Урок на тему: "Леся Українка. Розповідь про життя поетеси, її мужність і силу духу. "Ви щасливі, пречистії зорі"".

Про матеріал
У цьому конспекті подано матеріал про життя й творчість Лесі Українки, а також аналіз поезії "Ви щасливі, пречистії зорі".
Перегляд файлу

 

Урок на тему: «Леся Українка. Розповідь про життя поетеси, її мужність і силу духу.«Ви щасливі, пречистії зорі»»

Мета:  поглибити знання школярів про мужню поетесу Лесю Українку; проаналізувати її програмовий твір; сформувати сталий інтерес до особи письменниці і її творчої спадщини;

- розвивати такі почуття як доброта, ніжність, благородство;

- розвивати творчі здібності учнів, удосконалювати вміння виділяти основні мотиви у поезіях письменниці,навички виразного читання поетичних творів;

-розвивати вміння доводити власні думки, спостереження, наводячи при цьому переконливі аргументи, власні твердження;

- виховувати почуття пошани, любові до письменниці, її таланту; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці, зацікавленість до предмету української літератури.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання:  мультимедійний проектор,портрет Лесі Українки, презентація «Життя і творчість Лесі Українки», міні - бібліотечка  творів поетеси, дидактичний матеріал.

Хід уроку

І. Організація класу

1.Рефлексія. Підвищення емоційної готовності учнів до уроку

(звучить тиха музика)

Клас поділений на групи:

«Біографи»(8 учнів)

 «Експертна група»(3 учні)

«Літературознавці»( інші учні)

ІІ. Актуалізація опорних знань

Мотивація навчальної діяльності школярів

1. Вступне слово вчителя

Так! Я буду крізь сльози сміятись,

Серед лиха співати пісні,

Без надії таки сподіватись,

Буду жити! Геть думи сумні!

Ці слова Лесі Українки можна вважати девізом всього її життя. В цьому ви переконаєтесь протягом уроку, вивчаючи факти з життя і творчості письменниці.

2. Розгадування кросворду «Що я пам’ятаю про Лесю Українку»

Учні розподіляються на дві команди. Упродовж 5-7 хвилин команди мають виконати завдання.

І команда.

 

 

 

        

 

      

 

 

По вертикалі: 1. Улюблений жанр усної народної творчості Лесі Українки, яким вона скористалась у своїй письменницькій діяльності. (Казка)

По горизонталі: 1. Прізвище письменниці до одруження. (Косач) 2. Ім’я брата Лесі, якого вона найбільше любила і поважала. (Михайло) 3. Хвороба, від якої поетеса лікувалася впродовж всього життя. (Туберкульоз) 4. Село, де народилася Леся Українка. (Колодяжне) 5. Місто для лікування і відпочинку письменниці. (Євпаторія)

ІІ команда.

 

 

 

 

 

 

         По вертикалі: 1. Прізвище Лесі Українки. (Косач)

По горизонталі: 1. Жанр творів письменниці «Лелія», «Біда навчить». (Казка) 2. Ім’я матері Лесі. (Олена) 3. Основна риса характеру поетеси, яку вона виявила у боротьбі зі своєю хворобою. (Мужність) 4. Найулюбленіша книга Лесі. («Кобзар») 5. Відомий твір письменниці – «Казка про Оха-…». (Чародійника)

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку

- Сьогодні на уроці ми будемо поглиблювати свої знання про мужню поетесу Лесю Українку,проаналізуємо її програмовий твір, будемо розвивати вміння доводити власні думки, спостереження, наводячи при цьому переконливі аргументи, власні твердження;

- Слідкувати за цим процесом, допомагати нам у реалізації завдань буде наша «Експертна група»

(Домашнім завданням було:прочитати біографію письменниці з підручника, підготувати індивідуальні завдання  у групах)

  1. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

1.Складання схеми за біографією письменниці (група «Біографи»)

1. Лариса Петрівна Косач-Квітка (Леся Українка) (25.02.1871 – 01.08. 1913) - поетеса, перекладачка, громадська діячка. Народилася 25 лютого 1871 року в містечку Новограді-Волинському, село Колодяжне, в якому з 1882 року стала постійно мешкати сім’я Косачів, — це ті місця, де минали, можливо, найкращі роки життя юної поетеси.

2. Мати Лесі Українки — Ольга Петрівна Косач, відома на той час українська письменниця Олена Пчілка — мала вели­чезний вплив на доньку, сама вибрала їй високо зобов'язуючий псевдонім — Українка.

3. Батько — Петро Антонович Косач — був людиною передових поглядів, за що ще в студентські роки його виключили з Петербурзького університету.

4. Писати дівчина почала ще й не досягнувши десятирічного віку. Вірш «Надія» позначено 1880 роком, а вже через декілька років поетичні публікації, підписані промовистим псевдонімом Леся Українка, почали з’являтися в пресі регулярно.

5. У 1894 році родина поетеси поселяється в Києві. Серед людей, з якими Леся Українка постійно спілкується, — Микола Лисенко, Михайло Старицький, інші видатні представники української інтелігенції. Добрі взаємини склалися і підтримувалися з Іваном Франком, Михайлом Коцюбинським.

6. У 1899 році поетеса вперше зустрічається з Ольгою Кобилянською, дружба з якою матиме благотворний вплив на творчість обох письменниць.

7. Починаючи з 1903 року, коли здоров’я Лесі Українки погіршилося, вона майже постійно живе в Грузії. Саме хвороба була причиною того, що поетесі доводилося постійно їздити з надією віднайти те чудодійне місце чи ліки, які позбавили б її від щоденних фізичних тортур. Лікувалася вона в Болгарії, Італії, Єгипті.

8. І серпня 1913 року в невеличкому грузинському містечку Сурамі відходила у вічність Леся Українка - великий поет України і жінка з трагічною долею.

2. Складання ланцюжка «Життєдіяльність Лесі Українки»

( група «Літературознавці»)

Леся Українка →  письменниця → фольклорист → музикант(фортепіано)→ мовознавець(вивчила понад десять мов) → здібності у малюванні → авторка навчальної літератури (написала підручник «Стародавня історія східних народів») → перекладач → керівник гуртка «Плеяда» → автор публіцистичних праць → драматург → агітатор (за боротьбу проти капіталізму)

3. Складання родовідного дерева сім’ї Лесі Українки

(група біографи)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        

         V.  Ідейно-художній аналіз поезії Лесі Українки « Ви щасливі, пречистії зорі»

1.Виразне читання твору.

2.Історія Написання поезії (1 учень з групи «Літературознавці»)

1881 року Леся в Луцьку пішла на річку подивитися як святять воду, і в неї дуже померзли ноги. Скоро  тому і від того, як тоді думали, вона заслабла: у неї  так сильно почала боліти права нога, що вона, незважаючи на те, що й тоді вже була дуже терпляча, аж плакала від болю… Од тої пори треба датувати початок Лесиній, як вона сама жартуючи називала (мала настільки сильну волю, що могла жартувати і з таких речей), «тридцятилітній війні» з туберкульозом, бо то був не гострий ревматизм, а початок туберкульозу кістки в нозі, що на деякий час пригас, а потім розгорівся знову.

 І тому, незважаючи ні на що, вона пише, створює шедеври поетичного мистецтва. Один  із них – вірш « Ви щасливі, пречистії зорі», який належить до циклу «Ритми» збірки «Відгуки».

 Зображуючи картину небесної краси, виділяючи на тлі лагідних палкі, огнисті зорі, авторка передає розгортання особистих почуттів. 

  1.                Робота в парах.

Завдання:

Визначити і записати:

Тема твору, ідея, основна думка, жанр, скласти інформаційне ґроно про зорі на підставі поезії.

Тема: відтворення мрії поетеси -  стати зіркою, зорею.

Ідея: возвеличення прагнення Лесі Українки позбутися туги, жалю.

Основна думка: оптимізм, воля, цілеспрямованість допомагають поетесі долати власну хворобу, життєві труднощі.

Жанр: філософська поезія.

 Ваші промені – ваші розмови

 Ви щасливі

 Ясні, тверді, наче з кришталю

 Пречистії, високії,  холоднії

4.«Круглий стіл» .Опрацювання змісту твору. Бесіда за питаннями:

-Як ви розумієте смисл поняття «щастя»? Від чого воно залежить?

-У чому ви вбачаєте своє щастя?

-Чи є воно постійним або миттєвим?

-Що необхідно  зробити для того, щоб відчувати себе щасливим?

-Як Леся Українка у творі висловлює власне бачення щастя?

-Чим пояснити бажання Л.Українки стати зіркою , а значить і щасливою?

VI.Підсумок уроку

- Якою ви тепер уявляєте Лесю Українку?

-Чи допоміг вашому визначенню твір письменниці, що звучав на уроці? Якщо так, то як саме?

VII.Закріплення інформації.

Завдання. Написати мініатюру «Лист до Лесі» (коментар вчи­теля, зауваження щодо продовження роботи вдома).

VIII.Оцінювання

IX.Домашнє завдання

Опрацювати ідейно - художній аналіз поезії Лесі Українки «Давня весна», скласти питання до неї (група «Літературознавці»), підготувати ілюстрацію (група «Художники»)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

         Тема: Леся Українка. «Давня весна». Тема гармонійного єднання людини з природою.

Мета: продовжити знайомити школярів із поетичною творчістю Лесі Українки, зосереджуючи увагу на поезії «Давня весна»; з’ясувати його ідейно-художню цінність; формувати естетичні смаки, здатність бачити красу природи, людини; удосконалювати вміння сприймати текст на слух, виразно читати художні твори, за допомогою художньої деталі акцентувати увагу на головному, аналізувати поетичні твори; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, творчу уяву, вміння відчувати настрій поезії; на прикладі життя та творчості Лесі Українки виховувати в учнів працелюбність, віру в себе та власні сили, прагнення до гармонії з собою та світом, любов до природи й мистецтва.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: ілюстрації кольорових фото із зображенням весняних пейзажів, таблиці, словнички, картки із завданнями.

Епіграф: Все злучиться в цілість – природа і люди, Що є, що минуло, що сталось, що буде…(Леся Українка).

Хід уроку

І. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Із давніх-давен люди прагнули краси в усьому, що оточувало їх. Мабуть, це і є смислом життя людини – шукати гармонію, особливо з природою – цим джерелом краси, натхнення. Поринаючи у світ природи, ми відчуваємо себе невід’ємною частинкою її. Природа і мистецтво – два складники одного цілого.

Отже, сьогодні ми продовжимо знайомитись із поетичною творчістю Лесі Українки. Темою нашого уроку є гармонійне єднання людини з природою. Ми отримаємо естетичну насолоду від поезії «Давня весна», удосконалюючи вміння виразно читати, аналізувати. Бажаю вам гармонійного злиття зі світом поезії, зі світом природи; віри в себе та власні сили. Наснаги та натхнення вам. А епіграфом нашого уроку стануть слова Лесі Українки (зачитування епіграфу уроку).

Учні записують у зошит дату, тему уроку, вид роботи, епіграф

ІІ. Актуалізація опорних знань

Щоб нам сьогодні комфортно та успішно працювалось, потрібно пригадати деякі літературознавчі терміни. Це завдання нам допоможе виконати група дослідників.

Оголошення складу групи.

Використовуючи свої літературознавчі словнички, доповніть таблицю.

Терміни

Визначення

Види лірики

 

Епітет

 

Метафора

 

Персоніфікація

 

Види риторичних фігур

 

Художній образ

 

Художня деталь

 

Символ

 

Стопа

 

Ямб

 

Хорей

 

Поки ця група працює, ми з вами повторимо деякі факти з життя Лесі Українки, що допоможуть нам краще зрозуміти настрій, тему та ідею твору.

Літературний диктант

  1.                Леся Українка надзвичайно любила грати на …(фортепіано).
  2.                1881 року Леся сильно застудилася. Згадує О.Косач-Кривнюк: «…Леся в Луцьку пішла на річку подивитися, як святять воду, і в неї дуже померзли ноги. Скоро тому і від того, як тоді думали, вона заслабла: у неї так сильно почала боліти права нога, що воно, незважаючи на те, що й тоді вже була дуже терпляча, аж плакала від болю…Од тої пори треба датувати початок Лесиної, як вона сама жартуючи називала (мала настільки сильну волю, що могла жартувати і з таких речей) «тридцятилітньої війни» з» …(туберкульозом).
  3.                Із 1882 року постійним Лесиним місцем проживання стало село…(Колодяжне).
  4.                Провідним мотивом у всій творчості поетеси стане любов до краси…(природи).
  5.                Через тяжку хворобу Леся до школи не ходила, а здобувала освіту…(самотужки).
  6.                Перший вірш вона склала, коли їй було…(9 років).
  7.                Перша поетична збірка Лесі Українки мала назву…(«На крилах пісень).
  8.                Кого з дітей Косачів називали спільним іменем Мишолосіє? (Лесю і Михайла)
  9.                Кому поетеса присвятила свій перший вірш «Надія»? (Тітці Олені – батьковій сестрі-революціонерці)
  10.            Назва підручника, який написала Леся Українка для своєї меншої сестри. («Стародавня історія середніх народів»)
  11.            Гурток, одним із керівників якого була поетеса. («Плеяда»)
  12.            За допомогою якого письменника у 1893 році у Львові вийшла перша збірка віршів Лесі Українки – «На крилах пісень». (І. Франко)

          Взаємоперевірка

ІІІ. Засвоєння нових знань

  1.                Слово вчителя

Своє життя Леся Українка присвятила мистецтву. Вона була надзвичайно талановитою. Її талант виявлявся в усьому: поезії, музиці, малюванні, вишиванні. Леся Українка трепетно й вимогливо ставилася до мистецтва слова, тому кожен її твір продуманий до дрібниць.

А щоб емоційно налаштуватися на сприйняття дивовижної поезії Лесі Українки, розглянемо «весняні» фотографії, послухаємо уривок із твору Євгена Гуцала та поринемо у весну. Слухайте, дивіться, насолоджуйтесь і створюйте свою весну.

 

  1.                Асоціативне ґроно «Моя весна»
  •                   Перший ряд. Зорові образи-асоціації (кольори, предмети, тварини, птахи, рослини, явища).
  •                   Другий ряд. Слухові (звуки).
  •                   Третій ряд. Нюхові (запахи).

Слово вчителя

Молода весна

Блакитними очима дивиться мені в очі весна.

Вона ще молода, ніжна, усміхається святково й чисто, в її ледь чутному диханні – збудлива таємниця свіжості, краси природи, що завжди відроджується й відроджується.

… лагідне, шовковисте повітря весни купає мої очі, вся земля наче випромінює благодатну снагу, що допомагає рости не тільки траві, квітам, деревам, а й мріям людським.

Стоять верби, опушені зелененьким листям, і, здається, чують сплески журавлиних сурем у піднебессі, легенький, бентежливий передзвін – прозорий, кришталевий.

Протягом усієї минулої зими я відчував: щось має статись у цьому світі, щось неминуче станеться. Й тепер, коли прийшла весна, коли війнула мені в груди тлумовиськом перших своїх тонких таких пам’ятних запахів, коли в мене все помолоділо, мов вербове пагіння над дніпровською водою, то я добре знаю: очікування прийшло, наче народжене силою мого бажання, і наймення йому – синя та золота весна на дніпровських кручах (Є.Гуцало).

Кілька учнів зачитують свої роботи.

Отож пориньмо у дивовижний світ краси – світ мистецтва.

  1.                Виразне читання твору

Два учні декламують напам’ять поезію «Давня весна».

  1.                Обговорення ідейно-художнього змісту твору

Бесіда за запитаннями

  •                   Що відбувається в природі навесні?
  •                   Посилаючись на текст твору, опишіть красуню-весну.
  •                   Чи можна за допомогою цього опису визначити ставлення до весни?
  •                   Яким же чином лірична героїня твору ставиться до приходу весни?
  •                   Із яскравістю та шумом весни контрастує який стан ліричної героїні?
  •                   Чому поетеса висловлює обурення весні?
  •                   У зв’язку з чим лірична героїня змінила своє ставлення до красуні-весни?
  •                   Як ця поезія пов’язана з життям її авторки?
  •                   Чому поетеса згадує про давню весну?
  •                   За що героїня поезії вдячна весні?
  •                   Про що ця поезія?(про вміння бачити красу світу, вміння радіти йому, кожній хвилині життя, про повноту життя).

Слово вчителя

Ця поезія була написана 1894 року, але це були спогади про весну давню. У квітні 1892 року поетеса писала М.Павликові: «…Весна тепер справжня настала, і навіть тут у нас було нібито гаряче, а мені се найкраще. Я вже давно не бачила справжньої весни, і мені здається, що так багато зозуль, як сей рік, ще ніколи не було. Через те я, хоч і не часто, приходжу в оптимістичний настрій, і тоді мені своє і чуже життя кращим здається, а дуже нелогічно, бо що спільного між оптимізмом і зозулями?». Вірш входить до циклу «Мелодії». Цикл же входить до збірки «Думи і мрії», що вийшла друком 1899 року.

І наше обговорення поезії, і інформація, яку ви щойно прослухали, допоможуть вам у подальшій роботі.

Робота у групах.

Картка №1.

Опираючись на запитання таблиці, допишіть речення і сформулюйте тему та ідею поезії «Давня весна».

Запитання

 

Стосовно теми твору

Яке явище природи зображено в поезії?

Який стан ліричної героїні?

Чи контрастує він з тим, що відбувається в природі?

Стосовно ідеї твору

Чи героїня захоплюється красою природи?

Як прихід весни впливає на настрій і самопочуття дівчини?

Тема: відтворення впливу приходу…(весни на хворобливий стан поетеси).

Мета: возвеличення краси…(весняної природи, за сприянням якої людина забуває про свою самотність, хворобу).

 

Картка №2.

Опираючись на запитання таблиці, визначте жанр і композицію поезії.

Запитання

 

Стосовно жанру твору

Яке явище природи зображено у поезії?

 Як називаються картини природи у творах мистецтва?

Стосовно композиції:

 

експозиції

Яке явище природи зображено у поезії?

зав’язки

Який стан має лірична героїня? Що вона відчуває?

кульмінації

Чому радіє поетеса?

розв’язки

За що вона вдячна весні?

Жанр: пейзажна лірика.

Композиція.

Експозиція: « була весна…».

Зав’язка: хворобливість і самотність поетеси під час буяння весни.

Кульмінація: радість ліричної героїні з приводу того, що її «не забула» весна.

Розв’язка: вдячність поетеси весні за дарунок.

 

Картка №3.

Робота на дошці. Скласти інформаційне ґроно до образу весни.

                                   «весела, щедра, мила…»

                                    «Промінням грала, сипала квітки»

                                   «Дарунки всім несе вона, ясна»

                                  «…прилинули пісні пташині»

 «…любий гай свій відгук…прислав»

                                   «Співало все; сміялось і бриніло»

                                    «Все ожило, усе загомоніло»

                                   «…за вікном цвіла»

Картка №4

Використовуючи текст, заповніть таблицю.

Художні засоби у творі

Цитати з тексту

Метафори, персоніфікація

«весна промінням грала, сипала квітки»; «летіла хутко», «весна…дарунки всім несе», «заглянули від яблуні гілки», «замиготіло листячко зелене», «прилинув вітер, заспівав», «прилинули пісні пташині», «гай свій відгук…прислав», «весна дала», «весна…за вікном цвіла»

Порівняння

«летіла хутко, мов стокрила»

Риторичні оклики

«За нею вслід співучії пташки!», «Зелений шум, веселая луна!», «Ні, не забула!»

Синоніми

Ожило, загомоніло

Зорові образи

«промінням грала», «сипала квітки», «летіла хутко…»

Слухові образи

«усе загомоніло», «веселая луна», «вітер…про весняну волю заспівав».

Контекстуальні антоніми

Шум, співало, сміялось, бриніло – хвора й самотна

 

Картка №5

На основі першої строфи визначте розмір поезії «Давня весна».

Була весна весела, щедра, мила,

Промінням грала, сипала квітки,

Вона летіла хутко, мов стокрила,

За нею в слід співучії пташки!

Картка №6

Використовуючи подані слова, складіть невеличкий вірш або етюд на тему «Моя весна».

Весна – красна

Гілка – квітка

Струмочки – рядочки

Гаї – мої

Живих – весняних

Чудовим – повним

           Відповіді учнів

ІV. Підведення підсумків уроку

Слово вчителя

Отже, сповнена легким смутком її поезія розкриває безмежну красу світу природи, життєлюбний характер Лесі Українки, навчає берегти кожну мить, цінувати скромні дарунки повсякдення: спів пташок і цвіт яблуні, весняний повів вітру та вогні блискавиць. Попри будь-які випробування, життя прекрасне, читаємо між рядків її чудової поезії.

«Мікрофон – 1». Продовжіть речення.

«Було б добре, коли б весна принесла мені в дарунок…, тому що…».

«Мікрофон – 2». Продовжіть речення.

«На мій погляд, із творчістю Лесі Українки слід знайомитися, тому що…».

          Оцінювання учнів

Слово вчителя

Бажаю вам, щоб у серці завжди була весна, незважаючи на погану погоду, та всі негаразди. Натхнення вам і бадьорості.

  1.   Домашнє завдання

 Навчитися виразно читати, аналізувати вірш Лесі українки «Давня весна», написати міні-твір на тему «Весна у рідному краї».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Леся Українка “ Давня казка”. Ідея вільної творчості, вільнолюбства людини.  Проблеми й мотиви твору

Мета: засвоїти зміст твору; продовжити формувати вміння роботи з текстом; вчити грамотно, послідовно  висловлювати  думку; дослідити порушені проблеми.

Розв. мета: розвивати логічне мислення, вміння коментувати прочитане та висловлювати  власні судження; учити майстерності виразного читання.

Вих. мета: виховувати почуття пошани до мистецького таланту поетеси Лесі Українки та  високі моральні якості в учнів: щирість, ненависть до зла й несправедливості .

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування вмінь з елементами нестандартного підходу.

Обладння: портрет Лесі Українки, текст твору ,малюнки до твору, презентація  із мультимедійним забезпеченням про родину Л.Українки

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів

1. Літературна вікторина «Впізнай поетичний твір Лесі Українки»

Як я так високо стояла,

Хай була б я весь вік одинока.

                                             («Ви щасливі, пречистії зорі»)

Замиготіло листячко зелене,

Посипались білесенькі квітки.

                                               («Давня весна»)

Тож підіте і скажіте,

Що поки я буду жити.

Не подумаю довіку

Зброї чесної зложити.

                                       («Давня казка»)

Та чого там, люди добрі,

За новинками впадати?

Може, часом не завадить

І давніше пригадати.

                                      («Давня казка»)

Співало все, сміялось і бриніло,

А я лежала хвора й самотна.

                                       («Давня весна»)

Якби я ваші промені мала,

Я б ніколи не мовила слова.

                                            («Ви щасливі, пречистії слова»)

Якби я була зіркою в небі,

Я б не знала ні туги, ні жалю.

                                            («Ви щасливі, пречистії зорі»)

Моя душа ніколи не забуде

Того дарунку, що весна дала.

                                             («Давня весна»)

Тільки чує – гомін, гуки,

Десь мисливські сурми грають,

Чутно разом, як собачі

Й людські голоси лунають.

                                             («Давня казка»)

Ваші промені – ваша розмова.

                                               («Ви щасливі, пречистії зорі»)

Вона летіла хутко, мов стокрила,

За нею вслід співучії пташки!

                                                  («Давня весна»)

Раз у раз ходила молодь

Пісні-слова вислухати.

                                      («Давня казка»)

2. Бесіда

 - З якої родини Леся Українка? (З родини волелюбних  прогресивних, революційно настроєних людей.)

  -З ким у дитинстві товаришувала Леся Українка? ( Малі Косачі дружили з дітьми із бідняцьких родин, адже батьки хотіли, щоб вони навчилися шанувати свій народ.)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Слово вчителя

 Світ поділяється на добро і зло. Одні письменнкики, такі як Іван Франко, Тарас Шевченко захищали інтереси простої людини, а письменники реакційного напрямку вірили і закликали до протилежного:
             - мистецтво повинно існувати для розваги( тобто мистецтво для мистецтва) ;
             - історію вершать царі, королі, володарі трудящих;
             -  гнобительський лад непорушний.

 Оце тлумачення ми на уроці або доведемо або спростуємо.

Творчість Лесі Українки велика і могутня. Своє життя вона присвятила народові.    Проблеми, які піднімала у творах, були актуальними не тільки на той час, а й до сьогодні:
            -  єднання людини з природою, яка впливала на настрій хворої поетеси;

-  возвеличення прагнення людиною творити красу і дорувати щастя людям.

  - А хто може подарувати радість людям?  ( Поет)

 Своєю поемою “Давня казка” Леся Українка дала гостру відсіч носіям цих теорій.  А як саме, це ми повинні дослідити на уроці.

ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань

ІV. Сприймання і первинне усвідомлення матеріалу

Слово вчителя

- Яка історія створення поеми “Давня казка”?

-Що змусило поетесу написати твір?

 « Давню казку» Леся Українка написала в 1893 році. На ту пору вона вже була зрілим поетом. Саме з листування між Лесею та її братом Михайлом ми дізналися про те, що Леся Українка читала завершену вже поему на засіданні гуртка “Плеяда” з певним тріумфом (продемонструвати ілюстрацію).

  Твір вперше був опублікований у Львівському журналі “Життє і слово” за 1896 рік. Саме тут друкував свою статтю Іван Франко, у якій він наголошував, що українська інтелегенція дуже далека від народу і що деякі українці не працюють для добра народу. А також Іван Франко зазначив, що “Давня казка”- одна з найкращих і найхарактерніших ознак   нашої нової  літератури. Дослівно І. Франко писав так: “Кругом лунає, штука для штуки” (тобто, мистемистецтво для мистецтва, тобто, мистецтво потрібне тільки для розваги), аж чутно якось із уст поета чути такі тверді та здорові погляди на задачу і вагу поезії, які висказує тут наша авторка. Для пригноблених вона- гарячий поклик до бою за волю і людські права, а для кривдників- грізний месник».

 А ще Іван Франко звернув увагу на одну найхарактернішу  рису твору. Дослівні слова Івана Франка: “І ще одна характерна риса поеми- її гумор. У Лесі Українки дотепер ми не зауважували гумору. Поема “Давня казка” вся, від початку до кінця, держана (тобто витримана) в легкім, гумористичнім тоні.”

Отже, Іван Франко зосередив увагу на питанні, яка роль відводиться поету в суспільному житті.

-Чи повинен він бути трибуном?

-Яке його місце в суспільстві?

- Яку значимість має його творчість?

 Робота над змістом

- Скільки розділів має поема? (Чотири)

- Назвати героїв твору (Поет і граф Бертольдо).

-  Про що поетеса говорить на початку твору? (Поема починається коротким вступом, у якому Леся Українка звертаючить до                 читачів говорить, що вона розповість давню казку.
-  А насправді поема пов'язана з реальним життям того часу, коли жила поетеса.

- Що у творі нагадує вам про казковість, які елементи казки? (Від казки- зачин твору (зачитати)  ; події відбуваються в давноминулі часи, у якійсь невідомій країні.)

Учні зачитують цитати з тексту.

 Може б, хто послухав казки?

 Ось послухайте панове!

 

  Тож коли хто з вас цікавий,

 Сядь і слухай давню казку,

 

 А мені, коли не маврів,

 То хоч бубликів дай в'язку.

 

 Десь, колись, в якійсь країні,

 Де захочете, там буде,

 Бо у казці, та ще в віршах

  Все можливо, добрі люди.

Відповіді учнів:

-Поет у творі зустрічався три рази з лицарем Бертольдом, що характерне число три для казок;

-три дороги розійшлися вліво, вправо і прямо, коли Бертольдо їхав на війну;

-троє лицарів було: Бертольдо, Карлос, Гвідо;

-три рази Бертольдо обіцявся нагородити, віддячити поетові за його пісні:

                            перший       -     під час зустрічі у діброві,

                            другий         -     після складеної пісні Ізідорі,

                            третій           -    після війни.

Слово вчителя

Отже, ви довели, що у творі є ознаки казки, але, звичайно, це розповідь про реальні події, характерні часові поетеси.

Учні записують тему, ідею, основну думку в зошити.

Тема: зображення боротьби трудящих проти своїх поневолювачів та ролі і місця поета у визволенні народу від гніту.

Ідея: уславлення мужності, цілеспрямованості, віри у щасливе життя (поет); засудження жорстокості, жаги до збагачення, прагнення поневолити народ (Бертольдо).

Основна думка: у пошані народній завжди залишаються ті, хто захищав, відстоював інтереси простого люду, жертвуючи своїм життям.

Жанр: ліро-епічна соціальна поема-казка.

V. Робота над текстом

 І розділ

 -Хто такий  поет?

 -Чи був він самотнім?

 -Чому не був самотнім? ( Ні, він не був самотнім, бо до нього приходила молодь, вона шанувала його, адже він писав для них  пісні, які давали народові потіху, розвагу, пораду.)

- Послухаймо  інсценізацію уривків твору у виконанні учнів  (рольова гра).

- Яку оцінку ви дасте відтвореним подіям? (Чванливий нероба Бертольдо глузує з поета, але сам поет духовно багатий,    а головне вільний .   Коли поет, узявши мандоліну, заграв і заспівав, то в лицаря Бертольда вирвалися слова: «Що за дивна сила слова?»)

Отже, який мотив звучить у словах поета? ( Звучить мотив про велику силу художнього слова! )

 ІІ розділ

- З якою метою з'явився Бертольдо в хаті у поета?

-Як поет відгукнувся на проблему лицаря?

-Чи віддячив лицар поетові?
-Який мотив звучить?( Велика сила пісні художнього поетичного слова;  роль пісні в житті окремої людини .)

 ІІІ розділ

-Яке лихо несподівано настало для лицаря?

-Хто і як врятував Бертольда з його військом? (Співці заспівали пісню поета, запалили бойовий дух серед воїнів і перемогли в бою.)

Слово вчителя

У походах в чужих землях вояків підбадьорювала пісня, допомогла вона й тоді, коли втомлене й зголодніле військо почало нарікати на Бертольда, хотіли його вбити, або примусити припинити війну. Але співці вгамували військо, запаливши дух перемоги.

Отже, знову Леся Українка підкреслює роль художнього поетичного слова, яке лунає з уст поета, не байдужого до долі народу.

 ІV розділ

-Як після війни повів себе Бертольдо у своїй країні?( Будував тюрми і продовжував гнобити людей. Грабував народ, бо звик це робити на війні.)

Між нащадками графа і поета продовжується боротьба, яка неминуче закінчиться перемогою народу.

-Що ж трапилось в країні?

 Про це нам повідомить учень,прочитавши уривок напам’ять.

 А ви, прослухавши уривок, скажіть, який характерний засіб використала Леся Українка? (Антитезу)

-Аби поет не складав бунтівних віршів, що Бертольдо запропонував йому? (Стати придворним співцем)

-  Що ж на це відповів поет?

- Який же мотив звучить у цьому уривку?

-У чому щастя людини?  У багатстві та розкоші чи бути вільним, коли тебе поважають, коли ти приносиш користь людям?

VI. Закріплення знань, умінь та навичок учнів

Евристична бесіда

 -Чому твір названий «Давня казка»? Яке значення має тут слово «казка» - фантастичний твір чи казання. Розповідь, легенда?

-Який епізод вас найбільше вразив? Чому?

 Робота в парах

-Які художні засоби використано у поемі «Давня казка» Лесі Українки?

Гра «Знайдіть пару»

-Знайдіть пару у протиставленні.

Поет – (Бертольдо)

Пекло – (рай)

Землянка вогка – (хата на помості)

Мужичка – (пані)

Руки чорні – (рученька тендітна)

Мучилися – (втішався) 

Гуляв у замку – (в ярмі стогнали)

Дарувати – (одбирати)

VII. Підбиття підсумків уроку

-Які ж проблеми порушено в поемі «Давня казка»?

-роль митця в суспільстві;

-служіння музі й народові;

-суть людського щастя;

-засудження війн заради збагачення;

- любов до народу.

VIII. Домашнє завдання

  1.Вивчити напам'ять один з уривків, які прозвучали на уроці.

 2. Виписати цитати до образів поета і графа.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           Тема:  «На крилах пісень»

Мета: допомогти учням за допомогою проекту глибше осмислити привабливість творів  Лесі Українки,  більше дізнатися про життя поетеси; вміти застосовувати здобуті знання на практиці; розвивати пам'ять, вміння висловлювати власні судження; виховувати усвідомлення важливості формування і розвитку індивідуальності, неповторності творчої особистості; виховувати почуття людської гідності та толерантності.

Тип уроку:  підсумковий.

Форма:  урок-проект.

Міжпредметні зв’язки: українська мова, психологія, образотворче мистецтво.

Обладнання: портрет Л.Українки, ілюстрації до її творів, виставка книжок поетеси, комп’ютер, роздатковий матеріал.

Очікувані результати:

*учні знатимуть: цікаві факти з життя Лесі Українки; тематику поезій; мотиви творчості поетеси, її погляди на призначення мистецтва і митця; в чому сила Л.Українки; чим захоплює ця сильна, мужня людина;

*учні вмітимуть: знаходити художні засоби, образи-символи; визначати проблеми та шляхи їх вирішення; робити висновки; презентувати результати проектної діяльності; чітко й логічно викладати матеріал; аналізувати поезії; логічно мислити;

*учні цінуватимуть: творчість Л.Українки, її мистецький талант; працю не тільки поетеси, а й свою; красу художнього слова; високі моральні якості – гуманізм, щирість, ненависть до зла, несправедливості … .

Випереджальні завдання:восьмикласники за власним бажанням об’єдналися у творчі групи для роботи у проекті.

Хід уроку

Епіграф: Ні! Я жива! Я буду вічно жити!

                Я в серці маю те, що не вмирає!

                                                 Леся Українка

І. Установчо-мотиваційний блок

1. Психологічна настанова щодо уроку. Внутрішня мотивація навчально-розвивальної діяльності учнів.

– Шановні восьмикласники. Сьогодні у вас з вами непростий урок. Перш ніж розпочати його, ми маємо пам’ятати, що під час роботи слід бути взаємоввічливими, добрими, порядними. Подивімося одне на одного й посміхніться , пам’ятайте,

Що ти на землі – людина.

І хочеш того чи ні –

Усмішка твоя – єдина,

Мука твоя – єдина,

Очі твої – одні.

Такою неповторною, як кожен із вас, є кожна особистість. А сьогодні ми будемо захищати наш проект, над яким ви працювали не один день. Ви досліджували життєвий і творчий шлях однієї з найвидатніших жіночих постатей української літератури, мужньої особистості – Лесі Українки.

2. Аутотренінг.

Перед вами аутотренінг. Нехай кожен подумки повторить його.

Я – людина.

Я – впевнений(а).

Я – творча особистість, дослідник.

Я досліджую, думаю, замислююся.

Я буду працювати на уроці.

Я хочу знати.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми й мети уроку

Сьогодні ми будемо захищати наш проект, який має назву «На крилах пісень». Працюючи над проектом, ви більше дізналися про Л.Українку, про неї як особистість, про її талант, волю, мужність, боротьбу, нескореність духу.

Але ми уже вивчили на уроках життя і творчість Л.Українки, тому посередині аркуша, який лежить у вас на парті, напишіть «Леся Українка» і підберіть до цієї персоналії асоціації, створіть асоціативне гроно.

1.Складання асоціативного грона. (Робота в парах)

     поетеса

 

          музикант

 

         письменниця

       перекладач

        Леся  Українка                                      мовознавець

     фольклорист

     автор листів

  драматург

 

                 автор навчальної літератури

 

     автор публіцистичних праць

 

 

*У зошиті;

*записування ідей на дошці;

*пояснення учнями їхніх записів.

2. Словникова робота.

   Пояснення слів, записаних на дошці: особистість, дослідження, проект, аутотренінг.

Аутотренінг – система прийомів, що навчають людину поліпшувати свій фізичний та психічний стан за допомогою самонавіювання.

Особистість – конкретна людина в ракурсі її культури, особливостей характеру, виховання; індивідуальність, особа.

Дослідження – наукова праця, в якій аналізується будь-яке питання.

Проект – план, задум організації, влаштування, заснування чого-небудь.

ІІІ. Сприймання й усвідомлення навчального матеріалу

  Отож, переходимо до наступного етапу нашого уроку. Працюватимемо ми в групах , які вже отримали завдання, надіємося, що й виконали успішно. Сьогодні ви повинні обмінятися своїми результатами роботи. Так як клас був поділений на три групи, то І група працювала над презентацією, ІІ група – над веб-сайтом, а ІІІ група – над публікацією.

 Отже, надається слово першій групі, юним дослідникам.

1.Презентація. «Що за дивна сила слова!» (Служіння літератури поневоленому народові Л.Українка розуміла як участь у революційній боротьбі. На той час вона своїм життям, своєю невтомною працею показала, яким повинен бути народний митець. Тому в образі героя поеми  «Давня казка» вони пізнали риси характеру самої Л.Українки, його шлях до народного поета – це шлях самої письменниці.

Вивчаючи поему «Давня казка» на уроці, діти побачили, що боротьба – це не тільки зброя, сила, витримка, революція. Вони зрозуміли, що перемогу чи поразку можна отримати за допомогою слова влучного, дотепного, гострого та переконливого. Тому вивчаючи поему, працюючи над проектом, І група, яка працювала над презентацією, повинна була дослідити, в чому сила слова і що це означає. Для цього вони вдалися до вивчення художніх засобів у поемі. Восьмикласники порахували ці «чарівні» слова, тим самим відповідаючи на дане запитання.

На основі порахованих художніх засобів учні склали діаграму.

В результаті роботи над проектом восьмикласники дійшли висновку, що слово – це велика сила:  словом можна вбити й воскресити, поранити й зцілити, засмутити й звеселити. Отже, слово – дивовижна й неповторна сила.)  

  Слово надається другій групі.

2. Веб-сайт. «Чаруючий світ поезій Лесі Українки» (Л.Українка незвичайна собі тим, що ще майже дитиною була (мала ледве 13-ий рік), а вже «Зоря» помістила її дві поезії «Конвалія»,  «Сафо» в 1884 році. Коли їй виповнився 21 рік, вона вже поруч з матір’ю взята в історію нашої літератури.

Л.Українка – символ мужності, стійкості, нездоланності людського духу. В цьому ІІ група мала можливість переконатися ще раз, працюючи над створенням веб-сайту. Для цього вони опрацювали дві збірки: «На крилах пісень», «Думи і мрії».

Світ поезії Л.Українки – справді чаруючий! В цьому учні переконалися, досліджуючи це завдання. Все найцікавіше, що їм вдалося дізнатися про найвидатнішу поетесу, про дочку Прометея, про жінку-борця, діти помістили у веб-сайті. В цей же час учні зрозуміли, що Л.Українка ще й дуже добра, приваблива, тактовна … жінка.

На першій сторінці – «Домашня сторінка»  – учні представляють свою команду, вказують своє завдання і побажання.

На другій сторінці – «Вивчені поезії» – діти написали, які теми порушувала Л.Українка у збірках «На крилах пісень», «Думи і мрії»: тема природи; творчості; тема сильної особистості … .

На третій сторінці восьмикласники помістили ті образи-символи, які використала поетеса у своїй творчості: зоряне небо, море, пісня … .

На четвертій сторінці ІІ група показала, які художні образи допомагають розкрити чаруючий світ поезії Л.Українки: зоря, конвалія, Україна … .

На п’ятій    це художні засоби, за допомогою яких діти глибше зазирнули у світ поезії поетеси: епітети, контрастність, метафори … .

На шостій сторінці учні розмістили те, що, на їх думку, було найцікавішим, опрацьовуючи збірки, –  роки видання поезій.

На сьомій і восьмій сторінках дві учениці написали власні вірші про Лесю Українку. Одна з них ще й склала, так би мовити, характеристику поетеси.)

    Слово надається третій групі.

 3. Публікація. «Світ Лесі Українки» (Л.Українка стала ідеалом для учнів. Тому у своїй публікації восьмикласники написали уявне інтерв’ю з нею. Вивчаючи життя і творчість української поетеси, у них виникло бажання побачитися з такою людиною.

Також склали кросворд і цікаве завдання щодо вивчення даної теми. А ще учні зобразили родинне дерево поетеси. Помістили ті фотографії, які, на їх думку, найбільше підходили до даного виду роботи.)

  IV. Узагальнення знань учнів

  Підсумком нашого уроку будуть підготовлені ілюстрації до поезій Л.Українки.

1.Представлення малюнків.

Учні 8-го класу підготували  ілюстрації до творів Л.Українки: «Давня казка», «Лелія», «Давня весна» … .

– Можливо, хтось із вас так захопився поезією поетеси, працюючи над проектом, що вивчили напам’ять хоча би одну з них?

2.Читання напам’ять поезій: «Надія», «Contra spem spero!», «Як дитиною, бувало…» … .

  А тепер я хотіла би почути ваші думки, враження щодо виконаної роботи.

3.Висновки учнів.

Леся Українка для мене … .

Працюючи над проектом, мене зацікавили … .

Найбільше мені сподобався у Л. Українки образ … .

Знайомство з поезією Л.Українки наштовхнуло мене на думку про те, що … .

Я запам’ятаю слова Л. Українки … , бо … .

4.Складання сенканів.

Леся.

Тендітна, хвора.

Не здавалася, боролася, перемагала.

Завжди сильна духом.

Жінка-борець.

 

Леся.

Розумна, цілеспрямована.

Протистояла, шукала, радила.

Несла людям вогонь просвіти.

Дочка Прометея.

 V. Домашнє завдання

*Підготуватися до тематичної атестації.

   VI. Рефлексійна анкета

 1.Чи сподобався тобі проведений урок?

 а) Так, дуже;

 б) не дуже;

в) ні.

  2. Якщо урок сподобався, спробуй визначити, чим саме. Підкресли 5 факторів, які обумовили твоє позитивне ставлення:

 а) я почуваюся впевнено й спокійно;

 б) було цікаво;

 в) ми вчилися самостійно здобувати й застосовувати знання;

 г) ми оволоділи читацькими вміннями;

 д) ми оволоділи вміннями ставити цілі, планувати діяльність та оцінювати свою роботу;

 е) ми виробляли вміння працювати в парі, в групі;

 є) ми розвивали вміння захищати свою думку, аргументовано вести дискусію;

 ж)вивчався необхідний матеріал;

 з) кожен розвивав власні здібності.

 3. Які розумові рівні були актуалізовані під час уроку?

 а) Аналітичний;

 б) критичний;

  в) синтез інформації.

  4. Чи змінилося твоє уявлення про поетесу внаслідок почерпної інформації?

  VII. Оцінювання проекту

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
4 липня 2022
Переглядів
2507
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку