Урок на тему: "Будова і функції опорно-рухової системи"

Про матеріал
Матеріал містить загальну характеристику опорно-рухового апарату; функції опорно-рухового апарату та особливості скелета людини, зумовлені прямоходінням.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Відкритий урок з теми: «Будова і функції опорно – рухової системи»

 

 

 

 

 

 

                                                                                                     Підготувала

                                                                                Вчитель біології

Червонополянського ЗСО

                                                                                                      Шишковська С. А.

 

 

 

2020 р.

8 клас

Мета: познайомити учнів з будовою та функціями опорно – рухового апарату; розвивати вміння характеризувати особливості скелета людини, зумовлені прямоходіння; формувати системне мислення й розуміння єдності всіх фізіологічних систем людського організму.

Обладнання: малюнки, плакати, схеми, що дозволяють ілюструвати будову і функції опорно – рухового апарату.

Поняття й терміни: опорно – руховий апарат.

Тип уроку: комбінований.

Структура уроку:

Ι – Організаційний етап……………………………………………………2 хв.

ΙΙ  – Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності….7 хв.

ΙΙΙ – Вивчення нового матеріалу…………………………...…………….18 хв.

ΙV – Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів….5 хв.

V  Самостійна робота…………………………………………………….8 хв.

VΙ – Підсумок уроку………………………………………………………..3 хв.

VΙΙ – Домашнє завдання……………………………………………………2 хв.

 

Хід уроку:

Ι  Організаційний етап (2 хв.)

  1. Привітання з учнями.
  2. Перевірка готовності учнів до уроку.

ΙΙ Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності (7 хв.)

 

Перевірка Д/З:

  1. Будова та функції опорно-рухової системи.
  2. Будова та функції кровоносної системи.
  3. Будова та функції дихальної системи.
  4. Будова та функції травної системи.
  5. Будова та функції видільної системи.
  6. Будова та функції статевої системи.
  7. Будова та функції ендокринної системи.
  8. Будова та функції нервової системи.

Питання до учнів:

Уявіть, що ви біжите стометрівку. Які фізіологічні системи беруть участь у цьому процесі? (Опорно-рухова, кровоносна та дихальна системи організму)

ΙΙΙ – Вивчення нового матеріалу (18 хв.)

  1. Загальна характеристика опорно-рухового апарату.

Опорно-руховий апарат складається зі скелета та м'язів.

Скелет – це пасивна частина організму, а м'язи – активна. Кістки скелета є важілями, які приводяться в рух м'язами. Внаслідок цього частини тіла змінюють своє положення стосовно одна одної, переміщають тіло в просторі й виконують опорну функцію.

Людина народжується, розвивається й існує в умовах земного тяжіння, гравітації, і кожний рух пов'язаний з подоланням сили тяжіння, тому опорно-руховий апарат виконує ще й антигравітаційну функцію.

Обидві частини опорно-рухового апарату розвиваються з одного й того самого зародкового листка – мезодерми, і тісно пов'язані між собою анатомічно й функціонально.

  1. Функції опорно-рухового апарату.

Опорно-руховий апарат виконує такі функції:

  1. Опорну. Скелет формує кістковий каркас тіла, слугує місцем прикріплення м'язів. Скелетні м'язи фіксують тіло в певному положенні.
  2. Рухову. Здійснюється за допомогою з'єднаних суглобами кісток і скорочення прикріплених до них м'язів.
  3. Захисну. Знаходить свій вияв в утворенні кістками порожнини, у яких розташовані життєво-важливі органи.
  4. Метаболічну. Бере участь в обміні мінеральних речовин.
  5.               Кровотворну. Кожен рух здійснюється за допомогою кількох м'язів різнонаправленої дії. У м'язових волокнах скелетних м'язів наявні кровоносні судини, внаслідок пошкодження яких відбувається кровотеча.

3. Особливості скелета людини, зумовлені прямоходінням.

Прямоходіння й трудова діяльність вплинули на будову скелета людини.

Вертикальне положення тіла звільнило руки від необхідності спиратися на землю під час ходьби. Рука стала органом праці. Великий палець протиставлений іншим пальцям. Пальці руки рухливі.

Масивні кістки нижніх кінцівок товщі і міцніші ніж кістки рук, тому ноги несуть на собі всю вагу тіла. Стопа людини має склепінчасту будову, що пом’якшує поштовхи під час  ходіння, бігу, стрибків.

Хребет утворює 4 плавних вигини, яких немає у тварин. Ці вигини сприяють збереженню рівноваги, пом’якшують поштовхи, яких зазнає тіло при  ходінні, стрибках.

Грудна клітка стиснута в спинно-черевному напрямку у зв’язку з вертикальним положенням тіла.  

Маса мозку людини більша ніж у тварин, тому об’єм мозкового відділу черепа переважає над лицьовим.

ΙV Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів (5 хв.)

Питання для повторення:

  1. Яку будову має опорно-руховий апарат?
  2. Які функції виконує опорно-руховий апарат?
  3. Які особливості скелета пов’язані з прямоходінням?
  4. Чому мозковий відділ черепа переважає над лицьовим?

V Самостійна робота (8 хв.)

Учні виконують завдання 1-2 на ст.12 в робочих зошитах (Т. С. Котик, О. В. Тагліна).

VΙ Підсумок уроку (3 хв.)

Систему опори й руху утворюють скелет і м'язи. Опорно-рухова система виконує різні функції: опорну, рухову, захисну, метаболічну та кровоносну. Вертикальне положення тіла, вигини хребта, склепіння стопи і особливо будова кисті людини – основні відміннності її скелета від скелета тварин.

VΙΙ Домашнє завдання (2 хв.)

Вивчити § 9 ст. 30, конспект, опрацювати завд. 3 ст. 12 в робочих зошитах (Т. С. Котик, О. В. Тагліна)

 

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Жолос О.В., Толстанова Г.М., Ягенська Г.В., Додь В.В., Довгаль І.В., Ходосовцев О.Є., Костіков І.Ю., Волгін С.О., Сиволоб А.В., Скрипник Н.В.)
Додано
2 червня 2020
Переглядів
2751
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку