19 серпня о 18:00Вебінар: Ментальна арифметика: розвиваємо обидві півкулі головного мозку

Урок на тему «Кожна пригода – до мужності дорога, а мрія у кожного в серці живе»(за повістю В.Нестайка «Тореадори з Васюківки»)

Про матеріал

Аналізуючи пригодницький твір В. Нестайка «Тореадори з Васюківки», потрібно вдосконалювати вміння учнів характери­зувати улюбленого героя, аргументуючи свій вибір; роз­кривати риси його вдачі, особливості поведінки; розви­вати вміння школярів акумулювати здобуті знання під час відповідей-висновків, узагальнень, раціонально викорис­товувати навчальний час, толерантно і аргументовано до­водити свою думку, відстоювати власну позицію

Перегляд файлу

Тема: «Кожна  пригода – до мужності дорога, а мрія у кожного в серці живе»         

                      (за повістю В.Нестайка «Тореадори з Васюківки»)

Мета: 1) аналізуючи пригодницький твір В. Нестайка «Тореадори з Васюківки», вдосконалювати вміння учнів характери­зувати улюбленого героя, аргументуючи свій вибір;

2)роз­кривати риси його вдачі, особливості поведінки; розви­вати вміння школярів акумулювати здобуті знання під час відповідей-висновків, узагальнень, раціонально викорис­товувати навчальний час, толерантно і аргументовано до­водити свою думку, відстоювати власну позицію;

3) виховувати позитивні риси характеру, активну життєву позицію, викликати інтерес до самостійного читання художніх творів; оптимістичний світогляд, почуття дружби, любов до читання .

 Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору, кадри з фільму, мультимедійна презентація, пазли, картки( кольорові), бібліотечка В.Нестайка.

Тип уроку: урок узагальнення знань та вмінь.

 

ХІД УРОКУ

І ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Учитель: Сьогодні в нас незвичайний урок:

У світ фантазії зробимо ще один крок,

А з творчістю ми вже стрічались не раз;

І знову вона завітає до нас.

Це час міркувань, наполегливий час.

Цікаві завдання чекають на вас.

 

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1.Бесіда

  • Діти, скажіть, чи любите ви мріяти?
  • Про що зазвичай мрієте ?
  • Чи завжди ваші мрії збуваються? Що треба зробити, щоб вони збулися?

 

2.Висновок учителя

Людина схильна мріяти. Ми мріємо про своє майбутнє і про те, що бажане, але недосяжне нам зараз… Прагнути чогось хорошого завжди приємно і корисно, бо виникає відчуття, ніби ти напівдорозі до щастя. Ось я, наприклад, мрію, щоб сьогоднішній урок пройшов вдало і продуктивно.

 

3. Очікування.

 - А що очікуєте ви від сьогоднішнього уроку?

4. Слово вчителя: Наші мрії і бажання збігаються, докладемо зусиль – і мрії здійсняться. Будемо на це сподіватися?

5. Інтерв’ю (вправа «Мікрофон»)

Але перш, ніж повідомити тему і мету сьогоднішнього уроку, я хочу взяти у вас інтерв’ю.

- Чому сучасні діти надають перевагу: комп`ютеру чи книжці? А ви?

- Чи любите ви читати? Яка книжка є вашою улюбленою?

- Про що любите читати?

- Яких сучасних українських письменників ви знаєте?

- Чи достатньо на ваших книжкових полицях українських книжок для дітей? Які саме у вас?

6. Висновок

Я не даремно поставила вам ці запитання, бо  останніми часом учні  надають перевагу комп`ютеру, перегляду телевізійних передах та іншим розвагам. І, на превеликий жаль, читання книг відійшло на останнє місце. А як, на вашу думку, можна підвищити інтерес до книжки?

 

(Учні висловлюють свої думки щодо поставленої проблеми).

 

ІІІ.ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

  1. Слово вчителя

Учитель: на дану тему було відведено 4 години, сьогодні - узагальнюючий урок. Діти, я думаю, що сьогоднішній урок теж допоможе викликати інтерес до самостійного читання  повісті В.Нестайка «Тореадори з Васюківки», на якому ми ще раз згадаємо найцікавіші сторінки твору, будемо розвивати вміння і навички виразного читання, переказування, коментування подій та вчинків героїв, вчитимемося аргументувати свою думку. Я бажаю вам отримати задоволення від уроку. Вірю, що кожен запам’ятає щось із сьогоднішньої розмови і обов’язково використає отримані знання і вміння у житті. Нам треба підсумувати, чого ми навчилися, які висновки для себе зробили. А головне - дати відповідь на ключове питання, поставлене на початку роботи з твором:

«Чи може пригодницький твір навчити чогось корисного?» ( на дошці)

      2. Запис теми в зошит

ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1. Перевірка домашнього завдання (повторення теорії літератури)

Гра «Чи знаєш ти…»

  • Які є роди літератури?
  • Що таке епос? 
  • Епічні жанри?
  • Що таке оповідання?
  • Що таке повість?
  • Який твір є пригодницьким?
  • Який жанр твору «Тореадори з Васюківки?
  • Який пригодницький твір , ви знаєте,  зі  світової  літератури?

 

2. Вікторина «Так чи ні». (картки –червоні, оранжеві)

  1. Хлопці хотіли прорити метро під  клунею. (Ні, під свинарником)
  2. За проїзд у метро хлопці збиралися брати п’ять копійок з учительки української мови. (Ні, математики)
  3. Дідусь у покарання примусив хлопців закопувати метро назад. (Так)
  4. Зробити підводний човен хлопці вирішили з плоскодонки. (Так)
  5. Щоб витягти цуценя з криниці, хлопці принесли мотузку з дому. (Ні, відв’язали козу)
  6. Кандидатура цапа Жори не підійшла на тореадорський бій, бо він був з одним рогом. (Ні, бо був «дуже балакучий»)
  7. Хлопці шукали порятунку від Контрибуції в калабані. (Так)
  8. Павлусь дружив з Явою ще з першого класу. (Ні, з 4)
  9. Сестра Яви не вимовляла літеру «Л». (Ні, «Р»)
  10.  Театр хлопці організували разом з учителькою Галиною Сидорівною. (Так)
  11.  Ява з Яришкою найчастіше сварилися через велосипед. (Так)
  12.  Думаючи, що вмирає, Ява подарував Яришці свій магнітофон. (Ні)

(Учні піднімають картки  на позначення правильного твердження оранжеву та хибного – червону).

V. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

Слово вчителя.

Я бачу, що у змісті повісті ви орієнтуєтеся .

                       Розподіліться та обєднайтеся в  три групи.

Кожній групі завдання. За допомогою пазлів скласти малюнки, дати назви їм та знайти цитати до кожного епізоду.

 

  1. Робота в групах. Аналіз окремих епізодів ( скласти пазли).

1-ша група                              1.    „Метро під свинарником”

2-га група                                2.   розділ «Фараони»

        3-тя група                                3.  « Випадок в метро»

                                                            4. Собакевич

                                                            5. Велосипед

                                                            6.Тореодори

(На дошці записати назви розділів).

2. Перегляд епізоду кінофільму «Тореадори з Васюківки» (19.50- 24.38)

Учитель: А зараз я пропоную вам переглянути  епізод з короткометражної дитячої комедії Самарія Зелікіна за твором Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки». Фільм отримав Гран-прі на Міжнародному фестивалі в Мюнхені, Німеччина, 1968 року і головну премію на Міжнародному фестивалі в Олександрії, Австралія, 1969 року.

  1.   Ви переглянули епізод  фільма, скажіть, чи сподобався він вам? Чим саме?
  2. Чи вдалося авторові зацікавити вас?

Ми бачимо,у творі зображені непередбачені, несподівані події, випадки, що трапляються з героями під час подорожі, мандрівки тощо і часто пов`язані з ризиком.

  1. Як же можна назвати несподівані події одним словом?

( ПРИГОДИ)

  1. ( Перелік пригод)Твір називатиметься ?

     3. Робота з таблицею

Герої твору „Тореадори з Васюківки” - ваші ровесники, їхні бажання вам цілком зрозумілі. Вони живуть, мріють про те саме, що й ви. Їхні палкі пориви і сподівання спрямовані на те, щоб зробити щось таке, аби всі ахнули. Але мрії та дійсність часто не збігаються.

 За матеріалами прочитаних розділів заповніть таблицю

 

МРІЯ

ДІЙСНІСТЬ

Збудувати метро в селі; влаштувати кориду; змайструвати підводний човен та ін

«метро» насправді – канава, в яку провалилася свиня; корида – роздратована корова

СМІШНЕ, КОМІЧНЕ

СУМНЕ

Спроба розізлити корову; гра в фараонів і порятунок від баштанника

Крадіжку хлопці вважають геройством, інколи вони витрачають свою енергію на безглузді витівки

4. Виставка малюнків.

Готуючись до сьогоднішнього уроку, учні класу уявляли себе в ролі художників.  А можливо, хтось і насправді мріє ним стати. Уявіть, що ви є відвідувачами галереї і вам надається можливість першими побачити картини видатних майстрів пензля.

             (Учні виходять на клас зі своїми малюнками , представляють їх).

Діти добре орієнтуються у творі.

 

5. «Театр мініатюр» . Інсценування

А тепер, закрийте очі і уявіть, що вас запросили у театр на  виставу.  Отже, до вашої уваги уривок твору «Називай  мене Кукурузо» .  ( Інсценування уривку твору)

 Дякуємо нашим героям за відвертість, щирість.

  1. Чи сподобалися вам наші юні актори?
  2. Чому? Хто більше?

 

6. Характеристика героїв твору . Метод «Прес»

Учитель: Ми прочитали твір, нагадали епізоди, побачили героїв твору на екрані, в картинній галереї, на нашій сцені. А чи такими ви собі їх уявляли? Пропоную вам дати характеристику Яві та Павлуші.

Відповіді свої будуйте так:

Назвіть рису характеру.

Пояснітъ, чому ви так думаєте.

Наведіть приклади-аргументи з тексту.

Узагальніть свою думку, підсумуйте сказане.

7 . Міні-дискусія.

Ви охарактеризували героїв позитивно, тому що їхні пригоди сподобалися вам, ваші мрії подібні до їхніх, адже вони ваші ровесники. Але послухайте ще одну думку. До нас надійшов лист від громадянки з особливими переконаннями.

ЛИСТ: « За що діти люблять Яву і Павлушу? Як така поведінка може вплинути на виховання підростаючого покоління? З кого брати приклад?! З тих хлопців, які  випустили під час лекції в клубі пугутькала, внаслідок чого лектор упав із трибуни і вилив собі на голову графин з водою; повісили на телеантену старі дідові підштаники; зіпсували свинарник! Це хулігани! Я згідна з думкою діда Салимона, що це гангстери, а не хлопці! Ким тут захоплюватися? Як можна дозволяти дітям таке читати? Ява і Павлуша тільки прославитися хочуть" і не більше!!!

 

Чи можете ви захистити Яву і Павлушу перед цією панею?

Давайте подискутуємо.

  1. Хто з вас підтримує цю громадянку? Доведіть, що Ява і Павлуша хороші діти.

Висновок.  Хлопчики – ваші однолітки. Вони здатні на вигадку, бешкетують, завдають клопотів оточуючим. Але ми розуміємо, що все це вони роблять не зі зла, це – так би мовити, плоди їхньої бурхливої фантазії. Вони мріють, пізнають життя, і ми, читаючи твір, не засуджуємо їх, а сміємося і захоплюємося їхніми пригодами.

 

  1. Яким, на вашу думку, має бути справжній друг?

Використовуйте і риси дружби героїв трилогії і, зрештою, власний досвід.

 

8. «Хвилинка мудрості»

 - Поясніть, будь ласка, народне прислів’я: «Кожна пригода – до мужності дорога».

                                              (Учні пояснюють прислів’я)

- Так, у пригодах, у різноманітних приємних і неприємних ситуаціях гартується воля, характер людини і справжня дружба.

- А чи хотіли б ви мати таких друзів, як Павлусь і Ява? Чому?

- Вони були гарними друзями?

- Які риси характеру головних героїв ви б хотіли виховати в собі?

(Відповіді учнів)

9. Слово вчителя

Заповіт дружби від Всеволода Нестайка

     Святе це діло – дружба. Найсвятіше і найчистіше почуття в світі, найчистіше воно в дитинстві. Бережіть і шануйте його! Бо найвірніші, найбільші, найкращі друзі в світі – це друзі дитинства. І той, хто на все життя збереже друга дитинства, той щасливий! А той, хто не збереже, тому гірко буде. Бо дитинство не повторюється… І проживе той своє життя без дружби. І буде воно безрадісним, хоч, може, й довгим. І не відчує він себе по-справжньому Людиною. Бо найбільше ти Людина, коли щось робиш для друга. Пам’ятай про це!

 

VІ. РЕФЛЕКСИВНО- ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП.

  1. Обговорення проблемного питання
  2. Учитель: Урок добігає кінця і я хочу дізнатися, якої думки ви дійшли щодо пригодницького твору
  • яку функцію він виконує – розважає чи повчає? Висловіть свої думки.
  • Чого ж  навчає В.Нестайко нас своєю повістю?

 

Отже, пригодницький твір не лише розважає, але й навчає. А ще можемо сказати, що пригодницька література покликана навчати розважаючи.. І це довів нам не лише В.Нестайко, бо ще до нього, набагато раніше, такі твори писали зарубіжні письменники, такі як …

 

2 Метод незакінчених речень:

 «Сьогодні на уроці я зрозумів (ла)…»

«Мені твір сподобався тим, що навчає…»

Після вивчення повісті «Тореадори з Васюківки»  я зробив (ла) такі висновки…

 

3.Оцінювання учнів.

 

VІІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

  1. Слово вчителя

Я хочу подякувати вам за щирість і небайдужість. Наш урок хочу завершити словами В. Сухомлинського: «Ви живете серед людей. Знайте, що існує межа між тим, що вам хочеться, і тим, що можна. Ваші бажання - це радощі або сльози ваших близьких. Робіть так, щоб людям, які оточують вас, було добре». Бажаю, щоб мрії, які у вас є збулися, щоб завжди вони у вас були.

 

 

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  1. Написати міні-твір «Лист до Яви та Павлуші» або «Мрійники та шукачі пригод із Доманівки».
  2. Дайте відповідь на запитання « Про які риси характеру Яви та Павлуші  свідчить те, що вони врятували Собакевича?»

 

 

doc
Додано
31 жовтня 2018
Переглядів
1820
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку