Урок на тему: «Фізичні та хімічні явища. Ознаки хімічної реакції»,
7 клас
Мета: повторити й поглибити знання про властивості речовин; сформувати поняття про фізичні та хімічні явища; з'ясувати ознаки хімічних реакцій та умови їх перебігу; розкрити значення хімічних реакцій у житті людини, формувати вміння спостерігати й фіксувати результати дослідів.
Форми роботи: бесіда, розповідь, демонстрація, робота з підручником, комп’ютерна презентація, складання опорних схем.
Обладнання: комп’ютер, штатив з пробірками, порцелянова ступка з товкачиком, щипці, стрічка магнію, сірники, кристалічна сода, купрум (ІІ) оксид, амоній хлорид, кальцій гідроксид, розчин арґентуму нітрату та хлорид на кислота.
ХІД УРОКУ
І. Організація роботи класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Запитання до класу.
Що вивчає хімія?
Що називають речовиною?
Які ви знаєте властивості речовини?
З чого складаються речовини?
Що таке атом?
Що називають молекулою?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель зазначає, що в навколишньому світі постійно відбуваються різноманітні процеси: соціальні, біологічні, атмосферні тощо, наводить приклади. Пропонує ознайомитися з процесами, які називають фізичними та хімічними явищами, та навчитися розрізняти їх.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Учням пропонуємо знайти в підручнику і прочитати, що називають явищами. Користуючись матеріалами презентації, розглядаємо приклади явищ. Учні називають і записують в зошит назви процесів, що з'являються на екрані: горіння дров, утворення роси, приготування їжі, фільтрування, плавлення металів, іржавіння заліза, дихання, пожовтіння листя, деформація виробу, розчинення речовин і т.д. (мал.1)
Мал. 1
Зазначаємо, що всі ці явища можна поділити на дві груп: фізичні та хімічні. Означення фізичних та хімічних явищ учні знаходять у підручнику, в зошиті складають схему (мал.2)
Мал.2
Оскільки ми не можемо спостерігати неозброєним оком зміни, що відбуваються з молекулами, має бути інший спосіб виявлення хімічних явищ. Існують ознаки, за якими можна визначити, відбувається фізичне чи хімічне явище. Після повторення техніки безпеки проводимо демонстраційні досліди.
У процесі спостереження учні складають у зошитах схему (мал.3).
Мал. 3
Підсумовуючи експериментальну частину уроку спільно з учнями, робимо висновки: хімічні явища супроводжуються характерними ознаками, у результаті перебігу будь-якої хімічної реакції утворюються нові речовини з новими властивостями; продукти реакції утворюються з тих самих атомів, з яких складались вихідні речовини.
Що ж необхідно для того щоб хімічні реакції відбулися? У ході бесіди учні формулюють умови виникнення і перебігу хімічних реакцій: подрібнення і перемішування речовин, нагрівання до певної температури (мал.4).
Мал..4
V. Закріплення знань.
Повертаємося до слайдів презентації, пропонуємо розподілити зазначені явища на фізичні та хімічні і прокоментувати, якими ознаками супроводжується кожна реакція (мал.5)
Мал.5
За допомогою фронтального опитування повторюємо основне:
VI. Підбиття підсумків уроку.
VII. Домашнє завдання