Розробка уроку з предмету "Я у світі" для четвертого класу на тему: "Державні символи України"
Державна символіка – зовнішня атрибутика країни у формі знаків, символів, кольорів тощо, яка репрезентує національно-державницьку ідею.
Кожна держава має свої символи, за якими її відрізняють. Це Прапор, Герб і Гімн(Славень). Вони є національними символами. Такі три основні символи має й Україна. А стали вони символами зовсім не випадково, бо мають давню і цікаву історію.
Відрадно, що зі здобуттям незалежності для України нарешті настала нова ера, коли ми можемо вільно говорити про її минувшину, про символи, що раніше суворо каралося.
Свої національні символи люди повинні шанувати й берегти. Про це записано у Конституції України: «Захист Вітчизни, її незалежності та територіальної цілісності, шанування її державних символів є обов'язком громадян України».
«Освічені українці, всебічно розвинені, відповідальні громадяни і патріоти, здатні до ризику та інновацій, - ось хто поведе українську економіку вперед у ХХІ столітті», - наголошено у Концепції Нової української школи.Державна символіка – зовнішня атрибутика країни у формі знаків, символів, кольорів тощо, яка репрезентує національно-державницьку ідею.
Відділ освіти Маневицької райдержадміністрації
Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1 імені Героя України Андрія Снітка смт Маневичі
Державні символи України
Методична розробка уроку з курсу
«Я у світі» (4 клас)
Іщик Алла Миколаївна,
вчитель початкових класів,
заступник директора з виховної роботи
Маневичі – 2018
Державні символи України. Методична розробка уроку
Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1 імені Героя України Андрія Снітка смт Маневичі. 2018.− 38с.
На сторінках методичної розробки подано конспект уроку «Державні символи України» з предмету «Я у світі».
До конспекту додаються фотографії, мультимедійна презентація до уроку.
Рекомендовано вчителям початкової школи.
Розробник:
Іщик Алла Миколаївна, вчитель початкових класів, заступник директора з виховної роботи, спеціаліст вищої категорії, старший учитель.
Рецензент:
Гаврилюк Галина Василівна – вчитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, вчитель-методист.
Навчально-методичне видання затверджено радою методичного кабінету Маневицького району
Протокол №4 від 07.02.2018 року
Зміст
Вступ……………………………………………...……………..…………….…...4
1. План-конспект уроку курсу «Я у світі» «Державні символи України» (4 клас)………………………………………………………………….………......5
Список використаних джерел…………………………………………..……...13
Додатки
Додаток 1. Вірші Н. Поклад «Герб», «Прапор», «Гімн»………………..……14
Додаток 2. Фізкультхвилинка. Текст пісні-танцю «Полька»…………………16
Додаток 3. Тексти віршів та запитань про Державний Прапор України….…17
Додаток 4. Кросворди……………………………………………………..……..19
Додаток 5. Фотографії уроку «Державні символи України»……….……….. 22
Додаток на диску
Вступ
Державна символіка – зовнішня атрибутика країни у формі знаків, символів, кольорів тощо, яка репрезентує національно-державницьку ідею.
Кожна держава має свої символи, за якими її відрізняють. Це Прапор, Герб і Гімн(Славень). Вони є національними символами. Такі три основні символи має й Україна. А стали вони символами зовсім не випадково, бо мають давню і цікаву історію.
Відрадно, що зі здобуттям незалежності для України нарешті настала нова ера, коли ми можемо вільно говорити про її минувшину, про символи, що раніше суворо каралося.
Свої національні символи люди повинні шанувати й берегти. Про це записано у Конституції України: «Захист Вітчизни, її незалежності та територіальної цілісності, шанування її державних символів є обов’язком громадян України».
«Освічені українці, всебічно розвинені, відповідальні громадяни і патріоти, здатні до ризику та інновацій, - ось хто поведе українську економіку вперед у ХХІ столітті», - наголошено у Концепції Нової української школи.
Тема: Державні символи України.
Мета: розширити знання учнів про державні символи України: Герб, Гімн, Прапор; розвивати інтерес до історичного минулого нашого народу; сприяти формуванню національної свідомості учнів; виховувати повагу до української символіки; поглибити знання учнів про державні символи, культурну спадщину рідного краю; розвивати мовлення, пам’ять, мислення; виховувати почуття патріотизму, поваги до державних символів України.
Обладнання: Прапор України; Герб; аудіозаписи Гімну «Ще не вмерла України…», пісень «Заповіт», «Козацький марш»; зображення стародавніх прапорів; виставка книг; презентація, вишиті рушники, коровай, національне вбрання.
(На перерві та на початку уроку звучить «Козацький марш»)
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Подивилися на мене,
Посміхнулися усі.
Хто готовий до роботи?
Всі бадьорі? Молодці!
(Хліб-сіль на вишиваному рушнику для гостей, які прийшли на урок, вручають хлопчик і дівчинка в українському вбранні.)
ІІ. Перевірка вивченого на попередньому уроці.
1. Фронтальне опитування (Слайд 3-6).
2. Знайди зашифровані слова (Слайд 7).
К |
П |
Р |
А |
П |
О |
Р |
Я |
С |
Т |
О |
У |
Г |
І |
М |
Н |
В |
І |
К |
А |
Л |
И |
Н |
А |
Е |
Т |
Р |
И |
З |
У |
Б |
Н |
Р |
У |
Ш |
Н |
И |
К |
М |
Е |
Б |
А |
Р |
В |
І |
Н |
О |
К |
А |
С |
Ж |
И |
Т |
О |
Я |
Л |
По горизонталі:
1. Прапор
2. Гімн
3. Калина
4. Тризуб
5. Рушник
6. Барвінок
7. Жито
По вертикалі:
8. Верба
(Слова-відгадки, надруковані на аркушах паперу, кріпляться на дошку)
Діти, ви вже знаєте, що є символами України. Це герб-тризуб, прапор синьо-жовтого кольору і гімн «Ще не вмерла України…».
Останнім часом погляди мільйонів людей спрямовані до своєї історії, словесності, культури. Ми обличчям повертаємося до замулених криниць своєї духовності. І такою невивченою цариною нашої історії є державна символіка (Вчитель звертає увагу на куточок символіки у класі).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Словничок-довідничок (Слайд 8-9).
Герб це знак роду, міста, держави. У перекладі з німецької слово означає спадщина.
Прапор це певного кольору або кольорів і форми полотнище з емблемами та іншими прикрасами, яке є символом країни, території, навіть однієї особи.
Гімн урочиста пісня.
Трипільська культура археологічна культура, назва якої походить від назви села Трипілля на Київщині.
Жезл символ влади.
Скіфи група племен, які жили на землях Великого Євразійського Степу, тобто теперішньої України.
Мушкет вид старовинної ручної вогнепальної зброї.
Емблема умовне означення певного поняття чи ідеї за допомогою зображення.
Держалко ручка, держак.
Геральдика історична дисципліна, що вивчає герби.
2. Виразне читання напам’ять віршів про державні символи (Додаток 1).
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
Отже, любі діти, сьогодні ми будемо розширювати свої знання про державні символи України. І у цьому нам допоможе усний журнал, який матиме три сторінки (Слайд 10).
Перша сторінка «Герб-тризуб»;
Друга сторінка «Національний прапор України»;
Третя сторінка «Гімн України».
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Сторінка перша «Герб-тризуб» (Слайд 11-13).
Знак держави головний
Всяк його повинен знати.
Воля, слава, сила в нім.
То ж попробуй відгадати! (Герб)
Розгортаємо першу сторінку усного журналу «Герб-тризуб».
(Учитель демонструє зображення герба України).
1) Розповідь учителя.
Слов’яни використовували символічні знаки дуже давно. Ними могли бути квадрат, ромб, коло; згодом зірки, квіти, зброя, звірі, птахи. З часом тризуб став князівським знаком. Цей знак карбувався на срібних монетах великого князя Київського Володимира Святославовича.
До речі, герб це офіційна емблема держави. Існує близько сорока версій походження тризуба. Народні перекази вказують, що з давніх-давен наші предки вірили, що є світ живих, світ духів і Божі закони, за якими повинні жити люди. Отже, в гербі відображено триєдність життя, тобто три суті життя. Тому інша, більш давня, назва тризуба трисуття. Ось послухайте фрагмент легенди: « Колись давно жила собі жінка. Мала вона трьох синів. Росли вони чесними, порядними, дуже любили свою матусю і готові були віддати за неї життя. Підросли сини і вирішили піти у світ. Перший син каже: « Хочу подивитися, який він, світ». Мати йому : «Що ж, іди, синку, але пам’ятай рідну домівку. А на згадку візьми з собою золоту корону з трьома промінцями. Хай у далеких краях зігріває вона тебе». Минув час – і завдяки своєму розуму старший син став великим князем, бо трипроменева корона, яка вела його вперед, об’єднувала навколо нього людей, показувала шлях до кращого життя. Дали люди найстаршому синові ім’я Трисуття, а знак, що його ним обдарувала мати, назвали Триглавом».
2) Робота за підручником(с. 94-96). Читання тексту вчителем, учні слідкують з олівцем, відмічають незнайомі слова та вислови у тексті.
Любі діти, намалюймо герб нашої держави (за підручником, с.94). (Демонстрація малюнків герба).
А яке слово зашифроване у тризубі? Хто його прочитає? (Воля)
2. Сторінка друга «Національний Прапор України» (Слайд 14-16).
1) Ми перегортаємо другу сторінку нашого журналу. Про що йтиметься у ній, ви здогадаєтеся, відгадавши загадку (Відгадування загадки).
Синє небо, жовте жито.
Цю святиню знають діти. (Прапор)
2) Розповідь учителя.
Під час розповіді учителя звучить аудіозапис пісні «Козацький марш».
Найдавніші прапорні полотнища були трикутно-клинові, а потім чотирикутні. Крім синього і жовтого (колір неба і сонця), найбільш поширеними кольорами були червоний та білий. Великого розквіту набуло українське прапорництво героїчної козацької доби. Тоді з’являється новий прапор малинового кольору, який став основним у козаків. Сині і жовті барви використовувалися під час війни під проводом Богдана Хмельницького.
Синьо-жовті прапори використовували Українські січові стрільці та Українська Повстанська Армія. Вибір кольорів умотивовували і таким міркуванням: символами України є чисте небо (синій колір) та пшеничне поле (жовтий колір). Ось як про це казав поет:
Наш стяг пшениця у степах
Під голубим склепінням неба…
» Фізкультхвилинка (Слайд 17), (Додаток 2).
3) Робота за підручником(с. 95). Читання тексту учнями самостійно.
4) Складання національного прапора на дошці з кольорового паперу (Блакитні листки: прочитати виразно вірш; жовті листки: дати відповіді на запитання).(Додаток 3).
3. Сторінка третя «Гімн України» (Слайд 18-20).
1) Відгадування загадки.
По радіо звучить щоденно
Патріотична пісня,
Що возвеличує країну
І прославля навічно. (Гімн)
2) Розповідь учителя.
Слово «гімн» має грецьке походження. Його дослівний переклад похвальна пісня. Отже, Державний Гімн це урочиста пісня, символ патріотизму і національного єднання.
Державним Гімном України є пісня «Ще не вмерла України і слава, і воля…», яку в 60-ті роки ХІХ ст. написали поет Павло Чубинський та композитор Михайло Вербицький. У 1992 році постановою Президії Верховної Ради України було затверджено лише музику Гімну. У березні депутати Верховної Ради ухвалили Закон України, яким було затверджено текст Гімну перший куплет і приспів пісні. Ми можемо не лише слухати наш Гімн, а й співати його.
Крім Державного Гімну, в Україні побутують також інші патріотичні пісні: «Заповіт» Т. Шевченка, «Молитва за Україну» О. Кониського (муз. М. Лисенка), гімн січових стрільців «Ой, у лузі червона калина».
Коли вносять чи виносять Державний Прапор, коли виконується Державний Гімн, треба обов’язково вставати.
3) Виконання Гімну хором.
4) Робота за підручником(с. 96). Читання тексту учнями вголос.
VІ. Узагальнення і систематизація знань.
1) Робота в групах за підручником.
1-ша група значення герба.
2-га група прапор що це?
3-тя група все про Гімн України.
2) Робота над прислів’ями (Слайд 21).
3) Робота в групах. Розгадування кросвордів (Додаток 4), (Слайд 24-26).
VІІ. Виставка літератури. Огляд художніх та інтернет-джерел про символи України.
VІІІ. Підсумок уроку (Слайд 22-23).
Вікторина “Моя Україна”
Список використаних джерел
Герб
Знак країни головний
Це тризубець золотий.
Він як сонце в небі синім,
В ньому слава, в ньому сила.
В нім священне слово «воля»,
Що рятує від недолі.
Будь же, рідна Україно,
Під гербом цим вільна й сильна,
Хай про тебе в цілім світі
Знають всі: дорослі й діти.
Н. Поклад.
Прапор
Прапорець, що я тримаю,
Для мене єдиний.
Прапорець цей, що я малюю,
Символ України.
Нема в світі більш святого,
Й не буде ніколи,
Від крайнеба голубого
Над пшеничним полем.
Н. Поклад.
Додаток 1
Гімн
Слова палкі, мелодія врочиста…
Державний гімн ми знаємо усі.
Для кожного села, містечка, міста
Це ключ один з мільйонів голосів.
Це наша клятва, заповідь священна,
Хай чують друзі й вороги,
Що Україна вічна, незнищенна,
Від неї ясне світло навкруги.
Н. Поклад.
Додаток 2
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Полька
1. Сяє в небі сонечко, сонечко
Золотеє донечко, донечко,
Вітер просить хмарочку, хмарочку:
«Гей, станцюємо полечку, полечку!»
Приспів:
Тра-ля-ля-ля, тра-ля-ля-ля.
«Гей, станцюємо полечку, полечку!»
2. Струни скрипки тонкі, тонкі,
Звуки флейти дзвінки, дзвінки,
Грайте, труби, голосніш, голосніш,
Танок буде веселіш, веселіш.
Приспів:
Тра-ля-ля-ля, тра-ля-ля-ля.
Танок буде веселіш, веселіш.
3. Руки самі плескають, плескають,
Ноги самі тупають, тупають,
Дружить танець з піснями, піснями:
«Гей, співайте всі з нами, всі з нами!»
Приспів:
Тра-ля-ля-ля, тра-ля-ля-ля.
«Гей, співайте всі з нами, всі з нами!»
Додаток 3
На що кріпиться прапор?
Які кольори на прапорі?
Що вони символізують?
Як виявляють пошану до прапора?
Додаток 3
Прапор це державний символ,
Він є в кожної держави;
Це для всіх ознака сили,
Це для всіх ознака слави.
Синьо-жовтий прапор маєм;
Синє небо, жовте жито.
Це знамено рідне
Злато й сивина.
Прапор наш, як літо
В сонці майорить:
По долині жито,
По горі блакить.
І прапор свій оберігаєм,
Він святиня, знають діти.
Прапор свій здіймаєм гордо,
Ми з ним дужі і єдині,
Ми навіки вже з народом,
Українським, в Україні.
Додаток 4
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|||
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|||
3 |
|
|
|
|
|
|
||||
4 |
|
|
|
|
|
|||||
5 |
|
|
|
|||||||
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|||
7 |
|
|
|
|
||||||
1) Птах символ довголіття.
2) Гори України.
3) Герб нашої держави.
4) Кущ символ України.
5) Столиця України.
6) Найбільша річка України.
7) Дерево символ України.
Додаток 4
|
1 |
|
|
|
|
|
|
||||||
|
2 |
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
4 |
|
|
|
|
|
|
||||||
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||
6 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
Додаток 4
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
4 |
|
|
|
|
|
|
||
Додаток 5
Додаток 5
Додаток 5
Додаток 5
Додаток 5
Додаток 5
Додаток 5
Додаток 5
Додаток 5
Додаток 5
Додаток 5
Додаток 5
Додаток 5
Додаток 5
Додаток 5
Додаток 5
1