План-конспект уроку узагальнення вивченого матеріалу з української літератури для 9 класу на тему:"Григорій Сковорода - український Сократ"
Зміст, мета і тип даного уроку повністю відповідають вимогам навчальної програми. Урок по вивченню даної теми є останнім, так би мовити верхівкою айсберга, оскільки основна навчальна діяльність відбувається на стадії підготовки до нього.
Тема. Григорій Сковорода - український Сократ.
Мета: пригадати яскраві моменти життя, довести, що його життєві переконання невіддільні від його творчості; оцінити внесок Г. Сковороди в розвиток українських світоглядних традицій; розвивати спостережливість, вміння визначати провідні ідеї творів, зіставляти їх із власним досвідом; удосконалити вміння аналізувати факти, вчинки, давати оцінку певним явищам; виховувати прагнення до добра, справедливості, бажання пізнавати світ; сприяти усвідомленню високої людської місії на землі.
Цілі.
Учні знатимуть: творчість письменника.
Учні умітимуть: охарактеризувати духовний світ автора, його уподобання, наводити контраргументи до поданих матеріалів; відрефлексувати й оцінити власну діяльність.
Тип уроку. Урок узагальнення матеріалу.
Обладнання: мультимедійний проектор.
Методи, прийоми і форми роботи: «Асоціативні малюнки», групова робота «Провокаційне питання» (інтерактивний метод «Таблиця Елвермана»), «Промовисті предмети» , диференційовані завдання, методика « Дерево Блоба».
Хід уроку
I.Організаційний етап.
II.Повідомлення теми та мети уроку. Слайд1
III.Мотивація навчальної діяльності. Слайд2.
Щодня ви отримуєте 84 400 секунд і щовечора вони зникають. Даремно чи ні – все залежить тільки від нас. Ви можете заперечити, що час не такий уже і коштовний. Якщо хочете знати, скільки коштує хвилина, то запитайте у людини, яка запізнилася на потяг. Якщо хочете знати, скільки коштує секунда, то запитайте у спортсмена, який отримав срібну медаль на Олімпійських іграх замість золотої. І мені хочеться, щоб 2700 секунд нашого уроку минули не даремно. Успіхів Вам!
IV.Узагальнення та систематизація матеріалу.
1.Асоціативні малюнки. Слайд 3-8
Г.Сковорода теж вважав, що з усіх утрат втрата часу найтяжча.
Пропоную вам повторити афоризми Г.Сковороди. Що таке афоризм? А знаєте який сучасний відповідник до цього слова – лайфхаки- мудрі поради. Отже, декілька лайфкаків від Г.Сковороди - як мудро прожити життя. Але вони у малюнках – здогадайтеся, що зашифровано.
Бери вершину і матимеш середину.
Не за обличчя судіть, а за серце.(Любов виникає з любові, коли хочу, щоб мене любили, я сам перший люблю)
Визначай смак не по шкарлупі, а по ядру.
Що вподобав, на те і перетворився.( Якщо поводиш себе аморально, то сам стаєш аморальним)
Як ліки не завжди приємні, так і істина буває сувора.
Чи знаєш ти, яких ліків вживають ужалені скорпіоном? Тим же скорпіоном натирають рану.(Вирішуючи проблему, аналізуй причину)
-Значення останнього афоризму поясніть!
2. Міні-диспут за віршем Г.Сковороди «Всякому місту — звичай і права» (Прийом «Провокаційне питання») Слайд 9-11
-Пригадаймо вірш Сковороди «Всякому місту — звичай і права»
До якої збірки він належить? Сам Г.Сковорода сказав, що його вірші проросли із…(зерен Святого письма)
Пропоную вам міні-диспут. Розділимося на дві групи. Я ставлю вам провокаційне питання, наводжу аргумент, мені допомагатиме перша група, а завдання другої групи навести контраргумент.
Вірш «Всякому місту — звичай і права» випадково потрапив до збірки «Сад божественних пісень» і не має ніякого відношення до Біблії ?
Говориться про смерть, яка нiкого не пощадить — нi царя, нi мужика. Де ж всеохоплююча Божа любов? (Навести цитату) Усі повинні боятися смерті?
(А постати перед смертю спокiйно зможе лише той, у кого совiсть, як чистий кришталь).
Показане знущання над людьми. Не фізичне, а моральне. І де ж тут йдеться про любов до ближнього свого? ( Навести цитату)
Той заради чинів витирає панські кутки і інший гендлює (спекулює), дурить людей, наживаються за їх рахунок, висміюється несправедливе судочинство тих часів.
(Потворному життю представників кріпосницького суспільства Г. Сковорода протиставляє свій морально-етичний ідеал, ідеал мудрої людини, яка живе із Богом у душі)
Показане паразитичне життя. Г. Сковорода зображує людей, які перебувають у полонi своïх згубних пристрастей, спокус, марно витрачають життя, а це поганий приклад для наслідування. Біблія цього не схвалила б.
(А Біблія навчає утримуватися від спокус та жити по совісті . «І не введи нас у спокусу...» Уміння відмовитись від спокус-шлях до духовної свободи, а отже, і щастя).
Висновок. Усі живуть однаково? Право кожного вибирати між добром і злом. Філософи доводять, що ця поезія поза межами часу, вона завжди буде актуальною.
- А тепер увага «Чорна скринька» Слайд 12.
3. «Чорна скринька «Промовисті предмети».
У скриньці заховано декілька предметів, які тісно пов’язані з життям мандрівника. Ваша задача не просто вгадати ці речі, а пояснити, що «промовляють ці предмети про їх власника». Таким чином, ми пригадаємо спосіб життя мандрівного філософа. (Сопілка, хліб, Біблія, аркуші паперу та перо)
4. Завдання «Портрети». (технологія Learning Apps)
(Міжпредметний зв’язок із історією) Підписати портрет. Кількома словами усно пояснити, яким чином ця особистість пов’язана з Г.С.Сковородою.
Сковорода, Котляревський, Хмельницький, Катерина, Езоп(перший байкар), Горацій(улюблений поет), Кармалюк, Сократ.
5.Робота в зошиті. Диференційоване групове завдання.
Згадаймо байку «Бджола та Шершень» Яка ідея байки ? (Заклик до самопізнання та спорідненої праці, яка може зробити людину щасливою) Прокоментуйте ідею «сродної праці» в творах Г.С. Сковороди.
Сильні учні самостійно формулюють проблематику і повчання байки, а слабшим потрібно обрати серед запропонованих
Проблематика байки:
Філософська мудрість у творі.
6. Тестування. Кахут( навчальний сервіс)
Перевіримо наші знання з вивченої теми за допомогою Кахуту.
V. Підсумок уроку. Узагальнююче слово вчителя
Підсумуємо. Чи багато ми дізналися про творчість Г. Сковороди? І так, і ні. Ми зрозуміли, що це одна з найвизначніших постатей в історії людства й лише доторкнулися до маленької часточки його незвичайного розуму . Можливо, колись вам ще доведеться повернутися до спадщини Г.Сковороди і тоді ви зрозумієте і візьмете для себе набагато більше.
Подарунок на згадку
Символом чого є Бджола? (Мудрості)
Я бажаю вам, щоб протягом навчання ви плідно збирали «мед знань» і обрали «сродну» працю і дарую кожному бджілку.
VI. Рефлексія навчальної діяльності, домашнє завдання. (на дистанційній платформі)
1.Домашнє завдання. Підготуватися до контрольного твору за творчістю Г.Сковороди.
2.Чи сподобався вам урок?
Чи задоволені ви результатами власної діяльності?
3. Методика « Дерево Блоба»
Ви бачите дерево-це наш урок, чоловічки – це ви! Обведіть того чоловічка, з яким ви себе асоціюєте. Зважте на те, що у всіх у них різний настрій, а гілка може дорівнювати вашим досягненням та успіхам на уроці.