Тип матеріалу: розробка уроку Урок на тему «Насіння, плоди. Плід. Будова та різноманітність» Предмет : біологія , 6 клас Про матеріал : метою даного уроку є ознайомлення учнів з поняттям насінина та плід, особливостями їх зовнішньої і внутрішньої будови плодів; різноманітністю і класифікувати та значенням в житті людини.
Підготувала : Шевченко С. М., вчитель біології та хімії
Тема уроку: Насіння, плоди. Плід. Будова та різноманітність .
Цілі і компоненти уроку:
Знаннєвий компонент -ознайомити учнів з поняттям насінина , плід, дати їм характеристику; визначити особливості в зовнішній і внутрішній будові плодів;розглянути різноманітність плодів і класифікувати їх за особливостями будови.
Діяльнісний компонент -розвивати критичне мислення, інтелектуальні та творчі здібності; уміння порівнювати біологічні процеси у природі; уміння спостерігати та робити відповідні висновки та узагальнення.
Ціннісний компонент - виховувати в учнів інтерес до вивчення природничих наук, екологічну культуру, бережливе ставлення до довкілля, до природи рідного краю.
Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, бесіда, розповідь з елементами бесіди); наочні (демонстрація таблиць та моделей, натуральних об'єктів); практичні (робота з таблицями, схемами); репродуктивні (бесіда) та пошукові (евристична бесіда, створення та розв’язування проблемних ситуацій).
Основні поняття :насінина, зародкові корінець, стебельце та брунечка; зародок, ендосперм, сім’ядолі, однодольні та дводольні рослини.; плоди, однонасінні, багатонасінні; сухі, соковиті.
Обладнання: зображення насіння, плодів різних рослин, натуральні об’єкти, дидактичний матеріал, загадки, тощо .
Тип уроку : комбінований; форма проведення -урок в картинній галереї
( в класі розмістити виставку картин, що стосуються уроку; матеріал для картин підбирається вчителем за власним вподобанням відповідно до етапу уроку)
Очікувані результати:
учень/учениця знає:суть поняття насінині і плід;
характеризує: будову, особливості плодів та насіння;
обгрунтовує :роль плодів та насіння у живій природі та житті людини;
вміє : розрізняти плоди та насіння за зовнішньою будовою;
висловлює судження :щодо значення плодів та насіння у сільському господарстві, харчуванні, охороні здоров,я;
дотримується :правил безпечного проведення лабораторних дослідів
може :ефективно працювати в групі;бути відповідальним;швидко приймати рішення;проявляти ініціативність . підприємливість, лідерські якості та екологічне мислення; спілкуватись, висловлювати власну думку та обстоювати її.
Хід уроку
І.Організаційний етап.
Привітання. Психологічне налаштування учнів на роботу.
(Щоб налаштувати дітей на роботу використаємо вправу «Чарівний кошик» - на партах у дітей плоди з листочком. На листочку діти пишуть побажання і закріплюють плоди на дошці у змодельований кошик)
ІІ. Актуалізація опорних знань
Письмова робота, завдання зі взаємоперевіркою
(на заготовлених листках)
Розподілити терміни з довідки відповідно до змісту тексту.
Квітка - це видозмінений _________.
Вона складаєтся з квітконіжки, квітколожа, оцвітини, __________ та _________.
В квітках заплідненню передує процес _________.
Це перенесення пилку з пиляка ________ на маточку.
Розрізняють самозапилення та ________запилення.
Перехресне запилення відбувається за допомогою вітру, води та _________. Запліднення у квіткових рослин дістало назву __________.
В результаті чого з заплідненої яйцеклінини утворюєтся ___________, а з центральної клітини ______________, це запас ___________ речовин.
Після запліднення формується _____________.
Слова для довідок:
1. Зигота, 2. Ендосперм, 3. Поживні, 4. Насінина, 5. Пагін, 6.Маточка, 7.Запилення, 8.Тичинка, 9.Перехресне,
10.Тварини,11. Подвійного 12. Плід
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
І так після запліднення формується насінина.
Як ви думаєте, насіння у всіх рослин однакове ? картина 1
Найменші розміри має насіння рослин із родини заразихових та орхідних. Його маса не перевищує 0,001-0,003 мг. Найбільш великим в природі є насіння сейшельської пальми. Його вага досягає 20 кг.
1. Поява насінини – найдосконаліше пристосування до розмноження і розселення рослин, що утворюється в результаті запліднення з насінного зачатку.
2. Насінина це - … картина 2
Насінина - будова насінин квасолі та пшениці (за схемами з порівнянням)
- Насінина дводольної рослини,
- Насінина однодольної рослини,
Що таке насінина – робота з підручником
Лабораторне дослідження
Тема. Будова насінини.
Мета: вивчити будову насінини дводольних (квасолі) та однодольних (пшениці) рослин, порівняти їх (знайти спільні й відмінні ознаки).
Обладнання: лупа, препарувальний набір, сухе і намокле насіння квасолі і пшениці, таблиця «Будова насіння».
1. Розгляньте сухе та набубнявіле після замочування насіння квасолі.
2. За допомогою препарувальної голки зніміть шкірку з набубнявілого насіння.
3. Розділіть насіння на дві сім’ядолі, знайдіть та роздивіться зародок за допомогою лупи.
4. Розгляньте сухе та замочене насіння пшениці.
5. Чи можна зняти шкірку з намоченого насіння? Чи вдається розділити насінину на сім’ядолі?
7. Розгляньте схеми будови насіння однодольних та дводольних рослин. Позначте насінну шкірку, ендосперм, зародок, зародковий корінець, стебельце, брунечку.
8. Зробіть висновок.
3.Зміни в житті рослин
Ріст – кількісне збільшення розмірів, об’єму та маси новоутворених клітин, органів і всього організму. Ріст починається з проростання насінини. Першою ознакою росту є поява зародкового кореня та зародкового пагона. Без росту неможливий розвиток.
Розвиток – якісні зміни, що відбуваються в органах і в усьому організмі рослини. Сукупність перетворень рослинного організму від зародження до природного відмирання називають індивідуальним розвитком.
4. Що потрібно для росту рослин (робота із схемою) картина 3
5. Проростання насіння картина 4
(робота із схемами – проростання пшениці і квасолі, спільне-відмінне)
6. Плоди - демонстрація розрізаного яблука
- Що таке плід - робота з підручником
7. Будова плода за малюнком картина 5
Робота з підручником
8.Різноманітність плодів
– робота з таблицею та підручником (додаток 2)
-повідомленння про екзотичні плоди (додаток 3)
9. Способи поширення плодів (додаток 4)
- Самопоширення
- Вітром
- Водою
- Тваринами
- Людиною
ІV. Обгрунтування навчання та усвідомлення змісту :
Завдання 1. Робота з «німим» малюнком – підписати малюнки
Розгляньте запропоновані вам плоди яблуні та волоського горіха.
Позначте на малюнках особливості будови плодів.
Підпишіть назви плода та заповніть таблицю
Назва плоду |
Оплодень сухий чи соковитий |
Кількість насінин |
Розкривний чи нерозкривний |
|
|
|
|
|
|
|
|
Зробіть висновок. Чим відрізняються у будові сухі та соковиті плоди?
Гра «Чорний ящик».
1.Відгадай плід.
Про цей плід згадується в давньогрецькій міфології. Він став причиною суперечки богів Олімпу, що, в свою чергу, призвело до Троянської війни. Богиня розбрату Еріда не терпіла згоди і дружби між людьми. Вона була єдиною з усіх богів Олімпу, кого не запросили на весільний бенкет царя Пелея і богині Федіти. Непомітно підкравшись до весільного столу, вона поклала на нього золотий плід з написом «Найпрекраснішій». Побачивши його, богині Афродіта, Афіна і Гера почали сперечатися: кому з них має належати плід. Їхню суперечку взявся вирішити син троянського царя Паріс. Він підніс плід Афродиті, яка пообіцяла викрасти для нього найвродливішу жінку у світі Єлену. Це викликало гнів у Гери і Афіни і вони підмовили всі грецькі народи проти троянців. Почалась жорстока і тривала війна, внаслідок якої Троя була зруйнована.
2. Дегустація загадкового плода (горіх)
Учні дегустують відомий їм плід, щоправда, технологія приготування дуже його змінила, тому учитель робить підказки:
Батьківщиною цього плодового дерева є Середня і Мала Азія. Проте до нас воно було завезене із Греції.
Ці плоди часто використовують в кулінарії, додають у шоколад, до випічки та навіть у салати.
У Середньовіччі вважали, що він допомагає при головних болях.
Європейські народи вважали цей плід «їжою богатирів», бо корисний для зміцнення м’язів.
V. Рефлексія.
Вправа «Рюкзак» (запис у зошиті)
Із перелічених термінів виберіть які були актуальними на сьогоднішньому уроці, складіть з них розповідь:
Квітка. Насіння. Плід. Ендосперм. Сім’ядолі. Зародок . Коріння. Сухі. Соковиті. Листки .
Вправа « Мікрофон»
Учні працюють із відкритими реченнями:
«На цьому уроці для мене було найбільшим відкриттям...»
«Урок важливий тому, що...»
«Я знаю....»
«Я вмію....»
«Мені сподобалось...»
« Мені не сподобалось...»
VІ. Домашнє завдання.
Опрацювати §35-36, виконати завдання 3,4 у зошиті, с.164.
Творче завдання (за вибором)
-скласти кросворд «Будова і різноманітність плодів».
- або із української народної пісні «Ходить гарбуз по городу» визначити, які персонажі з пісні належать до плодів
Додаток 1
Плід – генеративний орган рослин, що розвивається із квітки.
Плід утворюється із зав’язі маточки, але в його утворенні можуть брати участь й інші частини квітки.
Квітконіжка перетворюється на плодоніжку.
На відміну від плодів, супліддя утворюються з кількох квіток, які зрослися між собою або усього суцвіття (шовковиця, інжир, ананас).
Якщо плід утворений лише однією маточкою, його називають справжнім (вишня, слива. абрикос).
Плоди, в утворенні яких беруть участь, крім зав’язі, ще й інші частини квітки (квітколоже, оцвітина), називають несправжніми (яблуня, груша).
Додаток 2
Додаток 3
Учень 1. Вам буде цікаво дізнатись, що одним із найбільших плодів у світі є плоди дерева джекфрута (до 1м, вага 25 кг). Зростає воно в Індії, Індонезії та на інших тропічних островах. Джекфрут носить ще одну назву «хлібне дерево» або «дерево для бідних», це через свою поживність(містить 40% крохмалю) і дешевизну. Із м’якоті плодів печуть у попелі млинці схожі за смаком на хліб. Можна їсти і насіння, якщо його пожарити як каштани.
Наш гарбуз не поступається у розмірах плодів хлібному дереву .
Є зафіксовані дані його ваги до 200 кг.
Учень 2. Сирне дерево відноситься до сімейства маренових. Зустрічається на території Південно-Східної Азії і Океанії. Зростає воно на піщаних берегах або в тінистих лісах. Цей фрукт відомий так само під назвами Індійська шовковиця або Корисне дерево,. Це дерево назвали сирним через специфічний запах його плодів, що нагадує запах пліснявого сиру, але на смак між ними немає нічого спільного.
Учень 3. На території екваторіальної Африки на високих деревах ростуть плоди, які нагадують ліверну ковбасу (до 60 см) і досить апетитні на вигляд. Ці дерева називають кігелія або «ковбасне дерево». Їх плоди неїстівні ні для людини, ні для тварин. З них виготовляють прикраси, чашки, іноді розмальовують і підвішують до стелі як амулет.
Учень 4. На території Індії, Японії, Китаю, а тепер в Криму і на Кавказі зростає «цукеркове дерево». Воно цілком заслужило свою назву. На його гілках дійсно зростають своєрідні «цукерочки». Правда, це не плоди, а гілочки-плодоніжки, коричневого кольору, химерно зігнуті, трохи тонше олівця. Вони містять 40% фруктози, тому дуже солодкі і за смаком нагадують родзинки..
Учень 5. Огіркове дерево
Огіркове дерево білімбі вперше було помічено на острові Сокотра, розташованому недалеко від східного узбережжя Африки. Це дерево в висоту досягає близько 4-5 метрів. Крім того, воно запасається вологою, що дозволяє йому пережити посуху. Рясне скупчення вологи призводить до того, що в тканинах стовбура накопичується молочний сік, якому також знайшли застосування і місцеві фермери — вони добувають з дерева м'якоть, після чого віддають її худобі в особливо посушливий період. Варто відзначити і те, що плоди і квіти рослини білімбі широко використовуються при виготовленні різних соусів, желе, варення і напоїв. Сік ж дивовижних огірків часто застосовується в якості природного відбілювача.
Учень 6.. Суничне дерево
Ще одне «смачне» дерево. Його плоди зовні дійсно нагадують плоди суниці — яскраво-червоні з дрібнобугорчастою поверхнею. Плоди суничного дерева їстівні, вони соковиті і солодкі. З них готують варення, вино і лікери.
Учень 6.. Томатне дерево або Цифомандра
Томатне дерево — південноамериканська рослина, відноситься до сімейства пасльонових. Це чагарник або невелике деревце з великими, бархатистими серцеподібним листям і біло-рожевими квітками, схожими на картопляні. Цифомандра не тільки красива, але і корисна: після цвітіння на ній удосталь утворюються червонувато-оранжеві яйцевидні плоди, що зовні нагадують томати. Смак у цих плодів своєрідний, зі специфічним терпким присмаком. Томатне дерево дуже легко виростити з однієї насіння. В цьому випадку воно зацвіте вже на другий рік. Плід має злегка смолистий аромат і смак, що нагадує недоспілий томат з легким смолистим присмаком. Спілі плоди томатного дерева розрізають вздовж на дві частини і вживаються з цукром або приправляються і смажаться або запікаються протягом 15 хвилин і використовуються як овочі.
Учень 7. Тістечкове дерево
На островах Океанії росте ще один вид хлібного дерева, іменованого «тістечком». На його гілках дозрівають жовтуваті плоди, які за смаком нагадують еклери з кремом.
Додаток 3
Самопоширення.
Найбільш простий спосіб поширення плодів і насіння – їх розкидання. У гороха, бобів, квасолі плоди треба збирати, не чекаючи, поки вони зовсім висохнуть. Інакше розкриються, розкидають насіння і врожай буде втрачений.
У жовтої акації, розрив-трави, бальзаміна дозрілі плоди при підсиханні із силою лопаються і відкидають насіння на значну відстань.
Огірок-пирскач після дозрівання плода із силою викидає його м’якуш із насінням на багато метрів, за що його ще прозвали «скажений огірок».
Поширення плодів вітром.
Для поширення вітром плоди мають малі розміри і вагу та різноманітні парусні пристосування. Насіння може бути вкритим білими пухнастими волосками як у тополі і верби. У ясена, в’яза, берези є плоди-крилатки, які, падаючи з гілок, довго крутяться і розносяться далеко від дерева.
Немає такої людини, яка б в дитинстві не бавилась роздмухуванням пухнастих «парашутиків» кульбаби. Це теж особливі пристосування для рознесення легкого насіння.
Поширення плодів водою.
Багато водних і болотяних рослин використовують для свого розселення течію води. Це, наприклад, латання, яке зростає в наших водоймах. Вода теж сприяє поширенню тих плодів, що мають здатність плавати по її поверхні (осока, вільха). Плоди кокосової пальми можуть поширюватись течією з одного материка на інший.
Поширення плодів тваринами.
Яскраво забарвлені плоди, наприклад, у горобини, калини, черемхи. Приваблюють тварин, які ними ласують. У їх кишечнику стінка плода перетравлюється, а неушкоджена насінина виходить назовні разом із послідом, не втрачаючи здатності до проростання.
Птахи охоче скльовують соковиті плоди рослини-паразита омели. Якщо після проходження через кишечник птаха насінина потрапляє у грунт, то гине, а якщо на гілку дерева, то проростає в глиб тканин.
Рослина чистотіл має насіння з великим м’ясистим білим придатком. Це – частування для мурашок. Мурашки так його люблять, що тягнуть важче за них насіння в мурашник. В такий спосіб чистотіл розповсюджується далеко і легко проростає наступного року.
Насіння сейшельської пальми (приблизно 20 кг)
Насіння орхідеї (0.002 см)
Хлібне дерево
Джекфрут або хлібне дерево
Кігелія або ковбасне дерево
Говенія солодка або цукеркове дерево
Суничне дерево або суничник
Сирне дерево
.
Огіркове дерево
Томатне дерево або Цифомандра
Тістечкове дерево