Урок з історії України в 7 класі.
Тема: Київська Русь за князювання Володимира Мономаха.
Мета:з’ясувати причини приходу до влади Володимира Мономаха; розуміти наслідки посилення великокнязівської влади; розвивати вміння давати характеристику історичній особі; розвивати вміння працювати з документами та різними джерелами інформації, аналізувати їх, робити відповідні висновки; на прикладі Володимира Мономаха та його сина Мстислава; виховувати почуття патріотизму.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: карта "Київська Русь ІХ – ХІ ст.", портрет Володимира Мономаха, Мстислава Володимировича, малюнок "шапки Мономаха", документальний фільм про Мстислава; уривки з «Літопису Руського»; підручники; атласи; зошити; таблиці.
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина.
ІІ.Актуалізація опорних знань.
Відповіді на питання вчителя:
Вчитель: Після смерті Святополка Ізяславовича кияни не дали зайняти київський стіл його сину – Ярославу. Вони підняли повстання. Тоді бояри і міська верхівка звернулась до Володимира Мономаха.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Оголошення теми і мети уроку. Запис теми і плана з дошки у зошит
На дошці портрет князя Володимира Мономаха.
Учитель зачитує опис зовнішності князя Володимира Мономаха, зроблений російським істориком Татищевим: «Він був гарний обличчям, очі в нього були великі, волосся рудувате й кучеряве, лоб високий, борода широка. На зріст він був не дуже високий, але міцний тілом і дуже сильний».
Учні працюють з документом: читають уривок з документа «Літопис Руський» підручник с. 91. Після цього описують характер князя.
Учениця.(розповідає, використовуючи карту):Володимир народився в 1053 році, був сином князя Всеволода. Мати його Марія - грекиня, донька царя Візантії Костянтина IX Мономаха. Саме тому його прізвище було Мономах. Княжич народився в Києві, але вже через рік сім’я князя Всеволода переїхала до Переяслава. У цьому невеличкому місті пройшли дитячі роки Володимира. У 15 років він уже брав участь у першій битві русичів з половцями 1068 р. Володимир став фактично мечем в руках свого батька, оскільки Всеволод не любив воювати, а читав книги, знав 5 іноземнихмов.
У 22 роки, князюючи в Смоленську, Володимир Мономах одружився з англійською принцесою Гітою. В 1071 році, після смерті князя Ізяслава Ярославича, київським князем став Всеволод. Він посадив на Чернігівський стіл Володимира. І той князював в Чернігові до 1093 року, до смерті батька. Майже щороку він організовував походи проти половців. Сівши на чернігівський стіл, Володимир вступив у конфлікт зі своїм двоюрідним братом Олегом Святославичем Тмутороканським.
Після кровопролитних боїв Володимир віддав Чернігів братові як законному спадкоємцю стола його батька, а сам пішов у Переяслав, де князював 20 років (1094-1113).
Саме в цей час вінвиявив себе як здібнийвоїн і полководець. Разом з князем Святополком Володимир Мономах почав підготовку до боротьби з половцями. З цією метою він скликав з’їзд князів, на якому було вирішено запропонувати половцям мир. Угода була підписана в місті Сакові в 1101 році. В 1103 році, зібравши сили 7 князів, Святополк і Мономах виступили проти половців і здобули значну перемогу. Протягом 1107-1113 років Володимир Мономах самостійно організував кілька походів на половців і щоразу перемагав. Це стало головною заслугою Володимира Мономаха перед Руссю, її народом.
Володимир змалку мав хист до військової справи, з раннього дитинства привчався сідати на бойового коня. Особливо вдалими були походи і 1103, 1107, 1111 років. Внаслідок його перемог половці змушені були відійти аж до Грузії. Мономах перемагав половців, хоч ті завжди переважали чисельно, завдяки таланту полководця. Він чи не перший на Русі збагнув вигоди блискавичного удару, несподіваності обхідного маневру, спирався у походах на виплекану князем бойову дружину.
Володимир Мономах був єдиним середруських князів кінця IX - початку XII ст., хто постійно перемагав половецьких ханів. Руський народ, що потерпав від безперервних набігів кочовиків, найбільшою доблестю князівв важав вміння дати відсіч ворогові. Тому з кожним роком авторитет Володимира Мономаха зростав. Саме тому його й запросили на княжий престол у Київ.
Вчитель зачитує уривок з літопису:«Ранком в 17-й день 1113 року кияни зібрали раду і послали до Володимира Мономаха з проханням: «Іди, князю, на стіл батьківський і дідівський. А коли не прийдеш, то знай, що багато зла станеться, і не тільки Путятин двір, чи соцький, чи жидів пограбують, а ще й на ятрівку (невістку) твою нападуть, і на бояр, і на монастирі». Почув це Володимир і пішов до Києва. Зустріли його з великими почестями. Сів на столі отця свого і дідів своїх, і всі люди були раді, і смута вляглася».
Питання для класа:
- Чому кияни запросили на свій стіл Володимира Мономаха?(Освідчений, обдарований князь. Отримав ряд блискучих перемог над половцями: 1103, 1107, 1111. Став ініціатором з’їздів князів).
2. Діяльність Володимира Мономаха. (1113-1125)
(Робота експертної групи, яка дома готувала питання)
Доповідач
У 1113 р. київське віче на князівський стіл запросило Володимира Всеволодовича Мономаха. Він був сином Всеволода Ярославича і дочки візантійського імператора Константина Мономаха Анастасії. Саме від родового імені матері Володимир прозваний Мономахом. Став він великим князем київським у 60 років.
Асистент вивішує портрет Володимира Мономаха, за розповіддю доповідача складає схему "Володимир Мономах".
Доповідач
За часи його правління на Русі відновилася одноосібна князівська влада.
Мономах здійснив 83 великі походи, 19 разів укладав угоди з половцями, полонив 300 половецьких князів.
Співдоповідач
Ось, як про це він пише у своїх "Повчаннях".
"…А всіх походів я зробив вісімдесят і три великих, а решти не пам’ятаю, менших. І мирів учинив я з половецькими князями без одного двадцять…"
Доповідач
Мономах удосконалив управління державою, вніс зміни й доповнення до "Правди Ярославичів". Він захищав права селян, обмежив сваволю лихварів.
Співдоповідач
"Бояри, що дали кому-небудь в борг, не мають права перетворювати боржника, що не сплатив борг, у раба…
Лихварі не мають права брати великі рзи (відсотки) за борги.
Податі (податки) городян зменшуються…"
А в "Повчаннях" Володимир Мономах навчає дітей:
"Усього ж паче – убогих не забувайте, але наскільки є змога, по силі годуйте і подавайте сироті, і за вдовицю вступіться самі, а не давайте сильним погубити людину…"
Доповідач
Мономах зосередив у своїх руках ? руських земель. Він рішуче відстоював кордони від зазіхань інших князів.
Співдоповідач
"1116 року до Мінська ходили ми на Гліба Всеславича, бо він людей у нас був захопив. І Бог нам поміг, і здійснили ми своє задумане. 1117 року ходили ми до города Володимира на ЯрославцяСвятополковича, не терплячи лиходійства його".
Доповідач
З ім’ям князя пов’язують "шапку Мономаха", нібито отриману ним від візантійського імператора, якою коронували всіх московських князів.
Асистент вивішує на дошці малюнок "шапки Мономаха".
Доповідач
Наприкінці князювання Володимир спробував передати власний досвід правління нащадкам. Результатом його міркувань стало "Повчання дітям". Помер у 1125 році на 73-му році життя. Похований в Києві у соборі Святої Софії.
У результаті роботи асистента на дошці з’являється схема:
Опонент(питання до учнів)
Вчитель: Ми бачимо, що Володимир Мономах загальмував процес розпаду держави, забезпечив її обороноздатність, відновив міжнародний авторитет Київської Русі.
3.Правління Мстислава Володимировича (1125-1132)
А зараз ми подивимось документальний фільм про правління Мстислава Володимировича – сина Володимира Мономаха. (Фільм з циклу «Історія України» 37 серія)
Вчитель: Після смерті Мстислава починаються усобиці, які призвели до розпаду Русі на окремі князівства.
4. Причини занепаду Київської держави.
Робота в парах.
Відкрити підручники. Знайти і записати в зошит причини занепаду Київської держави.
Перевірка завдання.
Записати в зошити:
З 30-х років ХІІ ст. Київська Русь вступає в період феодальної роздрібненості.
У ХІІ ст. в «Слові о полку Ігоревім» автор пише:
Перестали князі невірних воювати,
Стали один одному казати:
Се моє, а се теж моє, брате!
Стали вони діла дрібні вважати за великі,
На себе самих підіймати чвари,-
А невірні з усіх сторін находили,
Землю Руську долали.
ІV. Закріплення та повторення вивченого матеріалу.
Бесіда за проблемним питанням.
Чи можете ви довести справедливість оцінки князя Володимира як видатного полководця і державця свого часу? Відповідь обґрунтуйте.
V. Підсумок уроку.
Вчитель:
Велика була роль Володимира в політичному житті держави. Він був ініціатором скликання князівських з’їздів, усіляко намагався примирити князів, припинити усобиці. Період правління Володимира Мономаха і його сина Мстислава називають періодом розквіту Київської Русі після тривалих міжусобиць. Кочівники більше не турбували кордони держави, що дало можливість зосередитись на внутрішніх проблемах. Мономах навів порядок у Києві, обмежив свавілля лихварів, продовжив удосконалення управління державою, вніс зміни і доповнення до «Руської Правди».
Учень зачитує вірш поета Юрія Шкрумеляка, в якому змальована постать князя:
По незгодах між братами
Ти заблис, як зірка ясна.
Бо за тебе Україна
Процвітала горда, красна.
Добрий, чесний ти й розумний
Справедливо став судити -
Ти сильнішим не дозволив
Слабких кривдити й гнобити.
Міцно владою держав ти
Пребагату Україну
І на ворога водив ти
Свою смілую дружину.
Ти князів до згоди кликав,
Як дітей та рідна мати:
Знайте всі, що тільки згода
Може тривко будувати!
І на смертному вже ложі
Дітям дав свої науки.
Довго тим наш край держався,
Що створили твої руки!
Оцінювання активності учнів на уроці.
VІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати відповідний матеріал підручника.
2. Скласти таблицю «Внутрішня та зовнішня політика князя Володимира Мономаха».