Урок на тему: “Звичайні дроби. Мішані числа” Мета уроку:
Закріпити у школярів:
- поняття «мішане число», «ціла і дробова частина числа»;
- алгоритм виділення цілої частини з неправильного дробу та запису мішаного числа у вигляді неправильного дробу;
- вміння виконувати додавання і віднімання мішаних чисел і розв'язувати завдання, в яких передбачено використання цих дій;
- поняття звичайного дробу, знаменника, чисельника, дробової риски; - формувати вміння і навички запису звичайних дробів, читання та застосування поняття звичайного дробу для розв’язання первинних задач на дроби.
Розвивати розумову діяльність, логічне мислення; виховувати інтерес до предмету та науки, історії математики, показати безпосередній зв’язок математичних понять з оточуючим світом використовуючи професійну, інформаційно-цифрову, психологічну, проектувальну, організаційну, прогностичну, інноваційну, рефлексивну компетентності.
Обладнання:зошит, таблиця, картки з завданнями, наочні малюнки.
Девіз:
Сім раз подумай, один раз розв’яжи
Епіграф:
“Без знання дробів ніхто не може вважати себе знавцем арифметики”
Марк Тулій Цицерон
Хід уроку
Добрий день! Сідайте будь-ласка! Я рада вас вітати на уроці!
На сьогоднішньому уроці ми з вами пригадаємо все, що вивчили про звичайні дроби. Згодні? Адже, як сказав Цицерон
Без знання дробів ніхто не може визнавати, що знає математику.
Саме цей вислів великого мислителя стане епіграфом до нашого уроку. Я сподіваюся, що всі ви візьмете участь у проведенні уроку. Тож бажаю вам успіху у сьогоднішній роботі.
Отже сьогодні на уроці ми будемо мислити, творити, думати.
Я думаю, що ви вправно справилися із завданням, яке було задане на домашнє завдання, адже вам необхідно було знайти цікаву інформацію про дроби.
1 учень.Історія виникнення дробів бере свій початок ще з ранньої стадії розвитку людини.
Коли мисливці після полювання ділили між собою здобич, то нерідко доводилося стикатися з дробним діленням. Ім доводилося ділити 2 тварини на 3 мисливців. Ось і отримував кожний 2/3 здобичі.
Крім цього, у стародавніх людей вже починали з'являтися потреби перерахування довжини, ширини площі і т. д. А так як результат вимірювання не завжди був цілим числом, то почали з'являтися дробові числа.
Виникненням уявлень про цілі числа виникли уявлення і про частини одиниці. Першим дробом, з яким ознайомилося людство, було позначення половини якого-небудь реального предмета - 1/2. Є всі підстави припускати, що спочатку існували тільки дроби із числом 2 у знаменнику. Пізніше до них було приєднано дріб -1/3.
2 учень.Якщо говорити про римлян, то вони користувалися одиницею "ас", яка одночасно була і грошовою одиницею, і одиницею виміру. "Ас" римляни ділили на 12 рівних частин, і з цих 12 частин і складались всі дроби.
Звідси і назва - римські дроби (дроби, у яких знаменник завжди дорівнює 12). У стародавньому Єгипті дробами оперували ще 4 тисячі років тому. Проте загальної форми запису дробів, як це прийнято нині у єгиптян не було. Запис дробу за допомогою дробової риски став відомим вже в 16 столітті. У єгиптян були основні, або одиничні дроби. Чисельник таких дробів завжди дорівнює одиниці.
3 учень. Запис дробів за допомогою чисельника і знаменника з’явився у Стародавній Греції. Проте греки знаменник записували зверху, а чисельник – знизу. Дроби у звичайному для нас вигляді вперше стали записувати індуси близько 1500 років тому, але вони не писали риску дробу між чисельником знаменником. Риска дробу увійшла в обіг лише близько 300 років тому. Першими європейським ученим, який став використовувати і поширювати сучасний запис дробів, був італійський купець і мандрівник Фібоначчі (Леонардо Пізанський). Спочатку європейські математики оперували тільки зі звичайними дробами. Повноцінна теорія звичайний дробів і дій над ними склалася в XVI столітті, завдяки італійському ученому Нінкало Тарталья і німецькому математику Клавісу. Український термін дріб, як і його аналоги в інших мовах, походить від лат.ḟṛḁḉṫṷṛḁ , який, у свою чергу, є перекладом арабського терміна з тим же значенням - роздробляти.
Де використовують дроби у професійній діяльності і в повсякденному житті? Насамперед учні починають вивчати дроби з 3 класу. Із дробами також пов’язано дуже багато професій: пекар, кухар, електрик і ще інші. Цікавий матеріал про звичайні дроби: 4 учень. Людина і дроби тісно пов’язані між собою: 1/12 маси тіла людини становить кров;
½ всієї крові міститься в кровоносних судинах; 1/5 у печінці;
4/25 у селезінці;
1/10 у підшкірних судинах;
3/50 л крові виштовхується за одне скорочення серця. Земля і дроби:
3/4 – покрито водою;
1/4 – суша;
1/8 – поверхня Землі на якій можна жити;
1/8 - пустелі, гори, ліси;
3/32 – місця , де можуть жити люди; 1/32 – поля, де вирощують врожай.
Уявіть собі, що яблуко – це наша Земля . Розріжте його на частинки і ви побачите, яка мала частина Землі придатна для життя людини. 5 учень. Дроби і музика.
Музика немислима без нот, кожна з яких має свою тривалість. Рахуючи тривалість нот « раз - і - два – і – три - і - …», називаємо початок натурального ряду чисел. А такі назви тривалості нот, як «половина, четвертина, восьма, шістнадцята і т.д.» зображаються дробами.
Запитання до кросфорду:
1. Чисельник та знаменник утворюють …
2. Знак, який відділяє цілу частину від дробової в десятковому дробу.
3. Що треба зробити з останньою цифрою, що залишається, якщо перша цифра після неї 5 або більше?
4. Як називається результат операція множення?
5. Як називається дріб, який складається з цілої та дробової частини, причому дробова частина - дріб правильний?
6. Звичайний дріб, у якого чисельник менший від знаменника.
7. Як називається дріб, у якого знаменник дорівнює 10,100,1000…?
8. Число, написане над рискою дробу.
9. Що знаходиться між чисельником та знаменником?
10. Що треба зробити з чисельником і знаменником, щоб перетворити звичайний дріб на десятковий?
Відповіді до кросфорду:
1. Дріб
2. Кома
3. Збільшити
4. Добуток
5. Мішаний
6. Правильний
7. Десятковий
8. Чисельник
9. Риска
10. Поділити
Кожен ряд має своє завдання, де потрібно розшифрувати слово, що є відповіддю до певної інформації.
На островах Тихого океану мешкають черепахи – гіганти. Вони такі великі, що діти можуть кататися, сидячи у них на спинах. Якщо ви правильно вирішите завдання, то дізнаєтеся, як називається найбільша в світі черепаха?
Відповідь: Терапін
На землі живе майже 75 мільярдів пташок. Найбільші екземпляри одного з видів птахів мають масу 135 кг, а їх висота сягає до 2м 50см. Як називається цей птах?
Відповідь: Страус
В джунглях Амазонки живе маленька мавпа. Цих кумедних і розумних мавп утримують як домашніх улюбленців. Вони добре піддаються дресируванню. Як називають цих мавп?
Відповідь: Капуцин
Ключ-відгадка «відповідь-буква»
10 |
К |
Розв'язати рівняння
Відповіді:
1. ;
2. 126; 3..
Підведення підсумків уроку Фронтальне опитування за теоретичним матеріалом.
Закінчіть думку:
1. Число, записане над рискою дробу, називається…
2. Число, записане під рискою дробу, називається…
3. Знаменник дробу показує…
4. Чисельник дробу показує…
5. Якщо чисельник дробу дорівнює знаменнику, то дріб дорівнює…
6. Два дроби з однаковими знаменниками рівні, якщо…
7. Із двох дробів з однаковими знаменниками більший той, у якого …
8. Із двох дробів з однаковими чисельниками більший той, у якого…
Домашнє завдання
Виконати завдання на картках.