Тема уроку: Населення і народи Африки
Мета: Дослідити особливості життя африканського населення, розкрити особливості розміщення різних африканських племен та народів, навчитися користуватися картою „Густотою населення”; аналізувати розміщення населення, розвивати логічне мислення.
Обладнання: фізична карта світу, довідники, словники,
енциклопедії, мультимедійний проектор, екран.
І. Організаційний момент
Вчитель:
Сьогодні у нас незвичайний урок. На цьому уроці ви будете навчатися самостійно здобувати інформацію з різноманітних джерел, аналізувати її, робити висновки.
На уроці ми будемо вивчати населення Африки. Так, як не можна мати повного уявлення про материк, не познайомившись із його населенням.
Африка-це материк, де зародилося життя. На території Сх. Африки виявлено найдавніші знаряддя праці, які виготовлені приблизно 2 млн. років тому. З плином часу люди розмножувалися та розселялися спочатку на території континенту, а потім і за його межі.
Африка - це сотні племен, що ведуть надзвичайно цікавий спосіб життя.
Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні ви дізнаєтесь:
Епіграф уроку:
Людина освічена-та, яка знає, де
знайти те, чого вона не знає.
Георг Зіммель,
німецький соціолог
Вчитель:
А чи знаєте ви, де можна знайти те, чого не знаєш?
Отже, вирушаємо в подорож по знання з даної теми.
І першою нашою зупинкою є станція
„Географічна мозаїка”
З розкиданих складів скласти слова: карта, книга, словник.
Наступна наша зупинка на станції
„Бібліотечна”
Вчитель:
А щоб не заблукати в бібліотечних лабіринтах і знайти потрібну інформацію, вам допоможе наш бібліотекар.
Вступне слово бібліотекаря:
Прошу звернути увагу на стелаж, який має назву „Для Вас, читачі”. Тут зібрані й упорядковані книги, які призначені для швидкого і якісного задоволення інформаційних потреб читачів. Довідкові видання: словники, довідники, енциклопедії допоможуть вам про щось довідатись, визначити значення незнайомих слів, пояснити їх походження, розширити кругозір.
Вчитель:
Ви вже зрозуміли, як знайти необхідну інформацію.
А зараз дізнаєтесь, з якими джерелами інформації ми будемо працювати на уроці.
Наступна зупинка на станції
„Словникова”
Вчитель:
Вам потрібно з’ясувати значення таких слів, як плем’я, народ, раса і встановити між ними відповідність:
1.Плем’я А. група людей, об’єднана спільністю
походження, що виражається в спільності ознак:будова тіла, форми голови, пігментація шкіри, волосся, очей
2.Народ Б. об’єднання людей, зв’язаних родовими
відносинами, спільністю мови, суспільної організації
3.Раса В. населення, об’єднане приналежністю
до однієї держави; жителі однієї
країни
Г. група людей, що проживають на
певній території
Наступна зупинка
„Картографічна лабораторія”
Вчитель:
Користуючись картою „Густота населення” в атласі
потрібно з’ясувати:
1 чол/км2 та більшою за 50 чол./км2
Зробити висновок: сформулювати закономірності розміщення населення, які ви виявили при виконанні цього завдання.
(Робота в групах).
Висновок: Населення Африки розміщене нерівномірно.
Величезні площі пустель майже безлюдні. Рідко заселена також частина екваторіальних і тропічних лісів.Водночас одним з найгустіше заселених районів Африки є долина Нілу-давній осередок активної діяльності людини.
Причинами нерівномірного розподілу населення є природні умови та історія заселення материка.
Наступна зупинка на станції
„Творча лабораторія”
Вчитель:
Користуючись картою населення Африки, підручником та додатковою літературою заповнити таблицю
Раси |
Народи |
Зовнішні ознаки |
Де живуть |
Європеоїдна |
|
|
|
Екваторіальна |
|
|
|
Монголоїдна |
|
|
|
Завдання групам:
І група - європеоїдна раса
ІІ група - екваторіальна раса
ІІІ група - монголоїдна раса
ІV група - звичаї та традиції народів Африки
Вчитель:
Хвилинка цікавої географії
(Інформує вчитель)
Наступна зупинка на станції
„Здивую всіх”
Презентація робіт учнів про такі народи Африки, як
Наступна зупинка на станції
„Ерудити”
ИААРБ (араби)
УТІСТ (тутсі)
Домашнє завдання