Тема: «Науки, що вивчають здоров’я людини. Принципи і складові здорового способу життя»
Мета:
Освітня: сприяти формуванню в учнів стійких переконань щодо пріоритету здоров'я як основної умови реалізації фізичного, психічного, соціального та духовного потенціалу людини з урахуванням її індивідуальних особливостей; учити вимірювати температуру тіла
Розвивальна: розвивати навички поведінки в разі погіршення самопочуття;
Виховна: виховувати свідому потребу в дотриманні принципів здорового способу життя
Тип уроку: засвоєння нових знань
Міжпредметні зв’язки: психологія, хімія, фізична культура
Методи навчання: бесіда, самостійна робота, фронтальне опитування
Прийоми навчання: Прийом «Подаруй усмішку», Вправа «Здогадайтесь»
Обладнання: вислови учених оформленні у вигляді плакатів, діаграма «Залежність здоров’я людини», мультимедійний комплекс, презентації.
Вчений І. П. Павлов стверджував: "Здоров'я – це безцінний дар природи, воно дається, на жаль, не навіки, його треба берегти. Але здоров'я людини багато в чому залежить від неї самої, від її способу життя, умов праці, харчування, її звичок..."
Епіграф уроку
«Найбільший скарб кожної людини –це
її здоров’я»
Гіппократ
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Прийом «Подаруй усмішку»
Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними.
Завдання наші такі (можна оформити як девіз уроку):
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
II. Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда:
1. Яка основна мета курсу «біологія людини»?
2. Яка головна цінність для людини? Чому?
3. Від чого або від кого залежить здоров’я кожної людини?
4. Що таке здоров’я?
Повідомлення теми, мети уроку.
III. Мотивація
Сформувати і зберегти здоров'я набагато важче, ніж втратити його. Народна мудрість говорить: «Здоров'я прибуває через вушко голки, а хвороба — зливою». Давайте сьогодні поговоримо саме про ЗДОРОВ’Я ЛЮДИНИ.
IV. Вивчення нового матеріалу
Розповідь з елементами бесіди
1. Поняття про здоров’я. Кількісні та якісні показники здоров’я
ЗДОРОВ’Я ЛЮДИНИ – це стан фізичного, психічного та соціального благополуччя, що зумовлює здатність організму людини адаптуватись до мінливих умов середовища. Здоров’я буває фізичним, психічним та духовним.
→ Фізичне
1. Структурно-функціональна
упорядкованість
2. Біологічна адаптованість
3. Стан імунної системи
→ Психічне
1. Інтелектуальне
благополуччя
2. Емоційне благополуччя
3. Духовне благополуччя
→ Соціальне
1. Моральність
2. Соціальна адаптованість
3. Статева культура
Питання до учнів:
Поміркуйте і висловіть свої судження!
В одній із паризьких лікарень обов’язком хворих було тричі на день вголос або подумки повторювати по 10 разів фразу: «З кожним днем я почуваюся краще й краще». Причому повторювати не механічно, а з позитивним емоційним забарвленням. Дивно, але факт: хворі одужували протягом місяця, у деяких із них навіть зникла необхідність у хірургічному втручанні. Застосуйте знання про складники здоров’я й поясніть цей факт.
2. Принципи здоров’я.
3. Складові здорового способу життя.
Питання до учнів:
Демонстрація діаграми і обговорення.
За твердженням фахівців ВООЗ, здоров’я на 50 % залежить від способу життя людини, на 20 % – від спадковості, на 20 % – від стану навколишнього середовища і на 10 % – від медичних послуг. Ось чому в організації здорового способу життя треба обов’язково зважати на усі ці впливи. І ще дуже важливим складником є особисті переконання й налаштованість на те, щоб бути здоровим.
Трактування вислову І.П. Павлова (усі вислови розміщуються на дошці)
"Здоров'я – це безцінний дар природи, воно дається, на жаль, не навіки, його треба берегти. Але здоров'я людини багато в чому залежить від неї самої, від її способу життя, умов праці, харчування, її звичок..."
4. Правила здорового способу життя
V. Узагальнення і закріплення знань учнів
1. Фронтальне опитування
1. Що таке здоров’я?
2. Що таке здоровий спосіб життя?
3. Що таке принципи здорового способу життя
4. Назвіть основні складники здорового способу життя.
2. Вправа «Здогадайтесь»
Учитель презентує вислів, який розміщує на дошці. Учні за висловом мають здогадатись про яку складову здорового способу життя йде мова.
1. Наші харчові речовини повинні бути лікувальним засобом, а наші лікувальні засоби повинні бути харчовими речовинами. (Гіппократ)
Раціональне харчування
2. Стародавні греки особливу увагу приділяли збереженню здоров’я за допомогою бігу. На стіні Форуму в Елладі було викарбувано: «Якщо хочеш бути сильним, бігай! Якщо хочеш бути красивим, бігай! Якщо хочеш бути розумним, бігай!»
Рухова активність
3. Щоб бути здоровим, потрібно власні зусилля, постійні й значні. Замінити їх не можна нічим.(М. Амосов)
Особиста гігієна
4. Люди, які бажають зберегти свої розумові та фізичні сили якомога довше, мають вести дуже помірний спосіб життя. (І. Мечніков)
Розумне чергування праці й відпочинку
5. Вмирає лише кволе і слабке, здорове і сильне завжди виходить переможцем.(Ч.Дарвін)
Загартовування
6. Людина своїми звичками приводить в рух сили, які зрештою її й гублять. (Піфагор)
Відмова від шкідливих звичок
7. Хвороби виникають від того, що люди порушують закони, за якими вони повинні жити.(Р. Грінс)
Культура здоров’я
Учитель:
Отже, здоровий спосіб життя забезпечує формування, збереження і зміцнення фізичного, психологічного й соціального здоров’я, здатність до продовження роду і досягнення активного довголіття.
VІ. Підведення підсумку уроку
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати конспект та підготувати повідомлення на тему «Моя особиста програма зміцнення здоров’я».