Урок на тему: "Князювання Володимира Великого"

Про матеріал

Даний матеріал містить розробку уроку, елементи якої можуть бути використані вчителями історії при вивченні теми: "Князювання Володимира Великого". Містить уривки із "Повісті минулих літ"

Перегляд файлу

Тема: Київська держава за часів правління Володимира Великого

Мета: - простежити за процесом завершення формування території

Київської держави;

  • розкрити суть реформ князя Володимира;
  • визначити історичне значення запровадження християнства в Київській державі;
  • поглибити розуміння учнями державотворчих процесів, основ зовнішньої та внутрішньої політики;
  • навчити учнів працювати з історичними джерелами та картою, давати характеристику державним діячам;
  • виховувати в учнів почуття гордості за історичне минуле України.

 

Очікувані результати:

  • учні засвоять і зможуть пояснити зміст термінів і понять;
  • учні вдосконалять вміння роботи з історичними  джерелами та історичною картою;
  • учні після вивчення діяльності князя Володимира Святославича зрозуміють, що Київська Русь в Х – ХІ ст.. найбільш розвинена і велика держава Європи;
  • учні зможуть давати розгорнуту відповідь на поставлені запитання.

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 

Обладнання: підручник, карта «Київська держава за князювання Володимира та Ярослава Мудрого», роздатковий матеріал (уривки з «Повісті минулих літ», ілюстраційний матеріал).

 

Структура уроку

І. Організація навчальної діяльності;

ІІ. Вивчення нового матеріалу;

ІІІ. Закріплення;

ІV. Підсумки уроку;

V. Домашнє завдання.

 

Хід уроку

Діти отримали випереджувальне завдання підготувати повідомлення про Володимира Великого.

 

І. Організація навчальної діяльності

Учитель повідомляє учням тему уроку, його завдання, інформує про основні види роботи.

 

ІІ. Вивчення нового матеріалу

Вступне слово вчителя.

Князь Святослав реорганізував управлінську систему Київської Русі: на київський престол посадив свого старшого сина Ярополка, древлянську землю віддав Олегу, а новгородську – Володимиру.

- Пригадайте з історії рідного краю: хто така Малуша? Як її ім’я пов’язано з Володимиром?

- Висловіть припущення про мету дій князя Святослава? (прагнення князя зміцнити владу своєї династії в Київській Русі)

- Якими могли бути наслідки зазначених перетворень після смерті князя Святослава? (боротьба за владу між синами Святослава)

Учні, використовуючи повідомлення, шукають інформацію про те, як саме Володимир став київським князем.

        - Яким було внутрішнє і міжнародне становище Київської Русі на початку правління князя Володимира?

Вчитель пропонує учням використовуючи карту «Київська держава за князювання Володимира Великого та Ярослава Мудрого» відповісти на питання:

- Як змінилася територія Київської Русі за правління Володимира?

- Які території було приєднано?

 

Історичні джерела князя Володимира часто називають Святим.

- З якою визначною подією в житті Київської Русі це можна пов’язати? (хрещення Володимиром Київської Русі)

Учні отримають уривки «Повісті минулих літ»

І уривок. За літописом, перш ніж обрати нову релігію, Володимир відправив послів подивитися, як у різних народів служать Богу. Найбільше їх вразила служба в Царгороді: «...Не знали ми, чи ми на небі були, чи на землі». Бояри ж сказали: «Якби лихий був закон грецький, то не прийняла б хрещення баба твоя Ольга, що була мудрішою за всіх людей». У літописі знаходимо ще кілька спроб пояснити, чому Володимир обрав саме християнську релігію.

- Які аргументи могли переконати Володимира із числа запропонованих йому в Києві у 986 р. релігій обрати саме православ’я?

 

ІІ уривок. Прийнявши хрещення в Корсуні, князь Володимир повернувся до Києва і «...повелів він поскидати кумирів — тих порубати, а других вогню оддати. Перуна же повелів він прив'язати коневі до хвоста і волочити з Гори по Боричевому [узвозу] на ручай, і дванадцятьох мужів приставив бити [його] палицями... І коли ото волокли його по ручаю до Дніпра, оплакували його невірні люди, бо ще не прийняли вони були хрещення».

- Чому Володимир наказав так жорстоко чинити з ідолами язичницьких богів?

 

ІІІ уривок. Про хрещення киян: «...Володимир послав посланців своїх по всьому городу, говорячи: "Якщо не з'явиться хто завтра на ріці — багатий, чи убогий, чи старець, чи раб, то мені той противником буде". І, це почувши, люди з радістю йшли, радуючись, і говорили: "Якби се недобре було, князь і бояри сього б не прийняли". А назавтра вийшов Володимир із попами цесарициними й корсунськими на Дніпро. І зійшлося людей без ліку, і влізли вони у воду, і стояли — ті до шиї, а другі — до грудей. Діти ж од берега, а інші немовлят держали. Дорослі ж бродили [у воді], а попи, стоячи, молитви творили».

- Чи всі кияни, на вашу думку, добровільно прийняли нову релігію?

 

ІV уривок. Із «Церковного статуту князя Володимира Святославича»: «...Ось я, князь великий... сприйняв святе хрещення... й узяв першого митрополита Михайла на Київ і на всю Русь, який хрестив усю землю Руську. І за тим, роками минувшими, створив церкву святу Богородиці й дав десятину до неї по всій землі Руського княжіння і від усякого суду... й із торгу... й з осель на кожний рік десяте з усілякого стада та всякого майна... А ось митрополичі люди церковні: ігумен, ігуменя, піп, попадя, попович, чер­нець, черниця, диякон, жінка диякона, просвирниця, пономар, удова, каліка... і всі причетники церковні. Якщо хто [з них] скоїть злочин, то судити їх митрополиту та єпископам...»

- Які права дарував князь Володимир християнській церкві? Про що це свідчило?

Вчитель пропонує учням висловити свою точку зору щодо значення прийняття християнства.

 

Учні заповнюють таблицю «Особливості зовнішньої та внутрішньої політики Володимира» та «Реформи князя Володимира та їх значення»

таблиця № 1

Внутрішня політика

Зовнішня політика

 

 

 

таблиця № 2

Реформа

Зміст

Значення

 

 

 

 

Учні заповнюють таблиці, використовуючи текст підручника та свої повідомлення.

Учні зачитують заповнені таблиці. Роблять висновки.

 

ІІІ. Закріплення

1. Вкажіть історичні події, які відбулися в період правління Володимира Великого.

2. які наслідки для подальшої долі мало прийняття християнства.

 

ІV. Підсумки уроку

1. Київська держава за Володимира досягла найвищого економічного та культурного розвитку, була найбільшою в Європі і простяглася від Карпат до Кавказу та Волги.

2. Київська держава стала могутньою, рівною багатьом державам Європи та Близького Сходу. Багато країн рахувалися з нею

3. Володимир Великий великою і багатою, знаною у всьому світі зробив свою країну.

 

V. Домашнє завдання: параграф 6, контурна карта.

 

doc
До підручника
Історія України 7 клас (Гупан Н.М., Смагін І.І., Пометун О.І.)
Додано
26 серпня 2018
Переглядів
1824
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку