Урок хімії у 7 класі
Тема: Складання рівнянь хімічних реакцій
Мета: формування ключових компетентностей:
спілкування державною мовою;
уміння вчитися впродовж життя;
математична компетентність;
соціальна та громадянська.
Формування предметних компетентностей: закріпити правила складання рівнянь хімічних реакцій, підбору коефіцієнтів, спираючись на закон збереження маси речовин; удосконалювати вміння порівнювати речовини за складом; виховувати відповідальне ставлення до виконання завдань, бути уважними, не відволікатися від основної роботи; розвивати хімічну мову, логічне мислення.
Обладнання: роздавальний матеріал, мультимедійний проектор, комп’ютер.
Тип уроку: закріплення (тренінг – мінімум)
Форми роботи: робота в групах, самостійна робота, «міні-практикум».
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Створення позитивного емоційного настрою.
Сонце сьогодні сяє для тих, хто…
Вже прокинувся
Хоче працювати
Хто у доброму гуморі
Хотів би дізнатися щось нове.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
«Хімічний футбол» (учитель задає питання і кидає м’яч учневі, учень дає відповідь)
1.Що таке хімічна реакція? (хімічний процес – хімічне явище)
2. Назвіть ознаки хімічних реакцій. (зміна смаку, поява запаху, випадання осаду, виділення газу, зміна забарвлення, виділення енергії)
3. Сформулюйте закон збереження маси речовин. (Маса речовин, що вступили в хімічну реакцію, дорівнює масі речовин, що утворилися в результаті реакції)
4. Що таке хімічне рівняння? (умовний запис хімічної реакції за допомогою хімічних формул і коефіцієнтів)
5. Що показує коефіцієнт? (число молекул (атомів або формульних одиниць)
6. Як перетворити схему реакції на рівняння? (урівняти за допомогою коефіцієнтів)
ІІІ. Закріплення знань
Доберіть коефіцієнти у наведених схемах:
P + Cl2 → PCl5
P2O5 + Na2O → Na3PO4
Al(OH)3→ Al2O3 + H2O
І група а) Мg + HCl → Мg Cl2 + H2
б) Сa + О2 → СaО;
в) КNО3 → КNО2 + О2;
г) АgВr →Аg + Вr2;
д) Li + Н2О → LiОН + Н2.
ІІ група а) Fe + O2 → Fe3O4
б) Na + Br2 → NaBr
в) KClO3 → KCl +O2
г) K + Н2О → KОН + Н2.
д) Zn + HCl → ZnCl2 + H2
ІІІ група а) Ca + HCl → CaCl2 + H2
б) Mg + О2 → MgО;
в) NaNО3 → NaNО2 + О2;
г) HgO → Hg + O2;
д) Na + Н2О → NaОН + Н2.
2. Допишіть рівняння хімічних реакцій:
І група а) … + O2 → CO2
б) … + Cl2 → FeCl 3
в) Al + … → Al2S3
ІІ група а) … + O2 → SO2
б) … + Cl2 → AlCl 3
в) Ag + … → Ag2O
ІІІ група а) SO2 + … → SO3
б) … + Br2 → AlBr 3
в) K + … → K2O
3. Складіть рівняння реакцій:
І група - а) взаємодії водню Н2 і кисню О2 з утворенням води Н2О;
б) під час горіння (взаємодії з киснем О2) залізного порошку Fе утворюється ферум(Ш) оксид Fе2O3
ІІ група - а) розкладання меркурій оксиду HgО на ртуть і кисень О2;
б) сполучення фосфору з киснем О2 з утворенням фосфор (V) оксиду Р2О5.
ІІІ група - а) взаємодії кальцію з киснем О2 з утворенням кальцій оксиду СаО;
б) унаслідок розкладу сахарози С12Н22О11 утворюється вугілля С і вода Н2О.
4. Розв’язати задачу:
1. Унаслідок взаємодії метану СН4 масою 16 г із киснем О2 масою 64 г утворився вуглекислий газ СО2 масою 44 г. Обчисліть, яка маса води утворилася в результаті цієї реакції.
2. При взаємодії сірководню Н2S з киснем масою 24 г утворилися сірчистий газ SO2 масою 32 г та вода масою 9 г. Складіть рівняння цієї реакції та обчисліть масу витраченого сірководню.
IV. Підсумок уроку. Рефлексія.
Я зрозумів…
Я навчився…
Не вмів, а тепер умію…
Найбільше труднощів я відчув…
Я набув вміння…
Мені це буде необхідно для…
V. Домашнє завдання
Повторити параграф 16, вправа 7, сторінка 122, підручник О.В.Григоровича