Урок образотворчого мистецтва
3 клас
( за підручником «Мистецтво» Л.Масол, О.Гайдамака, О.Колотило)
Тема: Чарівні дива. Зображення крижаного палацу Снігової Королеви.
Мета: Узагальнити і систематизувати уявлення дітей про зиму, розвивати у дітей композиційні навички, вміння підбирати кольори, зорову уяву, фантазію. Поглиблювати знання учнів про теплу і холодну гаму кольорів. Виховувати охайність, акуратність, самостійність у роботі, бережне ставлення до природи.
Обладнання: ілюстрації за темою уроку, музичний запис та відеофрагменти казки «Снігова Королева» Ж.Колодуб.
Хід уроку
I. Організація класу.
Слайд 2
Пролунав уже дзвінок , починається урок
Холодно в полі, в саду, на городі,
Зима мандрує по нашій господі.
Тепло і затишно в класі у нас,
Доброго дня, я вітаю всіх вас.
- Ну , що ж пролунав дзвінок, давайте подивимося на екран і прочитаємо слова, які там написані.
. Слайд 3 Емоційне налаштування.
На уроці – лише гарний настрій.
Ми працюємо дружно і плідно.
Уважно слухаємо вчителя .
Міркуємо та відповідаємо.
– Сьогодні на уроці присутні гості, привітайтесь з ними усмішкою і миром. Гадаю, що ми будемо гарними господарями і продемонструємо, що ми знаємо і вміємо.
- Добрий день!
Слайд 4 - Перед вами лежать листочки-сніжинки. Пропоную кожному на своїй сніжинці написати свої очікування від сьогоднішнього уроку. І покладіть їх на край парти, а в кінці уроку ми дізнаємось, чи справдились ваші очікування.
Актуалізація опорних знань
- Подивіться на свої парти. Чи все ви приготували до уроку?
- А зараз дітки зручно сідайте і послухайте розповідь про зиму.
- Справжня зима приходить раптово. Вона то передує, то запізнюється від календаря. Заснула без теплого сонця природа в очікуванні зими. Ще вчора усе було похмурим, а сьогодні летять перші білосніжні сніжинки. Вони кружляють у легкому танку. Перші сміливці опускаються на стежки, будинки, теплі людські руки. Швидко зникають талою водою. Та їх переможна хода віщує прихід зими. Кількість сніжинок усе збільшується. І ось уже будинки наділи білі шапки, дерева – шубки, дороги – килими.
Отже , до нас завітала Панна Зима, а не сама, принесла нам чимало завдань, а щоб дізнатися про що буде іти мова на уроці, виконайте її перше завдання.
Слайд 5
Відгадування загадок
Я падаю на ваші хати,
Я білий, білий, волохатий.
Я прилипаю вам до ніг,
Я називаюсь просто ...
(сніг)
Дивина!
Щезла стежка…Де вона?
Зникла десь і огорожа…
Ліс на себе чом не схожий?
Що за диво? Все навкруг
Вкрив біленький ніжний пух…
Дива зовсім тут нема-
То до нас прийшла …
(зима)
- Які слова допомогли відгадати загадки ?
-Для нашої поважної гості діти підготували поетичні твори. Наші учні дуже люблять вірші про зиму, ось почуйте, які саме. (читання учнями віршів про зиму)
1 учень
Зимонько–снігуронько
Зимонько–снігуронько,
Наша білогрудонько,
Не верти хвостом,
А труси тихесенько,
Рівненько, гладесенько
Срібненьким сніжком.
2 учень
Ми повибігаємо,
Снігу накачаємо
Купу за садком.
Бабу здоровенную,
Уночі страшенную,
Зліпимо гуртом.
3 учень
Сипле сніг
Сипле, сипле, сипле сніг...
Мов метелики сріблисті,
Ті сніжинки білі, чисті
Тихо стеляться до ніг...
4 учень
Сипле, сипле, сипле сніг...
Сипле, сипле, сипле сніг...
Тихо, легко і спроквола
Покриває все довкола, –
Ні стежок, ані доріг...
5 учень
Сипле, сипле, сипле сніг...
Сипле, сипле, сипле сніг...
Вже присипав доли, гори,
Вже весь світ, мов біле море,
Біле море без доріг...
Сипле, сипле, сипле сніг...
(Марійка Підгірянка)
-Які почуття у вас від почутого?
- Панна Зима здавна надихала і надихає і поетів і композиторів, і художників.
Слайд 6-7
Слухання твору П. Чайковського «Пори року».-фонограма
і розгляд репродукцій художників.
Зіскануйте к'юар-код і перегляньте відео.
Слайд 8
. Створення «Асоціативного куща»
- А тепер давайте, діти, пофантазуємо. Закрийте очі і уявіть красуню – зиму.
- Панна Зима цікавиться чи готові малята назвати одним словом якою ви її уявили ?
Слайд 9
хурделиця сніг заметіль
лід Зима завірюха
іній сніговій бурульки
- Ось, яка вона зима!
-Чи помічали ви красу сніжинок? На що вони схожі?
Усі сніжинки схожі одна на одну, як сестри, але в кожної - своє вбрання.
- Помічниці Панни Зими- веселі сніжиночки запрошують вас перепочити, увага на екран
- Слайд 10
- Гімнастика для очей
2. Робота над темою уроку.
Зима - холодна пора року. Природа в цей час дарує нам небагато фарб і відтінків. Порівняйте картини .
Слайд 11
Р. Дункан. Друзі зимою
Слайд 12 В. Поварова. Зимові забави
- Які кольори та їх відтінки використав кожен художник для створення зимового настрою? Назви кольори зими.
- Чим вони відрізняються? Так, гамою. Гама в живопису буває тепла і холодна, темна і світла. Це поєднання кольорів і відтінків.
Слайд 13- 20 - Панна Зима пропонує гру «Холодні-теплі кольори»
- В ігри ви любите грати, а чи любите ви казки?
Слайд 21 – Щоб героям було взимку тепло, мають будиночки. Відгадайте, де чий будиночок?
Слайд 22 - Ось, наприклад, Снігова Королева живе у крижаному замку. Але такі дивні будиночки можна побачити не лише в казках. Щороку в різних країнах світу проходять фестивалі споруд з льоду! І це справжнє зимове диво!
Зіскануйте к'юар-код і перегляньте відео.
Слайд 23-24 - Фантастичні персонажі нерідко мешкають у незвичайних палацах і будинках. Уявімо, з яких матеріалів їх можна побудувати.
Слайд 25,26,27 Розгляньте на світлині крижані споруди. З яких геометричних форм вони складаються?
Слайд 28 – Зіскануйте к'юар-код і перегляньте відео.
Слайд 29 Фізкультхвилинка. (Руханка)
Слайд 30-31 - Митців слова – поетів, письменників і казкарів, зима надихала на написання незвичайних історій. Г.Х. Андерсен, наприклад, придумав казку «Снігова королева», а композитори й художники створили музичні, графічні, скульптурні й живописні портрети персонажів цієї казки.
- Ця історія про самовідданість та відвагу доброї дівчинки вже понад 150 років хвилює дорослих і малих читачів. А образ прегарної, але холодної Снігової королеви пробуджує фантазію.
Згідно з автором усіма улюбленої казки, замок снігової королеви був створений сніговою бурею. Він складається весь з холоду, мороку та холоду. А серед палацу розташовується могутній льодовий, як кришталевий, трон. Пропонуємо згадати яскраві моменти із казки за допомогою добірки наступних картинок.
Слайд 32 Вправа «Вільний мікрофон»
- Ось як його описує казкар.
Стіни замку Снігової королеви збудувала метелиця, вікна й двері пробили буйні вітри. Тут було понад сотню зал, наметених віхолами. Найбільша тягнулася на багато-багато миль. Північне сяйво освітлювало всі ці зали, й усі вони були такі великі, порожні, такі крижано-холодні та блискучі!..
Посередині найбільшої порожньої нескінченної снігової зали було замерзле озеро. Крига розтріскалася на ньому на тисячу шматків, рівних і правильних, ніби це було зроблено навмисно. Посередині озера сиділа Снігова королева, коли бувала вдома...
А може, ви уявляєте володіння Снігової королеви не такими сумними та порожніми, як у казці? Можливо, у вашій уяві крижаний палац виграє всіма барвами північного сяйва, а його стіни прикрашені ажурними витинанками, вишуканою вишивкою, мереживом, тонким, як іній, або велетенськими скульптурами з льодяних брил?
Слайд 33-34 Правила безпеки на уроці образотворчого мистецтва
Слайд 35 Робота з підручником.( ст.64)
- Розгляньте на світлині крижані споруди. З яких геометричниї форм вони складаються?
- Сподіваюсь, що почуте і побачене надихнуло вас на прекрасне…Наша Панна Зима пропонує наступне завдання.
Усі крижані витвори вашої фантазії ви зможете втілити на папері.
Слайд 36-37 Намалюйте чи створіть з кольорового паперу крижаний палац Снігової Королеви. Пригадайте і використайте для тла відомі вам художні техніки
Зіскануйте к'юар-код і перегляньте відео.
Слайд 38 Самостійна творча робота учнів. (Під музичний супровід).
Слайд 39 Підбиття підсумку уроку.
– Продемонструйте власні малюнки
- Кому подобається створений вами Палац Снігової королеви, поаплодуйте.
- І я вам поаплодую, тому що ви творчо працювали, були уважними і змогли передати на папері свої задуми.
Слайд 40 Гра «Закінчи речення»
Сьогодні на уроці я дізнався…
Мені було цікаво…
Найбільше запам’яталося…
Слайд 41 Рефлексія.
- У вас на партах лежать сніжинки та кольорові іграшки, давайте ми з вами прикрасимо нашу ялинку.
- Кому було дуже цікаво на уроці, прикріплюють червону іграшку.
- Хто задоволений своєю роботою на уроці, прикріплюють жовту іграшку.
- Кому урок був зовсім не цікавий, прикріплюють синю іграшку.
- Якщо ви хочете постійно досягати успіхів та набувати нових знань, прикрасьте ялинку сніжинками.
- Як бачите наша ялинка засяяла іграшками та сніжинками ваших знань. Тож я вам бажаю завжди бути успішними і обов'язково здоровими.
Слайд 42 Працювали всі старанно
І почули у кінці.
Що у нашім третім класі
Діти просто – молодці!
Слайд 43
- На початку уроку ви на листочках-сніжинках писали свої очікування від уроку. Прошу перегорнути їх і просигналізувати цеглинками зеленого кольору чиї сподівання виправдані, і червону цеглинку- у кого ні.
- Панна Зима дуже задоволена вашою роботою на уроці і залишила гостинці для вас і наших гостей ( у гарній кришталевій цукерниці- цукерки-«Сніжинка»), а її помічниці- (дівчатка в одязі чи короні сніжинок)-пригостять вас усіх.
- Слайд 44
- За бажанням подивіться мультфільм «Снігова Королева»
Зіскануйте к'юар-код і перегляньте відео.