Тема: My city-my home.
Підтема:Наша домівка.
(4 клас, за підручником О.Д. Карп’юк).
Мета:1. Практична: активізація використання ЛО за темою «Будинок», «Меблі»; розвивати діалогічне і монологічне мовлення учнів за темами; розвивати навички аудіювання, читання та письма; тренувати вживання мовних конструкцій «There is/ There are» та прийменників місця,удосконалювати вживання речень в теперішньому продовженому часі(питальні,розповідні,заперечні).
2. Розвиваюча: розвивати логічне мислення, мовну здогадку, уяву; розвивати здібність самостійно планувати мовленнєві дії.
3 Освітня: вчити учнів мовленнєвої взаємодії з партнерами по комунікації в малих групах..
4. Виховна: виховувати уміння сконцентруватися,слухати інших,формувати доброзичливу атмосферу в класі,виховувати патріотичні почуття(бажання захищати свій дім,свій рідний край,шанувати членів своєї сім’ї).
Тип уроку: комбінований
Обладнання: телевізор, відео запис пісень «What are the animals doing?», «Where is the monkey ?»,картки з зображенням меблів, набори роздавального матеріалу (зображення меблів), зображення пустої кімнати, ляльковий домик .
PROCEDURE
I .Greeting. Привітання.
T:- Good morning, children! I’m glad to see you.
Ps: - Good morning, teacher. We are glad to see you too.
T: - Thank you, dear children. I hope you are well today.
Ps: We are fine thank you.
Let’s greet our dear guests.
Warming up. Уведення в іншомовну атмосферу.
T: - So, all pupils are in a good mood and we can start our lesson. . Повідомлення теми та мети уроку.
Today we are going to speak about your home and flats,do some interesting task, and describe some rooms and made mini-project. Phonetic drills. Фонетична зарядка.
1) T:Let’s start with train our tongue. Repeat after me, please:
[w]- wind, , went, wet, was.
[ ?] Sam, cat, hat, lamp.
[d] - dog, day, dark, dear.
[f] – flat, fat, friend, first.
2) Мовленнєва зарядка.
II. Main part. Основна частина.
1.Активізація лексичного матеріалу з теми «My house. My room» (використання карток з зображенням меблів)
T: Now, let’s revise the words which connected with the topic “My Home”. You can get a “smile” for the right answers.
Guess, what is it?
- you can sleep on it… ( a bed)
- you can sit on it….( a chair, an armchair)
- you can sit, sleep, watch TV….(a sofa)
- it has four legs, you can have dinner at it…(a table)
- it is very soft, it is on the floor…(a carpet)
- there are lots of books in it….(a bookcase)
-you can see your face in it…(a mirror)
-you can cook on it…(a cooker)
-you can put your clothes in it…(a wardrobe)
-you wash the dishes with it…(a dishwasher)
-you can put and cool food in it…(a fridge)
-you keep dishes in it…(a cupboard)
Children, all these things are called –‘furniture”. Let’s open our vocabularies, and write down this new word.
Читання хором,читання ланцюжком цих слів.(на дошці)
2. Активізація вживання прийменників міста,граматичного матеріалу. Використання “ there is / there are” для розташування предметів.
Children, it is our friend-the Monkey. Its name is Alice. It lives in that house(на столі стоїть ляльковий будиночок) .
Is there Alice in the house?(питання дітям)
Alice likes going for a walk.
Is there Alice on the roof?
Is there Alice in front of the house?(behind, near).
And what else prepositions do you know? Let’ revise and watch video. Please, try to sing this song together.(“Where is the monkey?”, English song).
Читання хором,читання ланцюжком цих прийменників.(роздруковані на аркуші А4).
Далі,вчитель просить декілька учнів заглянути під стіл,під книгу,за вазу,в будиночок,за дошку та знайти там картинки з зображенням кімнат.
So, let’s count how many pictures have we? Four . We need one more. Where is it? I don’t remember where is it. Can you help me? So ,please, stand up. Look up. Is there a picture on the ceiling? Look down. Is there a picture on the floor? Look through the window. Is there a picture there? Look on the wall. Is there a picture? Yes, it’s here. Thank you, children, a great job.
And now, look at these pictures, these are rooms. Let’s name these rooms.(a living room, a kitchen, a bedroom, a bathroom, a dining room).
3.Listening
Make a group of four.
Children get a colour sheet(empty room) and some furniture for their room.
T: Your task is to guess what room is it ,to put furniture in the right place.
Bedroom: it’s a nice room. You can see a big bed, a mirror, we can sleep in this room. (картки: килим,платтяна шафа, ліжко,дзеркало)
Bathroom: This room is as usually small. There is a bath. We wash hand and face there.(картки:ванна,раковина,дзеркало,туалет)
Kitchen: This room is not very big. We can see many cups, plates on the table. We can cook there. (картки:килим,стіл,два стільця,плита,холодильник,сервант)
Living room: A room where all the family usually sit on the sofa and watch TV in the evening.(картки:килим,диван,телевізор,ваза)
Dining room: You can eat in this room or read a book there.(картки:килим,стіл,два стільця,книжкова шафа)
T: Show me yours pictures. Are your rooms so as mine?
Кожна група прикріплює свою «кімнату» на дошці .
4. Активізація вживання The Present Continuous Tense
Our friend Alice is hungry, and it’s going to the kitchen. What is it doing there? ( it’s cooking). It’s going to the bedroom. What is it doing there? (it’s sleeping). It’s going to the bathroom. What is it doing there? (it’s taking a bath). It’s going to the living room. What is it doing there? (it’s watching TV). It’s going to the dining room. What is it doing there? (it’s drinking some tea).
Relaxing.
Now, let’s relax and sing our favourite song (What are the animals doing?).
5.Reading (p.129,ex.3)
Pre-reading: Ask pupils to look at the photo and describe a little girl. Explain that her name is Kate.
But first we must look at some new words.( Sink, stools)
Зразок читання вчителем. Читання хором.Читання ланцюжком.
While-reading: Ask the question “What is the girl telling about?”
6. Checking homework
Open your copy-books. Have you any problems with your homework? I’ll hand it at the end of the lesson.
7. Writing
Post-reading: Ask the question in written form (What colour are the walls in Kate’s kitchen?, Where is the gas-cooker?, How many stools are in the kitchen?)
III. Summing up. Заключна частина уроку.
1) Reflection. Well, that is all for today. I hope you enjoyed the lesson.
What was the most interesting? The most difficult?
2) Marks.
You all worked very well and your marks today are….
3) Homework.
Read ex.3,p.129.wtite ex.4,p.129