Мета. Ознайомити учнів із давньогрецьким міфом та дати уявлення про його витоки; формувати уявлення дітей про міфи як жанр усної народної творчості; збагачувати уявлення про міфи народів світу, вчити осмислювати їх зміст; розвивати навички читання, увагу, мислення, пам'ять, зв'язне мовлення, словниковий запас; виховувати старанність, активність, доброту, милосердя, справедливість; інтерес та зацікавленість до грецької міфології.
Обладнання. Слайд – шоу, завдання для роботи в групах, слова на картках.
Конспект уроку у 4 класі
“ Міфи Стародавньої Греції. Міф “Дедал та Ікар”
Підготувала:
вчитель поч. кл.
Дерюжко М.М.
Тема. Міфи Стародавньої Греції. Міф “Дедал та Ікар”.
Мета. Ознайомити учнів із давньогрецьким міфом та дати уявлення про його витоки; формувати уявлення дітей про міфи як жанр усної народної творчості; збагачувати уявлення про міфи народів світу, вчити осмислювати їх зміст; розвивати навички читання, увагу, мислення, пам'ять, зв’язне мовлення, словниковий запас; виховувати старанність, активність, доброту, милосердя, справедливість; інтерес та зацікавленість до грецької міфології.
Обладнання. Слайд – шоу, завдання для роботи в групах, слова на картках.
Хід уроку
Аутотренінг (Слайд 2)
Я - учень.
Я ходжу до школи .
Мене навчають вчитись.
Я все розумію.
Я хочу все знати.
ІІ. Вправи для вдосконалення читацьких навичок
2. Гра «Блискавка».
Завдання: прочитати слова на картках, спробувати запам’ятати їх, назвати узагальнене слово (поняття) для кожної групи слів.
Діти швидко читають слова, стараються запам'ятати їх і визначають, що:
Слайд
Слайд№3• Грім, блискавка, вогонь, вода. (Природні явища)
Слайд №4Чудовиська, демони, , велетні. (Народні фантазії)
Слайд№5• Мова, оповідь, слово, казання, розповідь, переказ. (Міф)
-Де ми можемо зустріти ці слова? ( у міфах)
ІІІ Актуалізація опорних знань
1. Що таке міф ? (Це стародавні оповіді про явища природи, історичні події або фантастичні оповідання про богів, про появу Всесвіту , Землі )
2. З якої мови походить слово міф ? (З грецької -слово, розмова, переказ, розповідь, оповідь )
IV. Перевірка домашнього завдання
Приготуйте сигнальні картки.
Гра « Так – Ні»
1.Ще до початку світу , коли не було ні неба ,ні землі, а саме лише синє море , то посеред того моря стояло велике дерево ( так)
2. На тому дереві сиділи дивовижні мавпи ( ні)
3.Найголовнішими істотами на цьому дереві були: два горобці і сивий сокіл.
( ні)
4.Слов'янські племена вважали, що символом життя є яйце (так).
5.Найдавніші міфи стверджують , що людей розмножила по світу птиця
( так).
V.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Бесіда
- Любі діти, сьогодні ми з вами продовжимо подорожувати сторінками чудової країни – країни Міфології.
2. Інтерактивний метод «Вузлик».
- А в якому напрямку подорожуватимемо Країною Міфологією ви дізнаєтесь, коли прочитаєте закодовані слова: (Слайд 6)
- Отже, сьогодні ми думками полинемо у Стародавню Грецію (Слайд 7) та познайомимося з давньогрецьким міфом «Дедал та Ікар»(Слайд 8)
3.Завдання уроку
На цьому уроці ми з вами: (Слайд 9)
а) розширимо свої знання про міф як жанр усної народної творчості;
б) осмислимо його зміст;
в) дізнаємось про витоки давньогрецьких міфів;
г) поповнимо словниковий запас новими словами;
4. Проблемні запитання.
1. Як ви думаєте, чи потрібна людині мрія і для чого?
- Люди завжди про щось мріяли. Мрії, звичайно, у всіх різні. Це залежить від самої людини, від її прагнень і бажань, її принципів. Але вічним є нестримне прагнення до чогось невідомого, щоб пізнати його. Багато хто вважає, що найбільшою мрією людства завжди було небо. Як піднятися у безкінечну небесну блакить — ось що в усі часи хвилювало людей.
VІ. Сприймання та усвідомлення учнями нового матеріалу.
1) Вступна бесіда. (Слайд 10)
Міфи Стародавньої Греції є одними з найцікавіших міфів світу.
Під час читання міфу «Дедал та Ікар» ми зустрінемо у тексті слова, які не використовуємо в повсякденному спілкуванні, тож ознайомимося з ними.
2) Словникова робота.
А)Читання гнізд споріднених слів.
(Слайд 11, 12, 13)
Ікар Крит Афіни
Ікарія критянка афіняни
Ікарійське критських афінський
Б)Робота із тлумачним словником.
(Слайд 14)
Небіж – племінник, син брата чи сестри.
Акрополь – розташована на височині укріплена частина давньогрецького міста; був фортецею і притулком громадян у воєнні часи.
(Слайд 15) Крит — назва великого острова у Середземному морі, що був центром стародавньої культури.
Критянин — житель острова Крит.
(Слайд 16) Афіни — головне місто Греції, яке ввійшло в історію грецької та світової культури.
Афінянин — мешканець Афін.
(Слайд 17) Засторога — попередження.
Напризволяще — без догляду, без нагляду, без допомоги.
Відчайдушний — який нічого не боїться, хоробрий.
Зненацька — раптово.
(Слайд 18)
3) Ознайомлення з текстом «Дедал та Ікар».
Читання міфу « Вчитель – учень».
VII. Узагальнення та систематизація вивченого.
1). Аналіз прочитаного з елементами вибіркового читання.
- Хто головні герої твору?( усно)
- Ким був Дедал? (Нащадок царського роду, митець, різьбяр і будівничий. Найвизначнішим ученим, скульптором і архітектором міста Афіни.)
-Хто такий Талос? (Це племінник Дедала і його учень.)
- Чому Дедал був змушений утекти на Крит? (Бо його звинуватили у вбивстві Тала.)
- Відшукайте в тексті і прочитайте, чому нащадок царського роду опинився на острові Крит? (Діти зачитують уривок з тексту (третій абзац).
- Як поставився до митця цар Мінос? ( Цар Мінос прийняв Дедала з радістю, загадав йому багато роботи, згодом одружив його і в сім'ї Дедала народився син.)
- Прочитайте, як Дедал робив крила? (Діти зачитують останній абзац тексту на с. 29 )
- Розкажіть, як батько вчив сина літати? (Батько наказував Ікарові не підніматися дуже високо, бо «…сонце там палюче, воно розтопить віск – і пір'я розсиплеться». Також батько попереджував сина, щоб той не летів низько над морем, бо хвилі можуть намочити пір'я.)
(Слайд 19)
- Зверніть увагу на засторогу батька: «Треба триматися середини, запам'ятай це, Ікаре, тільки середини. Будь слухняний, не шукай власної дороги, а лети просто за мною».
(Слайд 20)
- Як ви гадаєте, чому Ікар забув батькову пересторогу? (Ікар забув батькову пересторогу тому, що він відчув радість вільного польоту, відчув присмак свободи, волі і незалежності.)
(Слайд 21)
- Прочитайте, як загинув Ікар? (Діти зачитують другий абзац тексту на с. 30.)
- Як люди зберегли пам’ять про Ікара? (Слайд 22)
Фізхвилинка
3. Робота в групах (6 груп). Встановлення послідовності подій у тексті.
Перевірка роботи.
Прочитайте 1 пункт( слайд), 2,3,4,5,6
4. Робота за ілюстрацією (Слайд 25)
— Розгляньте малюнок.
— Кого зобразив художник?
— Доведіть, що це Ікар.
— Зверніть увагу на вираз обличчя Ікара. Чому в нього широко розплющені очі, а на устах — усмішка?( він був у захваті,бажав досягти своєї мети,хотів дізнатися щось нового)
Діти , так як потрібно діяти :
— Як ви оцінюєте вчинок Ікара?
5. Характеристика героїв ( 2 учні біля дошки).
І учень –вибрати і зачитати слова, що характеризують Дедала.
ІІ учень – вибрати і зачитати слова, що характеризують Ікара.
Дедал Працьовитий Ікар
Неслухняний
Наполегливий
Відважний
Сміливий
Застережливий
Ризикований
Винахідливий
7. Гра “Займи свою позицію”
- На кого із героїв твору ви хотіли б бути схожі? (Учні підходять до позиції, яку вони обрали )
Дедал Ікар
- Чому саме цю позицію ви вибрали? (Відповіді учнів)
VІII. Підсумок уроку (Слайд 30)
1. Визначення головної думки твору.
(Слайд 31) - Прочитавши і обговоривши давньогрецький міф «Дедал та Ікар», давайте визначимо головну думку твору.
- Яку віковічну мрію людей реалізує Дедал?
- Хто став втіленням мрії людства про крила?
(Слайд 32) - Головною думкою твору є те, що люди завжди мріяли піднятися в небо, прагнули до чогось нового, незвіданого, прагнули відчути волю і незалежність навіть якщо це коштувало їм життя.
2.Інтерактивна вправа «Сенкан» Ковалевська Г. М.
1ряд- має містити слово ,яке позначає тему (це іменник ) Ікар.
2ряд-це опис теми, який складається з 2-х слів(це прикметники) мужній,хоробрий.
3ряд- визначає дію,пов’язану з темо( складається з 3-х дієслів )вчився, летів,
загинув.
4ряд- є фразою, яка складається з 3-х – 4-х слів і виражає ставлення до теми
Відкрив дорогу в небо.
5ряд- складається з одного слова, ніби робиться підсумок. Міфічний герой.
VІ І. Домашнє завдання
-Діти, вам сподобався міф?
Гра «Поверни слова на місце»
( Раджу, міфів, прочитати, Стародавньої, Греції, вам, книгу,і себе, для, ви, захоплюючий, відкриєте, і світ, чарівний.)
Перевірка роботи.
Раджу вам прочитати книгу міфів Стародавньої Греції і ви відкриєте для себе захоплюючий і чарівний світ.
Самооцінка роботи на уроці за таблицею: (Слайд 37)
- Що ви взяли для себе з цього уроку?
- Чого вчить нас міф “Дедал та Ікар”
ХІ. Домашнє завдання: (Слайд 38)
С.28-30
1 група – скласти план до міфу «Дедал та Ікар».
2 група – підготувати стислу розповідь за прочитаним.
3 група - навчитись виразно читати міф і відповідати на запитання.