Урок на тему: "Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення"

Про матеріал
Конспект відкритого уроку з біології в 7 класі на тему "Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення"
Перегляд файлу

                                                                                                                                        1

Тема: Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення

Мета: Ознайомити учнів з еволюцією поведінки тварин, з’ясувати роль стимулу в поведінкових реакціях, розвивати вміння визначати пристосувальне значення поведінки тварин, виховувати бережливе ставлення до природи.

Цілі уроку:

Освітня: узагальнити знання про поведінку тварин, її еволюцію та пристосувальне значення;

Розвивальна: розвивати вміння аналізувати та робити висновки;

Виховна: виховувати розуміння єдності всього живого та розуміння взаємовпливу всіх живих організмів, зокрема, людини.

Базові поняття і терміни уроку: поведінка, вроджена поведінка, набута поведінка, рефлекс, інстинкт, адаптація, елементарна розумова діяльність, еволюція, адаптація.

Очікувальні результати навчально-пізнавальної діяльності учнів:

характеризує:

Роль стимулу в поведінкових реакціях; поянює:

Зміни поведінки тварин з часом;

Роль минулого досвіду і научання в поведінці; робить висновок:

Про пристосувальне значення поведінки тварин; Обладнання і матеріали: підручник, схеми, малюнки, таблиці.

Тип уроку: засновоєння нових знань.

Наскрізні змістовні лінії:

ØПідприємливість і фінансова грамотність: орієнтує на практичне використання тварин у господарстві, розвиток лідерських ініціатив;

ØЗдоров’я і безпека: орієнтує на формування у школярів ціннісного ставлення до свого здоров’я;

ØЕкологічна безпека та сталий розвиток: орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності та відповідальності за збереження тварин.

ØГромадянська відповідальність: орієнтує на формування школяра – члена громади і суспільства, який розуміє принцип і механізм функціонування суспільства, визнає загальнолюдські і національні цінності, володіє морально-етичними критеріями й почуттями громадянської відповідальності.

 

 

Хід уроку:

І. Організаційний етап.

Привітання вчителя і учнів, перевірка готовності до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.

Прийом «асоціативний кущ»

image

                             Безперервний    історичний                змінний                       живі організми

Користуючись набором слів, учні складають термін «еволюція».

Еволюція – це безперервний, необоротний процес історичного розвитку живих організмів, у результаті якого вони змінюються.

Слово вчителя: Тварини населяють усю земну кулю. На найвищій горі світу альпіністи помітили птахів. Черви, молюски живуть в западинах Світового океану. Багато тварин ведуть потайне життя, мають мікроскопічні розміри. Комах, птахів і звірів ми бачимо дуже часто.

ØЕкологічна безпека і сталий розвиток.

Питання для бесіди:

ØНазвіть головні компоненти середовища існування без яких тварина не може обійтися.

ØЧи можливо, що компоненти середовища існування можуть змінюватися? Як себе будуть вести тварини у таких випадках?

ØЩо таке научіння?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

ØГромадянська відповідальність

Еволюційні вчення Ламарка. В розумінні причин історичного розвитку органічної природи Ламарк стояв на матеріалітичних позиціях.

image 

 

Процес еволюції тварин – ускладнення їхньої організації і пристосування до умов існування. Для тваринних організмів дія середовища опосередкована нервовою системою та органами чуття. Зміна умов існування спричиняє зміну потреб тварини. Нові потреби спричиняють нові дії для задоволення потреб, що приводить до засвоєння нових звичок. В наслідок нових звичок одні органи посилено вправляються, а інші вправ не мають. У результаті одні зміни

успадковуються і далі розвиваються в тому ж напрямі в наступних поколіннях, що поступово приводить до утворення нових видів.

Чарльз Дарвін

imageОсновними результатами еволюції організмів за Ч. Дарвіном є:

             Вдосконалення пристосування природних форм

до умо навколишнього середовища;

             Підвищення рівня організації;

             Збільшення різноманітності видів живих організмів, тобто систематичне диференціювання видів.

imageІлля Ілліч Мечников — український, росiйський та французький науковець, один з основоположників порівняльної патології, еволюційної ембріології, імунології і мікробіології творець, наукової школи. Член-кореспондент (1883), почесний член

(1902) Петербурзької АН.

 

 

 

 

 

 

imageІван Іванович Шмальгаузен — український і російський еволюційний біолог, зоолог, морфолог, академік АН УРСР (з 1922), АН СРСР (з 1935) і Німецької академії наук (з 1960).

Розробивтеорію стабілізуючого добору і був однією з центральних фігур у створенні сучасної синтетичної теорії еволюції.

 

 

 

Поведінка тварин

image

Поява і розвиток нервової системи у всіх без вийнятку тварин дали можливість урізноманітнювати поведінкові акти за допомогою научіння, тобто змінювати поведінку внаслідок попереднього досвіду.

Ø Екологічна безпека та сталий розвиток.

Прийом «Учитель-учень» (працюючи в парах, учні вивчають різний навчальний матеріал, потім один стає «вчителем» та пояснює іншому прочитане, після чого вони міняють ролями). Робота з підручником Л. І. Остапченко, ст.216-218.

Робота у парах

І пара – поведінка кишковопорожнинних;

ІІ пара – научіння кільчастих червів;

ІІІ пара – поведінка молюсків;

IV пара – поведінка членистоногих.

ØЗдоров’я і безпека  Руханка під музику.

Ранок за вікном,

Весело нам двом. Ти і ти хутчіш іди, І руханку роби.

Сонце світить нам,

Високо ось там,

Ти і ти як я роби,

Швидко повтори!

 

Ручки розімни,

Двічі підстрибни, Раз і два, і не сиди, І руки догори!

Подивись на нас,

Рухатися час,

Разом з нами покрутись, Вгору потягнись!

 

Ти хутчіш присядь

І роби ось так,

Все за нами повтори І руханку роби! Дорослі і малі, Знають добре всі:

Рухатися корисно

І тобі й мені!

 

Вгору підстрибни,

Ручки підніми, І потупай ніжками, За нами повтори.

Прокидайся й ти,

Руханку ввімкни,

Разом з нами весело Ранок розпочни!

 

Ø Екологічна безпека та сталий розвиток.  o Повідомлення учня про поведінку тварин пов’язаних з використанням знарядь. o Повідомлення учня про ритуалізацію поведінки птахів і ссавців. Підручник Л. І. Остапченко, ст. 218-219

IV. Закріплення знань, умінь та навичків учнів. Прийом «Вірю-не вірю»

1)    Чи вірите ви в те, що вроджена поведінка відіграє більшу роль у пристосуванні до змін навколишнього середовища?

2)    Чи вірите ви в те, що набута поведінка передається у спадок нащадкам?

3)    Чи вірите ви в те, що в поведінці тварин, які використовують знаряддя, проявляється елементарна розумова діяльність?

4)    Чи вірите ви в те, що інстинктивні дії тварин – це усвідомлена поведінкова дія?

5)    Чи вірите ви в те, що у кишковопорожнинних не виробляється ефект звикання до одного і того ж подразника?

6)    Чи вірите ви в те, що приклади ритуалізованої демонстрації можна бачити в ритуалі залицання в багатьох тварин?

Біологічна задача про батьківську і харчову поведінку.

Ø Підприємливість і фінансова грамотність

1.     Пара польових горобців, вигодовуючи двох пташенят, протягом дня приносить їм близько 500 комах. У гнізді, як правило, буває 4-5 пташенят. Вигодовування триває в середньому 10 днів. За літо в горобців буває до 3 виводків. Скільки комах знищує за весну-літо пара польових горобців?

2.     За спостереженнями вчених одна трав’яна жаби з’їдає за добу приблизно 7 шкідливих комах. Скільки комах з’їсть жаба за 6 місяців активного життя?

Біологічна мозаїка.

Група учнів отримує картки на яких запропоновано набір слів, з яких потрібно

image

image
Рефлекс – це відповідь тваринного організму на подразнення за участі нервової системи.

Адаптація – це пристосування організму до певних умов середовища.

image

 

                             Інстинкт – це вроджена схильність живих організмів до певної складної

 

image

image

Поведінка – сукупність пристосувальних дій, спрямованих на встановлення життєво-необхідних зв’язків з навколишнім середовищем. V. Підбиття підсумків уроку.

Прийом «мікрофон»

Учні висловлюють думку, використовуючи уявний «мікрофон». Учень, що висловився передає «мікрофон» далі.

§  Що цікавого і нового ви дізналися на уроці?

§  Обговорення питання, яке було поставлено в очікуваних результатах на початку уроку.

VI. Домашнє завдання.

1.     Опрацювати підручник Л. І. Остапченко, параграф 50, ст.215-220.

2.     Відповісти на запитання на ст.220 Ø Екологічна безпека та сталий розвиток.

 

3.     Творче завдання: Підготувати цікаву інформацію про еволюцію поведінки

тварин.

 

 

Література:

1.     Остапченко Л. І. Біологія: підручник для 7-го кл. загальноосвіт. навч. закл./Л. І. Остапченко [та ін.]. – Київ: Генеза, 2015. – 256с. Ст. 215-220.

2.     Біологія: Довідник для абітурієнтів та школярів загальноосвітніх навчальних закладів: Навчально-методичний посібник. – 2-ге видання. – К.: Літера ЛТД, 2010. – 656с. Ст. 584-587.

3.     https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A7%D0%B0%D1%80%D0%BB%D0

%B7_%D0%94%D0%B0%D1%80%D0%B2%D1%96%D0%BD

4.     https://vseosvita.ua/library/metodicnij-posibnik-zadaci-z-zoologii- 249874.html

5.     https://www.pinterest.com/pin/658158933024422292/?autologin=true&nic_ v2=1a5n2g4h3

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Масальська Олена Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
До підручника
Біологія 7 клас (Довгаль І.В., Ягенська Г. В., Жолос О. В., Ходосовцев О. Є., Костіков І. Ю., Волгін С. О., Додь В. В., Сиволоб А. В., Скрипник Н.В., Толстанова Г. М.)
Додано
22 лютого 2022
Переглядів
1240
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку