Мета. Уточнити уявлення дітей про життя, працю в колективі. Розвивати вміння оцінювати свої вчинки, визначати свою роль у колективі, авторитет колективу. Виховувати почуття колективізму, дружби, товаришування, прищеплювати бажання удосконалювати себе. Обладнання. Казка «Сім лозин», модель долоні, набір слів, таблиця «Правила чемності», графік авторитетності учнів в класному колективі, смайлики, казкове віконечко, довідкове бюро, клей, скріпки, степлер, запис пісні «Сонечко на небі знову сяє », магнітофон. Вчитель. Сідайте, діти, тихенько, Спинки випряміть рівненько, Один одному всміхнулись І до мене повернулись. Давайте дружно всі разом заспіваємо нашу улюблену пісню « Сонечко на дворі знову сяє » Н.Май. Вчитель. Молодці, діти! Вже час спробувати визначити тему уроку. ( Діти розгадують назву теми уроку, разом читають.)
У колективі немає чужої справи Вчитель. Сьогодні поговоримо про нас. Дізнаємось, які ми є, чи добре нам живеться разом. 1.Пропоную заглянути у казкове віконечко і послухати казку «Сім лозин». Слухати потрібно уважно, щоб дати відповіді на запитання. - Чому сини не змогли виконати першого батьківського побажання, але так легко впоралися із другим? - Чого навчає ця казка? 2.У нашому класі 10 учнів. Ми - 3 клас. Давайте до слова «клас» підберемо слова, близькі за значенням - синоніми. (група, учні, друзі, школярі, колектив) 3.Звернемося у «Довідкове бюро» - Що означає слово « колектив »? (Учень пояснює) Колектив - це група людей, що виконують спільну роботу, мають спільні інтереси. - Чи є клас, 10 учнів, колективом? Казка навчила, що люди в колективі тримаються вкупі, мов пальці на руці. 4. Модель долоні є у вас на парті. Тож з переліку слів, які лежать на моделі виберіть потрібні слова, які позитивно впливають на життя і працю в колективі і наклейте на один із пальчиків на моделі долоні. ( Дружба, доброзичливість, взаємодопомога, взаємовиручка, спільні справи, повага, толерантність, щирість, великодушність, ввічливість, щедрість ) Гра «Вибери потрібне слово». Учні читають ланцюжком вибрані і наклеєні слова. Вчитель збирає моделі, степлером скріплює, опускає пальцями вниз. - Що нагадує? (корінь дерева)- це міць, сила нашого колективу. Піднімає пальцями вгору: - Що нагадує? (корону) - вона вказує на величність колективу. Звичайно, добре жити в такому колективі, в якому цінують дружбу, щирість, великодушність, взаємодопомогу. Ми не перші, хто хоче стати справжніми друзями, справжнім колективом. Про це мріяли наші дідусі, бабусі, мами й тата. Колись вони створили правила, які згуртували їх у колектив. 5.Робота з правилами чемності для хлопчиків і дівчаток, що згуртовують колектив. Учні по черзі беруть і читають зміст правил, відкривається буква за номером правила. Учні на пелюстках пишуть відповідь і приклеюють до серединки квітки. ПРАВИЛА ЧЕМНОСТІ 1. Ти прийшов до школи. Яке перше слово слід сказати? 2. Тобі допомогли роздягтися і повісити одяг. Що треба сказати? 3. Ти йшов коридором і випадково когось штовхнув. Що треба сказати? 4. Щоб тобі із задоволенням допомогла людина, не слід забувати одне чарівне слово. Яке? 5. Людина зробила добре діло і їй потрібно подякувати. Які слова ти скажеш? 6. Які слова ти не забуваєш казати мамі й татові, рідним, коли йдеш спати? 7. Уся сім'я сідає до столу обідати. Які слова ти скажеш усім? 8. Ти був у гостях і вже йдеш додому. Які слова скажеш?
Потім всі хором читають ключове слово «колектив». Продовжують хором речення за початком: - Щоб бути колективом треба виконувати... (правила чемності). 6.Рухома фізкультхвилинка для зняття напруги
7. Гра « Мікрофон». Вчитель бере мікрофон. Пропонує продовжити роботу грою «Мікрофон». Початок речення однаковий. Колектив починається з мене, бо я... ( далі думки учнів ) Вчитель починає: колектив починається з мене, бо я вас навчаю розуму, спілкуванню, життю. (Вчитель передає мікрофон учням.) Свої думки послідовно висловлюють діти. Висновок: об'єднання всіх висловів говорить про те, що в нашому колективі - один за всіх, всі за одного. 8.Авторитет класу. Вчитель. Часто чуємо фразу «він користується авторитетом в класі» - Як ви розумієте цей вислів? - Що означає слово авторитет? Звернемося у «Довідкове бюро» Авторитет - це загальне визнання людини, довіра до неї з боку інших, завдяки знанням та праці самої людини. Пропоную гру, яка дозволить дізнатися чи є у нас в класі учні, які користуються найбільшим авторитетом серед однокласників. Візьміть по 3 смайлика вийдіть із-за парт до дошки і утворіть коло. Виконуйте за мною: слухайте питання, продумайте відповідь, віддайте смайлик тому, про кого подумали, вертайтесь на місце в коло. > 3 ким би ти хотів сидіти в класі за партою? > Вибраний тобою товариш захворів. З ким би ти тоді сів за одну парту? > Якщо цей учень перейшов до іншої школи, кого б ти вибрав тоді? Діти сідають на місце, рахують кількість смайликів, разом з учителем складають графік авторитетності учнів класу.) 9. Вікторина «Ерудит». Школа самовдосконалення. Вчитель читає початок прислів'я про дружбу, діти говорять кінець. Дружба — велика сила.
Нових друзів май, а старих не забувай.
Справжнього друга за гроші не купиш.
Друг не той, хто медом маже, а хто правду каже.
Людина без друзів, мов дерево без коріння.
Справжній друг пізнається в біді.
Друга шукай, а знайдеш — тримай.
З добрим дружись, а лихого стережись.
Діти! Ми сьогодні багато говорили про наш колектив. Давайте перевіримо вашу здатність до товаришування і дружби за допомогою тесту
10. Тест «Я і колектив» ( Діти працюють над тестом, рахують бали.) 1. Ваш товариш захворів і не прийшов до школи. Ви: а) зателефонуєте йому і поцікавитеся здоров'ям - 5; б) ніяк не відреагуєте - 1; в) відвідаєте його якщо хвороба неінфекційна - 10.
2.Товариш не впорався із домашнім завданням. Ви:
а) дасте йому списати - 5; б) допоможете розібратися - 10; в) вдасте, що вас це не стосується - 1.
3.Вам дуже хочеться морозива, і ви маєте гроші, та поряд із вами товариш, у якого немає грошей. Ви:
а) купуєте морозиво тільки собі - 1; б) позичите товаришеві гроші - 5; в) купите два морозива, сподіваючись, що і для вас товариш нічого не пожалкує-10. 4.Однокласник запросив вас на День народження, а товариша - ні. Ви: а) нічого не скажете йому і підете самі - 1; б) попросите однокласника запросити товариша-10; в) підете самі, попередньо пояснивши товаришеві ситуацію, що склалася - 5. 5.Товариш отримав не дуже приємне доручення - прибрати клас або вимити вікна. Ви. а) залишитесь після уроків і допоможете йому-10; б) поспівчуваєте йому і підете додому - 5; в) порадієте тихцем, що таке доручення отримав він, а не ви 1.
6.Ваш товариш виграв приз у складному конкурсі. Ви: а) будете намагатися взяти участь у такому ж конкурсі - 5; б) порадієте за свого товариша - 10; в) у душі позаздрите йому -1.
Вчитель.- Якщо ви набрали 20 і більше балів, то ваші товариші можуть пишатися дружбою з вами. Ви - надійна людина, з вами хоч у вогонь, хоч у воду. У вас з колективом повне порозуміння. Підсумок. - Яке слово найчастіше промовляли під час уроку? -Чи хотілося б вам жити в нашому колективі? -А з яким настроєм? 11.Виберіть із конверта одного метелика, який відповідає вашому настрою зараз і приклейте на квітку нашого колективу, розташовану на дошці. - Діти! Розгляньте, як ви оздобили квітку! Метелики такі різні, такі веселі. Вони - це ви, учні класу. А квітка! Яка вона гарна! Сподіваюсь, як і наш колектив.
|