Урок на тему : "Різноманітність тварин у природі. Комахи, риби, земноводні, пазуни, птахи, звірі."

Про матеріал

Ознайомити учнів із різноманітним світом тварин; формувати поняття «звірі», «птахи», «плазуни», «земноводні», «риби», «комахи» ; уміння розпізнавати за істотними зовнішніми ознаками; розвивати логічне мислення через завдання та порівняння, доведення, вилучення зайвого; виховувати дбайливе ставлення до тварин.

Перегляд файлу

Загальноосвітня школа I – IIIст. ім. І. Пулюя

смт. Гримайлів

 

Природознавство

 

 

                                          Вчитель початкових класів

Бротська Наталія Василівна

 

 

 

 

Тема. Різноманітність тварин у природі. Комахи, риби, земноводні,

  плазуни, птахи, звірі.

 

 

 

 

Мета. Ознайомити учнів із різноманітним світом тварин; формувати

  поняття «звірі», «птахи», «плазуни», «земноводні», «риби»,

  «комахи» ; уміння розпізнавати за істотними зовнішніми ознаками;

           розвивати  логічне мислення через завдання та порівняння,   

           доведення, вилучення зайвого; виховувати дбайливе ставлення до

           тварин.

 

 

 

 

 

 

Тип уроку.         Вивчення нового матеріалу.

 

 

 

Обладнання.      Ілюстрації різних тварин, ребуси, таблиця «Сліди».

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

І.  Підсумок фенологічних спостережень.

Актуалізація опорних знань (бесіда).

1. Повідомлення синоптиків про кліматичні умови дня, погоду, зміни у неживій та живій природі, народні прикмети.

2. Фронтальна бесіда.

- Коли починається зима за календарем природи?

- Які зимові місяці ви знаєте?

- Як зимують рослини?

    ІІ. Перевірка домашнього завдання.

  1. Фронтальне опитування.
    • Де живуть тварини?
    • Чим відрізняються між собою тварини?
    • Назвіть особливі ознаки тварин?
  2. Тестування.
  1. Хто зайвий у кожному рядку? Підкресли це слово.

а) Собака, білка, корова, кріль, кіт.

б) Щука, карась, ведмідь, лящ.

в) Снігур, журавель, жук – олень, ластівка, лелека.

2. Доведи, що тварини – живі організми.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

- Сьогодні, діти, урок у нас дуже цікавий і незвичайний. Зараз ми з вами потрапимо у казку, і казка ця відкриє для нас багато цікавого й нового. Недаремно існує прислів’я: «Казки маленькі, а розуму в них багато».

 

IV. Вивчення нового матеріалу.

1. Формування в учнів понять «комахи».

 

- Було це дуже давно і зараз існує. У синіх морях, на високих горах, у дрімучих лісах, під пухнастими хмарами, на красивій родючій землі є велике Царство тварин. Мешканці цього Царства живуть в казкових палацах. I за­раз ми з вами завітаємо до деяких з них.

1. Щоб потрапити до першого, і дізнатися, хто там мешкає, треба розгадати кросворд.

 

к

о

м

а

р

 

б

д

ж

о

л

а

 

 

м

е

т

е

л

и к

м

у

р

 а

ш

к

а

 

 

м

у

х

а

 

к

о

н

и

к

1. , Р (Комар)

2. Зимою спить,

 Літом бринить,

  Понад садом літає,

  Солодку росу збирає. (Бджола)

3.Живе лише улітку він,

   Шовкові крила має,

    Із квіточки на квіточку

    Він весело літає.

4.  У лісі біля пня

     Біготня, метушня,

     Народ робочий

     Весь день клокоче. (Мурашки)

5.  Хто над нами догори ногами? (Муха)

6.  В довжину стрибати хоче,

     I до цього ще стрекоче.

     Трохи схожий на коня,

    Але не його рідня.

    Стрибунець, що має дзвоник,

     - Це лише звичайний... (Коник).

-  Молодці! Розгадали кросворд і потрапили до першо­го палацу.

- Хто живе тут? (Комахи)

2. Розповідь вчителя про ознаки, за якими розпізнають комах.

-  Комахи — невеликі за розмірами тварини. Зовні вони дуже різноманітні (малюнки). Щоб розпізнати комаху, потрібно знати ознаки, за якими вона відрізняється від інших тварин:

1) Тіло комахи складається з голови, грудей, черевця.

2) Комахи мають шість ніг. На голові у комах є вусики, очі та рот. За допомогою вусиків вони відчувають запах. Комахи розмножуються, відкладаючи яйця.

— Де ви зустрічали комах?

3.  Робота з підручником. (стор. 32).

— Давайте роздивимось нижній малюнок на стор. 32.

  Хто зображений на малюнку?

— А хто зайвий? Чому?

                                                                               (Павук — 8 ніг)

— Які серед цих комах корисні?

4.  Розповідь підготовленого учня про:

- мурашок

- бджіл.

Комашки на зиму зникають. Малюків-комашок Природа «відпустила» на «зимові канікули», щоб від морозів вони не загинули, заховала їх під кору дерев, зарила в землю, під пеньки.

-  З приходом холодів свято шестиногих закінчується.  Тепер пущено в хід оборонний засіб від всіх зимових неприємностей — глибокий спокій, коли рух та розвиток припиняються, а саме життя ледве теплиться. Економно витрачаючи поживні запаси, чекають комахи весни.

— Одні дорослими (кропивниці, лимонниці, траурниці, оси, сонечко), другі у вигляді лялечок (капустянка), гусені (метелик бояришниця), яєць (коники — відкладають у землю) забираються глибоко у лісову підстілку, зариваються у грунт, ховаються в солому, у щілини, мох, пні або просто розміщуються під відкритим небом (наприклад, яйця яблуневого метелика коконо­пряда).

- Падає сніг. Тихо. Нікого з учнів «початкових класів»-комашок не видно. Як же вони пристосувалися   переносити холод?

- Дикі бджоли витримують морози до -40 градусів, великі запаси меду не да-ють бджолинній сім'ї загинути від голоду.

- На глибині 1 м мураш­ки збираються у великий ком, цепеніють.

- Вся шестинога живність тут. Чекає весни.

2. Формування в учнів понять «плазуни» та «земноводні».

а)  Вступне слово вчителя.

-  Наступний урок в об'єднаному класі риб, земноводних та плазунів.

-  Урок веде хижа...

 б)Робота над загадкою про щуку.

Смугаста, зубаста, по воді шу­гає, рибок шукає.

  Учні-рибки бояться її, бо, якщо не вивчиш урок, вона не ставить двійок, а ... з'їдає їх.

(До дошки виходить учениця у підводній масці з трубкою, у ла­стах. У руках тримає великий макет з зображенням щуки.)

в) Розповідь «Щуки» учениці про зимівлю риб, плазунів та земноводних.

На дошці — ілюстрації з зоб­раженням риб, жаби, тритона, рака, молюсків, ящірки та змій.

Щука. На уроці мало учнів. Давайте зробимо перекличку. Ось повільно плавають...

Робота над ребусом (риби).

                                       

- …риби: карасі, окуні, йоржі, в’язи, піскарі, плітки, щуки, лящі, лини. У найглибших ямах влаштувалися соми.

- Де ж інші? Водяні тварини зимують по-різному.

Робота над ребусом (жаба).

 

                           

Земноводні

-  Жаби та тритони під час холодів зариваються у мул водойм. Там вони проведуть всю зиму.

-  Дрібні рачки та молюски вмерзли в лід та очікують тепла. Раки зимують на дні річок та ставків.

-  Ящірки та змії сховалися в підземних ходах кротів, норах ховрашок, у гнилих пнях.

-  Риби повільно плавають у холодній воді, бережуть сили. Шукають залишки водоростей, іншу їжу.

-  Важко дихати під водою, над якою льодяна крига. Тому люди прорубують ополонки, вставляють комиш у воду,   через   стебло   рослини   проходитиме   кисень, потрібний для дихання.

Бесіда.

- Як зимують риби?

- Як пристосувалися до зимівлі земноводні, плазуни?

- Яка основна причина «сплячки» цих тварин?

Щука.   На  цьому урок  у  класі  закінчується.   За сміливість оцінки отримують риби, що не бояться холодів.

— Час настав для відпочинку,

Проведем фізкультхвилинку.

 

 

Фізкультхвилинка.

Щось не хочеться сидіти.

Треба трохи відпочити.

Руки вгору, руки вниз.

На сусіда подивись.

Руки вгору, руки в боки.

Всі зробіть чотири кроки.

Вище руки підніміть.

А тепер їх опустіть.

Стрибніть, діти, кілька раз.

За роботу – все гаразд.

 

 3. Формування в учнів поняття про «птахи».

-  Відвідали ми палац, де живуть... (Учні відповідають).

- Рухаємось далі і потрапляємо до чарівного будинку... (Звучить запис голсів птахів).

- Чи здогадалися ви, хто мешкає у цьому палаці?

- Яких птахів ви знаєте?

(3 «палацу» дістаю відомих дітям пташок: горобецъ, синиця, півень, лебідь, голуб, дятел і т.д.).

Чим відрізняються птахи від інших тварин?

  Вони добре літають. Передні кінцівки перетворилися на крила. Тіло вкрите пір'ям, яке захищає від холоду. Міцний дзьоб на голові допомагає їм подрібнювати їжу. Птахи висиджують яйця і доглядають пташенят, поки ті не навчаться літати.

  1. Цікавинки про деяких птахів:

Розповіді учнів про:

— шишкаря;

  снігурів;

— дятла;

  синицю.

Шишкар.   Навкруги   заметіль,   сніг.   А в шишкаря з'являються маленькі пташенята. Чому саме в люті морози в гнізді народжуються немовлята? Вдумайтесь в мою назву — шиш­кар. Чому мене так назвали?

- Насіння в ялинок та сосен з'являється взимку. А шишки — основна їжа для нас. Природа подумала про пристосування шишкаря до життя — міцний дзьоб, зігнутий у різні сторони, допомагає шелушити ялинові шишки, виймати смачне насіння. Вниз головою я можу дістати шишку!

Снігур. На десерт на кущах шипшини, калини, глоду, крушини, бар-

барису на нас чекають смачні ягоди. Які солодкі грона горобини!

Дятел. Прилетів я на урок з лісу, де господарюю на стовбурі дерева - комашню під корою шукаю. Шкідників знищую. Ласую ялиновим та сосновим насінням.

Синиця. Ні хвилини спокою в мене! Перекочувала з лісу ближче до житла людей. Шмигаю по гілках. Розшукую з ранку до вечора їжу — оцепенілу гусінь у тріщинах кори, яйця метеликів, комашок, лялечку, що павутинням прикріпилася до сучка. З сма­ком дзьобаю насіння рослин.

 

2.  Охорона птахів.

  Скоро настане зима, а ця пора року дуже тяжка для наших пернатих друзів.

— Як ви вважаєте, чому?

(Холод, голод)

— А ми можемо їм чимось допомогти?

- Чим?

(Картинка, як діти годують пташок).

3. Формування поняття «звірі».

-  Казка продовжується.

- На нас чекає знайомство ще з одними господарями Царства тварин.

— Хто це, зараз дізнаємось:

 1) Не читати літеру «Г»: Глітом гнаїдається, га взимку гвідсипається.

                                                                 (Ведмідь)

2) Прочитати, дотримуючись пауз і виразності:        Явеселенькийзвірок:плигзялинкинадубо

3) Вставити пропущені літери: По   п…лю   та   л…су   гас…є   ов…чок   х…п…є   та   всіх   л…к…є.(Вовк)

- Як одним словом називаються ці тварини?

                                                                    (Звірі)

- За якими ознаками розпізнаємо звірів?

(Відповіді учнів).

- Тіло звірів вкрите шерстю, яка захищає їх від холоду. Вони народжують малят живими і вигодовують їх молоком.

4) Цікавинки звідусіль.

Короткі відомості про «сонь»:

кажан —шість місяців спить вниз головою, температу­ра падає до + 5° (+37°), пульс — 50 (влітку — 200);

їжак — спить клубочком півроку у нірці, утепленій мохом, листям, тра­вою. В цей час не рухається, не їсть, (температура +2°);

борсук  -  багато восени   їсть   (жуків, ящірок, жаб, мишей, ягід), згрібає листя, влаштовує м'яку постіль, на зиму лягає спати;

бурундук — дихає рідко, до двох вздохів за хвилину.

3. Робота з підручником.

 Прочитай статтю «Різноманітність тварин у природі».

На які дві групи можна їх поділити?

(Залежно від того, де вони живуть, - дикі і свійські)

 

4. Гра «Розплутай сліди».

Пишуть на білих сторінках звірі та птахи, розповідають слідами про своє життя. Роздивіться таблицю. Чиї це «зошити» з письмовими роботами? (Миші, лисиці, білки, зайця)

                

            Охорона тварин.

В яких палацах побували?

- Всі ці палаци знаходяться в одному Царстві – Царстві тварин.

- Царство тварин постійно знаходиться під пильним наглядом і турботою людей. Ми з вами теж не можемо бути байдужими і повинні піклуватися про всіх тварин.

- Давайте спробуємо з вами вивести правила охорони тих груп тварин, з якими познайомилися на сьогоднішньому уроці. А в цьому нам допоможуть ось ці малюнки. (На дошці малюнки).

1. Не розорюй мурашники.

2. Не чіпай пташенят і яйця в гніздах птахів.

3. Не лови диких тварин і не забирай їх додому.

 

V. Закріплення вивченого матеріалу.

 

- Наша казка підходить до кінця, тож подивіться на таблицю і дайте відповідь на питання.

1. Як можна назвати тих, кого намальовано у першому ряду? (Птахи)

2. Скільки всього птахів у таблиці? (4)

3. Кого більше: звірів чи комах? (Комах)

4. На які групи можна розбити всіх, кого зображено на таблиці?

5. Що спільного у тих, кого намальовано у третьому стовпчику? (Літають)

- Казки та прислів’я про тварин.

- Про тварин складено багато пісень, віршів, загадок, казок, прислів’їв.

- До яких казок ці малюнки?

- А зараз перевіримо, які ви знаєте приказки про тварин.

1. Голодний як вовк.

2. Балакучий як сорока.

3. Хитрий як лис.

4. Упертий як осел.

5. Слизький як в’юн.

6. Полохливий як заєць.

7. Хоробрий як лев.

 

3. Робота в зошитах.(ст. 31)

а) Розподіліть тварин по групах. (завд.1)

б) Підпиши малюнки. (завд.2)

в) Запиши відповіді на запитання.

 

4. Робота в групах.

                                       Завдання 1.

Позмагайтеся, хто назве більше тварин кожної групи.

1 група.                                2 група.                                  3 група.

звірі                                        риби                                         птахи

                                              Завдання 2.

Доведіть, що тварини вашої групи – звірі, комахи чи риби.

1 група.   Лось, кіт – це звірі, бо…

2 група.   Сонечко, жук – це комахи, бо…

3 група.   Карась, сом – це риби, бо…

     Завдання 3.

Чи правильне твердження. Чому?

1 група.   Ведмідь – дика тварина. Тому що…

2 група.   Кит – риба

3 група.   Миші – свійські тварини, бо водяться в житлових будинках.

 

VI. Домашнє завдання.

  1. Опрацювати статтю «Різноманітність тварин в природі».
  2. Виконати завдання і розфарбувати малюнок.
  3. 1 ряд – знайти загадки про комах;

2 ряд - знайти загадки про звірів;

3ряд -  знайти загадки про птахів;

 

VII. Підсумок уроку.

  • Про кого була сьогоднішня казка?
  • За якими ознаками ми їх розпізнаємо?
  • Не забувайте про те, що тварин треба оберігати, не завдавати їм шкоди.

                    Пташеня

 З пташеням маленьким

Трапилась біда.

Як піднявся вітер –

Випало з гнізда.

З кошиком Андрійко

По щавель ішов,

Пташеня сіреньке

У траві знайшов.

У Андрійка очі

Блиснули від сліз.

Взяв його тихенько,

До гнізда поліз.

Пташеня зраділо –

Кінчилась біда:

Із руки стрибнуло

До свого гнізда.                     (Д.Мегелик)  

 

doc
Додано
16 березня 2018
Переглядів
7696
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку