УРОК НА ТЕМУ: БІЛКИ, НУКЛЕЇНОВІ КИСЛОТИ: ОГЛЯД БУДОВИ Й БІОЛОГІЧНІ РОЛІ.

Про матеріал
Розробка уроку з предмету біологія і екологія 10 клас на тему: БІЛКИ, НУКЛЕЇНОВІ КИСЛОТИ: ОГЛЯД БУДОВИ Й БІОЛОГІЧНІ РОЛІ.
Перегляд файлу

      

Тема уроку: БІЛКИ, НУКЛЕЇНОВІ КИСЛОТИ: ОГЛЯД БУДОВИ Й БІОЛОГІЧНІ РОЛІ.

Мета уроку:

 навчальна: розширити знання про різноманіття й функції білків і нуклеїнових кислот, встановити зв'язок між будовою молекул і виконуваними ними функціями; з'ясувати значення білків та нуклеїнових кислот для живих організмів;

 розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв'язки між особливостями будови та функціями біологічних структур;

 виховна: виховувати розуміння єдності всього живого і бережливе ставлення до природи;

Обладнання і матеріали: таблиці, які ілюструють особливості будови, різноманіття та функції білків і нуклеїнових кислот, зразки білків.

Базові поняття і терміни: амінокислоти, білки, нуклеотиди, РНК, ДНК.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою; наукове розуміння природи; уміння аналізувати, формулювати висновки; знання та розуміння фундаментальних принципів біології.

Структура уроку

І. Організаційний етап

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

IV. Узагальнення, систематизація й  контроль знань та вмінь учнів.

V. Домашнє завдання.

 

Хід уроку

І. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності д уроку.

«Створення сприятливого клімату».

Хвилинка розвантаження

 Перш ніж ми перейдемо до вивчення наступного етапу уроку, я пропоную провести релаксійну хвилинку, для того щоб наш мозок відпочив і повністю віддався вивченню нової теми.

 Для цього відкиньте своє тіло на спинку стільчика, закрийте очі і покладіть руки на коліна. Вам зручно, вам нічого не заважає, уявіть себе у своїй затишній кімнаті, за вікном іде теплий легкий дощик. Кімната наповнюється теплом та світлом, ви уявляєте здійснення ваших мрій і посмішка самочинно з’являється на вашому обличчі. Ваш настрій покращується і зникають негативні думки, тіло переповнюють лише позитивні емоції. Очі розплющуються, а позитивні емоції залишаються протягом всього цього зимового дня.

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація діяльності учнів

Питання для бесіди

1. Які групи органічних речовин, що містяться у живих організмах, ви знаєте?

2. Які речовини належать до білків? У чому особливості їхньої будови?

3. Як речовини відносять до нуклеїнових кислот? Як побудовані їхні молекули?

Поміркуйте!

 Органічні речовини – речовини, що мають ковалентно зв’язані ланцюжки з Карбону. Сьогодні відомо понад 20 мільйонів органічних речовин, серед яких є природні  й штучні. Цікаво, а чим біоорганічні речовини відрізняються від інших органічних?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя з елементами бесіди

 

БІООРГАНІЧНІ РЕЧОВИНИ – речовини, що входять до складу живої природи та беруть участь у перетвореннях речовин, енергії та інформації. Ці органічні речовини живого мають певні особливості, що тісно пов’язані із їхніми функціями.

  1. Білки: будова і біологічна роль

БІЛКИ – це високомолекулярні біополімерні органічні сполуки, мономерами яких є амінокислоти. Білки є біополімерами з 20 різних мономерів – природних основних (протеїногенних) амінокислот, сполучених у макромолекули в специфічній кількості, складі й послідовності за допомогою пептидних зв’язків. Порядок розташування амінокислот у молекулах білків визначається послідовністю нуклеотидів в генах. Білки поділяють за хімічним складом на прості та складні. Прості білки (кератин, колаген) побудовані лише з амінокислотних залишків, а складні (муцин, гемоглобін) містять ще й небілкові компоненти (атоми металів, молекули ліпідів, вуглеводів, нуклеїнових кислот тощо).

Виокремлюють чотири рівні структури білків.

Робота з підручиком

За допомогою підручника знайти які є структури білків.

• первинна (послідовність амінокислот, з’єднаних між собою поліпептидним зв’язком);

• вторинна (впорядковане розташування окремих ділянок поліпептидного ланцюга у вигляді спіралей або складок);

• третинна (скручування молекули вторинної структури у клубок);

• четвертинна (формується кількома молекулами третинної структури, утворюючи стійкий комплекс).

Біологічними функціями білків є:

1. Структурна — білки входять до складу клітинних мембран, а також є основою цитоскелета, міжклітинного матриксу та деяких спеціалізованих тканин (колаген, кератин, еластин)

2. Каталітична, або ферментативна — усі ферменти за своєю хімічною природою є білками або комплексами білків з низькомолекулярними небілковими сполуками, які прискорюють біохімічні процеси, що відбуваються в живих організмах (амілаза, каталаза, трипсин).

3. Транспортна — білки зв’язують та здійснюють внутрішньоклітинний і міжклітинний транспорт молекул (гемоглобін, альбумін сироватки крові).

4. Захисна — виконують функції імунного захисту завдяки здатності зв’язувати бактерії, токсини та віруси, протидіють кровотечі та тромбоутворенню, а також є захисним механічним бар’єром (тромбін, антитіла).

5. Скорочувальна — білки беруть участь у скороченні й розслабленні м’язів, роботі серця, легенів, шлунка та інших внутрішніх органів (актин, міозин).

6. Рецепторна — мембранні рецептори клітин, що відповідають за функції вибіркового впізнавання та приєднання окремих речовин, мають білкову природу.

7. Регуляторна — гормони, медіатори та модулятори ендокринної, імунної та нервової систем є білками (інсулін, соматотропін).

8. Запасна та травна функції — білки є найважливішими компонентами їжі, а також резервними, запасними речовинами (казеїн, яєчний альбумін).

2. Нуклеїнові кислоти: будова і біологічна роль

Нуклеїнові кислоти — складні біополімери, мономерами яких є нуклеотиди . До складу нуклеотиду може входити одна з п’яти нітратних основ: аденін (А), гуанін (Г), цитозин (Ц), тимін (Т) або урацил (У). Нітратна основа тимін міститься лише в ДНК, а урацил — лише в РНК.

Молекула ДНК складається з двох полінуклеотидних ланцюгів, сполучених між собою водневими зв’язками. ДНК міститься в ядрі клітини, мітохондріях, пластидах. Функція ДНК — збереження спадкової інформації та передача її нащадкам.

Молекули рНК є одноланцюговими, однак можуть утворювати водневі зв’язки всередині молекули. Вони значно коротші за ДНК. Існує кілька видів РНК, що відрізняються за розмірами, структурою та функціями:

 рибосомні РНК (рРНК) — 80 %, входять до складу рибосом, беруть участь у трансляції;

 транспортні РНК (тРНК) — 16-18 %, транспортують певні амінокислоти до рибосоми та включають їх в утворення поліпептидного ланцюга; молекула за формою нагадує листок конюшини;

 інформаційні, або матричні РНК (іРНК, мРНК) — 2-4 %, синтезуються в ядрі клітини на матриці одного з ланцюгів ДНК, тобто є комплементарними певному її фрагменту; далі РНК транспортується у цитоплазму і сама стає матрицею для синтезу білків.

РНК міститься в ядрі, цитоплазмі, рибосомах, мітохондріях, пластидах.

Отже, ДНК зберігає інформацію про структуру всіх білків, а РНК забезпечують зчитування і застосування цієї інформації під час синтезу білка в рибосомах.

Складання порівняльної таблиці.

 

IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

 

  1. Завдання для самоконтролю.

 

  1.   Що таке біомолекули?
  2.   Назвіть групи та функції біомолекул.
  3.   Що таке ДНК?
  4.   Що таке РНК?
  5.   Які особливості та роль біомолекул в обміні речовин й енергії?
  6.   Яка біологічна роль нуклеїнових кислот у метаболізмі?
  7.   Від чого залежать властивості й функції білків і нуклеїнових кислот.

 

2. Завдання на застосування знань « Функції білків» Зіставте названі функції з тими білками, що їх реалізують. Заповніть таблицю відповідей та отримайте назву цілого класу білків, що забезпечують умови для зсідання білків, витривалість клітин в умовах високої температури. Підготуйте повідомлення про ці білки.

 

 

Функція білків

Приклади білків

  1. Каталітична

А. Пепсин, трипсин, мальтаза.

  1. Пластична

В. Родопсин, йодопсин.

  1. Рецепторна
  1. Колаген, кератин, осеїн.
  1. Регуляторна

Л. Фібрин, антитіла.

  1. Резервна

Н. Казеїн молока.

  1. Захисна

О. Актин, міозин, тубулін.

  1. Рухова

П. Білки клейковини

  1. Поживна

Ш. Інсулік, вазопресин.


 

1

2

3

4

5

6

7

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

  1. Перегляд відео ‘ Що таке білки (Цікава наука)’’.

https://www.youtube.com/watch?v=wrJjrYR48Vg

V.Домашнє завдання: повторити конспект та зробити реферат на тему: «Цікаві факти про білок»

 

 

docx
Додав(-ла)
Бибко Ніна
Додано
9 січня
Переглядів
1074
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку