Урок "Кореневі системи та їх видозміни" формує в учнів знання про будову кореня , види коренів та типи кореневих систем, видозміни кореня. Урок містить елементи гри.
Тема уроку: Кореневі системи та їх видозміни. 6 клас
Мета:
Навчальна: продовжити формувати знання про будову кореня, ознайомити учнів з видами коренів, типами кореневих систем, видозмінами кореня та їх значенням.
Розвиваюча: розвивати уміння визначати кореневі системи та видозміни кореня за зовнішнім виглядом; розвивати біологічну мову і біологічне мислення, критичне і творче мислення, вміння працювати у групах.
Виховна: виховувати любов до природи, інтерес до предмета біології.
Тип уроку: синтетичний з елементами гри
Терміни та поняття: Головний, бічний, додатковий корені, стрижнева та мичкуваті кореневі системи, видозміни коренів.
Обладнання: підручник біології ( Л.І Остапченко), таблиці «Корінь, його будова», «Видозміни кореня», гербарій рослин з різними кореневими системами, презентація, живі рослинні об’єкти: цибуля з кореневою системою, пророщене насіння квасолі; орхідеї; коренеплоди моркви, буряка, редис, редьки, хріну.
Хід уроку
І. Організаційний момент
(Перевірка необхідного на урок)
ІІ. Актуалізація навчальної діяльності .
зелений колір, хлоропласти, хлорофіл, фотосинтез, органічні речовини, неорганічні речовини, кисень, автотрофи.
Характеристика зон:
5. Судини і ситоподібні трубки - провідні елементи кореня
6. По судинах транспортуються органічні речовини, а по ситоподібних трубках – мінеральні (навпаки)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Слово вчителя . Ми вже ознайомилися з будовою кореня. Приховані від сторонніх поглядів, корені – невтомні трудівники. Вони виконуються свою роботу: закріплюють рослину в ґрунті, збирають з ґрунту воду, мінеральні речовини, подають їх до пагона,забезпечуючи цим життєдіяльність рослини. Ми милуємося деревами, кущами, травами, зеленню їх листків, різноманітністю квітів. Хіба можна порівняти красу надземної рослини з підземною, але ця надземна краса не може існувати без підземних трудівників, які напувають і годують рослин. Які ж вони? Цікаво ще й таке. Природа дозволила кореням незвичайні «відхилення від норми»: корені рослини можуть виконувати й інші, «громадські доручення». Для цього, зрозуміло, потрібні зміни в будові кореня. Вони є такі різні, такі несподівані й такі важливі для життя рослин. Деякі з них вам добре знайомі, а з іншими невідомими ознайомимося.
Оголошення теми та завдань уроку.
Завдання уроку :
ІV. Вивчення нового матеріалу
Як ви вважаєте, яка коренева система краще закріплює рослину в ґрунті?
Яка коренева система ефективніше всмоктує поживні речовини з ґрунту? Чому?
Коренева система - вся сукупність коренів рослини.
Типи кореневих систем: стрижнева та мичкувата
на малюнку.
Для чого людина висаджує рослини с потужними кореневими системами (акацію, терен, сосну) на піщаних ночвах, на схилах, берегах річок? (закріплення цих порід)
Крім основних функцій: закріплення рослин у ґрунті, забезпечення мінерального живлення, транспортування поживних речовин до надземної частини. Корінь може виконувати і інші «громадські» доручення. Для цього йому потрібно було видозмінитися.
Видозміна коренів – це зміна зовнішнього вигляду кореня у зв'язку з виконанням ним додаткових функцій
Розглянемо видозміни кореня.
Учні розглядають коренеплоди редьки, моркви, буряка, хріна, редиска, петрушка.(живі об’єкта, зображення на слайді)
Який корінь видозмінився? Чому? (головний, запас поживних речовин)
Яке значення коренеплодів у житті рослин?
Розповідь вчителя про дворічні рослини. Коренеплоди дають змогу пережити несприятливі періоди.
Які корисні та цілющі властивості мають коренеплоди?
Дізнаємося про це від таємних «дослідників» коренеплодів.(упереджуване завдання учням)
Вчитель загадує загадки, учні відгадують, учні-«дослідники» по черзі розповідають про цілющі властивості коренеплодів.
Маленька,червоненька із хвостиком тоненьким. На городі мене рвуть і до столу подають (Редиска)
В полі хороше мені Зеленіти на весні Чим же я – не молодець? Маю диво корінець Все про нього дбаю Цукор відкладаю (Буряк)
Корінець пекучий дуже, Та усім потрібен він Ти здогадуєшся друже Це рослина зветься (Хрін) |
Сидить панна у світлиці Молода червонолиця Хто до неї завітає – Вітамінами вгощає (Морква)
Є сусідонька в морквиці, Худорлява, блідолиця Добре знають борщ і юшка, Що сусідку звать (Петрушка)
|
V. Узагальнення, систематизація, контроль знань і вмінь учнів.
Упорядкуйте таблицю: встановіть відповідність між назвами рослин , видозмінами кореня , які їм властиві , та їх функціями. У відповідь запишіть ряди з трьох цифр.
Рослини |
Видозміни кореня |
Функції видозмін кореня |
1.Кукуруза |
1.Корені – присоски |
1.Всмоктування органічних речовин з рослини – хазяїна |
2.Буряк |
2. Повітряні корені |
2.Запас поживних речовин |
3.Орхідея |
3. Опорні корені |
3. Додаткова підтримка стебла |
4.Повитиця |
4. Коренеплід |
4. Поглинання води з повітря |
Відповідь:
1.3.3
2.4.2
3.2.4
4.1.1
Знайдіть і виправіть біологічні помилки в тексті .
Завдання: відшукайте пряму лінію по горизонталі, вертикалі чи діагоналі у якій розміщені :
Види коренів
причіпки |
головний |
коренеплід |
мичкувата |
бічні |
дихальні |
стрижнева |
додаткові |
бульбокорінь |
Видозміни кореня
мичкувата |
стрижнева |
опорні |
транспортна |
присоски |
бічні |
причіпки |
головний |
додаткові |
Розгадування кросворда
Запитання:
1. Коренева система, у якої головний корінь не розвивається або не відрізняється від додаткових коренів. (Мичкувата)
2. Корені, які відростають від стебла. (Додаткові)
3. Коренева система з добре розвиненим головним коренем. (Стрижнева)
4. Орган рослини, від якого відростають додаткові корені. (Стебло)
5. Корінь, який розвивається із зародкового корінця. (Головний)
6. Корені, які розвиваються на головному та додаткових коренях. (Бічні)
VI. Підсумок уроку
VII. Домашнє завдання: §24 вивчити, виконати завдання на сторінці 95 (усно).