Урок на тему "Географічне положення Африки"

Про матеріал
Конспект уроку з географії для учнів 7 класу з використанням інтерактивних методів навчання
Перегляд файлу

Тема: Особливості географічного положення материка, елементи берегової лінії. Дослідження та освоєння Африки.

Мета:

  • навчальна – поглибити та систематизувати знання про географічне положення материка; сформувати в учнів первинні навички характеризувати географічне положення Африки за планом; систематизувати знання учнів про основні етапи історії дослідження материка;
  • розвиваюча – продовжувати вдосконалювати практичні вміння і навички учнів працювати з картами атласу, підручником, іншими джерелами географічних знань; розвивати пізнавальний інтерес до вивчення теми;
  • виховувати пізнавальний інтерес до вивчення теми, творчі здібності та вміння робити висновки.

Обладнання: атласи, підручники, фізична карта Африки, зошити, зошити для практичних робіт.

Опорні поняття: материк, частина світу, географічне положення, меридіани, паралелі, Гондвана, екватор, нульовий меридіан, географічна широт і довгота

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Хід уроку

І. Організація класу до уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів

Прийом «Викликай асоціацію»

  • Учитель пропонує кожному з учнів висловити ті асоціації, які в них виникають при слові «Африка»

Прийом «Інтелектуальна розминка»

Розкрийте зміст таких понять: материк, частина світу, географічне положення, меридіани, паралелі, Гондвана, екватор, нульовий меридіан, географічна широта і довгота.

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

   З малих років ми пам’ятаємо ті чудові казки Корнія Івановича Чуковського, з яких можна дізнатися що в Африці є акули, горили та крокодили. Але з плином часу починаєш розуміти, що таємничість материка не вичерпується наявністю цих тварин. Тому сьогодні ви починаєте збільшувати знання про Африку вже з наукової точки зору і дізнаєтеся про те, що вона не тільки земля мавп та крокодилів. На цьому дивовижному континенті відсутній звичайний для європейців поділ на зиму та літо, навколо екватора зростають вічнозелені ліси, а поруч із ними можна побачити багаторічні сніги, через найбільшу пустелю світу протікає найдовша річка. Вивчаючи загальну географію ви мали можливість познайомитися з великою ділянкою суходолу, другим після Євразії за площею материком. Це не тільки материк, але і окрема частина світу, найбільший уламок стародавньої Гондвани. В перекладі з грецької означає «безморозний». Назва походить від племені, і означає той що не знає холоду. Як сталося так що материк отримав таку назву, як на це вплинуло його положення на Землі, як люди вивчали особливості географічного положення материка – ви дізнаєтеся на сьогоднішньому уроці. Запис теми уроку в зошит.

Прийом «Відстрочена відгадка»

  • Учням пропонується крім географічного положення, згадавши курс історії, подумати під час уроку над питанням: чому розглядається тільки дослідження Африки, а про відкриття материка мова не ведеться. Відповідь обґрунтуйте.

ІY. Вивчення нового матеріалу

Робота з підручником

Як і кожний географічний об’єкт, ми характеризуємо за планом, записуємо у зошит план характеристики фізико – географічного положення материка, та план характеристики материка з додатку 2 у підручнику.

Прийом «Географічна лабораторія»

  • На настінній карті показуємо материк Африка
  • За допомогою карти визначте положення материка відносно екватора
  • За допомогою карти визначте положення материка відносно нульового меридіану
  • За допомогою карти називаємо та показуємо на карті крайні точки материка.
  • Визначаємо координати крайніх точок, результати записуємо у зошит для практичних робіт
  • З’ясуйте протяжність материка з півночі на південь та з заходу на схід.
  • За допомогою карти встановлюємо і показуємо на карті які океани і моря омивають береги
  • За допомогою карти визначаємо особливості берегової лінії (сильно чи слабо розчленована, які затоки вдаються в суходіл, які великі півострови виступають в океан, які великі острови чи архіпелаги розташовані поблизу узбережжя материка)
  • Знайдіть на карті ту частину берегової лінії яка б нагадувала зуб

Важко доступність берегів, відсутність затишних бухт, небезпечні порожнисті річки, величезні пустелі й непрохідні заболочені ліси перешкоджали проникненню в глиб континенту. Африка була відкрита самими африканцями

  • За допомогою підручника та карти атласу відповідної тематики визначаємо роль у дослідженні Африки  мандрвників, результати записуємо у зошиті у вигляді таблички

Дослідник

Наукове відкриття

Васко да Гама

Перші уявлення про обриси Африки 1498 р

Ібнн Батутта

Перетнув Сахару і дослідив узбережжя Східної Африки і Західний Судан

Бартоломеу Діаш

Відкрив мис Доброї Надії та Агульяс

Давід Лівінгстон

Перетнув південну Африку з заходу на схід, здійснив плавання по р. Замбезі, відкрив водоспад Вікиторія, дослідив озера Ньяса і Танганьїка, установи що Калахарі напівпустеля.

Єгор Ковалевський

Описав рельєф Ефіопського нагір’я, першим припустив що головна притока Нілу Білий Ніл, а не Голубий.

Y. Закріплення вивченого матеріалу

Прийом «Розгадка проблеми»

Після обговорення дослідження материка учні з’ясовують, що про відкриття Африки неможливо говорити тому, що її вважають колискою людства разом з Азією. Всі відкриття світу починалися від берегів Африки та Азії, вважають, що якщо Бог і справді створив людину то це було тут на Ефіопському нагір’ї.

Прийом «Вірю не вірю»

«Чи вірите ви в те, що…»

1.Африка – найбільший материк за площею (Не вірю)

2. Вона найбільший уламок Гондвани (так)

3. Вона лежить у всіх півкулях (вірю)

4. Її омивають три океани (не вірю)

5. На півночі її омиває Червоне море (не вірю)

6. Гвінейська затока – найбільша у світі(вірю)

7. Мозамбіцька протока – найдовша у світі (вірю)

8. Африку називають улюбленицею Сонця (вірю)

9. Її відкрив Васко -  да - Гама (не вірю)

YІ. Підсумок уроку

Прийом «П’ять речень»

  • Африка це другий за площею материк і найбільший уламок Гондвани
  • Це «колиска людства»
  • Вона лежить у всіх півкулях
  • Має не дуже розчленовану берегову лінію
  • Омивається двома океанами – Атлантичним та Індійським, морями – Середземним і Червоним; до неї прилягають Гвінейська та Аденська затоки;  Гіблартарська і Баб – ель - Мандебська протоки; острів Мадагаскар, що відділяється Мозамбіцькою протокою.

YІІ. Домашнє завдання

Опрацювати параграф у підручнику

Вивчити географічні об’єкти берегової лінії Африки.

 

 

 

 

 

План характеристики  географічного положення материка

1. Положення відносно материка (в якій півкулі, лінії тропіків, полярних кіл)

2. Положення відносно нульового меридіана

3. Розміри (координати крайніх точок, протяжність материка з півночі на південь, площа)

4. Положення відносно інших материків (з’ясувати до яких материків наближений, а від яких віддалений)

5. Положення відносно материків і океанів (омивають береги)

6. Особливості берегової лінії (сильно чи слабо розчленована, які затоки вдаються в суходіл, які великі півострови виступають в океан, які великі острови чи архіпелаги розташовані поблизу узбережжя материка).

 

 

План характеристики географічного положення океану

  1. Положення відносно материка
  2. Положення відносно інших океанів
  3. Положення відносно екватора
  4. Особливості берегової лінії (сильно чи слабо розчленована, затоки, протоки, моря, острови і архіпелаги)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Африка

Миси: Рас – Ангела, мис. Агульяс, мис. Альмаді,  мис. Рас – Гафун

Океани: Атлантичний, Індійський

Моря: Середземне, Червоне

Затоки: Гвінейська, Сідра, Аденська

Суецький канал

Протоки: Баб – ель – Мандебська, Мозамбіцька

Острови: Мадагаскар, Канарські

Півострів Сомалі

Гори: Атлаські, Драконові, Капські

Нагір’я: Ахаггар, Ефіопське, Тібесті

Плато Дар фур

Східно африканське плоскогір’я

Вулкан Кіліманджаро

Річки: Ніл, Конго, Нігер, Замбезі, Оранжева

Озера: Вікторія, Танганьїка, Ньяса, Чад

Водоспад: Вікторія

Пустеля: Сахара, Наміб

Напівпустеля: Калахарі

Національні парки: Серенгеті, Нгоро – Нгоро, Гемсбок, Кафуе

Держави: ПАР, Єгипет, Судан, Нігерія, Лівія, Алжир, Малі

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
13 лютого 2022
Переглядів
500
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку