Ідеологія громадянської війни очима Юрія Яновського

Про матеріал
Для розв’язання актуальних питань як зовнішньої, так і внутрішньої політики нашій державі потрібні ділові, компетентні, високоосвічені повноважні представники, які гідно б представляли Україну на Європейському і світовому рівнях. Можливо завтра нашим студентам випаде така місія. То ж потрібно готуватися д о неї вже сьогодні. Вивчення даної теми ознайомить студентів з непересічним митцем – Юрієм Івановичем Яновським, а також поглибить знання як з літературного процесу «Розстріляного Відродження», так і з історії політичної думки в Україні, тому що кожен з нас є громадянином і якщо не активно, то пасивно з політикою стикається майже щодня.
Перегляд файлу

Ідеологія громадянської війни очима Юрія Яновського

Актуальність теми: 

Для розв’язання актуальних питань як зовнішньої, так і внутрішньої політики нашій державі потрібні ділові, компетентні, високоосвічені повноважні представники, які гідно б представляли Україну на Європейському і світовому рівнях. Можливо завтра нашим студентам випаде така місія. То ж потрібно готуватися д о неї вже сьогодні.

Вивчення даної теми ознайомить студентів з непересічним митцем – Юрієм Івановичем Яновським, а також поглибить знання як з літературного процесу «Розстріляного Відродження», так і з історії політичної думки в Україні, тому що кожен з нас є громадянином і якщо не активно, то пасивно з політикою стикається майже щодня.

Вид заняття: комбіноване заняття.

 

Тип заняття: лекція-бесіда.

 

Мета заняття.

Навчальна:

-  ознайомити студентів з біографією та творчим шляхом Юрія Яновського;

-  вмотивувати пошуки автором нових романтичних засобів і неперевершеного ліричного світосприйняття для відтворення парадигми його доби;

-  детальніше   ознайомити  з подіями, що відбувалися в Україні в 1917 – 1920 роках ;

-  вчити оцінювати правдивість подій, змальованих у творі, аналізувати вчинки героїв, розуміти їх внутрішній світ;

- простежити на прикладі «Вершників» руйнівну силу підсвідомого колективного, тобто некритичного сприйняття чужих ідей;

- розкрити всі «за» й «проти» кожної з позицій, які висвітлюються в творі;

- навчити працювати з науковою і науково-популяроною літературою.

 

Розвиваюча:

- розвивати вміння аналізувати художній твір у контексті літературно-історичного процесу;

- розвивати пам’ять, уміння аналізувати новелістичний роман;

- розвивати навички проведення публічних дискусій;

- сприяти удосконаленню усного зв’язного мовлення та логічного мислення.

 

Виховна:

- виховувати повагу до людей, терпимість до їх переконань;

- виховувати доброзичливі почуття до рідних, сім’ї, повагу до роду;

- виховувати почуття патріотизму, гуманності, любові до народу, України, прагнення змінити на краще життя;

-  пробудити свідомість, причетність до побудови незалежної держави – України;

 

Методи роботи: бесіда, дискусія, індивідуальні повідомлення, розповідь, робота групами. 

 

 

Обладнання:

Портрет Юрія Яновського, виставка книг письменника.

Лозунги, які використовували прихильники сповідувальної ідеології.

Атрибути політичних сил.

Словник термінів та пояснення незрозумілих слів.

Художній фільм «Дев’ять життів Нестора Махно».

 

Міжпредметні зв’язки:

 

Навчальна дисципліна

  Міжпредметна інтеграція

Історія України

 

Розділ «Українська революція 1917 – 1920 рр».

 

 

 

 

 

Фольклор

Поєднання української народної пісні та думи з новелістичним романом.

 

 

Географія

Географічний простір в творі, залюбленість Ю.Яновського в море, назви морських вітрів: «Коло нашої Дофінівки море собі грає»; «Це місто обдував трамонтан, воно височіло на березі, мов кістяк старої шхуни, з якої знято паруси…»  

 

 

 

 

 

Основна література:

1. Мовчан Р.В. Українська література. – К: Перун Ірпінь, 1998;

2. Усі українські письменники / Упорядники Ю.І.Хізова, В.В. Гоголева. – Харків, ТОРСІНГ ПЛЮС, 2006;

3. Дончик

4. Шевоцуков П.А. Страницы истории гражданской вой2ны. Взгляд через десятилетия. – М.: Просвещение, 1992.

 

 

 

 

 

Додаткова література:

1. Історія українського війська. Книга у двох частинах. – К., 1992.

2. Кропоткин П.А. Этика. – М., 1991.

3. Петлюра С.В. Вибрані твори та документи/ Уклад. Л.В.Голота. – К.: Довіра, 1994.

4. Философский словар/ Под ред.. И.Т. Фролова. – М.: Политиздат, 1991.

 

 

 

 

Методична література:

1. О.Демчук Нестандартні уроки з української літератури в 9 – 11 класах. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2000;

2. Нестандартні уроки з української мови та літератури. Випуск 2 / Упроряд. О.М. Чхайло – Х.: Вид. група «Основа», 2007;

3. О.В. Слоньовська Конспекти уроків з української літератури для 11-х класів: Нове прочитання творів. – Рідна мова, 2001;

4. О.Бас Українська література Розробки уроків. 11 клас. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2005;

5. Н.В. Кривка  Українська література. 11 клас. Плани-конспекти уроків. – Харків: Ранок, 2001;

6. І.Р.Семенчук Юрій Яновський: Життя і творчість: Книга для учителя. – К.: Рад.шк., 1990;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

План та організаційна структура заняття

п/п

Основні етапи заняття та їх зміст

Методи і засоби активізації студентів

Матеріали методичного забезпечення

Роз-

поділ часу

І

 

Підготовчий етап:

1. Організація заняття.

2. Визначення мети заняття і мотивація навчальної діяльності

 

 

Слово викладача.

Проблемне питання: додайте власні думки.

 

 

Портрет письменника, епіграф заняття.

Картка із завданнями уроку.

 

 

5 %

 

 

 

ІІ

 

 

 

 

Основний етап:

 

1. Юрій Яновський: життя як спалах, творчість як наснага.

 

 

 

 

 

 

2. Сюжетно-композиційні особливості роману в новелах «Вершники»

 

 

 

 

 

3. Ідеологія громадянської війни очима Ю.Яновського. (за романом «Вершники»)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

лекція, повідомлення студентів

 

 

 

 

 

лекція, бесіда

 

 

 

 

 

 

 

дискусія, робота в парах

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

видання творів Ю. Яновського.

Таблиця «Життя і творчість Ю.Яновського»

 

 

словник термінів і незрозумілих слів

 

 

 

 

лозунги, атрибути політичних сил, карта України, х/ф «Дев’ять життів Нестора Махно»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

85 %

ІІІ

Заключний етап:

1. Слово історикам.

2. Резюме лекції, загальні висновки.

3. Підведення підсумків з обґрунтуванням оцінок і студентів.

бесіда,

аналіз проблемного питання

картка із завданнями уроку

 

 

10%

ІV

Домашнє завдання

письмова робота

Твір на тему: «Боротьба світоглядних принципів у романі Ю.Яновського «Вершники»

 

 

 

Представлення політичної платфо­рми,  відповідно до тези одного з братів Половців, опоненти своїми контрзапитаннями повинні спростувати їхню концепцію.

  1. Петлюрівське стерво. ... мать Росію продаєш галичанам! Ми їх у Карпатах били до смерті, ми не хочемо австрійського ярма... Проклинаю тебе моїм руським серцем, ім'ям великої Росії Матінки, од Варшави до Японії, од Білого моря до Чорного, проклинаю ім'ям брата і згодою роду, проклинаю й ненавиджу в мою останню хвилину!
  2. Рід — це основа, а найперше — держава, а коли ти на державу важиш, тоді рід хай плаче, тоді брат брата зарубає, он як!... Махновський душогубе,... ненька Україна кривавими сльозами плаче, а ти гайдамачиш по степах із ножем за халявою... Проклинаю тебе великою ненавистю брата і проклинаю тебе долею нашою щербатою, душогубе махновський, злодю­го каторжний, у бога в світ, у ясний день...
  3. Іменем батька Нестора Махна... призначаю тобі суд і слідство. За вбивст­во рідного брата...  — утопити в морі, за підтримку української держави на території матері порядку анархії — одрубати голову... рід наш рибаль­ський, на морі бувальський, рід у державу вростає, в закон та обмеження, а ми анархію несемо на плечах, нащо нам рід, коли не треба держави, не треба родини, а вільне співжиття?.. Проклятий байстрюче, підземна гни­до, вугляна душе! Наймит Леніна й комуни, кому ти служиш, комісарська твоя морда?! Проклинаю тебе, проклинаю моєю останньою хвилиною!
  4. ...я служу революції, Інтернаціоналу... Бідняки й трудящі будуть з нами, і всі, як один, до перемоги, хай живе Радянська влада, Червона армія!.. Рід наш роботящий, та не всі в роді путящі. Є горем горьовані, свідомістю підкуті, а є злодюги й несвідомі, вороги й наймити ворогів. От і сам ба­чиш, що рід розпадається, а клас стоїть, і весь світ за нас, і Карл Маркс.

Схема представлення політичної платформи денікінців

  1. Протистояння впливу на Україну з боку Німеччини.
  2. Бажання відновити кордони в межах колишньої «єдиної і неподільної».
  3. Сповідування монархічної системи управління.
  4. Позиція київських кадетів.
  5. Діяльність «Государственого объединения».
  6. Політика під час перебування на Україні (відновлення поміщицьких землеволодінь, питання тривалості робочого дня, створення «кирстівських» профспілок)
  7. Взаємини з антибільшовицькими силами в Україні»

 

Схема представлення політичної платформи петлюрівців.

1. Становлення Центральної Ради і проголошення її універсалів.

2. Причини війни з совєтами.

3. Причини воєнних невдач УНР.

4. Ідеологія та збройні сили Директорії.

5. Єврейське питання за часів Петлюри.

6. Взаємини з антибільшовицькими силами на Україні.

7. Директорія і Антанта.

 

Схема представлення політичної платформи махновців.

1. Історична довідка про анархізм (теорії Кропоткіна і Бакуніна).

2. Інтерпретація анархізму Нестором Івановичем Махном.

4. Причини частої зміни поглядів «батька» на своїх союзників і противників (Директорію, Добровольчу армію Денікіна, Червону армію).

5. Бойові дії «Революційно-повстанської армії України» (махновців).

6. Причини трагічного кінця махновщини.

7. Місце особи Нестора Махна в історії громадянської війни.

 

Схема представлення політичної платформи більшовиків.

1. Ануляція Брестського миру і політика щодо України.

2. Внутрішня підтримка більшовизму на Україні.

3. Червоні полководці (Муравйов, Фрунзе, Ворошилов) на тернах України.

4. Більшовики і лівоесерівські партії (боротьбисти, борбисти).

5. Позиція щодо військових сил Нестора Махна.

6. Причини успіхів та поразок у бойових операціях.

7. Основні декрети лівих як засіб популізму.

Запитання для бесіди

1. Зі скількох новел складаються «Вершники»?

2. Чим поєднані новели між собою?

3. Назвіть час дії в кожній новелі роману

4. Визначте жанр твору «Вершники»? 

5. Доведіть, що це романтичний епос .

6. Назвіть головний мотив роману «Вершники».

7. Доведіть, що  роман був своєрідним компромісом з офіційною критикою.                                                                             

8. Розкрийте символічність назви новели «Подвійне коло».

9. Що таке «Кінематографічний прийом напливу»

10. Як використовує «монтажне чергування кадрів-напливів» Ю.Яновський у новелі «Подвійне коло»? 

11. Чи дотримується автор хронологічної послідовності?

12. На чому концентрує увагу автор: на історії особистого життя героя чи на подіях суспільного характеру.

13. Чим розпочинається новела «Подвійне коло»?

14. Чи має новела «Подвійне коло» риси драматичного твору? Доведіть.

5. Які події відбуваються в цій новелі?

16. Чому розпочалась братовбивча війна? Як це у творі пояснив комісар Герт?         

17. Яку роль відіграє в новелі погода?

18. Які бійці і яких армій зустрічаються у битві

19. Дослідіть витоки ненависті між братами.

20. Розкажіть про Андрія . Як ставився він до батьків? Як характеризує сина стара Половчиха у новелі «Шаланда в морі». Який характер мав Андрій?

21. Розкажіть про Оверка. Що він нагадує?  Чи був він фізично найслабший з братів?

22. Охарактеризуйте Панаса. Що ми знаємо про минуле цього Половця. Як він відносився до батьків?

23.  Хто допомагає Панасові?  Що собою являє Сашко?  Що найбільше вразило вас в його поведінці.

24. Ким був Іван?  Чи хотів він врятувати Сашка? Чи вдалось це йому?

25. Поясніть слова Мусія Половця «Тому роду не буде переводу, в якому браття милують згоду».

26. Чи зосереджує автор увагу на ході баталій?

27. Які слова кажуть брати один одному?

  1. Андрій Половець (денікінець) –
  2. Оверко Половець (петлюрівець) –
  3. Панас Половець ( махновець) –
  4. Іван Половець (більшовик) –

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Словник термінів і незрозумілих слів

 

Ідеологія (гр. вчення про ідею) – система ідей, уявлень, понять, зафіксована у різних формах суспільної свідомості ( в політиці, моралі, науці, мистецтві, релігії).

 

Нарис – невеликий за обсягом оповідний художньо-публіцистичний твір, в якому зображено дійсні факти, події й конкретних людей ( наприклад нарис Панаса Мирного «Подоріжжя од Полтави до Гадячого»).

 

Новела – невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом, сконденсованою та яскраво вимальованою дією.

 

Оповідання – невеликий прозовий твір, сюжет якого заснований на певному епізоді з життя одного персонажа (іноді кількох).

 

Роман – великий за обсягом, складний за будовою прозовий (рідше віршований) епічний твір, в якому життя людей розкривається на тлі історичних або соціально вагомих обставин

 

Трамонтана (італ. tra – через,  мontana – гора) – холодний вітер північного й південно-східного напряму в Італії та на півночі Іспанії.

 

Фейлетон – художньо-публіцистичний жанр літератури, в основі якого лежать реальні факти, які зображено в сатиричному або гумористичному плані.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку: Творчість Юрія Яновського. Ідеологія громадянської війни очима Юрія Яновського.

 

 

Завдання  уроку:

1. Ознайомитися з біографією та творчим шляхом Юрія Яновського.

2. Вмотивувати пошуки автором нових романтичних засобів і неперевершеного ліричного світосприйняття для відтворення парадигми його доби.

3. Детальніше ознайомитись з подіями, що відбувались в Україні в 1917 – 1920 роках.

4. Навчитись оцінювати правдивість подій, змальованих у творі, аналізувати вчинки героїв, розуміти їх внутрішній світ.

5. Простежити на прикладі «Вершників» руйнівну силу підсвідомого колективного, тобто некритичного сприйняття чужих ідей.

6. Розкрити всі «за» й «проти» кожної з позицій, які висвітлюються в творі.

7. Навчитися працювати з науковою і науково-популярною літературою.

 

 

 

 

Додайте власні думки

 

Що ви очікуєте від засвоєння теми, яка вивчатиметься?

 

 

 

 

 

 

Ваші враження:

 

 

 

 

 

 

 

Самооцінка   з   української літератури    «_____»

Самооцінка   з   історії    «_____»

 

 

 

doc
Додано
24 травня 2020
Переглядів
525
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку