Аналізуючи пригодницький твір В. Нестайка «Тореадори з Васюківки», потрібно вдосконалювати вміння учнів характеризувати улюбленого героя, аргументуючи свій вибір; розкривати риси його вдачі, особливості поведінки; розвивати вміння школярів акумулювати здобуті знання під час відповідей-висновків, узагальнень, раціонально використовувати навчальний час, толерантно і аргументовано доводити свою думку, відстоювати власну позицію
Тема: «Кожна пригода – до мужності дорога, а мрія у кожного в серці живе»
(за повістю В.Нестайка «Тореадори з Васюківки»)
Мета: 1) аналізуючи пригодницький твір В. Нестайка «Тореадори з Васюківки», вдосконалювати вміння учнів характеризувати улюбленого героя, аргументуючи свій вибір;
2)розкривати риси його вдачі, особливості поведінки; розвивати вміння школярів акумулювати здобуті знання під час відповідей-висновків, узагальнень, раціонально використовувати навчальний час, толерантно і аргументовано доводити свою думку, відстоювати власну позицію;
3) виховувати позитивні риси характеру, активну життєву позицію, викликати інтерес до самостійного читання художніх творів; оптимістичний світогляд, почуття дружби, любов до читання .
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору, кадри з фільму, мультимедійна презентація, пазли, картки( кольорові), бібліотечка В.Нестайка.
Тип уроку: урок узагальнення знань та вмінь.
ХІД УРОКУ
І ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Учитель: Сьогодні в нас незвичайний урок:
У світ фантазії зробимо ще один крок,
А з творчістю ми вже стрічались не раз;
І знову вона завітає до нас.
Це час міркувань, наполегливий час.
Цікаві завдання чекають на вас.
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1.Бесіда
2.Висновок учителя
Людина схильна мріяти. Ми мріємо про своє майбутнє і про те, що бажане, але недосяжне нам зараз… Прагнути чогось хорошого завжди приємно і корисно, бо виникає відчуття, ніби ти напівдорозі до щастя. Ось я, наприклад, мрію, щоб сьогоднішній урок пройшов вдало і продуктивно.
3. Очікування.
- А що очікуєте ви від сьогоднішнього уроку?
4. Слово вчителя: Наші мрії і бажання збігаються, докладемо зусиль – і мрії здійсняться. Будемо на це сподіватися?
5. Інтерв’ю (вправа «Мікрофон»)
Але перш, ніж повідомити тему і мету сьогоднішнього уроку, я хочу взяти у вас інтерв’ю.
- Чому сучасні діти надають перевагу: комп`ютеру чи книжці? А ви?
- Чи любите ви читати? Яка книжка є вашою улюбленою?
- Про що любите читати?
- Яких сучасних українських письменників ви знаєте?
- Чи достатньо на ваших книжкових полицях українських книжок для дітей? Які саме у вас?
6. Висновок
Я не даремно поставила вам ці запитання, бо останніми часом учні надають перевагу комп`ютеру, перегляду телевізійних передах та іншим розвагам. І, на превеликий жаль, читання книг відійшло на останнє місце. А як, на вашу думку, можна підвищити інтерес до книжки?
(Учні висловлюють свої думки щодо поставленої проблеми).
ІІІ.ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Учитель: на дану тему було відведено 4 години, сьогодні - узагальнюючий урок. Діти, я думаю, що сьогоднішній урок теж допоможе викликати інтерес до самостійного читання повісті В.Нестайка «Тореадори з Васюківки», на якому ми ще раз згадаємо найцікавіші сторінки твору, будемо розвивати вміння і навички виразного читання, переказування, коментування подій та вчинків героїв, вчитимемося аргументувати свою думку. Я бажаю вам отримати задоволення від уроку. Вірю, що кожен запам’ятає щось із сьогоднішньої розмови і обов’язково використає отримані знання і вміння у житті. Нам треба підсумувати, чого ми навчилися, які висновки для себе зробили. А головне - дати відповідь на ключове питання, поставлене на початку роботи з твором:
«Чи може пригодницький твір навчити чогось корисного?» ( на дошці)
2. Запис теми в зошит
ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Гра «Чи знаєш ти…»
2. Вікторина «Так чи ні». (картки –червоні, оранжеві)
(Учні піднімають картки на позначення правильного твердження оранжеву та хибного – червону).
V. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
Слово вчителя.
Я бачу, що у змісті повісті ви орієнтуєтеся .
Розподіліться та об’єднайтеся в три групи.
Кожній групі завдання. За допомогою пазлів скласти малюнки, дати назви їм та знайти цитати до кожного епізоду.
1-ша група 1. „Метро під свинарником”
2-га група 2. розділ «Фараони»
3-тя група 3. « Випадок в метро»
4. Собакевич
5. Велосипед
6.Тореодори
(На дошці записати назви розділів).
2. Перегляд епізоду кінофільму «Тореадори з Васюківки» (19.50- 24.38)
Учитель: А зараз я пропоную вам переглянути епізод з короткометражної дитячої комедії Самарія Зелікіна за твором Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки». Фільм отримав Гран-прі на Міжнародному фестивалі в Мюнхені, Німеччина, 1968 року і головну премію на Міжнародному фестивалі в Олександрії, Австралія, 1969 року.
Ми бачимо,у творі зображені непередбачені, несподівані події, випадки, що трапляються з героями під час подорожі, мандрівки тощо і часто пов`язані з ризиком.
( ПРИГОДИ)
3. Робота з таблицею
Герої твору „Тореадори з Васюківки” - ваші ровесники, їхні бажання вам цілком зрозумілі. Вони живуть, мріють про те саме, що й ви. Їхні палкі пориви і сподівання спрямовані на те, щоб зробити щось таке, аби всі ахнули. Але мрії та дійсність часто не збігаються.
За матеріалами прочитаних розділів заповніть таблицю
МРІЯ |
ДІЙСНІСТЬ |
Збудувати метро в селі; влаштувати кориду; змайструвати підводний човен та ін |
«метро» насправді – канава, в яку провалилася свиня; корида – роздратована корова |
СМІШНЕ, КОМІЧНЕ |
СУМНЕ |
Спроба розізлити корову; гра в фараонів і порятунок від баштанника |
Крадіжку хлопці вважають геройством, інколи вони витрачають свою енергію на безглузді витівки |
4. Виставка малюнків.
Готуючись до сьогоднішнього уроку, учні класу уявляли себе в ролі художників. А можливо, хтось і насправді мріє ним стати. Уявіть, що ви є відвідувачами галереї і вам надається можливість першими побачити картини видатних майстрів пензля.
(Учні виходять на клас зі своїми малюнками , представляють їх).
Діти добре орієнтуються у творі.
5. «Театр мініатюр» . Інсценування
А тепер, закрийте очі і уявіть, що вас запросили у театр на виставу. Отже, до вашої уваги уривок твору «Називай мене Кукурузо» . ( Інсценування уривку твору)
Дякуємо нашим героям за відвертість, щирість.
6. Характеристика героїв твору . Метод «Прес»
Учитель: Ми прочитали твір, нагадали епізоди, побачили героїв твору на екрані, в картинній галереї, на нашій сцені. А чи такими ви собі їх уявляли? Пропоную вам дати характеристику Яві та Павлуші.
Відповіді свої будуйте так:
Назвіть рису характеру.
Пояснітъ, чому ви так думаєте.
Наведіть приклади-аргументи з тексту.
Узагальніть свою думку, підсумуйте сказане.
7 . Міні-дискусія.
Ви охарактеризували героїв позитивно, тому що їхні пригоди сподобалися вам, ваші мрії подібні до їхніх, адже вони ваші ровесники. Але послухайте ще одну думку. До нас надійшов лист від громадянки з особливими переконаннями.
ЛИСТ: « За що діти люблять Яву і Павлушу? Як така поведінка може вплинути на виховання підростаючого покоління? З кого брати приклад?! З тих хлопців, які випустили під час лекції в клубі пугутькала, внаслідок чого лектор упав із трибуни і вилив собі на голову графин з водою; повісили на телеантену старі дідові підштаники; зіпсували свинарник! Це хулігани! Я згідна з думкою діда Салимона, що це гангстери, а не хлопці! Ким тут захоплюватися? Як можна дозволяти дітям таке читати? Ява і Павлуша тільки прославитися хочуть" і не більше!!!
Чи можете ви захистити Яву і Павлушу перед цією панею?
Давайте подискутуємо.
Висновок. Хлопчики – ваші однолітки. Вони здатні на вигадку, бешкетують, завдають клопотів оточуючим. Але ми розуміємо, що все це вони роблять не зі зла, це – так би мовити, плоди їхньої бурхливої фантазії. Вони мріють, пізнають життя, і ми, читаючи твір, не засуджуємо їх, а сміємося і захоплюємося їхніми пригодами.
Використовуйте і риси дружби героїв трилогії і, зрештою, власний досвід.
8. «Хвилинка мудрості»
- Поясніть, будь ласка, народне прислів’я: «Кожна пригода – до мужності дорога».
(Учні пояснюють прислів’я)
- Так, у пригодах, у різноманітних приємних і неприємних ситуаціях гартується воля, характер людини і справжня дружба.
- А чи хотіли б ви мати таких друзів, як Павлусь і Ява? Чому?
- Вони були гарними друзями?
- Які риси характеру головних героїв ви б хотіли виховати в собі?
(Відповіді учнів)
9. Слово вчителя
Заповіт дружби від Всеволода Нестайка
Святе це діло – дружба. Найсвятіше і найчистіше почуття в світі, найчистіше воно в дитинстві. Бережіть і шануйте його! Бо найвірніші, найбільші, найкращі друзі в світі – це друзі дитинства. І той, хто на все життя збереже друга дитинства, той щасливий! А той, хто не збереже, тому гірко буде. Бо дитинство не повторюється… І проживе той своє життя без дружби. І буде воно безрадісним, хоч, може, й довгим. І не відчує він себе по-справжньому Людиною. Бо найбільше ти Людина, коли щось робиш для друга. Пам’ятай про це!
VІ. РЕФЛЕКСИВНО- ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП.
Отже, пригодницький твір не лише розважає, але й навчає. А ще можемо сказати, що пригодницька література покликана навчати розважаючи.. І це довів нам не лише В.Нестайко, бо ще до нього, набагато раніше, такі твори писали зарубіжні письменники, такі як …
2 Метод незакінчених речень:
«Сьогодні на уроці я зрозумів (ла)…»
«Мені твір сподобався тим, що навчає…»
Після вивчення повісті «Тореадори з Васюківки» я зробив (ла) такі висновки…
3.Оцінювання учнів.
VІІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Я хочу подякувати вам за щирість і небайдужість. Наш урок хочу завершити словами В. Сухомлинського: «Ви живете серед людей. Знайте, що існує межа між тим, що вам хочеться, і тим, що можна. Ваші бажання - це радощі або сльози ваших близьких. Робіть так, щоб людям, які оточують вас, було добре». Бажаю, щоб мрії, які у вас є збулися, щоб завжди вони у вас були.
VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ