Урок на тему: "Метод світлової мікроскопії. Збільшувальні прилади та їх призначення"

Про матеріал

Урок розроблено за підручником Біологія 6 клас, авторів Остапченко, Балан, Матяш. В розробці уроку є картка із завданнями до практичної роботи № 1 "Будова світлового мікроскопа та робота з ним". Також у розробці є картка-конспект для учнів "Будова збільшувальних приладів". У розділі рефлексія представлено завдання з використанням технологій BYOD на виконання завдання із залученням власних девайсів учнів.

Перегляд файлу

Урок з біології для учнів 6 класу

«Метод світлової мікроскопії. Збільшувальні прилади та їх призначення»

Мета:

  •      навчальна: повторити збільшувальні прилади та їх призначення, вивчити будову світлового мікроскопа та техніку його використання, сформувати уявлення про значущість мікроскопічних досліджень;
  •      розвивальна: сприяти розумінню цінності знань про природу у повсякденному житті, сприяти розвитку допитливості та спостережливості, продовжувати формування критичного мислення;
  •      виховна: виховувати відповідальне ставлення до природи; повагу до себе та інших.

Тип уроку: Комбінований урок.

Обладнання: лупа, мікроскопи, постійні мікропрепарати водоростей (одна на вибір), власні технічні девайси учнів, картки «Будова збільшувальних приладів» (див. Додаток А), картки із завданнями практичної роботи (див. Додаток Б).

Хід уроку:

І. Організаційний момент

Привітання, перевірка відсутніх.

ІІ. Актуалізація знань та оголошення теми уроку

Бесіда:

 Вчитель: Давайте згадаємо з курсу природознавства: які прилади ми називаємо збільшувальними? Які приклади таких приладів ми знаємо?             

ІІІ. Опрацювання нового матеріалу

Вчитель: Отже ви вже знаєте, що для дослідження природи вчені використовують лупи, біноклі, мікроскопи, на сьогоднішньому уроці ми детально познайомимось із лупою та мікроскопом.

Розповідь вчителя з демонстрацією приладів та їх частин. По ходу розповіді вчителя, діти заповнюють картки «Будова збільшувальних приладів».

Лупа – найпростіший збільшувальний прилад. Лупи розділяють на ручні і штативні. Розгляньте ручну лупу. Вона складається зі збільшувального скла, вставленого в оправу з ручкою. Ручна лупа збільшує предмети в 2-20 разів. Лупи використовують щоб розгледіти дрібні деталі на монетах чи поштових марках наприклад.

Штативна лупа – дещо потужніша за ручну лупу. В її оправу вставлено два збільшувальні скла, що закріплені на штативі, цю частину приладу називають окуляром. До штатива прикріплено дзеркальце та предметний столик з отвором. Штативна лупа може збільшувати об’єкти в 10-25 разів.

За допомогою штативної лупи можна роздивитись форму клітин. Для їх кращого вивчення використовують мікроскоп. У школі на уроках ми будемо використовувати світловий (оптичний) мікроскоп. А метод досліджень, які здійснюють за допомогою цього приладу називають світловою мікроскопією.

Розглянемо будову світлового мікроскопа: тубус – це спеціальна труба у яку вставляють окуляр, який містить збільшувальні скельця в оправі. Через окуляр ми розглядаємо об’єкт дослідження; об’єктив – містить кілька збільшувальних скелець; штатив; гвинти великий та малий; предметний столик. Усі частини приладу поєднані між собою: тубус з’єднано зі штативом, до штатива приєднано предметний столик на який кладуть об’єкт дослідження, а за допомогою гвинтів об’єкт дослідження наближують до об’єктива або віддаляють від нього, щоб можна було краще його розгледіти.

У центрі предметного столика є отвір, під ним розміщується дзеркало, за допомогою якого вловлюють світло і спрямовують його на об’єкт дослідження.

Головним завданням світлової мікроскопії – є отримання чіткого зображення досліджуваного об’єкта, для чого використовують великий і малий гвинти.

Щоб дізнатися у скільки разів збільшує мікроскоп, потрібно подивитися на окуляр та об’єктив, на яких зазвичай ставлять цифру у скільки вони збільшують об’єкт. Наприклад на окулярі позначка ×15, це означає, що окуляр збільшує у 15 разів, а на об’єктиві позначка ×20. Щоб дізнатися яке збільшення має мікроскоп, потрібно перемножити ці значення. Наприклад 15×20=300 – це означає, що мікроскоп збільшує об’єкт у 300 разів.

ІV. Повторення, узагальнення та систематизація знань

 Перед виконанням практичної роботи слід повторити з учнями правила роботи з мікроскопом, що потрібно було вивчити вдома.

Практична робота № 1:

«Будова світлового мікроскопа та робота з ним»

Мета: навчитися працювати зі світловим мікроскопом.

Обладнання: світлові мікроскопи, постійні мікропрепарати клітин водоростей (за вибором вчителя).

Хід роботи:

  1. Повторити правила користування мікроскопом.
  2. Установіть мікроскоп на центр парти штативом до себе на відстані долоні від краю парти.
  3. Роздивіться деталі мікроскопа. Підготуйте його до роботи. В отвір предметного столика спрямуйте промінь світла за допомогою дзеркала.
  4. На предметний столик покладіть мікропрепарат.
  5. Використовуючи великий гвинт, підніміть предметний столик на відстань 1-2 мм від препарату.
  6. Дивіться в окуляр одним оком, не закриваючи іншого.
  7. Дивлячись в окуляр, за допомогою великих гвинтів повільно опускайте предметний столик, доти, доки не з’явиться чітке зображення.
  8. Спочатку розгляньте об’єкт на малому збільшенні, замалюйте його, а потім переведіть об’єктив на велике збільшення. Розташуйте об’єктив великого збільшення на мінімальній відстані від об’єкта.

Увага! Піднімаючи предметний столик, дивіться на нього збоку, а не в окуляр!

Потім опускайте предметний столик за допомогою малого гвинта, поки не побачите чіткого зображення.

  1. Визначте кратність збільшення об’єкта дослідження.
  2. Замалюйте об’єкт дослідження
  3. Здайте обладнання вчителю.

V. Рефлексія

 Виконайте завдання за посиланням:  https://www.purposegames.com/game/OVx4Tj9lgCB. Після закінчення завдання, учні можуть надіслати вам скріншот виконаного завдання, або показати його піднявши руку.

Примітка: Роздрукуйте декілька карток із завданням, на випадок відсутності можливості в учнів вийти в інтернет за посиланням.

VІ. Домашнє завдання

  • Опрацювати § підручника
  • Принести невелику цибулину.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток А

Будова збільшувальних приладів

Картинки по запросу лупаКартинки по запросу лупа штативна

 

 

 

Похожее изображение

 

Додаток Б

Практична робота № 1:

«Будова світлового мікроскопа та робота з ним»

Мета: навчитися працювати зі світловим мікроскопом.

Обладнання: світлові мікроскопи, постійні мікропрепарати клітин водоростей (Евглена зелена).

Хід роботи:

  1. Повторити правила користування мікроскопом.
  2. Установіть мікроскоп на центр парти штативом до себе на відстані долоні від краю парти.
  3. Роздивіться деталі мікроскопа. Підготуйте його до роботи. В отвір предметного столика спрямуйте промінь світла за допомогою дзеркала.
  4. На предметний столик покладіть мікропрепарат.
  5. Використовуючи великий гвинт, підніміть предметний столик на відстань 1-2 мм від препарату.
  6. Дивіться в окуляр одним оком, не закриваючи іншого.
  7. Дивлячись в окуляр, за допомогою великих гвинтів повільно опускайте предметний столик, доти, доки не з’явиться чітке зображення.
  8. Спочатку розгляньте об’єкт на малому збільшенні, замалюйте його, а потім переведіть об’єктив на велике збільшення. Розташуйте об’єктив великого збільшення на мінімальній відстані від об’єкта.

Увага! Піднімаючи предметний столик, дивіться на нього збоку, а не в окуляр!

Потім опускайте предметний столик за допомогою малого гвинта, поки не побачите чіткого зображення.

  1. Визначте кратність збільшення об’єкта дослідження.
  2. Замалюйте об’єкт дослідження. Зробіть висновок.
  3. Здайте обладнання вчителю.

 

 

 

 

 

 

 

Висновок: Під час практичної роботи ми _______________________________ ________________________________________. Щоб налаштувати мікроскоп спочатку налаштовують ____________, потім на ________________________ кладуть мікропрепарат, та використовуючи _______________ налаштовують відстань від об’єктива до об’єкта дослідження, доти доки не з’явиться______ ___________________________________.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Сімонова Яна Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 липня 2018
Переглядів
7154
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку