Тема: Значення травлення. Система органів травлення
Мета: розкрити значення травлення та живлення; сформулювати поняття будови органів травлення та їхніх функцій; продовжувати формувати вміння встановлювати зв'язок будови і функцій органа; розвивати самостійне логічне мислення, вміння роботи аналіз та висновки, працювати з підручником та схемами у зошиті; виховувати в учнів розуміння і необхідність дотримання правил раціонального харчування і санітарно-гігієнічних норм харчування; виробляти вміння застосовувати їх у життєвій практиці.
Обладнання і матеріали: таблиця “Органи травлення”, малюнки, схеми.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Базові поняття: травний канал, травні залози
Девіз уроку: «Знання мають служити творчим цілям людини. Мало накопичувати знання: слід розповсюджувати їх якомога ширше та застосовувати в житті». (М. Рубакін).
I.Організаційний етап
Добрий день, шановні учні!.Я рада бачити вас сьогодні. Я бачу розумні обличчя та спокій у ваших очах. Тому я впевнена, що ми сьогодні проведемо з вами урок у співпраці і взаєморозумінні.
Перевірка домашнього завдання
Біологічний диктант
Для того щоб перейти до вивчення нового матеріалу нам необхідно повернутися до раніше отриманих знань із зоології.Отже давайте згадаємо
Типи травної системи
Стьожкові Кишковопорожнинні
черви
Плоскі черви Більшість тварин
Вивчення нового матеріалу
Перегляд відеофрагменту
Травлення — це процес розщеплення складних органічних речовин на прості розчинні сполуки, які можуть усмоктуватися й засвоюватися організмом. Травлення може відбуватися тільки з допомогою ферментів.Саме процеси розщеплення і всмоктування є головними процесами травлення
Розповідь , бесіда та складання та складання схеми «Будова травної системи»
Дослідницький практикум
Беремо два клаптики білої накрохмаленої тканини. Один із них опускаємо в розчин йоду одразу. На другому клаптику ватною паличкою, змоченою слиною пишемо слово фермент і також опускаємо у спиртовий розчин йоду.Діти спостерігають результати досліду (йод дає якісну реакцію на крохмаль з розчином йоду ця сполука набуває синього кольору)
Робота в парі
Будова стінок травного каналу людини.
1. Внутрішня слизова оболонка – утворює слиз, що зволожує стінки каналу.
2. Підслизова оболонка – утворює складки, які збільшують поверхню травного каналу і в яких проходять кровоносні й лімфатичні судини, нервові сплетіння.
3. М’язова оболонка – утворена з двох шарів не посмугованих м’язів, поздовжніх та кільцевих.
4. Зовнішня оболонка – сполучнотканинна, у якій містяться судини і нервові волокна і є частиною очеревини.
Процеси травлення поділяють на:
Завдання. З якими системами взаємопов’язана травна система? Поясніть.
Кровоносна – всмоктуються і транспортуються білки, жири, вуглеводи, вітаміни, вода.
Лімфатична – всмоктування води, знищення бактерій, які потрапляють у травний канал.
Сечовидільна – видалення надлишку води з крові в навколишнє середовище.
Нервова – у довгастому мозку є центри слиновиділення і травлення.
Робота з підручником
Знайти в тексті підручника дані про функції травної системи і занести їх до таблиці
Проблемне питання У судах Давньої Індії підсудному пропонували з’їсти сухий рис, якщо обвинувачений міг його з’їсти, то він не винний, а якщо ні винен. На чому ґрунтувався такий іспит.( якщо людина винна вона хвилюються і слина не виділяється, тому рис вона проковтнути не зможе)
Сучасні методи вивчення травлення
Зондування –передбачає введення гумової трубки в шлунок для взяття проби шлункового соку
Ендоскопія – введення спеціальних приладів у порожнину травного каналу, яке дозволяє побачити порожнину та стінки
Електрогастрографія – полягає в реєстрації електричних потенціалів шлунка, що дозволяє визначити його рухову активність
Сканувальна томографія дає змогу отримати на екрані компютера зображення глибинних шарів досліджуваного органа
Рентгенографія дає змогу отримати тіньове зображення органа чи його частини на рентгенівській плівці
Значення травлення для організму людини
Узагальненння
Визначте, які органи зайві в наведеній системі органів:
Травна система: ротова порожнина, глотка, трахея, гортань, стравохід, шлунок, кишечник, печінка, підшлункова залоза.
4. Які ви знаєте прислів’я або приказки до даної теми?
Поясніть їх.
Ваша печінка руйнує приблизно 140 000 еритроцитів за хвилину.
Підсумок уроку. Прийом «Зробіть висновок»
Отже, наш урок підходить до завершення. Давайте згадаємо.
Що ж ми вивчили сьогодні на уроці?
Чи багато довідались нового ?
Що вас вразило?
Як ви вважаєте, чи досягли ми своєї мети уроку?
Домашнє завданння
Вивч. 8 с.40 – 43.вик завд.с.43