Зберігаємо спокій. Віримо в ЗСУ. Разом до перемоги! 🇺🇦

Урок на тему "Корені. Кореневі системи та їх видозміни".

Про матеріал

Урок "Кореневі системи та їх видозміни" формує в учнів знання про будову кореня , види коренів та типи кореневих систем, видозміни кореня. Урок містить елементи гри.

Перегляд файлу

 

Тема уроку:   Кореневі  системи та їх видозміни.             6 клас

 

Мета:

Навчальна:  продовжити формувати знання про будову кореня, ознайомити учнів з видами  коренів,  типами  кореневих систем, видозмінами  кореня та їх значенням.

Розвиваюча: розвивати уміння визначати кореневі системи та видозміни кореня за зовнішнім виглядом; розвивати біологічну мову і біологічне мислення, критичне і творче мислення, вміння працювати у групах.

Виховна: виховувати любов до природи,  інтерес до предмета біології.

 

Тип уроку: синтетичний з елементами гри

 

Терміни та поняття:  Головний, бічний, додатковий корені, стрижнева та мичкуваті кореневі  системи, видозміни коренів.

 

Обладнання:  підручник біології ( Л.І Остапченко), таблиці «Корінь, його будова», «Видозміни кореня»,  гербарій рослин з різними кореневими системами, презентація, живі рослинні об’єкти: цибуля з кореневою системою, пророщене насіння квасолі; орхідеї; коренеплоди моркви, буряка, редис, редьки, хріну.

 

 

 

 

Хід  уроку

  

І. Організаційний момент

  (Перевірка необхідного на урок)

 

ІІ. Актуалізація навчальної діяльності .

 

  • Складання характеристики рослин, використовуючи поняття:

зелений колір, хлоропласти, хлорофіл, фотосинтез, органічні речовини, неорганічні речовини, кисень, автотрофи.

 

  • Робота зі схемою «Органи рослини»
  • Робота з таблицею «Органи рослини»
  • Робота зі схемою «Основні функції кореня»
  • Завдання . Підписати зони кореня
  • Завдання. Встановити відповідність між зонами кореня та їхніми характеристиками.

 

Характеристика зон:

  1. забезпечує поглинання води і мінеральних речовин з ґрунту (всисна зона)
  2. складається з клітин твірної тканини, які постійно діляться (зона поділу)
  3. забезпечує рух води і поживних речовин (провідна зона)
  4. вкриває верхівку кореня (кореневий чохлик)
  5. клітини ростуть і перетворюються на клітини інших тканин (зона розтягування)

 

  • Завдання «Впіймай помилку»
  1. Корінь забезпечує мінеральне живлення 
  2. Кореневий чохлик складається з мертвих клітин  (живих)
  3. Зона поділу кореня утворена клітинами основної тканини (твірної)
  4. Кореневі волоски розташовані у всисній зоні

                5.  Судини і ситоподібні трубки -  провідні елементи кореня

6. По судинах транспортуються органічні речовини, а по ситоподібних трубках – мінеральні (навпаки)

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

 

Слово вчителя . Ми вже ознайомилися з будовою кореня. Приховані від сторонніх поглядів, корені – невтомні трудівники. Вони виконуються свою роботу: закріплюють рослину в ґрунті,  збирають з ґрунту воду, мінеральні речовини, подають їх до пагона,забезпечуючи цим життєдіяльність рослини. Ми милуємося деревами, кущами, травами, зеленню їх листків, різноманітністю квітів. Хіба можна порівняти красу надземної рослини з підземною, але ця надземна краса не може існувати без підземних трудівників, які напувають і годують рослин. Які ж вони? Цікаво ще й таке. Природа дозволила кореням незвичайні «відхилення від норми»: корені рослини можуть виконувати й інші, «громадські доручення». Для цього, зрозуміло, потрібні зміни в будові кореня. Вони є такі різні, такі несподівані й такі важливі для життя рослин. Деякі з них вам добре знайомі, а з іншими невідомими ознайомимося.

 

Оголошення теми та завдань уроку.

 

Завдання уроку :

  • Ознайомитися з видами коренів, їх значенням у житті рослин
  • Визначити типи кореневих систем
  • З'ясувати особливості будови різних типів кореневих систем
  • Ознайомитися з видозмінами коренів їх значенням у житті рослин і господарстві людини.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

 

  1. Види коренів;
  • мал.103, стор.92 підручника;
  • розповідь з елементами бесіди; запис в зошит

 

  1. Типи кореневих систем

 

  • Робота із зображенням кореневих систем, обговорення
  • Мал..104 ст.93 підручника
  • Запитання: Чим відрізняються зображені кореневі системи ?

 

  • Діти розглядають гербарії, визначають типи кореневих систем рослин, розглядають кореневі системи пророщеної цибулі та насіння квасолі.

 

  • Перегляд слайдів, визначення кореневих систем у рослин: тонконіг, кульбаба, пшениця, гірчиця,цибуля, цикорій, кукурудза.
  • Запитання

Як ви вважаєте, яка коренева система краще закріплює рослину в ґрунті?

Яка коренева система ефективніше всмоктує поживні речовини з ґрунту? Чому?

 

  • Запис в зошиті видів коренів та визначення.

Коренева система - вся сукупність коренів рослини.

Типи кореневих систем: стрижнева та мичкувата

 

  • Завдання. Підписати види коренів та типи кореневих систем

 на малюнку.

         

C:\Users\1\Downloads\IMG-b6a4d09e1639de31528b62b7034145f2-V.jpg

  1. Способи зміни розвитку кореневих систем
  • Формування понять «підгортання», «пікірування».
  • Запитання

Для чого людина висаджує рослини с потужними кореневими системами (акацію, терен, сосну) на піщаних ночвах, на схилах, берегах річок? (закріплення цих порід)

 

  1. Видозміни коренів

Крім основних функцій: закріплення рослин у ґрунті, забезпечення мінерального живлення, транспортування поживних речовин до надземної частини. Корінь може виконувати і інші «громадські» доручення. Для цього йому потрібно було видозмінитися.

Видозміна коренів – це  зміна зовнішнього вигляду кореня у зв'язку з виконанням ним додаткових функцій

Розглянемо видозміни кореня.

 

  • Коренеплід

Учні розглядають коренеплоди редьки, моркви, буряка, хріна, редиска, петрушка.(живі об’єкта, зображення на слайді)

Який корінь видозмінився? Чому? (головний, запас поживних речовин)

Яке значення коренеплодів у житті рослин?

  • Значення коренеплодів у житті рослин

Розповідь вчителя про дворічні рослини. Коренеплоди дають змогу пережити несприятливі періоди.

  • Значення коренеплодів у житті людини.

Які корисні та цілющі властивості мають коренеплоди?

Дізнаємося про це від таємних «дослідників» коренеплодів.(упереджуване завдання учням)

Вчитель загадує загадки, учні відгадують, учні-«дослідники» по черзі розповідають про цілющі властивості коренеплодів.

 

Маленька,червоненька

із хвостиком тоненьким.

На городі мене рвуть

і до столу подають (Редиска)

 

В полі хороше мені

Зеленіти на весні

Чим же я – не молодець?

Маю диво корінець

Все про нього дбаю

Цукор відкладаю (Буряк)

 

Корінець пекучий дуже,

Та усім потрібен він

Ти здогадуєшся друже

Це рослина зветься (Хрін)

 Сидить панна у світлиці

 Молода червонолиця

 Хто до неї завітає –

 Вітамінами вгощає (Морква)

 

 Є сусідонька в морквиці,                 

 Худорлява, блідолиця

 Добре знають борщ і юшка,

 Що сусідку звать (Петрушка)

 

 

 

 

  • Кореневі бульби (жоржина)
  • Опорні корені (кукурудза ,баньян)
  • В Індії росте баньян, що вважається священним деревом, в якого нараховують 4 тис. коренів підпорок. Під цим деревом водночас може відпочивати 5 тис. осіб.

 

  • Дихальні коренів (болотяний кипарис)
  • Повітряні корені (повітряна орхідея)
  • Самостійна робота учнів з текстом. Розповідь.
  • Корені-причіпки (плющ)
  • Корені-присоски (омела, повитиця)
  • Які причини утворення у рослин видозмін кореня? (пристосування до певних умов зростання)
  • Походу вивчення матеріалу учні записують видозміни коренів і прикладів рослин у зошит

V. Узагальнення, систематизація, контроль знань і вмінь учнів.

  • Завдання

 

Упорядкуйте таблицю: встановіть відповідність між назвами рослин , видозмінами кореня , які їм властиві , та їх функціями. У відповідь запишіть ряди з трьох цифр.

 

Рослини

Видозміни кореня

Функції  видозмін кореня

1.Кукуруза

1.Корені – присоски

1.Всмоктування органічних речовин з рослини – хазяїна

2.Буряк

2. Повітряні корені

2.Запас поживних речовин

3.Орхідея

3. Опорні корені

3. Додаткова підтримка стебла

4.Повитиця

4. Коренеплід

4. Поглинання води з повітря

Відповідь:
1.3.3

2.4.2

3.2.4

4.1.1

 

  • Завдання

 

Знайдіть і виправіть  біологічні помилки в тексті .

  1. Корінь – генеративний орган рослини.(вегетативний)
  2. Існують різні види коренів: головний і бічні . (додаткові)
  3. Від головного кореня відходять додаткові корені.(бічні)
  4. В кореневій системі усіх рослин можна виділити головний корінь.(ні)
  5. Стрижнева коренева система складається з головного і додаткових коренів. (бічних)
  6. Мичкувата коренева система складається з бічних і додаткових корені
  7. Рослини , що ростуть на заболочених ґрунтах мають дихальні корені.
  • Гра хрестики – нулики

 

Завдання: відшукайте пряму лінію по горизонталі, вертикалі чи діагоналі у якій розміщені :

Види коренів

причіпки

головний

коренеплід

мичкувата

бічні

дихальні

стрижнева

додаткові

бульбокорінь

                                         

Видозміни кореня

мичкувата

стрижнева

опорні

транспортна

присоски

бічні

причіпки

головний

додаткові

 

  • Кросворд

 

https://fc.vseosvita.ua/001r99-3d38/003.jpg Розгадування кросворда

Запитання:

1. Коренева система, у якої головний корінь не розвивається або не відрізняється від додаткових коренів. (Мичкувата)

2. Корені, які відростають від стебла. (Додаткові)

3. Коренева система з добре розвиненим головним коренем. (Стрижнева)

4. Орган рослини, від якого відростають додаткові корені. (Стебло)

5. Корінь, який розвивається із зародкового корінця. (Головний)

6. Корені, які розвиваються на головному та додаткових коренях. (Бічні)

 

 

 

VI. Підсумок уроку

 

VII. Домашнє завдання: §24 вивчити, виконати завдання на сторінці 95 (усно).

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шаракіна Олена Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 листопада 2020
Переглядів
3049
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку