Літературне читання 2 клас
Тема Леся Українка «Барвіночку мій хрещений…»
Мета Розширити і поглибити знання учнів про творчість Лесі Українки. Удосконалювати навички виразного читання. Вчити учнів сприймати змальовані словами образи природи рідної землі. Розвивати спостережливість, пам'ять, естетичний смак, зв’язне мовлення. Збагачувати словниковий запас. Виховувати любов до рідного краю, почуття гордості за країну.
Очікувані результати Знати назви поетичних творів Лесі Українки.
Вміти тему і головну думку твору, виразно читати вірш.
Застосовувати образні висловлювання в усному мовленні.
Обладнання Портрет Лесі Українки, ілюстрації із зображенням барвінка, виставка книг Лесі Українки
Хід уроку
І.Самовизначення до діяльності.
- Бажаю вам цікавого уроку, щоб ви всі працювали і з легкістю виконували всі завдання, щоб вам на протязі уроку хотілося відповідати, щоб ваші відповіді були правильними, а ви на уроці - уважними.
- Допоможіть закінчити прислів’я.
Хто багато читає, …….(той багато знає.)
Хто швидко читає, …...(той багато зробити встигає.)
Хто виразно читає, …...(той багато слухачів «збирає»,)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Над творами якого автора ми працюємо?
- Які вірші Лесі України ви читали?
- Що описує в своїх віршах поетеса?
- Багато віршів Лесі Українки присвячено природі рідного краю. За допомогою поетичного слова вона захоплюється чарівними лісами, ставками, полями, Явищами природи, тваринами. А ось вірш, з яким ми будемо знайомитися на уроці, присвячений квітці. Відгадайте загадку.
Лист зелений і міцний,
Сніг для нього не страшний,
А коли весну стрічає
Сині очі розкриває. (Барвінок)
ІІІ. Постановка навчального завдання.
1.Оголошення теми і мети уроку.
- Сьогодні ми продовжуємо знайомитися з творами Лесі Українки. І будемо працювати над віршем «Барвінок мій хрещений», вчитися знаходити художні висловлювання і виразно читати.
2..Чистомовка.
Ок – ок – ок – у саду росте барвінок.
Ся – ся –ся – по землі він в’ється.
Ду – ду – ду – в сад зелений я піду.
Ву – ву – ву – і барвіночок зірву.
Ту – ту – ту – у вінок його вплету.
ІV. «Відкриття нового знання»
Жили колись давно чоловік з дружиною у любові і злагоді. А найбільшою потіхою для них був їхній синочок Бар. У скорому часі він виріс гарним парубком. Багато собі дівчат мали на думці віддатися за нього. Сохло серце за Баром у однієї дівчини, котра мла за маму відьму. Посватався Бар до іншої, котра звалася Вінка. Ніяка ворожба відьми не могла розбити те кохання.
І ось прийшов день весілля. Щасливі молодята стояли на воротах для батьківського благословення і чекали тієї хвилини, щоб піти до святої церкви до шлюбу.
А тут казна-звідки ворожка зі своєю дочкою. Ворожка стала перед молодими, проголосила своє прокляття і окропила їх чорним смердючим настоєм якогось зілля. За хвилину на місці, де стояли Бар і Вінка, вже нічого не було. Кинулися люди до ворожки, а вона махнула руками і злетіла чорною вороною. Кинулися до її дочки, а та злетіла до хмари сірою галкою. Упала матінка Барова на те місце, де стояв її син, і скропила землю слізьми. І сталося диво: на очах у всіх проросло зелене зілля, уквітчане дрібненьким блакитним цвітом. А назвали його барвінком. Кожна дівчина вплітає його у свій вінок.
Фізкультхвилинка.
V. Первинне закріплення.
- Послухайте, з якою любов’ю описує барвінок Леся Українка.
1.Читання вірша вчителем. Первинне сприйняття.
- Якими словами поетеса звертається до барвінка?
2.Словникова робота.
Хрещений – який має елементи хреста або окремі елементи у формі хреста (у барвінка – форма квітки)
Викохала – виростила
3.Читання вірша учнями. Гра «Бджілки».
VІ. Самостійна робота.
1.Вибіркове читання.
- Прочитайте слова, що називають ознаку предмета.
- Прочитайте слова, що називають дію.
2.Виразне читання вірша учнями.
3.Аналіз змісту вірша.
- Знайдіть і прочитайте опис барвінка.
- Які слова вказують на те, що поетеса любить квітку?
- Чому Леся Українка використала саме слово викохала, а не виростила?
VІІ. Включення нового знання в систему знань і повторення.
1.Гра «Добери риму».
Хрещений -…………..(зелений)
Навесні - ……………..(мені)
Рясний -………………( дрібний)
2.Удосконалення техніки читання. Гра «Впізнаю слово в слові»
- Прочитайте слова, які заховались у слові барвіночку. (віночку, ніч, коні, рів, нора, очі, нірка,…)
3.Удосконалення виразності читання. Конкурс на кращого читача.
VІІІ. Рефлексія.
- З яким твором Лесі Українки ознайомилися на уроці?
- Що нового дізналися про барвінок?
- Що у вас на уроці виходило?
- Над чим потрібно працювати?
- Тарас Шевченко у своїх творах теж не оминув цю квітку увагою. Послухайте, з якою любов’ю він пише про барвінок.
Барвінок цвів і зеленів
Барвінок цвів і зеленів,
Слався, розсипався;
Та недосвіт перед світом
В садочок укрався.
Потоптав веселі квіти,
Побив….Поморозив…
Шкода того барвіночка
Й недосвіта шкода!
ІХ. Домашнє завдання.
ст. 59 Виразно читати вірш, за бажанням вивчити напам'ять .
Творче завдання. Знайти і прочитати вірші інших поетів про барвінок.