Урок на тему " Центральна та периферична нервова система. Спинний мозок. Біологія 8 клас.

Про матеріал
Матеріал даного уроку допоможе закріпити знання учнів про будову нервової системи, визначити розміщення і вивчити будову спинного мозку, пояснити його рефлекторну і провідникову функції; розвинути наукове бачення будови організму людини та вміння перенести його в свою практичну діяльність; виховати розуміння поняття здорового способу життя. Матеріал можна використати під час вивчення теми "Зв'язок організму людини їз зовнішнім середовищем.Нервова система." ( Біологія 8 клас) .
Перегляд файлу

Тема уроку:  Центральна й периферична нервова система. Спинний мозок.

Мета уроку: закріпити знання учнів про будову нервової системи, визначити розміщення і вивчити будову спинного мозку, пояснити його  рефлекторну і провідникову функції; розвивати наукове бачення  будови організму людини та вміти перенести його в свою практичну діяльність; виховувати  розуміння поняття здорового способу життя.                

Обладнання:   таблиці « Нервова система», « Схема рефлекторної дуги»,

    « Спинний мозок людини».

 

                                        ХІД УРОКУ.

  1. Організаційний момент.
  2. Вступне слово вчителя. Актуалізація опорних знань.

Шановні діти, ми з вами працюємо над вивченням теми « Нервова регуляція функцій». На минулому уроці ми ставили перед класом такі проблемні питання:

1. Навіщо потрібно регулювати процеси в організмі?

2.Які системи органів регулюють дані процеси?

Я пропоную  згадати основні  поняття  за допомогою вже знайомої схеми : слово – речення – питання - відповідь. ( Методичний прийом « Сніжна грудка»).

Слово:Регуляція.

Речення: регуляція функцій організму людини здійснюється двома системами: нервовою, гуморальною.

Питання: Навіщо людині дві системи регуляції?

Відповідь: Це дозволяє збільшити надійність і точність регулювання процесів. що відбуваються в організмі?

Слово: Нервова система.

Речення: нервова система тварин представлена чотирма типами.

Питання: Назвіть дані типи?

Відповідь: Дифузна ( у кишковопорожнинних); вузлова ( у кільчастих червів та членистоногих); розкидано-вузлова (  у молюсків); трубчаста( у хордових)

Слово : Нейрон.

Речення:Нейрон – це структурна одиниця нервової клітини.

Питання: Яку будову має нейрон?

Відповідь: Тіло нейрона має ядро, короткі відростки - дендрити, довгий відросток – аксон, нейрофібрили – особливі нитки й канальні, які надають можливість клітині передавати збудження,транспортують речовини по аксону

Слово:Синапс.

Речення:Спеціалізовані утвори структурно-функціонального зв’язку двох

нейронів називаються синапсами.

Питання:Як відбувається передача нервових імпульсів?

Відповідь:Передача імпульсу від нейрона до клітини - мішені відбувається хімічним шляхом і дуже швидко. Синаптичні міхурці  заповнені особливою речовиною –медіатором. Найпоширенішими медіаторами є ацетилхолін та норадреналін. Від імпульсу міхурці тріскаються і молекули медіатора потрапляють у міжклітинну рідину синаптичної щілини. Вони збуджують мембрану клітини – мішені, збільшуючи її проникність для певних йонів: Na + K+  Ca2+

Слово: Рефлекс.

Речення: Рефлекс -  основний механізм діяльності нервової системи.

Питання: Як називається шлях , яким проходять нервові імпульси?

Відповідь: Рефлекторною дугою, яка складається з п’яти ланок: рецептора, що сприймає подразнення і перетворює його на нервові імпульси; чутливого шляху, яким імпульси проходять по чутливих нейронах до центральної нервової системи; ділянки центральної нервової системи, де інформація опрацьовується і формується відповідь; рухового шляху, яким відбувається передача імпульса від центральної нервової системи до робочого органа; робочого органа ( м’язи, залози), який реагує на подразнення.

  1. Вивчення нового матеріалу.

Сьогодні ми продовжуємо вивчення теми « Нервова регуляція функцій».

Ми познайомимось із загальною структурою нервової системи людини.

                        Робота з таблицею

 

     НЕРВОВА СИСТЕМА

              ЛЮДИНИ                

               

 

ЦЕНТРАЛЬНА

 1.Нерви.

ПЕРИФЕРИЧНА

           1.Головний мозок.                                                       2.Нервові вузли.

            2.Спинний мозок.                                           

ВЕГЕТАТИВНА

                                                    1.Симпатична:

                                                     спинномозкові нерви.

                                                     2.Парасимпатична:

                                                         спинномозкові нерви;

                                                         черепномозкові нерви.

 

 

 

 

 

                 СПИННИЙ МОЗОК

 

   Сіра

речовина

 

Спинно-мозкова

       рідина

 

біла ре

човина

 

Бороз

 ни

 

Обо

лонки

висхідні провідні шляхи

низхідні провідні шляхи

 

корін

  ці

Повідомлення учнів по питаннях:

  1. Спинномозкова рідина – цереброспінальна рідина – рідина , що циркулює в порожнинах центральної нервової системи людини і хребетних тварин;

заповнює шлуночки головного мозку, спинномозковий канал і простори під павутинною оболонкою. Утворюється судинними сплетеннями головного мозку а деякими елементами нервової тканини. За складом близька до лімфи, але містить більше білка. Безбарвна, прозора, густина – 1,006 – 1,007 реакція слаболужна . Через спинномозкову рідину відбувається обмін речовин  ЦНС, підтримується головний та спинний мозок від механічних пошкоджень.

 

  1. Спинномозкові нерви.

Спинномозкові нерви попарно відходять від спинного мозку. Відповідно до сегментів спинного мозку розрізняють 31 пару спинномозкових нервів:

 8 пар шийних, 12 грудних. 5 поперекових. 5 крижових і 1 пару куприкових.

Усі вони змішані й містять чутливі, рухові та вегетативні нервові волокна. Із хребетного каналу спинномозкові нерви виходять через між хребцеві отвори. Кожний із них біля виходу з між хребцевого отвору розгалужується на чотири гілки. Дві х них довгі – задня й передня, дві короткі – оболонкова і сполучна.

3.Черепномозкові нерви.

Черепномозкові нерви , головні нерви – нерви, що відходять від головного мозку та інервують органи та тканини голови, шиї, грудної ат черевної порожнини. Усього є 12 пар черепно-мозкових нервів. Кожний нерв має свій номер і назву. Черепномозкові нерви виходять із порожнини черепа через відповідні отвори й розгалужуються  в ділянці голови й шиї, а блукаючий нерв ( 10-та пара) – також у грудній і черевній порожнинах.

За функціональною характеристикою нервових волокон розрізняють такі види черепномозкових нервів: чутливі, рухові, змішані й нерви, що містять парасимпатичні волокна. До чутливих належать нерви 1-ї, 2-ї, 8 ї пар;до рухових – нерви 3-ї , 4-ї, 6 –ї , 11 –ї, 12-ї пар; до змішаних – нерви 5-ї,7-ї, 9-ї, 10-ї пар. До нервів, що містять парасимпатичні волокна належать нерви 3-ї. 7-ї. 9-ї, 10-ї пар.

  1.  Провідні шляхи.

Провідні шляхи спинного мозку зумовлюють зв'язок спинного мозку з головним. Залежно від того, в якому напрямку вони проводять і які імпульси, розрізняють два типи провідних шляхів: висхідні (чутливі0, що проводять імпульси до головного мозку,  і низхідні( рухові),що проводять імпульси від головного мозку. Кожний провідний шлях проводить імпульси, як правило, лише в одному певному напрямку. Висхідні шляхи розміщені в задніх і бічних канатиках білої речовини спинного мозку. Основними з них є тонкі ат клиноподібні, передні й задні спинномозочкові та спинноталамічні. Низхідні провідні шляхи розміщені в передніх і бічних канатиках спинного мозку.

 

Робота з таблицею.

 

 

                       ОБОЛОНКИ МОЗКУ.

 

 

зовнішня                       середня                           внутрішня

тверда мозкова          павутинна                       м’яка оболонка

оболонка                                                                 мозку.

 

IV.Підсумки уроку згідно мети та завдань програми.

Вчитель:

Сьогодні ми разом з вами, шановні учні, розглянули питання

« Центральна та периферична нервова система. Спинний мозок».

Пропоную підвести підсумок уроку у формі фіксації інформації за допомогою ключових тез.

Завдання: кожна парта повинна на аркуші паперу написати одне речення, написавши його за схемою: « На уроці я…

       - дізнався…

       - зрозумів…

       - навчився…

    На уроці ми дізнались:

  1. Нервова система людини складається з трьох відділів : центральної,  периферичної, вегетативної нервових систем.
  2. Спинний мозок – нижній відділ центральної нервової системи.
  3. Спинний мозок складається з білої та сірої  речовини .
  4. Функції спинного мозку - забезпечення простої рефлекторної діяльності, регуляція діяльності внутрішніх органів, виконання команд головного мозку і передача певної інформації до нього від органів чуття.
  5. Мозок оточений трьома оболонками – зовнішньою ( твердою), внутрішньою ( м’якою), павутинною.

6.Спинномозкова рідина – рідина , що циркулює в порожнинах центральної нервової системи людини і тварин.

7.Спинномозкові нерви попарно відходять від спинного мозку.

8.Розрізняють 31пару спинномозкових нервів: 8 шийних, 12 грудних, 5 поперекових, 5 крижових і 1пару куприкових.

9.Черепноомзкові нерви – нерви ,що відходять від головного мозку та іннервують органи і тканини голови, шиї, грудної та черевної порожнин.

10.Черепномозкових нервів 12 пар.

11.Провідні шляхи спинного мозку зумовлюють зв'язок спинного мозку з головним.

12.Розрізняють два типи провідних шляхів: висхідні (чутливі), низхідні ( рухові).

13.Сплетення – з’єднання крупних нервів та їхніх гілок, які іннервують певну частину тіла.

14. Нервова регуляція функцій організму людини здійснюється нервовою системою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
8 серпня
Переглядів
118
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку