Розробка уроку на тему:
«Літосфера. Внутрішня будова Землі».
Тема уроку. Літосфера. Внутрішня будова Землі.
Очікувані результати.
Учні повинні знати:
- складові внутрішньої будови Землі;
- давати визначення поняттям «літосфера», «мантія», «астеносфера» «ядро», «земна кора».
Учні повинні вміти:
- працювати зі схемами атласу, підручника; виявляти відмінності між океанічною і материковою земною корою.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, атласи, робочі зошити, презентація, роздатковий матеріал, технічні засоби навчання.
Основні поняття: літосфера, ядро, мантія, астеносфера, земна кора.
Хід уроку
I. Організація класу та емоційне налаштування на урок.
1. Привітання вчителя:
Продзвенів і стих дзвінок,
Починається урок.
Він незвичний і цікавий.
До нас гості завітали.
Повернімось до гостей,
Дружно скажем: - Добрий день!
Зробимо в науку крок,
Починаємо урок.
Епіграф до уроку
Хребтами горбились породи,
Ламався панцир кам’яний,
Мільйони літ сама природа
Ліпила вигляд свій земний.
2. Вправа «Маски»
Розпочнемо наш урок з визначення настрою. Для цього у вас на парті лежать три маски-смайлики, на яких зображені обличчя: веселе, сумне та байдуже. Подивіться, будь-ласка, на них уважно та оберіть собі ту маску, яка відповідає настрою, з яким ви прийшли сьогодні на урок.
3. Психологічна готовність (Інтерактивна вправа «Крапельки тепла»)
Подумайте про щось добре, хороше, посміхніться, подихайте подаруйте посмішку своїм друзям.
Я дуже рада працювати з вами. Хоча на вулиці холодно, але мене будуть зігрівати на уроці ваші теплі усмішки і серця. В кожного із вас на парті лежить сердечко. Погляньте на нього – і воно вам підкаже, що ви «очікуєте» від сьогоднішнього уроку. Слід починати зі слів «Я очікую».
А я очікую, що ви правильно і точно будете висловлювати свої думки, уявляти, правильно давати відповіді на запитання.
II. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Мабуть усі ви любите казки. Тому наш урок ми проведемо сьогодні у вигляді казки. А щоб вона вдалася, мені потрібна ваша допомога. Тож до роботи.
Жив собі бог Всесвіт. Був у нього син, якого звали Сонцем. Щоб син не був самотнім, вирішив Всесвіт подарувати йому сестричку. Узяв газові пилинки, добавив частинки льоду і закрутив зі страшенною швидкістю. Так утворилося тіло планети, яку він назвав, Землею. Помилувався своєю роботою та промовив: «Донечко, я дав тобі все, щоб ти жила. А далі подбай про себе сама. Якщо будеш працьовитою та мудрою, то будеш довго жити. А ще дарую тобі книжку. Коли виникнуть труднощі, звернися до неї, вона тобі допоможе».
Як ви думаєте, яку книжку подарував батько доньці?
(Відповіді учнів)
Запам’ятала батькові слова Земля і швидко взялася до роботи. Спершу вирішила зовнішність свою змінити. Там де піднімала руку, утворилися …(гори), там де опускала…(рівнини). Оглянула своє творіння та промовила: «Хай, це буде царством…(суші!)».
Захотілося планеті укритися прозорим серпанком, і з суміші газів утворилося прозоре царство повітря. Потім розтопила частинку льоду, почала утворюватися вода. Виштовхнула вона її на поверхню та заповнила всі знижені місця. Подивилася задоволено на своє вбрання та вигукнула: «Хай це буде царство води».
А щоб життя було радісним, заполонила все мелодійними звуками царства живих організмів.
Та раптом Земля зажурилася. «Як це так, царства є, але без назв? Не гоже їм без імені бути». І згадала про батьків подарунок. Відкрила книжку, погортала та зупинилася на сторінці 74, розглянула малюнок і зразу повеселішала.
Давайте і ми цю сторіночку знайдемо та розглянемо малюночок. Ану, хто в нас найкмітливіший та найспостережливіший?
Хто здогадався, як назвала Земля свої царства?
Царство суші – Літосфера.
Царство повітря – Атмосфера.
Царство води – Гідросфера.
Царство живих організмів – Біосфера.
А ми з вами всі ці царства об’єднаємо в одне величезне, яке назвемо Географічна оболонка.
III. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні у нашій мандрівці Ви будете героями роману Ж. Верна «Подорож до центру Землі» і вивчите її внутрішню будову, ознайомитесь з поняттями «літосфера», «земна кора», навчитесь давати характеристику внутрішнім шарам землі, розрізняти типи земної кори.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь учителя.
Які ж могутні сили створили сучасне обличчя нашої планети? Відповідь на це цікаве питання дасть нам мандрівка до царства «Літосфера», яку розпочинаємо сьогодні. Продовжуватись вона буде 11 днів і ночей.
Перш ніж з’ясувати, що це за сили, як вони діють, і чи може людина впливати на них, треба дізнатися, а що ж міститься всередині планети, тобто, яка її внутрішня будова. Записуємо в свої дослідницькі щоденники (зошити) тему нашої сьогоднішньої мандрівки.
Але кожна подорож повинна відбуватися за певним планом. Давайте ознайомимося з ним.
1. Що таке літосфера?
2. Що таке ядро, де воно знаходиться?
3. Що вкриває мантія?
4. Що таке астеносфера?
5. Земна кора та її типи.
Вирушаємо у царство «Літосфера». Нас зустрічає володарка царства «Літос», в перекладі з грецької означає – тверда, кам’яна. То, мабуть, і в царстві на нас чекають якісь каміння, породи, мінерали. До нас звертається сама володарка «Літос». Вона пропонує нам схему нашої подорожі. Але вона просто так нас не пропускає, бо хоче бути впевненою втому, що ми дійсно заслуговуємо на цю подорож. І вона нам надає іспит «Мозковий штурм». Тож уперед!
Прийом «Мозковий штурм»
* Географія – це наука …(Природу, населення, господарство).
* Кого вважають батьком географії? (Ератосфен).
* Хто здійснив першу навколосвітню подорож? (Фернан Магеллан).
* Що таке азимут? (Кут між напрямком на північ і на даний предмет).
* Назвіть основні сторони горизонту? (Північ, південь,захід, схід).
* Як називається прилад для визначення сторін горизонту? (Компас).
* Наука про створення та використання карт. (Картографія).
* Назвіть способи зображення Землі. (Карта, глобус,план місцевості, космофотокарти, аерофотознімок).
Ну що ж, діти, задоволена «Літос» вашими знаннями, але не вгамовується. Вона хоче знати, чи зможете ви орієнтуватися в її царстві «Літосфера»? Для цього вам потрібно швидко і правильно дати відповіді на запитання та отримати квитки від «Літос», щоб потрапити у її царство.
(За правильну відповідь діти отримують квитки).
Прийом «Хто швидше й більше»
1. Що таке географічні координати. (Це географічна широта і довгота місцевості).
2. Як називається найбільша паралель на карті? (Екватор).
3. У якій півкулі відносно екватора розташована Україна? (Північна).
4. Скільки кілометрів дорівнює 1 градус дуги меридіана? (111 км).
5. Географічна широта змінюється від 0 градусів до -? (90 градусів).
6. Географічна довгота змінюється від 0 градусів до -? (180 градусів).
7. Географічна широта може бути тільки? (Північна і південна).
8. Географічна довгота може бути тільки? (Східна і західна).
9. Відлік географічної довготи ведеться від? (Початкового меридіану).
10. Як називається меридіан, що проходить через м. Лондон (Гринвіцький).
- Молодці діти, тепер маємо доступ до схеми, яку надала нам володарка «Літос».
Робота з схемою
А тепер безпосередньо працюємо зі схемою.
Пояснення вчителя з елементами демонстрації.
Ядро – найгарячіша й найщільніша частина Землі. Його діамететр становить
маже 3500км. Припускають, шо ядро складається із заліза з домішками нікелю. Учені визначають зовнішню (в’язку) і внутрішню (тверду) чатини ядра. Внутрішня частина ядра дуже тверда й розжарена до температури 5000°С, зовнішня перебуває в розрідженому стані при температурі 4000°С. Учені вважають, що ядро обертається трохи швидше, ніж уся наша планета, і це є однією з причин виникнення в Землі магнітного поля.
Мантія – оболонка Землі, розміщена між ядром і земною корою. Її товщина становить майже 2900 км. Вона складається з кристалічних гірських порід, розжарених від 4000°С до 1000°С. Незважаючи на таку високу температуру, речовина мантії є твердою, бо перебуває під дуже високим тиском. Верхня частина мантії завтовшки 200 – 250 км дещо розріджена й пластична. Її називають астеносферою.
Земна кора – зовнішній твердий шар Землі, що має товщину від 5 км – під океанами й до 70 км – під материками. Земна кора є найтоншим шаром Землі. Вона утворилась в ті часи, коли вся наша планета перебувала в розжареному стані. Виокремлюють два типи земної кори: океанічний і материковий. Океанічний тип характеризується наявністю двох шарів – базальту й осодових гірських порід. Земна кора материкового типу має шари базальту, граніту й осадових гірських порід.
Фізкультхвилинка.
Прийом «Творча лабораторія»
Уявіть собі, що ви групами проводите дослідження й вам потрібно спуститися до центру Землі. Перша група – досліджує ядро. Друга група – мантію. Третя група – земну кору. На вашому маршрутному листі написаний план, за яким ви описуєте одну із трьох основних частин Землі. Використовуйте текст нашого магічного підручника.
(Учні працюють, потім докладають інформацію за допомогою маршрутного листа).
Прийом «Асоціація»
Яблуко буде нашою моделлю Землі.
- Діти, покажіть земну кору? (Діти показують). Так, це шкірка яблука.
- А що зображує м’якоть яблука? (Мантія).
- А де знаходиться ядро? (Серцевина).
Висновок: земля складається з трьох шарів: земна кора, мантія, ядро.
Розповідь вчителя з елементами демонстрації.
Найглибша на планеті свердловина пробурена в Росії на Кольському півострові. Її глибина перевищує 12260 м. Вона має надзвичайно важливе значення для науки про Землю. Дослідження сотень кілограмів керну (породи), видобутого з різних її глибин, дає чудову можливість вивчити будову нашої планети та прочитати її геологічну історію в цьому місці за останні понад 2 млрд років. Під час буріння траплялось чимало несподіванок. Так, на глибині 12 тис м виявлено понад 20 видів скам’янілих мікроорганізмів. Свердловини, подібні Кольській, закладені також на території України біля села Новоіванівка Криворізького району Дніпропетровської області.
Але для нашої планети така глибока свердловина те саме, що я проколю ручкою шкірку яблука, тобто пробурюємо земну поверхню.
(Проколювання яблука ручкою )
V. Узагальнення й систематизація географічних знань і вмінь учнів.
А зараз давайте узагальнимо наші знання у вигляді гри «Вірю не вірю» . За кожну правильну відповідь ви отримаєте смайлик.
Прийом «Вірю – не вірю»
1. Чи вірите ви в те, що люди знають про глибини Землі менше ніж про космічний простір? (Вірю).
2. Чи вірите ви в те, що літосфера - це водна оболонка Землі? (Не вірю).
3. Чи вірите ви в те, що верхній твердий шар нашої планети називають земною корою? (Вірю).
4. Чи вірите ви в те, що температура в ядрі досягає 5000градусів? (Вірю).
5. Чи вірите ви в те,що земна кора має два типи? (Вірю).
6. Чи вірите ви в те, що потужність земної кори найбільша у горах? (Вірю).
7. Чи вірите ви в те, що літосфера в перекладі з грецької - м’яка. (Не вірю).
8. Чи вірите ви в те, що Кольська свердловина найбільша на планеті? (Вірю)
Прийом «Географічний практикум»
Підпишіть на схемі «Внутрішня будова Землі» оболонки, з яких складається земна куля.
(Діти підписують на схемі оболонки з яких складається земна куля, потім обмінюються схемами і перевіряють).
Загадки
***
В глибині воно яріє,
Очевидно, червоніє.
Підставляє всім плече
І пече, пече, пече...
Словом – як жовток в яйці,
Та не втримати в руці. (Ядро).
***
Дивина напівміфічна:
Отака собі... пластична
Водночас вона тверда,
Хоч тече, немов вода,
Бо розжарена страшенно.
Всі це знають достеменно. (Мантія).
***
З неї в квітні трави пнуться,
Десь потоки магми рвуться.
І стрясають сили злі,
Що таяться у Землі. (Літосфера).
***
У яйця є шкаралупа,
Шкіра різна всюдисуща
Ну а ця – праматір всіх.
І не знати її гріх! (Земна кора).
***
Легенька, прозора, не помічається
Як називається? (Атмосфера).
***
Зеленіє і квітує,
Тихо, лагідно воркує,
Над нектарами гуде,
По шляхах життя іде,
З грунту на поверхню рветься
Як це диво в світі зветься? (Біосфера).
VI. Оцінювання.
Отже, діти, ви сьогодні дуже гарно попрацювали на уроці, були активними, старанними. Перший день мандрівки по царстві «Літосфера» завершився. Ми збагатили свої знання про внутрішню будову Землі, на наступних уроках ви продовжите мандрівку і відкриєте нові її таємниці. Повірте, літосфері є чим вас здивувати.
VII. Коментоване пояснення домашнього завдання.
- Опрацювати параграф 16 підручника.
- Відповідати на запитання ст.76 (усно).
- Придумати розповідь про мандрівку до центру Землі.
VIIІ. Підбиття підсумків уроку.
1. Сьогодні я дізнався, дізналась...
2. Мені було цікаво...
3. Було важко...
4. Я запам’ятав...
5. Мені сподобалось...
Людина – дрібна часточка природи Землі, хоч і володіє неабиякими знаннями та технікою, здатною змінити цю природу. Пам’ятаймо, що берегти природу нашої планети – святий обов’язок землян!
Маршрутний лист
План
Назва частини |
Місце розташування
|
Товщина (потужність) шару (км)
|
Характерні риси
|
|
|
|
|
Маршрутний лист
План
Назва частини |
Місце розташування
|
Товщина (потужність) шару (км)
|
Характерні риси
|
|
|
|
|
Маршрутний лист
План
Назва частини |
Місце розташування
|
Товщина (потужність) шару (км)
|
Характерні риси
|
|
|
|
|
Маршрутний лист
План
Назва частини |
Місце розташування
|
Товщина (потужність) шару (км)
|
Характерні риси
|
|
|
|
|
1