Урок на тему: "Азовське море"

Про матеріал
Азовське море — наймілководніше море на Землі, але багате на рослинність і тваринний світ. Утворилось і набуло сучасного вигляду в пізньочетвертинний час. Берегова лінія своєрідна. На півночі чітко оформились морські коси: Крива, Білосарайська, Бердянська, Обитічна, Федотова. На заході море від Сиваша відокремлене піщаним баром завдовжки до 110 км, відомим під назвою Арабатська стрілка.
Перегляд файлу

Тема: Азовське море

Мета:

  • сформувати в учнів знання про особливості розташування,

розміри, глибини, елементи берегової лінії, найбільші острови, півострови, коси, затоки, протоки, природні умови Азовського моря;

  • виявити проблеми використання й охорони його вод;

розвивати вміння порівнювати, виділити головне;

  • продовжити формувати вміння працювати з різними джерелами географічної інформації;
  • виховувати екологічне мислення учнів під час вивчення даної теми.

Обладнання:  глобус, фізична карта України, атласи, контурна карта, Енциклопедія «Тварини та рослини морів та океанів», електронні файли «Звуки природи», «Атлас 8-9 класу», «Рослини морів», картинки природи, схеми та таблиці.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Перевірка готовності учнів до уроку.

Учитель.

Діти! У нас сьогодні ніби свято.

Гостей зібралося багато.

Ану ж на них ви подивіться.

І весело їм усміхніться.

 

Треба всім нам привітатись:

  •  Добрий  день!

Дружно, весело сказати

  • Добрий  день!

Вліво - вправо повернемось.

Туди – сюди усміхнемось.

  • Добрий, добрий, добрий  день!!!

 

Сядьте, дітки, всі рівненько,

Усміхніться всі гарненько,

Настрій на урок взяли,

Працювати почали.

 

Повторення пам’ятки уроку.

 

Пам’ятка уроку

  • Посміхніться один одному.
  • Гарний настрій допоможе вам бути активними на уроці.
  • Будьте уважними й доброзичливими.
  • Не бійтеся помилитися, продемонструвати свої знання, уміння, уяву, пам'ять.
  • Робіть висновки самостійно.
  • Успіхів у роботі.

ІІ. Актуалізація опорних знань

  • Географічна розминка

На карті показуються географічні об’єкти Чорного моря. Учні класу по черзі називають об’єкти.

  • Географічна математика

На листках записані числа:  422 тис.км2;  2245м;  1167м; 1560км;  200 - 600мм; 624км. Учні пояснюють, що означає кожне число.

 

Основні фізичні параметри:

 протяжність з півночі на південь —624 км, із заходу на схід — 1167 км;

площа акваторії — 422 тис. км2;

глибини (середня — 1271 м, максимальна — 2245 м);

протяжність берегової лінії — 4090 км, у межах України — 1560 км;

Вода Чорного моря (єдиного з усіх морів світу) з глибини

120–200 м насичена сірководнем.

 

  • Робота в парах

Один учень загадує географічний об’єкт, другий учень показує на карті:

  • найбільші лимани;
  • річки;
  • острови Чорного моря;
  • найбільші затоки.
  • Прийом «вірю — не вірю»
  1.          Чи вірите ви, що Чорне море омиває територію України на півдні. (Так)
  2.          Чи вірите ви, що Кримський півострів — найбільший півострів Чорному  

          морі? (Так)

  1.          Чи вірите ви, що Дунай впадає в Чорне море? (Так)
  2.          Чи вірите ви, що солоність Чорного моря 17–18 ‰?(Так)
  3.          Чи вірите ви, що Чорне море може загорітися, як це стверджує К. 

        Чуковський у своїй казці? (Ні)

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Земля – наш глобус голубий,

А Україна – на нам квітка.

На кораблі Азовським морем

Будем сьогодні мандрувати.

Ви все уважно розглядайте,

Досліджуйте, вивчайте,

Щоб з Чорним морем порівняти.

 

ІV.Оголошення теми, мети, завдань уроку

Учитель. Природній об’єкт, який ми вивчатимемо сьогодні, характеризується як наймілкіше море на Землі. Азовське море разом з Чорним морем омиває територію країни на півдні і є її «морськими воротами». Чорне море ви знаєте, бачите, отож вирушаємо в морську стихію Азовським морем. Ваше завдання – виявити основні відмінності Чорного та Азовського морів.

 

V. Вивчення нового матеріалу

 Розповідь учителя. Азовське море — наймілководніше море на Землі, але багате на рослинність і тваринний світ. Утворилось і набуло сучасного вигляду в пізньочетвертинний час. Берегова лінія своєрідна. На півночі чітко оформились морські коси: Крива, Білосарайська, Бердянська, Обитічна, Федотова. На заході море від Сиваша відокремлене піщаним баром завдовжки до 110 км, відомим під назвою Арабатська стрілка.

У морі багато заток і лиманів. Найбільші затоки — Таганрозька, Темрюцька, Арабатська, Бердянська, Обитічна. Найбільші лимани — Молочний, Утлюцький.

  • Виступ учнів

Стародавні греки називали Азовське море Меотійським озером, римляни – Меотійським болотом, місцеві жителі – Темериндою (у перекладі – « Мати моря»).

Ще існує легенда, що Азою називали вередливу молоду красуню, що, шукаючи коханого, втопилася в морі.

Завдання. За допомогою карт атласу визначте особливості берегової лінії Азовського моря.

  • Робота з підручником

На дошці записані числа, учні переписують їх у робочі зошити:

39 тис. км2;

2686 км;

7-14 м;

12–14 ‰.

Учні шукають ці числа в підручнику і пояснюють, що вони означають, одночасно роблячи записи в зошитах.

Розповідь учителя. Клімат характеризується рисами континентальності, через незначну площу акваторії. Взимку відчутний вплив сибірського антициклону, що зумовлює сильні північно-східні та східні вітри.

Середня температура повітря в січні +3… –5 °С, але бувають морози до –25 °С. У червні середня температура піднімається до +23… +25 °С за безхмарної погоди. Взимку море замерзає, нерідко на 4–5 місяців. Поблизу берегів товщина криги досягає 90 см. Влітку верхній шар води прогрівається до + 25… +30 °С та більше. Кількість опадів за рік збільшується із заходу на південний схід від 300 до 500 мм. Вода в морі рухається проти годинникової стрілки із швидкістю від 10–20 до 125 см/с під час тривалих штормів), через це коси спрямовані в тому самому напрямі. Прозорість води зменшується від 8 м у південній частині моря до 0,5 м у Таганрозькій затоці, що зумовлене

хвильовими процесами та значною кількістю планктону. Солоність моря в середній частині близько 12–14 ‰, проте в Таганрозькій затоці (Росія) вона зменшується до 2–5 ‰, а в Сиваші зростає до 250 ‰. Зростання солоності моря останнім часом пов’язане із зменшенням стоку річок, значна частина якого використовується на господарські потреби.

В морі налічується 155 видів представників зооплактону. Влітку тут

спостерігається світіння води, що зумовлене ночесвітками — ноктилуками. На всій площі дна моря ростуть зелені, бурі, червоні водорості, морська трава. Цьому сприяє прогрівання води і освітлення дна моря влітку. Донедавна в морі було багато риби. Цьому сприяла велика щільність фітопланктону і зоопланктону. Тут живе близько 80 видів риб, виловлюють кефаль, анчоус, севрюгу, бичків, оселедців, судака, тюльку, хамсу, камбалу, прісноводних — ляща, коропа, судака, тарань. Живе в морі і представник ссавців — дельфін азовка. За останні роки загострилась екологічна ситуація. Це пов’язане

як із діяльністю промислових об’єктів на узбережжі, так і з аваріями суден в акваторії.

  • Фізкультхвилина

                                               «На морі» 
   Хвилі бавляться та б'ються,                  Роблять хвильові рухи руками 
   Наче неслухи-хлоп'ята.                         перед собою, зліва направо і навпаки. 
   I стрибають, і сміються:                          

   Вітер їм лоскоче п'яти.                          Стрибають. 
   Вгору, вниз і знову вгору                      Руки вниз — вгору, очима 
   Підганяє дужий вітер.                           слідкують за рухами. 
   Розгойдав він ціле море —                   Розводять руки в сторони, 
   Як же хвилям не радіти!                        усміхаються.

 

  • Перегляд диску «Тварини морів»

V. Закріплення вивченого матеріалу

Ось до берега приплили.

Потомились? Є ще сили?

Зараз слід поміркувати,

Що дізнались – розказати.

  • Географічний практикум
  1. Учень показує географічні об’єкти Азовського моря на карті, учні класу їх називають.
  2. Позначити на контурній карті географічні об’єкти Азовського моря.
  3. Порівняти географічне положення та риси природи  Чорного та Азовського морів. Заповнити таблицю.

Чорне море

Азовське море

Спільні риси

 

 

Відмінні риси

 

 

 

  • «Виправ помилку»

Учням надається фрагмент карти регіону Азовського моря, на якій позначені неіснуючі географічні об’єкти й навпаки.

  • Тест

1. Найбільша затока Азовського моря:

              а) Таганрозька;           

            б) Обитична;

                  в) Каркінітська;          

                  г) Бердянська.

2. У холодні зими Азовське море:

                              а) не замерзає;

б) замерзає тільки поблизу узбережжя;

в) замерзає майже повністю;

г) замерзає тільки Таганрозька затока.

3. Максимальна глибина Азовського моря:

а) 7,4 м;

б) 22 45 м;

в) 1500 м;

г) 35 м.

4. До акваторії Азовського моря належить лиман:

а) Будацький;

б) Молочний;

в) Куяльницький;

г) Хаджибейський.

5. Найбільший промисловий центр на узбережжі Азовського

моря:

а) Одеса;

б) Маріуполь;

в) Бердянськ;

г) Приморськ.

 

VI. Підсумки уроку

  • Прийом «Роблю висновок»

Азовське море є внутрішньою водоймою басейну Атлантичного океану. Це одне з найменших і наймілководніших морів в світі;

— Азовське море дуже відрізняється від Чорного своїми розмірами, незначними глибинами, гідрологічним режимом, меншою солоністю та біоресурсами;

— природні особливості Азовського моря та нераціональне використання його ресурсів призвели до виникнення складних екологічних проблем.

VII. Оцінювання.

VIIІ. Домашнє завдання

  1. Опрацюйте текст підручника.
  2. На контурну карту нанести елементи берегової лінії Азовського моря (затоки, лимани, півострови, острови).
  3.  Скласти твір-мініатюру за темою «Мій відпочинок на Чорному

(Азовському) морі». (Потрібно у літературній формі схарактеризувати основні риси моря та екологічні проблеми, які виникли у зв’язку з господарською діяльністю людини.)

  1. Підготуватися до тематичного оцінювання за розділом «Ландшафти і фізико-географічне районування».

 

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
15 квітня 2020
Переглядів
1429
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку