури своєї країни. Так, в епоху романтизму інтерес до народної творчості став поштовхом до виникнення нових композиторських шкіл. У середині XIX століття утворилися національні школи: польської музики (Ф. Шопен, С.Монюшко), чеської (Б. Сметана, А. Дворжак), угорської (Ф. Ліст), а пізніше, до кінця XIX століття, у дусі романтизму були створені національні школи в Норвегії (Е. Ґріґ), Іспанії (І. Альбеніс), Фінляндії (Я. Сібеліус).

Робота із смартфонами, планшетами: Короткі відомості життя і творчості Л.Ревуцького.

Музична культура рідного краю мала великий вплив на творчість українського композитора Л. Ревуцького. З його іменем пов’язана ціла епоха розвитку української академічної музики, Л. Ревуцький є також основоположником української музичної школи. У творчості композитора нерозривно поєднані музичний фольклор рідного краю, традиції професійної української музики та індивідуальне композиторське бачення. Його творам притаманні життєрадісність, ліризм, широта і багатство емоцій.

Л. Ревуцький - український композитор, педагог, автор симфоній, концертів для фортепіано, сонат, прелюдій, творів для скрипки й віолончелі з фортепіано, хорової кантати «Хустина», вокальних збірників «Галицькі пісні», «Сонечко», «Козацькі та історичні пісні» тощо. У творчому доробку Л. Ревуцького є близько 120 оригінальних обробок народних пісень. Творчість композитора увійшла до золотого фонду української класики.

Спадщина композитора утворює своєрідний світ національної музики, для якого характерна краса гармонії та мелодії народних ліричних пісень і дум.

2. Слухання музики.

Сьогодні ми послухаємо фінал симфонії №2 Л. Ревуцького. Ви зможете почути, що автор постає в єдності зі своїм народом і природою рідного краю. Головна тема нагадує політ, порив вітру, своєрідне втілення мрії. Композитор наче співає величний гімн своєму народові. Мелодія твору пов’язана з народними піснями, які в музиці Л. Ревуцького передані з новими барвами.

Інструментальна музика без слів і коментарів створює свій

образ за допомогою звуків та засобів виразності.

Підручник с.8 - Що таке музичний образ?

Музичний образ — це віддзеркалення в музиці явищ життя і духовного світу людини. У великих композиціях музичний образ діє як складна система, що розкриває зміст твору.

 - Чи можна «побачити» музичний образ? – с.8.

Малювання під слухання музики.

Підручник с.9.

3. Обговорення намальованих ілюстрацій під музику:

- Що ви уявляли, слухаючи музику?

- Як ви гадаєте, чи передав композитор за допомогою музики свою любов до рідного краю?

- Які музичні образи були відчутні у творі?

- А що старалися передати ви своїм малюнком?

- Охарактеризуйте засоби музичної виразності та мелодію симфонії.

- Охарактеризуйте гаму кольорів, використаних на ілюстрації.

- Розкажіть про свої враження від прослуханої композиції, опираючись на малюнок.

ІV. Фізкультхвилинка під музику.

V. Вокально-хорова робота над піснею.

«Музика рідного дому», слова О. Вратарьова, музика О. Злотника – с.9.

Розспівування.

Слухання пісні у виконанні вчителя або фонограми:

https://www.youtube.com/watch?v=PSSmKIc4Ics   (+)

https://www.youtube.com/watch?v=0p0iOcxRGaE   (-)

Аналіз літературного і музичного текстів.

- Про що йдеться у цій пісні?

- Який її характер?

- Які почуття вона викликає?

Розучування пісні по куплетах, виконання під акомпанемент музичного інструмента, використання гаджетів.

VІ.Закріплення нового матеріалу

1.Робота з підручником (ст.11). Розгляньте малюнки, на яких зображено різні куточки України. Підберіть ілюстрації до пісень «Гуцулка Ксеня», «Києве мій».

2. Закріплення знань.

- Розкажіть про музичну краєзнавчу скарбничку рідного краю.

- Назвіть імена відомих музикантів нашого краю.

- Який твір допоміг вам мандрувати стежками України?

- Порівняйте музичну культуру нашого краю з європейською музичною культурою. Що між ними спільне, а що відмінне?

- Що таке музичний образ? Охарактеризуйте музичний образ пісні О. Злотника.

VІI. Підсумок уроку.

Коментоване оцінювання відповідей учнів.

VIIІ. Домашнє завдання

- Послухайте музичний альбом. Чи є серед прослуханих творів зразки музичної культури нашого рідного краю?

- Розкажіть своїм батькам про що ви дізнались на сьогоднішньому уроці.

- Вивчіть одну із пісень про Україну, про рідний край, яку співають у вашій сім’ї.

- Подумайте та порадьтеся з батьками, які музичні зразки записати до вашої 

  «Музичної краєзнавчої скарбнички».

Вихід учнів з класу під музику.

 

 

docx
Додано
22 грудня 2023
Переглядів
469
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку