Єременко Лілія Федорівна
Запорізький ліцей «Промінь» Запорізької міської ради
Урок української літератури в 10 кл. на тему: «Незнищенність кохання у творах
українських письменників XIX поч. XX ст.І. Нечуя-Левицького, Панаса Мирного,
М. Коцюбинського
Мета: у процесі усного аналізу допомогти учням розкрити для себе красу глибоких інтивних почуттів і взаємної вірності, усвідомити вагу справжніх добувних цінностей у житті людини, засудити жадібність і байдужість;
розвивати в учнів зіставляти, аналізувати й синтезувати вивчене;
виховувати високі почуття
Тип уроку: урок розвитку усного зв’язного мовлення.
Обладнання: проектор, малюнки дітей, вислови про любов видатних
людей, виставка літератури – вірші про кохання, ілюстрації до літературних героїв творів «Кайдашева сім’я», «Хіба ревуть воли, як ясла повні!», «Тіні забутих предків»; український рушник.
Світ завжди благословляє і сонце, що встає,
і серце, що кохає.
В. Симоненко
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми й завдань уроку.
Мотивація навчання.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
(Усне мовлення - це слухове сприймання певної інформації. За допомогою усного мовлення спілкування і обмін думками відбувається безпосередньо)
(Визначити стиль і тип мовлення, вміти послідовно висловлюватися відповідно до теми.)
(Інтонація, жести, що надають відтінок переконливості та емоційності)
IV. Вступне слово вчителя:
Кохання… Воно сильніше за смерть, вічне й завжди молоде. Воно в піснях та в душах. Це одне з найсильніших й найкращих почуттів, на яке здатна людина.
Світова література - свідчення того, яке місце посідає це почуття в житті людей.
Ці почуття пісенні та прекрасні, інколи трагічні і зрадливі.
На уроці ми почуємо про кохання літературних героїв: Карпа та Мотрі, Лавріна та Мелашки (повість «Кайдашева сім’я» І. Нечуя-Левицького, Чіпки та Галі, Грицька й Христини (роман Панаса Мирного «Хіба ревуть яри як ясла повні?», Івана й Марічки (повість «Тіні забутих предків» М. Коцюбинського.
Сьогодні історію кохання будете писати ви, а допоможуть вам літературні герої. Своїми вчинками, словами, розкажуть про кохання, хоч яке б воно не було: радісне, сумне, трагічне.
V. Мультимедійна презентація(під час презентації учні «стають» героями творів)
Учень презентує на екрані повість «Кайдашева сім’я» та її автора І. С. Нечуя-Левицького і представляє однокласників, які читають діалоги Карпа та Мотрі, Лавріна й Мелашки:
Брови твої чорні й лице біле: де ж дівся рум’янець з твого лиця?
Герої повісті «Кайдашева сім’я» майже ніколи не сміються, сміється читач, але в тім то і річ, що коли відзвучав сміх, на дні залишаються сум і стає боляче, що в боротьбі за «твоє» і «моє» кохання перетворюється у злість, байдужість. Як добре, що письменник закінчує твір «груша всохла, і сім’ї помирилися». Отже, кохання відновилося.
Учень презентує на екрані роман «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Панаса Мирного і представляє однокласників групи, які читають діалоги Чіпки, Галі, Грицька та Христини.
Учень підсумовує побачене й почуте.
Дівоча краса, подружня вірність і моральна чистота – найпривабливіші риси української жінки. Галя і Христина лишились вірними своєму коханню і як боляче відчувати моторошне перетворення правдошукача Чіпки на розбійника та знати, що є такі, як Грицько: байдужі, егоїстичні, але й вони не здатні знищити кохання.
Учень презентує на екрані повість «Тіні забутих предків»
М. Коцюбинського і представляє однокласників групи, які читають діалог Івана та Марічки.
Учень підсумовує побачене й почуте.
Іванові й Марічці судилося стати українськими Ромео і Джульєттою, утілити у своїх літературних долях головне – гармонію людських душ. Збагнути, відчути високе почуття кохання – значить хоч трохи наблизитись душею до розуміння любові як великою таїни буття.
VI.Мозковий штурм.
Як могла б. на вашу думку, скластися доля літературних персонажів:
Висновок вчителя.
«Ваші відповіді показали знання та творчі здібності.»
Оцінювання роботи груп, визначення переможця.
VII. Самостійна робота за картками.
Вчитель пропонує вибрати одну картку й записати у зошит рядки поезії, які сподобалися найбільше та прокоментувати, чому саме ці рядки припали до душі.
1 картка
Тільки той щасливий, хто любов’ю сяє,
в світі ж без любові життя немає (Володимир Сосюра)
2 картка
«Що є любов?» – питаєш. Не мовчу.
Я просто відповідь, як відповідь, не знаю. (Григорій Лютий)
3 картка
Є в коханні і будні, і свята,
Є у ньому і радість, і жаль (Василь Симоненко)
4 картка
Сьогодні усе для тебе –
Озера, гаї, степи…
І жити спішити треба,
Кохати спішити треба,
Гляди ж, не проспи (Василь Симоненко)
Перевірка роботи за картками йде шляхом підрахунку однаковості вибраних рядків. Вчитель пропонує учням обрати поетичні рядки для власного кредо.
VIII. Виразне конкурсне читання уривків (учні їх знаходять у конвертах).
1 уривок
Кохання! Як багато нам каже одне слово, як мало ми знаємо про нього! Кожне кохання має свою історію. Іноді дуже коротку! Можна сказати, історію в мініатюрі! У неї є час зростання і час зрілості. Кожна людина переживає кохання багато разів, але справжнє кохання не повторюється, єдине, кожний мріє і шукає його.
Ми шукаємо того, хто розділить наше життя, з ким у нас будуть не тільки радості, а й горе. Кохання – це надзвичайно тонке почуття. Його не можна спланувати.
2 уривок
Віра в любов: яка вона природна в юнацькі роки, коли виховується характер, формується особистість. Адже віра в любов – це насамперед віра в ідеал, віра в прекрасне. Страшно не любити. Любов йде по всьому світу…
Якщо не віриш в любов, значить обкрадаєш власну душу. І може статися, що душа й сама не зможе відгукнутися на високий порив, покохати.
3 уривок
У світі є багато загадок, одну з яких ми ніколи не розгадаємо. Ця загадка – життя. Скільки всього може статися за наше життя. І ніхто в світі не зможе дати відповіді на питання, що таке кохання. Та роздуми про життя і кохання постійно вирують у нашій голові. Ми завжди кажемо собі: треба кохати і радіти життю. Не журитися на долю. Жити своїм життям, кохати. Кохання – незнищенне.
(Переможець конкурсу за кращечитаннянагороджується книгою.)
IX. Пісенна хвилинка (пісня «За вроду дякую батькам»). Під час пісенної хвилинки на екрані демонструються фото учнів, вбраних у національні костюми. елементи яких було виготовлено учнями власноруч.
X. Домашнє завдання: написати есе або вірш про кохання.