МЕТА: проаналізувати міжусобну боротьбу між синами Володимира Великого; розкрити багатопланову діяльність Ярослава Мудрого, а саме: проаналізувати церковне та культурно-освітнє життя Київської Русі, наголосити на значенні збірника законів «Руська правда», визначити відносини Ярослава Мудрого з іншими державами; розвивати вміння аналізувати історичні документи і робити висновки; розвивати творчі здібності учнів; виховувати в них повагу до видатних історичних діячів, почуття гордості за минуле свого народу.
ТЕМА: Київська Русь за часів правління князя Ярослава Мудрого
МЕТА: проаналізувати міжусобну боротьбу між синами Володимира Великого; розкрити багатопланову діяльність Ярослава Мудрого, а саме: проаналізувати церковне та культурно-освітнє життя Київської Русі, наголосити на значенні збірника законів «Руська правда», визначити відносини Ярослава Мудрого з іншими державами; розвивати вміння аналізувати історичні документи і робити висновки; розвивати творчі здібності учнів; виховувати в них повагу до видатних історичних діячів, почуття гордості за минуле свого народу.
ТИП УРОКУ: урок вивчення нових знань
Хід уроку
І.Організація класу.
ІІ.Актуалізація опорних знань учнів
-фронтальна бесіда.
ІІІ.Вивчення нового матеріалу.
План
1.Міжусобна боротьба між синами Володимира.
2.Внутрішня політика Ярослава.
3. «Руська правда».
4. Зовнішня політика.
5. Ярослав Мудрий і сьогодення.
І.А) Слово вчителя.
Б) робота з ілюстрацією, с.68.
В) робота з підручником:
-Скласти хронологічні сходинки: «Міжусобна боротьба синів Володимира».(дошка).
ІІ.А)робота з підручником:складання схеми: «Внутрішня політика Ярослава Мудрого».(протягом уроку)
Б)робота з картосхемою «Київ у ХІ-ХІІст.»:
Порівняти місто Володимира та Ярослава.
В)робота з ілюстрацією Золоті ворота, с.71.
Г)перегляд відеосюжету про Софіївський Собор.
Д)повідомлення учня «Цікаві факти про Софіївський Собор».
Е)робота з документом с.73:
-Зачитати, які ще церковні споруди збудовано за Ярослава?
Є)робота з роздатковим матеріалом:
-читання в ролях.
ІІІ.А)робота з підручником,с.74:
-Вибіркове читання про Руську правду.
Б)робота з документом, с.74.
-Відповідальність за шкоду живій природі.
IV.А)Робота з поняттям: «тесть Європи».
Б)Складання схеми:«Династичні зв’язки Ярослава»,с.75.
В)робота з контурною картою:
-позначити походи Ярослава.
V.А) Розповідь вчителя про вшанування імені Ярослава сьогодні.
Б)Випереджувальне завдання- знайти в інтернеті ілюстрації, які підтверджують вшанування князя Ярослава нащадками.Скласти ілюстрований колаж з цього матеріалу(дошка).
IV.Закріплення.
А) «Мікрофон»;
Б) Тести:
1.Роки правління Ярослава Мудрого:
а) 1015-1060; б) 1019-1054; в) 964-972; г)1022-1087.
2.Митрополитом київським призначено:
а) Нестора; б)Сильвестра; в)Іларіона; г) Івана.
3. Прізвисько князя Ярослава:
а) Великий; б)Завойовник; в) Святий; г) Мудрий.
4) Звід законів, складений за Ярослава Мудрого:
а) Ізборник; б)Руська Правда; в)Повчання дітям; г)Конституція.
5.Анна Ярославна стала королевою:
а) Англії; б)Норвегії; в)Польщі; г) Франції.
Б) хронологічна задача:
- Скільки років тому розпочалося будівництво Софіївського Собору?(2013-1037= 976
V.Оцінки.Їх мотивація.
VІ.Домашнє завдання.§7,завдання 7,9.
Додатки:
Додаток №1:
1.Цікаве про Софіївський Собор:
- У 1990 році ансамбль Софійського Собору занесено до Переліку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.
У 2007 році Софіївський Собор внесено до списку 7 чудес України.
Фрескам Софії Київської вже майже 1000 років. Загальна їхня площа становить 3000 кв. м.
Додаток №2:
-Читання в ролях:
Ярослав:
Сильвестр:
Ярослав: -Великий труд, спасибі мудрий отче. Корисних книг замало ще у нас, і добрій книзі більше я радію, ніж золоту у коморі.
Додаток №3:
Сини Ярослава Мудрого були одружені на іноземних царівнах:
Всеволод на візантійській принцесі Марії;
Володимир на німецькій княжній Оді;
Ізяслав на польській королівні Гертруді;
Святослав на німецькій графині Кілікії