Урок розроблено за підручником Біологія 6 клас, авторів Остапченко, Балан, Матяш. В розробці уроку є картка із завданнями до практичної роботи № 1 "Будова світлового мікроскопа та робота з ним". Також у розробці є картка-конспект для учнів "Будова збільшувальних приладів". У розділі рефлексія представлено завдання з використанням технологій BYOD на виконання завдання із залученням власних девайсів учнів.
Урок з біології для учнів 6 класу
«Метод світлової мікроскопії. Збільшувальні прилади та їх призначення»
Мета:
Тип уроку: Комбінований урок.
Обладнання: лупа, мікроскопи, постійні мікропрепарати водоростей (одна на вибір), власні технічні девайси учнів, картки «Будова збільшувальних приладів» (див. Додаток А), картки із завданнями практичної роботи (див. Додаток Б).
Хід уроку:
І. Організаційний момент
Привітання, перевірка відсутніх.
ІІ. Актуалізація знань та оголошення теми уроку
Бесіда:
Вчитель: Давайте згадаємо з курсу природознавства: які прилади ми називаємо збільшувальними? Які приклади таких приладів ми знаємо?
ІІІ. Опрацювання нового матеріалу
Вчитель: Отже ви вже знаєте, що для дослідження природи вчені використовують лупи, біноклі, мікроскопи, на сьогоднішньому уроці ми детально познайомимось із лупою та мікроскопом.
Розповідь вчителя з демонстрацією приладів та їх частин. По ходу розповіді вчителя, діти заповнюють картки «Будова збільшувальних приладів».
Лупа – найпростіший збільшувальний прилад. Лупи розділяють на ручні і штативні. Розгляньте ручну лупу. Вона складається зі збільшувального скла, вставленого в оправу з ручкою. Ручна лупа збільшує предмети в 2-20 разів. Лупи використовують щоб розгледіти дрібні деталі на монетах чи поштових марках наприклад.
Штативна лупа – дещо потужніша за ручну лупу. В її оправу вставлено два збільшувальні скла, що закріплені на штативі, цю частину приладу називають окуляром. До штатива прикріплено дзеркальце та предметний столик з отвором. Штативна лупа може збільшувати об’єкти в 10-25 разів.
За допомогою штативної лупи можна роздивитись форму клітин. Для їх кращого вивчення використовують мікроскоп. У школі на уроках ми будемо використовувати світловий (оптичний) мікроскоп. А метод досліджень, які здійснюють за допомогою цього приладу називають світловою мікроскопією.
Розглянемо будову світлового мікроскопа: тубус – це спеціальна труба у яку вставляють окуляр, який містить збільшувальні скельця в оправі. Через окуляр ми розглядаємо об’єкт дослідження; об’єктив – містить кілька збільшувальних скелець; штатив; гвинти великий та малий; предметний столик. Усі частини приладу поєднані між собою: тубус з’єднано зі штативом, до штатива приєднано предметний столик на який кладуть об’єкт дослідження, а за допомогою гвинтів об’єкт дослідження наближують до об’єктива або віддаляють від нього, щоб можна було краще його розгледіти.
У центрі предметного столика є отвір, під ним розміщується дзеркало, за допомогою якого вловлюють світло і спрямовують його на об’єкт дослідження.
Головним завданням світлової мікроскопії – є отримання чіткого зображення досліджуваного об’єкта, для чого використовують великий і малий гвинти.
Щоб дізнатися у скільки разів збільшує мікроскоп, потрібно подивитися на окуляр та об’єктив, на яких зазвичай ставлять цифру у скільки вони збільшують об’єкт. Наприклад на окулярі позначка ×15, це означає, що окуляр збільшує у 15 разів, а на об’єктиві позначка ×20. Щоб дізнатися яке збільшення має мікроскоп, потрібно перемножити ці значення. Наприклад 15×20=300 – це означає, що мікроскоп збільшує об’єкт у 300 разів.
ІV. Повторення, узагальнення та систематизація знань
Перед виконанням практичної роботи слід повторити з учнями правила роботи з мікроскопом, що потрібно було вивчити вдома.
Практична робота № 1:
«Будова світлового мікроскопа та робота з ним»
Мета: навчитися працювати зі світловим мікроскопом.
Обладнання: світлові мікроскопи, постійні мікропрепарати клітин водоростей (за вибором вчителя).
Хід роботи:
Увага! Піднімаючи предметний столик, дивіться на нього збоку, а не в окуляр!
Потім опускайте предметний столик за допомогою малого гвинта, поки не побачите чіткого зображення.
V. Рефлексія
Виконайте завдання за посиланням: https://www.purposegames.com/game/OVx4Tj9lgCB. Після закінчення завдання, учні можуть надіслати вам скріншот виконаного завдання, або показати його піднявши руку.
Примітка: Роздрукуйте декілька карток із завданням, на випадок відсутності можливості в учнів вийти в інтернет за посиланням.
VІ. Домашнє завдання
Додаток А
Будова збільшувальних приладів
Додаток Б
Практична робота № 1:
«Будова світлового мікроскопа та робота з ним»
Мета: навчитися працювати зі світловим мікроскопом.
Обладнання: світлові мікроскопи, постійні мікропрепарати клітин водоростей (Евглена зелена).
Хід роботи:
Увага! Піднімаючи предметний столик, дивіться на нього збоку, а не в окуляр!
Потім опускайте предметний столик за допомогою малого гвинта, поки не побачите чіткого зображення.
Висновок: Під час практичної роботи ми _______________________________ ________________________________________. Щоб налаштувати мікроскоп спочатку налаштовують ____________, потім на ________________________ кладуть мікропрепарат, та використовуючи _______________ налаштовують відстань від об’єктива до об’єкта дослідження, доти доки не з’явиться______ ___________________________________.