Урок на тему:" Будова та функції травної системи"

Про матеріал
Учні більш детально дізнаються про функції травної системи , дізнаються про правила правильного харчування
Перегляд файлу

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             Тема: Значення травлення. Система органів травлення

Мета: роз­крити значення травлення та живлення; сфор­мулювати поняття будови орга­нів травлення та їхніх функцій; продовжувати формувати вмін­ня встановлювати зв'язок будо­ви і функцій органа; розвивати самостій­не логічне мислення, вміння ро­боти аналіз та висновки, працю­вати з підручником та схемами у зошиті; виховувати в учнів розу­міння і необхідність дотримання правил раціонального харчування і санітарно-гігієнічних норм хар­чування; виробляти вміння засто­совувати їх у життєвій практиці.

Обладнання і матеріали: таблиця “Органи травлення”, малюнки, схеми.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Базові поняття: травний канал, травні залози

Девіз уроку: «Знання мають служити творчим цілям людини. Мало накопичувати знання: слід розповсюджувати їх якомога ширше та застосовувати в житті».          (М. Рубакін).

 

Хід уроку

I.Організаційний етап

Добрий день, шановні учні!.Я рада бачити вас сьогодні. Я бачу розумні обличчя та спокій у ваших очах. Тому я впевнена, що ми сьогодні проведемо з вами урок у співпраці і взаєморозумінні.

 

Перевірка домашнього завдання

Біологічний диктант

  1. Сукупність процесів хімічних перетворень речовин....(обмін речовин)
  2. Сукупність реакцій, які забезпечують клітини енергією....(дисиміляція, катаболізм, енергетичний обмін)
  3.  Процес засвоєння речовин із зовнішнього середовища та утворення з них складних сполук....(асиміляція, анаболізм, пластичний обмін)
  4. Відсутність вітамінів в організмі....(авітаміноз)
  5.  Нестача вітамінів....(гіповітаміноз)
  6. Харчування, при якому до організму надходять поживні речовини, вітаміни, мінеральні солі....(раціональне харчування)
  7. Основними компонентами продуктів харчування є поживні речовиеи( білки, вуглеводи , жири)
  8. Харчові продукти поділяються за походженням( тваринні, рослинні)
  9. Надмірне споживання їжі особливо багатої на вуглеводи та жири може призвести до ( ожиріння)
  10. Харчування, коли якість і кількість їжі відповідають потребам організму називається ( збалансоване харчування)

 

Для того щоб перейти до вивчення нового матеріалу нам необхідно повернутися до раніше отриманих знань із зоології.Отже давайте згадаємо

  1. Які є типи травних систем у тварин?
  2. Чим вони характеризуються?
  3.  Кому властиві?

                        

Типи травної системи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Стьожкові Кишковопорожнинні

черви

 Плоскі черви                                Більшість тварин

 

 

Вивчення нового матеріалу

Перегляд відеофрагменту

Травлення  це процес розщеплення складних органічних речовин на прості розчинні сполуки, які можуть усмоктуватися й засвоюватися організмом. Травлення може відбуватися тільки з допомогою ферментів.Саме процеси розщеплення і всмоктування є головними процесами травлення

Розповідь , бесіда та складання та складання схеми  «Будова травної системи»

Дослідницький практикум

Беремо два клаптики білої накрохмаленої тканини. Один із них опускаємо в розчин йоду одразу. На другому клаптику ватною паличкою, змоченою слиною пишемо слово фермент і також опускаємо у спиртовий розчин йоду.Діти спостерігають результати досліду (йод дає якісну реакцію на крохмаль з розчином йоду ця сполука набуває синього кольору)

Робота в парі

Будова стінок травного каналу людини.

 

1. Внутрішня слизова оболонка – утворює слиз, що зволожує стінки каналу.

2. Підслизова оболонка – утворює складки, які збільшують поверхню травного каналу і в яких проходять кровоносні й лімфатичні судини, нервові сплетіння.

3. М’язова оболонка – утворена з двох шарів не посмугованих м’язів, поздовжніх та кільцевих.

4. Зовнішня оболонка – сполучнотканинна, у якій містяться судини і нервові волокна і є частиною очеревини.

Процеси травлення поділяють на:

  • Порожнинне  яке відбувається порожнині шлунково – кишкового тракту
  • Пристінкове травлення відбувається на поверхні внутрішньої оболонки травного каналу всередині клітин.

Завдання. З якими системами взаємопов’язана травна система? Поясніть.

 

Кровоносна – всмоктуються і транспортуються білки, жири, вуглеводи, вітаміни, вода.

Лімфатична – всмоктування води, знищення бактерій, які потрапляють у травний канал.

Сечовидільна – видалення надлишку води з крові в навколишнє середовище.

Нервова – у довгастому мозку є центри слиновиділення і травлення.

Робота з підручником

Знайти в тексті підручника дані про функції травної системи і занести їх до таблиці

 

 

 

 

 

 

Проблемне питання У судах Давньої Індії підсудному пропонували з’їсти сухий рис, якщо обвинувачений міг його з’їсти, то він не винний, а якщо ні винен. На чому ґрунтувався такий іспит.( якщо людина винна  вона хвилюються і слина не виділяється, тому рис вона проковтнути не зможе)

Сучасні методи  вивчення травлення

Зондування –передбачає введення гумової трубки в шлунок для взяття проби шлункового соку

Ендоскопія – введення спеціальних приладів у порожнину травного каналу, яке дозволяє побачити порожнину та стінки

 Електрогастрографія – полягає в реєстрації електричних потенціалів шлунка, що дозволяє визначити його рухову активність

Сканувальна томографія дає змогу отримати на екрані компютера зображення глибинних шарів досліджуваного органа

Рентгенографія дає змогу отримати тіньове зображення органа чи його частини на рентгенівській плівці

Значення травлення для організму людини

  • Підтримання гомеостазу
  • Сприйняття смакової  інформації
  • Забезпечення поживними речовинами для життєдіяльності росту й розвитку

Узагальненння

 Визначте, які органи зайві в наведеній системі органів:

Травна система: ротова порожнина, глотка, трахея, гортань, стравохід, шлунок, кишечник, печінка, підшлункова залоза.

4. Які ви знаєте прислів’я або приказки до даної теми? 

Поясніть їх.

  1. Хто добре жує, той довго живе.
  2. Апетит приходить під час їжі.
  3. Коли я їм, я глухий і німий.
  4. Це цікаво !
  5. За добу в людини виділяється в середньому 1 л слини. За все своє життя людина виробляє стільки слини, що її вистачило б на два великі басейни.
  6. Виявляється, печінка споживає в 10 разів більше кисню, ніж такий самий за масою м’яз , і виділяє більше тепла.
  7. Через печінку протягом 1 хвилини протікає 1,5 л крові, а за добу – 2000 л.
  8. Печінка – потужний захисний бар’єр на шляху кровоточу від органів травлення до інших органів.
  9. На відміну від інших травних соків, жовч майже не містить ферментів.
  10. Виявляється, що жовчні камені бувають величиною від піщинки до курячого яйця.
  11. На 1 см2 слизової шлунка припадає 100 шлункових залоз. Вони розташовані щільно.
  12. Ваша печінка в 4 рази важча за серце.
  13. Худі люди мають кишечник удвічі більший від тієї норми, ніж вимагає їхня фізіологія.

Ваша печінка руйнує приблизно 140 000 еритроцитів за хвилину.

Підсумок уроку. Прийом «Зробіть висновок»

Отже, наш урок підходить до завершення. Давайте згадаємо.

Що ж ми вивчили сьогодні на уроці?

Чи багато довідались нового ?

Що вас вразило?

Як ви вважаєте, чи досягли ми своєї мети  уроку?

 

Домашнє завданння

 Вивч. 8 с.40 – 43.вик завд.с.43

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
6 листопада 2021
Переглядів
600
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку