Ідеологія громадянської війни очима Юрія Яновського
Актуальність теми:
Для розв’язання актуальних питань як зовнішньої, так і внутрішньої політики нашій державі потрібні ділові, компетентні, високоосвічені повноважні представники, які гідно б представляли Україну на Європейському і світовому рівнях. Можливо завтра нашим студентам випаде така місія. То ж потрібно готуватися д о неї вже сьогодні.
Вивчення даної теми ознайомить студентів з непересічним митцем – Юрієм Івановичем Яновським, а також поглибить знання як з літературного процесу «Розстріляного Відродження», так і з історії політичної думки в Україні, тому що кожен з нас є громадянином і якщо не активно, то пасивно з політикою стикається майже щодня.
Вид заняття: комбіноване заняття.
Тип заняття: лекція-бесіда.
Мета заняття.
Навчальна:
- ознайомити студентів з біографією та творчим шляхом Юрія Яновського;
- вмотивувати пошуки автором нових романтичних засобів і неперевершеного ліричного світосприйняття для відтворення парадигми його доби;
- детальніше ознайомити з подіями, що відбувалися в Україні в 1917 – 1920 роках ;
- вчити оцінювати правдивість подій, змальованих у творі, аналізувати вчинки героїв, розуміти їх внутрішній світ;
- простежити на прикладі «Вершників» руйнівну силу підсвідомого колективного, тобто некритичного сприйняття чужих ідей;
- розкрити всі «за» й «проти» кожної з позицій, які висвітлюються в творі;
- навчити працювати з науковою і науково-популяроною літературою.
Розвиваюча:
- розвивати вміння аналізувати художній твір у контексті літературно-історичного процесу;
- розвивати пам’ять, уміння аналізувати новелістичний роман;
- розвивати навички проведення публічних дискусій;
- сприяти удосконаленню усного зв’язного мовлення та логічного мислення.
Виховна:
- виховувати повагу до людей, терпимість до їх переконань;
- виховувати доброзичливі почуття до рідних, сім’ї, повагу до роду;
- виховувати почуття патріотизму, гуманності, любові до народу, України, прагнення змінити на краще життя;
- пробудити свідомість, причетність до побудови незалежної держави – України;
Методи роботи: бесіда, дискусія, індивідуальні повідомлення, розповідь, робота групами.
Обладнання:
Портрет Юрія Яновського, виставка книг письменника.
Лозунги, які використовували прихильники сповідувальної ідеології.
Атрибути політичних сил.
Словник термінів та пояснення незрозумілих слів.
Художній фільм «Дев’ять життів Нестора Махно».
Міжпредметні зв’язки:
Навчальна дисципліна |
Міжпредметна інтеграція |
Історія України |
Розділ «Українська революція 1917 – 1920 рр».
|
Фольклор |
Поєднання української народної пісні та думи з новелістичним романом.
|
Географія |
Географічний простір в творі, залюбленість Ю.Яновського в море, назви морських вітрів: «Коло нашої Дофінівки море собі грає»; «Це місто обдував трамонтан, воно височіло на березі, мов кістяк старої шхуни, з якої знято паруси…» |
Основна література:
1. Мовчан Р.В. Українська література. – К: Перун Ірпінь, 1998;
2. Усі українські письменники / Упорядники Ю.І.Хізова, В.В. Гоголева. – Харків, ТОРСІНГ ПЛЮС, 2006;
3. Дончик
4. Шевоцуков П.А. Страницы истории гражданской вой2ны. Взгляд через десятилетия. – М.: Просвещение, 1992.
Додаткова література:
1. Історія українського війська. Книга у двох частинах. – К., 1992.
2. Кропоткин П.А. Этика. – М., 1991.
3. Петлюра С.В. Вибрані твори та документи/ Уклад. Л.В.Голота. – К.: Довіра, 1994.
4. Философский словар/ Под ред.. И.Т. Фролова. – М.: Политиздат, 1991.
Методична література:
1. О.Демчук Нестандартні уроки з української літератури в 9 – 11 класах. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2000;
2. Нестандартні уроки з української мови та літератури. Випуск 2 / Упроряд. О.М. Чхайло – Х.: Вид. група «Основа», 2007;
3. О.В. Слоньовська Конспекти уроків з української літератури для 11-х класів: Нове прочитання творів. – Рідна мова, 2001;
4. О.Бас Українська література Розробки уроків. 11 клас. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2005;
5. Н.В. Кривка Українська література. 11 клас. Плани-конспекти уроків. – Харків: Ранок, 2001;
6. І.Р.Семенчук Юрій Яновський: Життя і творчість: Книга для учителя. – К.: Рад.шк., 1990;
План та організаційна структура заняття
№ п/п |
Основні етапи заняття та їх зміст |
Методи і засоби активізації студентів |
Матеріали методичного забезпечення |
Роз- поділ часу |
І |
Підготовчий етап: 1. Організація заняття. 2. Визначення мети заняття і мотивація навчальної діяльності
|
Слово викладача. Проблемне питання: додайте власні думки.
|
Портрет письменника, епіграф заняття. Картка із завданнями уроку. |
5 %
|
ІІ
|
Основний етап:
1. Юрій Яновський: життя як спалах, творчість як наснага.
2. Сюжетно-композиційні особливості роману в новелах «Вершники»
3. Ідеологія громадянської війни очима Ю.Яновського. (за романом «Вершники»)
|
лекція, повідомлення студентів
лекція, бесіда
дискусія, робота в парах
|
видання творів Ю. Яновського. Таблиця «Життя і творчість Ю.Яновського»
словник термінів і незрозумілих слів
лозунги, атрибути політичних сил, карта України, х/ф «Дев’ять життів Нестора Махно»
|
85 % |
ІІІ |
Заключний етап: 1. Слово історикам. 2. Резюме лекції, загальні висновки. 3. Підведення підсумків з обґрунтуванням оцінок і студентів. |
бесіда, аналіз проблемного питання |
картка із завданнями уроку |
10% |
ІV |
Домашнє завдання |
письмова робота |
Твір на тему: «Боротьба світоглядних принципів у романі Ю.Яновського «Вершники» |
|
Представлення політичної платформи, відповідно до тези одного з братів Половців, опоненти своїми контрзапитаннями повинні спростувати їхню концепцію.
Схема представлення політичної платформи денікінців
Схема представлення політичної платформи петлюрівців.
1. Становлення Центральної Ради і проголошення її універсалів.
2. Причини війни з совєтами.
3. Причини воєнних невдач УНР.
4. Ідеологія та збройні сили Директорії.
5. Єврейське питання за часів Петлюри.
6. Взаємини з антибільшовицькими силами на Україні.
7. Директорія і Антанта.
Схема представлення політичної платформи махновців.
1. Історична довідка про анархізм (теорії Кропоткіна і Бакуніна).
2. Інтерпретація анархізму Нестором Івановичем Махном.
4. Причини частої зміни поглядів «батька» на своїх союзників і противників (Директорію, Добровольчу армію Денікіна, Червону армію).
5. Бойові дії «Революційно-повстанської армії України» (махновців).
6. Причини трагічного кінця махновщини.
7. Місце особи Нестора Махна в історії громадянської війни.
Схема представлення політичної платформи більшовиків.
1. Ануляція Брестського миру і політика щодо України.
2. Внутрішня підтримка більшовизму на Україні.
3. Червоні полководці (Муравйов, Фрунзе, Ворошилов) на тернах України.
4. Більшовики і лівоесерівські партії (боротьбисти, борбисти).
5. Позиція щодо військових сил Нестора Махна.
6. Причини успіхів та поразок у бойових операціях.
7. Основні декрети лівих як засіб популізму.
Запитання для бесіди
1. Зі скількох новел складаються «Вершники»?
2. Чим поєднані новели між собою?
3. Назвіть час дії в кожній новелі роману
4. Визначте жанр твору «Вершники»?
5. Доведіть, що це романтичний епос .
6. Назвіть головний мотив роману «Вершники».
7. Доведіть, що роман був своєрідним компромісом з офіційною критикою.
8. Розкрийте символічність назви новели «Подвійне коло».
9. Що таке «Кінематографічний прийом напливу»
10. Як використовує «монтажне чергування кадрів-напливів» Ю.Яновський у новелі «Подвійне коло»?
11. Чи дотримується автор хронологічної послідовності?
12. На чому концентрує увагу автор: на історії особистого життя героя чи на подіях суспільного характеру.
13. Чим розпочинається новела «Подвійне коло»?
14. Чи має новела «Подвійне коло» риси драматичного твору? Доведіть.
5. Які події відбуваються в цій новелі?
16. Чому розпочалась братовбивча війна? Як це у творі пояснив комісар Герт?
17. Яку роль відіграє в новелі погода?
18. Які бійці і яких армій зустрічаються у битві
19. Дослідіть витоки ненависті між братами.
20. Розкажіть про Андрія . Як ставився він до батьків? Як характеризує сина стара Половчиха у новелі «Шаланда в морі». Який характер мав Андрій?
21. Розкажіть про Оверка. Що він нагадує? Чи був він фізично найслабший з братів?
22. Охарактеризуйте Панаса. Що ми знаємо про минуле цього Половця. Як він відносився до батьків?
23. Хто допомагає Панасові? Що собою являє Сашко? Що найбільше вразило вас в його поведінці.
24. Ким був Іван? Чи хотів він врятувати Сашка? Чи вдалось це йому?
25. Поясніть слова Мусія Половця «Тому роду не буде переводу, в якому браття милують згоду».
26. Чи зосереджує автор увагу на ході баталій?
27. Які слова кажуть брати один одному?
Словник термінів і незрозумілих слів
Ідеологія (гр. вчення про ідею) – система ідей, уявлень, понять, зафіксована у різних формах суспільної свідомості ( в політиці, моралі, науці, мистецтві, релігії).
Нарис – невеликий за обсягом оповідний художньо-публіцистичний твір, в якому зображено дійсні факти, події й конкретних людей ( наприклад нарис Панаса Мирного «Подоріжжя од Полтави до Гадячого»).
Новела – невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом, сконденсованою та яскраво вимальованою дією.
Оповідання – невеликий прозовий твір, сюжет якого заснований на певному епізоді з життя одного персонажа (іноді кількох).
Роман – великий за обсягом, складний за будовою прозовий (рідше віршований) епічний твір, в якому життя людей розкривається на тлі історичних або соціально вагомих обставин
Трамонтана (італ. tra – через, мontana – гора) – холодний вітер північного й південно-східного напряму в Італії та на півночі Іспанії.
Фейлетон – художньо-публіцистичний жанр літератури, в основі якого лежать реальні факти, які зображено в сатиричному або гумористичному плані.
Тема уроку: Творчість Юрія Яновського. Ідеологія громадянської війни очима Юрія Яновського.
Завдання уроку: 1. Ознайомитися з біографією та творчим шляхом Юрія Яновського. 2. Вмотивувати пошуки автором нових романтичних засобів і неперевершеного ліричного світосприйняття для відтворення парадигми його доби. 3. Детальніше ознайомитись з подіями, що відбувались в Україні в 1917 – 1920 роках. 4. Навчитись оцінювати правдивість подій, змальованих у творі, аналізувати вчинки героїв, розуміти їх внутрішній світ. 5. Простежити на прикладі «Вершників» руйнівну силу підсвідомого колективного, тобто некритичного сприйняття чужих ідей. 6. Розкрити всі «за» й «проти» кожної з позицій, які висвітлюються в творі. 7. Навчитися працювати з науковою і науково-популярною літературою.
Додайте власні думки
Що ви очікуєте від засвоєння теми, яка вивчатиметься? |
|
|
|
|
Ваші враження: |
|
|
|
|
Самооцінка з української літератури «_____» Самооцінка з історії «_____»
|