Урок на тему "Квітка як орган статевого розмноження рослини. Будова і різноманітність квіток. Лабораторне дослідження будови квітки"

Про матеріал

Матеріал уроку допоможе вчителю ознайомити учнів з генеративними органами рослин, розглянути будову і різноманітність квіток; сформувати поняття про двостатеві та роздільностатеві квітки, однодомні та дводомні рослини; розглянути різні форми квіток; розвивати вміння порівнювати, знаходити схожість у будові квіток рослин, продовжити формування умінь і навичок виконання і оформлення лабораторного дослідження, на підставі виконаної роботи робити відповідні висновки; виховувати почуття прекрасного, здійснювати екологічне виховання.

Перегляд файлу

Тема: Квітка як орган статевого розмноження рослини. Будова і різноманітність квіток. Лабораторне дослідження будови квітки

Мета:ознайомити учнів з генеративними органами рослин, розглянути будову і різноманітність квіток; сформувати поняття про двостатеві та роздільностатеві квітки, однодомні та дводомні рослини; розглянути різні форми квіток; розвивати вміння порівнювати, знаходити схожість у будові квіток рослин, продовжити формування умінь і навичок виконання і оформлення лабораторного дослідження, на підставі виконаної роботи робити відповідні висновки; виховувати почуття прекрасного, здійснювати екологічне виховання.

Обладнання й матеріали: таблиці «Будова квітки», «Різноманітність квіток», розбірна модель квітки, підручник, робочий зошит, мультимедійна презентація, ноутбук, дидактичні матеріали (схеми, тести, малюнки)

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок

Базові терміни і поняття: генеративні органи, квітка, квітколоже, оцвітина, чашечка, віночок, тичинка, маточка, плодолистик, пиляк, андроцей, гінецей, зав’язь; актиноморфні, зигоморфні, асиметричні квіти; двостатеві та одностатеві квіти; однодомні та дводомні рослини.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Продзвенів уже дзвінок,

Починається урок.

Він зимовий і цікавий,

Тож гостей зібрав чимало.

На сьогоднішньому уроці, діти, я хочу, щоб ви були впевнені  й задоволені собою. А людина буває задоволена лише тоді, коли досягає певних успіхів, долає перешкоди. Я бажаю вам усім  успіхів.

ІІ. Евокація (фаза актуалізації, виклику)

1. Тестове завдання:

1.Під вегетативним розмноженням розуміють тип:

               а) статевого розмноження;

               б) нестатевого розмноження.

2. Розмноження – це__________________________________________________.

3.Вегетативне розмноження можна провести за допомогою таких живців:

               а) листкових, стеблових та кореневих;

               б) листкових та кореневих;

               в) стеблових та кореневих.

4. Під час злиття чоловічої та жіночої статевих клітин утворюється:

      а) зигота;

      б) гамета;

      в) зародок.

5.Вегетативне розмноження, де прищепою є брунька з частиною деревини – це:

               а) копулювання;

               б) окулірування;

               в) щеплення.

6. Спора – це_______________________________________________­­­­­­­­­_________.

7.Зрощування прищепи та підщепи однакової товщини – це:

               а) копулювання;

               б) окулірування;

               в) щеплення.

8. Рослину, з якої беруть живець для щеплення називають:

               а) підщепою;

               б) прищепою.

9. Рослину, до якої прищеплюють живець називають:

               а) підщепою;

               б) прищепою.

10.Органами вегетативного розмноження є:

               а) листок, бульба;

               б) цибулина, кореневище;

               в) листок, бульба, цибулина, кореневище.

11.Малину, сливу, вишню, айву розмножують:

               а) кореневими живцями;

               б) листковими живцями;

               в) стебловими живцями.

 

2. Фронтальне опитування.

  • На які групи поділяють органи вищих рослин залежно від їхніх функцій?
  • Назвіть вегетативні органи рослин.
  • Як ще називають генеративні органи рослин? Чому?
  •  Назвіть генеративні органи рослини?

3. Мотивація навчальної діяльності

Квіти – окраса нашого життя. Мабуть, немає людей, байдужих до квітів, які б не любили ці чудові витвори природи.

Квіти - одвічні супутники нашого життя. Вони є ідеальним посередником між людьми, оскільки можуть передавати найрізноманітніші почуття: любов, повагу, дружнє співчуття.

Закохані юнаки дарують своїм дівчатам чудові троянди, тюльпани, хризантеми, вишукані орхідеї.

Подаровані мамі квіти самі скажуть, що ми її дуже любимо. Квіти нам говорять про перший день шкільного свята, квіти кладуть до Обелісків слави. Вітаючи близьких людей з ювілеями чи просто днем народження, ми теж даруємо їм прекрасні квіти. Даруючи квіти, ми прокладаємо дорогу до сердець.

 

  • Яке значення квітки в житті рослини?
  • Що таке квітка?
  • Яка її будова?

4. Повідомлення теми та мети уроку.

Епіграф уроку:

«Квітка — це усмішка сонця,

яка дає здоров’я

 й наповнює світлою радістю»

Л. Толстой

 

Проблемне питання. Доведіть, що квітка – один з найважливіших і потрібних органів будь-якої рослини.

ІІ. Усвідомлення (вивчення нового матеріалу)

  1. Будова квітки (робота в групах). Учні самостійно опрацьовують новий матеріал, використовуючи підручник, потім один із учасників команди розповідає, а вчитель доповнює його розповідь.

І група –Будова квітки (ст.125-126).

Інформація вчителя з використанням для закріплення розбірної моделі квітки та таблиці.

Квітка— видозмінений і вкорочений пагін, що забезпечує насіннєве (статеве) розмноження у квіткових рослин. Поява квітки в процесі еволюції забезпечила широке розселення покритонасінних на Землі.

Квіткою закінчується головне стебло або бічні стебла. Безлиста частина стебла під квіткою називається квітконіжкою. Її добре видно в незабудки, конвалії, черешні, яблуні. У деяких рослин (подорожника, вербени) квітконіжка не розвинута, такі квітки називаються сидячими.

Квітконіжка переходить у вкорочену вісь квітки, її стеблову частину квітколоже. Форма квітколожа може бути видовженою, опуклою, плоскою, вгнутою. На квітколожі розташовані видозмінені листки чашолистки, пелюстки, тичинки, маточки. Найчастіше вони розташовані колами.

Квітконіжка і квітколоже — це видозмінене стебло пагона, а чашолистки, пелюстки, тичинки і плодолистки, що зростаються в маточку,— це видозмінені листки пагона. У квітці латаття крайові, зовнішні чашолистки дуже схожі на листки (з зовнішнього боку вони зеленого кольору, а з внутрішнього — білого). Що ближче до центра квітки, то білі пелюстки стають дедалі меншими та вужчими, на їхніх верхівках з'являються зачатки пиляків, які в середині латаття вже є справжніми тичинками. Тому квітка латаття є яскравим доказом того, що тичинки утворилися з пелюсток, а пелюстки — з листків.

Чашечка складається з невеликих зелених листочків — чашолистків. У зелених чашолистках, які містять хлорофіл, відбувається фотосинтез. У деяких рослин (тюльпана, анемони) вони стають пелюсткоподібними і виконують функції пелюсток; можуть слугувати для захисту плодів, що дозрівають, для їхнього поширення.

Віночок складається з листоподібних пелюсток — вільних або зрослих між собою.

Оцвітина. Більшість рослин (яблуня, вишня, огірки) мають у квітці і чашечку, і віночок. Разом вони утворюють подвійну оцвітину.

 

ІІ група – Головні частини квітки (ст. 126-127).

Інформація вчителя з використанням для закріплення розбірної моделі квітки та таблиці.

Головні частини квітки – тичинки й маточки. Тичинка має тичинкову нитку та пиляк, що складається з двох половинок. У кожній з них є два пилкові гнізда (мікроспорангії), в яких утворюється значна кількість пилку (мікроспор). Тичинкові нитки бувають різної довжини і форми.

У квітці може бути одна, дві і більше тичинок. Кількість тичинок є важливою систематичною ознакою під час класифікації рослин. Тичинки у квітці бувають вільними (жовтець) або зрослими. Вони можуть зростатися своїми нитками (горох, квасоля) або пиляками (волошка).

Маточка розміщена всередині квітки. Вона утворюється з одного або кількох плодолистків. Кожна дозріла маточка складається з нижньої розширеної частини — зав'язі, середньої циліндричної частини — стовпчика і верхньої, трохи розширеної частини — приймочки.

Зав'язь може бути верхньою і нижньою залежно від положення щодо інших частин квітки. Якщо зав'язь прикріплюється до квітколожа тільки своєю основою, а вся інша частина її вільна, то її називають верхньою (картопля, помідори). Якщо зав'язь занурена у квітколоже, з яким вона зростається, то її називають нижньою.

 

ІІІ група –Типи квіток (ст.127-128).

Різноманітність квіток.

  • Які відомі типи квіток?

Інформація вчителя з використанням таблиці та презентації.

За формою, величиною, забарвленням віночки бувають різноманітні. Є квітки з нормально збільшеною кількістю пелюсток, їх називають махровими. Віночок так само, як і чашечка, може бути правильним (актиноморфним), якщо через нього можна провести кілька площин симетрії, або неправильним (зигоморфним), якщо через нього можна провести лише одну площину симетрії (фіалка). Є квітки, в яких не можна провести жодної площини симетрії — асиметричні (канна). Функції віночка — приваблювання комах для запилювання.

Не у всіх рослин квітки одночасно мають тичинки і маточки. У деяких видів рослин тичинки розташовані в одних, а маточки в інших квітках. Такі квітки відповідно називають тичинковими (чоловічими) та маточковими (жіночими). Квітки, що мають лише тичинки або лише маточки, називають одностатевими, на відміну від двостатевих, які мають і тичинки, і маточку. У деяких рослин (наприклад, у соняшника, волошки) частина квіток не має ні тичинок, ні маточок, тому їх називають нестатевими, або стерильними. Вони яскраво забарвлені, чим і приваблюють комах-запилювачів до розташованих поруч квіток з тичинками та маточками.

Рослини з одностатевими квітками поділяють на одно- та дводомні. До однодомних належать рослини, в яких тичинкові й маточкові квітки містяться на одній рослині (дуб, ліщина), до дводомних— рослини, в яких тичинкові квітки розвиваються на одних екземплярах рослин, а маточкові — на інших (коноплі, тополя).

 

2. Фізкультхвилинка

Учитель.Втомились? Устаньте і уявіть, що ви соняшники. Поверніть свої голівки за сонечком. Вітер нахиляє вас в один бік, у другий. Ваші руки – це листочки – затріпотіли на вітрі. Сядьте зручно і продовжимо урок.

 

ІІІ. Рефлексія (фаза розмірковування)

1. Лабораторне дослідження будови квітки (ст. 44)

2. Квітка є одним з найголовніших органів тому, що виконує такі важливі функції:

  • утворення тичинок з пилковими зернами,
  • плодолистків (маточок) з насінними зачатками,
  • запилення,
  • складні процеси запліднення,
  • формування насінин і плоду.

 

3. Рольова – гра «Флористи»

Діти, давайте уявимо, що я не ваш вчитель, а керівник фірми «Флористика». Моя фірма займається виготовленням букетів та композицій на замовлення. Для роботи мені потрібні співробітники. Але для того, щоб прийняти когось у свою фірму я хочу провести конкурсний відбір. Бо, як і кожній фірмі мені потрібні розумні співробітники. Оскільки робота пов’язана з квітами, то для того, щоб вас прийняли в фірму,  вам необхідно показати свої знання і виконати завдання. Той, хто виконає завдання, отримає посвідчення працівника фірми.   

Завдання  №1

Заповнити таблицю, вписавши слова для довідок:  пелюстки, тичинка, маточка, квітконіжка, квітколоже.

Завдання №2   

Підписати  малюнок використовуючи слова для довідок: маточка, тичинки, пелюстка, чашолисток, квітконіжка……..

Завдання №3.                                                                    

До нас у фірму прийшло замовлення: зробити букети, які б складалися:

 1-й – з квіток з простою оцвітиною;

 2-й – з квіток з подвійною оцвітиною; 

 3-й  - з зрослопелюсткових квіток;

 4-й – з вільнопелюсткових  квіток;

Завдання №4

Виконати тести

4. Домашнє завдання

1. Опрацювати  §33 підручника.

2.Скласти тести, сенкан чи  кросворд  до теми «Квітка».

3. Підготувати  цікаву інформацію по одній з тем:           

«Квіти – символи України»

«Квіти – барометри»

«Квітковий календар»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Квіти

Слів на описи не трачу, словом не передаси
Їхземної, безсловесної, дивовижної краси.
Люди дивляться, п’яніють, в них кохаються віки,
Нареченим їх дарують, заплітають у вінки.
Ними кожен свою радість, власне щастя назива,
Квіти часто нам говорять втричі більше, ніж слова.
Скільки ми їм довіряли мрій, недоспаних ночей!
Але є ще кращі квіти, невидимі для очей.
Не цвітуть вони на клумбах і на тихих озерцях,
А цвітуть вони у грудях, у людських цвітуть серцях.
В щирім серці, в чесних грудях — вірю, знаю! — квіти є!
Щастя їх коріння поїть, радість барв їм додає.
В них красується, ясніє мрій дитинна чистота,
Золотими пелюстками в них кохання розцвіта.
Щобвони не помарніли в душах чистих і ясних,
Завжди ніжністю й любов’ю поливайте, люди, їх.

 

Василь Симоненко

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання  №1

Заповнити таблицю, вписавши слова для довідок:  пелюстки, тичинка, маточка, квітконіжка, квітколоже.

 

 

Жіноча репродуктивна частина квітки. У ній формуються насінні зачатки

 

Чоловічі репродуктивні частини квітки у яких утворюються пилкові зерна

 

Яскраво забарвлена частина квітки, що сприяє привабленню комах та запиленню

 

Видовжена основа квітки, якою вона прикріплена до стебла

 

Верхня вкорочена, розширена частина квітконіжки  до якої прикріплюються всі частини квітки

Завдання №2   

Підписати  малюнок використовуючи слова для довідок: маточка, тичинки, пелюстка, чашолисток, квітконіжка……..

 

 

 

http://noosfera.org.ua/images/7_3.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання №3.      

До нас у фірму прийшло замовлення: зробити букети, які б складалися:

 1-й – з квіток з простою оцвітиною;

 2-й – з квіток з подвійною оцвітиною; 

 3-й  - з зрослопелюсткових квіток;

 4-й – з вільнопелюсткових  квіток;

(Учні серед зображень квіток вибирають потрібні і групують їх.).                                                                                                 

 

 

 

 

 

 

Тестові завдання

 Виберіть одну правильнувідповідь

1. Квітка — це орган:

A) спороношення;              Б) статевого розмноження;

B) насінного розмноження; Г) вегетативного розмноження.

2. Виберіть групу ознак, яка визначає функцію віночка квітки:

A) приваблює комах;        Б) сприяє фотосинтезу

B) поширює аромат          Г)сприяє утворенню пилку.

3. Генеративний орган – це:

 А) квітка, стебло;  Б) квітка, листок;  В) квітка.

4. Чашолистики разом із пелюстками утворюють:

 А) оцвітину;  Б) віночок;  В) квітку.

5.Головні частини квітки – це:

А) тичинки й маточки;  Б) пелюстки та чашолистики;

В) тичинки та пелюстки.

6.Маточка складається з:

А) приймочки, стовпчика, зав’язі;  Б) приймочки, зав’язі;

В) приймочки та стовпчика.

7. Усі частини квітки розташовані на:

А) квітконіжці; Б) квітколожі; В) стеблі.

Додаткове завдання

 

Відреставруйте текст

 

Кві́тка - видозмінений укорочений листок з обмеженою здатністю до росту, призначений для  статевого процесу і утворення насіння та плодів, що формується у квіткових рослин.

Квіткою закінчується головні або бічні корені. Частина стебла під квіткою називається віночком. У сидячих квіток квітконіжка подовжена. Квітконіжка переходить у вкорочену вісь квітки, її стеблову частину - пелюстки.

Яскраві маточка та тичинки приваблюють комах-запилювачів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Повідомлення учнів (випереджальне завдання)

 

«Цікаво знати, що…»   

 

  1. Серед квіткових рослин найдовша тривалість цвітіння спостерігається у тропічних орхідей. Так, у деяких з них червоні квіти радують око протягом 40 -50 и навіть 90 діб.

 

  1. А ось змієвидний цереус цвіте тільки вночі – з 22 години до 3 годин ночі. Серед нічної темряви розкривається велика біло-золотиста сіяюча зірка неймовірної краси. Недарма цей кактус називають «цариця ночі».

 

  1. Деякі рослини під час розпускання квіток можуть видавати звуки, які виникають завдяки тертю пелюсток. У болотах острова Бугенвіль у Тихому океані росте «ридаюче» дерево, або заурауйя. Його квітки, розкриваючись, видають  характерний  ридаючий звук.

 

  1. Найбільші квіти в рафлезії Арнольді. Церос­линаІндонезії і Філіппінськихост­ровів.  Росте рафлезія в тропічнихлісах, рафлезія – рослина – паразит, яка не маєнілистя, ністебла, і складається з однієївеликоїквітки та коренів, якіпросмоктуються до кореняхазяїна. Її легко впізнати за запахом, схожим на запах гниючого м’яса. Цим смородом рослина приваблює мух і жуків для запилення. Великіквітки рафлезії (вага майже 7 кг, діаметром більше метра) мають п’ять товстих пелюсток червоногокольору зі світлими плямами, насіння дуже дрібне. Іно­ді рафлезію називають квіткою сло­на, і не лише за її розміри. Роздавлю­ючи її плоди ногами, слони перено­сять насіння й «висівають» його на своїх стежках.

 

  1. Найменша квітка не більша за го­ловку булавки – це вольфія  безкоренева, яка є і найдрібнішою серед усіх вищих рослин на Землі, діаметр квітки лише 0,1 мм, живе в стоячих водоймах. Квітки в неї одностатеві, тіло має вигляд зеленої пластинки, корені відсутні. Вона дужерідкоцвіте, розмножується вегетативно. Вольфія – близька родичка ряски й нерідко зустрічається біля неї .

 

 

 

 

 

docx
Додано
21 березня 2018
Переглядів
2928
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку