Урок на тему:" Конфлікт. Наслідки конфліктних ситуацій"

Про матеріал

Урок з елементами тренінгу на тему: " Конфлікт. Наслідки конфліктних ситуацій" для учнів 6 класу

Перегляд файлу

Тема: Конфлікт. Наслідки конфліктних ситуацій

Мета: ознайомити та розширити знання учнів про конфлікт. Формувати навички й уміння конструктивної взаємодії з іншими; допомогти учням визначити шляхи розв'язання конфлікту; виховувати толерантність, милосердя, повагу до почуттів інших, вміння відстоювати власні кордони.

Хід  уроку

Вступна частина.

Вчитель : Доброго дня. Сьогодні ми будемо говорити про конфлікт, з’ясуємо що це таке, чому він виникає, поговоримо про можливі причини виникнення конфлікту і що потрібно робити в разі його виникнення. « Велике зло – принижувати гідність людини, вважати себе особою, яка заслуговує пошани, а іншу людину – дрібною порошинкою» - вислів  В. Сухомлинського стане епіграфом нашого уроку, та  розкриє нам глибокий зміст цих слів

 Але,  для початку  потрібно скласти правила, які допоможуть  нам  працювати у злагоді. (Учні та вчитель  складають та обговорюють правила)

Правила роботи:

‐ Активна участь, відвертість та чемність;

- «Стоп» (якщо обговорення неприємне для Вас);

- «Конфіденційність» ;

- «Я» - говоримо  від себе

- «Піднята рука» ;

- «Регламент» - дотримуватись часу;

- Толерантне ставлення  до думки інших

- Мобільний без звуку

Конфлікти є невід’ємною частиною життя. Ми з конфліктними ситуаціями можемо стикатись щодня, але, на жаль  не кожна людина виходить із конфлікту гідно. Є в психології притча про двох сестер, які сварились через апельсин, який був дуже потрібний обом. Вони вирішили піти до мудреця, який з’ясував , що одній з них був потрібний апельсиновий сік, а іншій – цедра з апельсинової шкірки. Вони  поділилися, але скільки часу було змарновано, не було б непорозуміння, якби вони слухали одна одну…

Існує навіть наука, котра безпосередньо займається цим – конфліктологія. Доки існують протилежні думки, інтереси та погляди , доти будуть непорозуміння та конфлікти. Конфлікти – спричиняють стрес,  а це негативно  впливає на здоров’я та самопочуття.

  1. Вправа «Мозаїка». Учням  видаються частини зображення ( в скриньці)  і вони повинні знайти дітей, у яких є інші частини цього  зображення. Так учні розподіляються  в пари.
  2. Вправа “Малюємо  вдвох”

Кожна пара отримує один аркуш паперу та один олівець. З цього моменту до кінця вправи розмовляти не можна!

Учні беруть  вдвох один олівець і разом малюють  один малюнок».

Після виконання вправи обговорення:

 Чи цікавим було для вас завдання?

Чому кожна пара поводила себе по-різному?

(Підсумовуючи  роботу учнів, звертаємо увагу,  що хтось малював сам,  не звертаючи увагу на іншого учня, хтось намагався вгадати намір іншого, та підлаштовувався в спільній роботі; хтось малював по черзі; а комусь  зовсім було не цікаво, і його це дратувало)

Вчитель. Отже, що ж таке конфлікт? Це - зіткнення протилежних думок, вчинків, бажань, різке загострення суперечок, що призводить до ускладнення стосунків та непорозумінь.

Пам’ятайте, конфліктній ситуації можна запобігти, а конфлікт – розв’язати.

Але для цього існують правила, які потрібно знати і пам’ятати.

  1. Намагайся запобігти конфліктові. Пам’ятайте « золоте» правило моралі
  2. Не зосереджуйте увагу на недоліках співрозмовника
  3. Завжди дотримуйся слова.
  4. В конфлікті виграє той, хто вміє зробити перший крок для примирення.
  5. Запропонуйте варіант взаємної згоди та примирення
  6. Якщо ти завинив, попроси вибачення.

В будь – якій конфліктній ситуації людина відчуває злість, сум, стрес та дискомфорт.             

Вправа «Склянка»

Дітям пропонується взяти одноразову склянку і зробити з нею те, що ви зробили б у стані конфлікту, злості, агресії.

 Потім вчитель пропонує  повернути предмет до первісного вигляду.

 Обговорення:

 — Чи можемо ми після прояву агресії до іншої людини усе повернути до первинного стану?

 — Чи були у вас моменти, коли після  прояву  агресії  ви шкодували про свої дії та вчинки? (Обговорення)

Висновок: Коли ми ранимо іншу людину, то ми проявляємо свої не самі гарні якості: ти не хочеш слухати її, ображаєш, проявляєш насилля, тощо. Такі прояви поведінки свідчать, що ви не  вмієте контролювати емоції, вирішувати конфліктні ситуації конструктивно.

Тому метою вправи яку ми  з вами виконали -  це  усвідомлення своєї поведінки, та її наслідків.

Вправа «Австралійський дощ»

Вчитель:  чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо, який він. Зараз по колу ланцюжком ви будете передавати мої дії. Але повторюватимете ви ці дії будете тільки після того, як їх виконає ваш товариш зліва. Як тільки дія повернеться до мене, я передам наступну дію. Почали? Слухайте уважно!

«В Австралії . піднявся вітер (тре долоні).

Вітер підсилюється (тре долоні і дує).

Починає накрапати дощик (клацає пальцями).

Дощ посилюється (хлопає долонями по грудях).

Починається справжня злива (плеще себе по стегнам).

А ось справжня буря з градом (тупоче ногами).

Аж ось буря стихає (плеще себе по стегнам).

І дощ вщухає (плеще себе по стегнам).

Рідкі краплі падають на землю (клацає пальцями).

Виходить сонечко! (піднімає руки догори).

А ми чекали на тебе, сонечко!»

Вправа «Подібність та відмінність»

Вчитель: «Люди спілкуються, бо вони схожі або відмінні один від одного. Давайте знайдемо відмінності і схожість один з одним. Кожен з вас повинен сказати звертаючись до сусіда справа: “Ми з тобою схожі, тим що … (називається  будь – яка ознака “схожості “), але на відміну від тебе я … (називається будь – якої ознака  “відмінності “). Наприклад: “Ми з тобою схожі, тим що любимо чорний шоколад, але на відміну від тебе я люблю їсти полуницю з білим шоколадом.”

Висновок. Люди спілкуються, бо вони схожі або відмінні один від  одного. Якщо ми різні, це дає нам можливість доповнювати один одного, бути цікавими для інших, краще розуміти один одного.

Вчитель. Прочитайте епіграф уроку і спробуйте його пояснити. ( Учні відповідають і пояснюють, що кожна людина повинна поважати саму себе та інших. А люди поважають того, хто сам себе поважає)

Вчитель. Ми щоденно спілкуємося з різними людьми -  вони різні. Якщо ти прагнеш чогось досягти у житті, ніколи не витрачай часу на сварки, непорозуміння, намагайся вірішувати конфлікти конструктивно.  Наявність людської гідності свідчить про високий  моральний рівень особистості. Кожна людина повинна поважати себе, не дозволяти принижувати  та ображати інших в будь – якій конфліктній ситуації.

Рефлексія 

Мета: отримати зворотній зв’язок   про враження від уроку.

Учитель звертається  із пропозицією за допомогою одного речення висловити свою думку стосовно уроку, обираючи початок фрази з екрана на дошці.

- Сьогодні я довідався..

- Урок дав мені для життя...

Висновок.

Конфлікт – це зіткнення протилежних інтересів і поглядів, напруження і крайнє загострення суперечностей. На жаль, життя не можливе без конфліктів. На мою думку, найкращий варіант вирішення проблеми конфлікту є компроміс. Кожного дня ми спілкуємось з людьми і кожного дня ми вступаємо з ними в конфлікти. Іноді ці конфлікти зовсім незначні, а іноді настільки значні, що змушують нас переосмислити мало не все життя. Чому ми конфліктуємо? А можна взагалі жити без конфліктів?

Ключове слово тут – різні. Люди, хоч часто схожі між собою, все ж є неоднаковими – кожен має свої думки і своє уявлення про світ. Всі ми навіть мислимо по-різному. Всі люди різні і дивляться на світ кожен по-своєму, тому конфлікти ставатимуться завжди. Говорять, що конфліктів немає там, де немає людських стосунків. І це, мабуть, так. Крім того, конфлікти – це не завжди погано. Саме в конфліктах ми краще пізнаємо один одного, кращі і гірші сторони. Намагайтеся об’єктивно розглядати конфліктну ситуацію і вмійте визнавати свої помилки.  Хочу завершити відомим висловом: «Ти живеш у своїх вчинках, а не в тілі. Ти - це твої дії, і немає іншого тебе»

                                                                                        Антуан де Сент- Екзюпері

Дякую за увагу!

docx
Додано
3 жовтня 2021
Переглядів
725
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку