7 клас
Тема уроку: Дія рідини і газу на занурене у них тіло
Мета:
Тип уроку: урок дослідження
Обладнання: на кожній парті посудини з водою та концентрованим розчином солі, два тіла різного об'єму, пружинний динамометр.
План та етапи проведення уроку
Учням після оголошення теми та мети уроку пропонуються три задачі з таблицями, які слід заповнити та варіантами відповідей на дошці та на листочках на кожній парті.
Перед початком досліджень слід повторити наступні питання:
Задача І
Виміряти вагу тіла у повітрі та у воді і порівняти їх. При зануренні тіла звернути увагу на те, щоб тіло було повністю занурене у воду і не торкалося дна посудини.
Таблиця І
Тіло |
Р тіла у повітрі |
Р тіла у воді |
Висновок І |
Висновок ІІ |
І |
|
|
|
|
ІІ |
|
|
|
Варіанти відповідей:
Результати оголошуються при опитуванні мікрогруп.
Дати відповіді на питання:
Якщо діти самі не зможуть дійти до висновку, що на тіло діє якась сила, що напрямлена вгору, їм слід підказати.
У п'яту колонку слід записати висновок: « На тіло, що занурене у рідину (воду), діє виштовхувальна сила напрямлена вгору».
Задача І(а)
Знайти виштовхувальну силу, що діє на тіло у воді за даними таблиці І.
Рп = 1,2 Н
Рв = 1Н |
F = Pп - P |
F-? |
F = 1,2 – 1 = 2 (H)
Відповідь: на тіло, занурене у воду, діє виштовхувальна сила 2Н.
Задача ІІ
Знайти виштовхувальну силу, що діє на тіла різного об'єму у воді. Порівняти ці сили.
Таблиця ІІ
Тіло |
Співвідношення між об'ємами |
Р у повітрі |
Р у воді |
Виштовхува льна сила |
Висновок |
І |
|
|
|
|
|
ІІ |
|
|
|
Варіанти відповідей:
У шосту колонку записуємо: «Виштовхувальна сила залежить від об'єму тіла. Чим більший об'єм тіла, тим більша виштовхувальна сила.»
Задача ІІІ
Знайти виштовхувальну силу, що діє на тіло у воді та у концентрованому розчині солі. Порівняти їх.
Таблиця ІІІ
Середовище |
Співвідношення між густинами |
Р тіла |
Виштовхувальна сила |
Висновок |
Вода |
|
|
|
|
Розчин солі |
|
|
Варіанти відповідей:
У висновку записуємо: Чим більша густина рідини. У яку занурене тіло, тим більша виштовхувальна сила, що на нього діє.
Після проведення дослідів учням пропонується узагальнити отримані результати, користуючись висновками з таблиць.
У зошиті це узагальнення записуємо окремо.
Висновок І
На тіло, занурене у рідину, діє виштовхувальна сила, величина якої залежить від густини рідини та об'єму тіла.
Якщо є можливість, можна продемонструвати виштовхувальну силу, що діє на тіло у газі. Якщо такої можливості немає, це просто повідомляється і розглядається дослід з підручника.
Висновок ІІ
На тіло, занурене у рідину або газ, діє виштовхувальна сила, величина якої залежить від густини рідини або газу та від об'єму тіла.
Домашнє завдання:
§23, вивчити , усно дати відповіді на питання в кінці параграфу; вправа №23, задачі 2, 4 розв'язати.