Урок на тему: "Дисидентський рух у другій половині 1970-х – на початку 1980-х рр. Українська Гельсінська група"

Про матеріал
Мета: розкрити причини активізації опозиційного руху наприкінці 1960-х – у 1970-ті рр; характеризувати течії дисидентського руху; виховувати в учнів цікавість і повагу до історичного минулого своєї країни, до борців за незалежність України.
Перегляд файлу

Конспект уроку з історії України

для 11-го класу

 

 

 

 

на тему

«Дисидентський рух у другій половині 1970-х – на початку 1980-х рр.»

 

Картинки по запросу "диседенти"

 

Підготувала учитель

історії та правознавства

Немировський В.В.

 

 

 

 

2018 р.


Тема: Дисидентський рух у другій половині 1970-х – на початку 1980-х рр. Українська Гельсінська група.

Мета: розкрити причини активізації опозиційного руху наприкінці 1960-х – у 1970-ті рр; характеризувати течії дисидентського руху; виховувати в учнів цікавість і повагу до історичного минулого своєї країни, до борців за незалежність України.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник Пометун О.І. «Історія України: підручник для 11 кл. – Харків: Сиция, 2012.», презентація складена відповідно до теми та ходу уроку, проектор.

Основні поняття і терміни: дисиденти, опозиційний рух, УГС.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Оголошення теми та мети уроку (Слайд 2-3) 

План:

  1. Активізація опозиційного руху у другій половині 60-х – на початку 70-х рр.
  2. Форми діяльності дисидентів у середині 70-х – на початку       80-х рр.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Історичний диктант (Слайд 4)

1. Радянська ідеологія, яка була запроваджена з метою прикрити провал програми КПРС – це (Розвинутий соціалізм)

2. Як називали нову спільноту людей, що хотіли побудувати комунізм – (Радянський народ)

3. Стагнація усіх сфер життя суспільства, що призвела до системної кризи суспільства – (застій)

4. Період перебування на чолі СРСР Л. І. Брежнєва (1964-1982).

5. Коли була затверджена Конституція УРСР (20 квітня 1978)

6. Економісти називають 8 п’ятирічку  -  (золотою)

7. Хто зображений на малюнку (Володимир Щербицький, Леонід Брежнєв)

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вивчаючи тему «хрущовського» десятиріччя, ми розглядали період зародження дисидентського руху. Пройшов час і «Відлига» змінилася на «Застій». Наше завдання з вами, сьогодні на уроці, підсумувати яке значення мав дисидентський рух?

Проблемне питання

  • Яке значення мав дисидентський рух?

ІV. Вивчення нового матеріалу

Робота з поняттями (Слайд 5)

(Учні по черзі зачитують поняття)

Опозиційний рух — це моральне, а потім політичне протистояння тоталітарній системі в СРСР.

Дисиденти (з лат. незгодний) — спочатку так називали християн-вірян, що не підтримували панівного віросповідання в країнах, де державною релігією був католицизм або протестантизм. Пізніше термін почав означати інакодумці, люди, що не погоджується з панівною ідеологією, виступаючи за правову демократичну незалежну державу, які намагалися вести боротьбу в межах закону.

Робота зі схемою (Слайд 6)

Працюємо зі схемою в підручнику, ст. 173.

 (Учні по черзі зачитують методи)

Запитання:

  • Як ви вважаєте чи могли вони досягнути своєї мети у радянському суспільстві, використовуючи такі методи?

Розповідь вчителя (Слайд 7-10)

Одним з найвідоміших скандалів, що пов'язаний з діяльністю дисидентів стала прем’єра фільму Сергія Параджанова «Тіні забутих предків», що відбулася 4 вересня 1965 р. у кінотеатрі «Україна». Стрічка знята за однойменною новелою Михайла Коцюбинського. Під час показу здійнявся протест проти арештів української інтелігенції. А саме перед демонстрацією фільма виступив режисер картини Сергій Параджанов. Письменник Іван Драч, який проходив практику у знімальній групі, запізненювався. І побачив, що кінотеатр оточили працівники КҐБ. Спецслужби очікували якихось заворушень і мали намір відповідно скоригувати свою діяльність.

Коли слово взяв Іван Дзюба, то замість продовжувати обговорювати кіно - повідомив публіці про недавні таємні арешти серед української інтелігенції. Сказав: «У нас велике свято, але й велике горе. В Україні почалися арешти творчої молоді».  Директор кінотеатру відштовхнув письменника від мікрофона, намагаючись позбавити слова. Дзюба ледь втримався на ногах та, не звертаючи уваги на директора, продовжив. У залі увімкнули пожежну сирену, щоб заглушити виступаючих. Дзюбу підтримав В'ячеслав Чорновіл, який вигукнув: «Хто проти тиранії – встаньте!». Майже третина присутніх підвелися.

 Пустили фільм. Та у перерві між частинами Василь Стус, на той час аспірант, знов розбурхав зал. Він встав із промовою. Закликав: «Протестувати повинні всі: сьогодні хапають українців, завтра хапатимуть євреїв, потім росіян!». Сергій Параджанов приєднався до протестувальників: «Я довго чинив опір перекладу українського тексту фільму  російською мовою. Оскільки вважаю цей текст невід’ємною частиною художньої тканини фільму», - признався.

Після фільму «кеґебісти» бігали уздовж рядів, щоб запам’ятати, хто підтримав виступ дисидентів.

Наслідки не забарилися: Івана Дзюбу, В’ячеслава Чорновола звільнили з роботи, а Василя Стуса - виключили із аспірантури. Невдовзі після цього почалися арешти.

Запис у зошит

4 вересня 1965 – скандал на прем’єрі «Тіні забутих предків»

Запитання:

  • Уявіть себе учасником цих подій. Чи стали б ви на заклик Стуса? Чому ?

Робота з поняттям (Слайд 11)

Учитель: одним з методів боротьби був самвидав..

Самвидав - це самостійне видання документів та критичних статей, у яких розкривали антинародну політику радянської влади

Працюємо зі схемою (Слайд 12)

Запис у зошит. Найхарактерніші зразки «самвидаву» були часописи:

Робота з біографією (Слайд 13)

Працюємо з біографією в підручнику ст. 175.

В.Чорновіл надзвичайно яскрава постать в історії України. Ми ще не раз будемо згадувати про нього на наших уроках. Зараз ми переглянемо коротку біографію його дисидентську діяльність.

Розповідь вчителя

Дисидентський рух поділявся на декілька течій (Слайд 14)

Течії дисидентського руху в 1960 - 1980-ті рр.:

До правозахисної течії відноситься діяльність Української Гельсінської групи.

Робота з таблицею (Слайд 15)

Запитання

  • У чому полягала мета УГГ?

Відповіді учнів

Сприяти ознайомленню широких кіл української громадськості з Декларацією прав людини. Домагатися, щоб цей міжнародний правовий документ став основним у відносинах поміж особою і державою.

Робота із зошитом (Слайд 16)

Учитель: Як ви думаєте, як влада боролась з дисидентами?

Відповіді учнів

Методи боротьби з дисиденством:

1) Арешти:

  •        перша хвиля арештів: серпень-вересень 1965 р. (25 осіб);
  •        друга хвиля арештів: 1970—1972 рр. (понад 100 осіб);
  •        третя хвиля арештів: початок 1980х рр. (близько 60 осіб).

2) Ізоляція у психіатричних лікарнях.

3) Позасудові переслідування:

  •        звільнення з роботи;
  •        виключення з партії, громадських, громадсько-політичних організацій, спілок;
  •        позбавлення радянського громадянства;
  •        організація громадського осуду.

V. Закріплення матеріалу

Учитель: Для закріплення матеріалу, давайте поміркуємо над проблемним питанням:

Проблемне питання (Слайд 17-18)

Як ви вважаєте, яке було значення дисидентського руху?

Відповіді учнів

V. Домашнє завдання (Слайд 19)

Параграф 23.


________________________________________________________________

 

1. Радянська ідеологія, яка була запроваджена з метою прикрити провал програми КПРС – це ______________________________________________________

 

2. Як називали нову спільноту людей, що хотіли побудувати комунізм – ________________________________________________________________________
 

3. Стагнація усіх сфер життя суспільства, що призвела до системної кризи суспільства – ____________________________________________________________

 

4. Період перебування на чолі СРСР Л. І. Брежнєва __________________________

 

5. Коли була затверджена Конституція УРСР _____________________________

 

6. Економісти називають 8 п’ятирічку  -  __________________________________

 

7. Хто зображений на малюнку ___________________________________________

 


1. Радянська ідеологія, яка була запроваджена з метою прикрити провал програми КПРС – це ______________________________________________________

 

2. Як називали нову спільноту людей, що хотіли побудувати комунізм – ________________________________________________________________________
 

3. Стагнація усіх сфер життя суспільства, що призвела до системної кризи суспільства – ____________________________________________________________

 

4. Період перебування на чолі СРСР Л. І. Брежнєва __________________________

 

5. Коли була затверджена Конституція УРСР _____________________________

 

6. Економісти називають 8 п’ятирічку  -  __________________________________

 

7. Хто зображений на малюнку ___________________________________________

 

 

doc
До підручника
Історія України (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Струкевич О.К., Романюк І.М., Дровозюк С.І.)
Додано
2 квітня 2020
Переглядів
3200
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку