Тема: Новела «Я (Романтика)» в контексті світової літератури епохи модернізму.
Мета: Аналізувати новелу “Я (Романтика )”з позиції наявності в ній елементів модерну;
поглибити знання про психологічний твір та його ознаки;
побачити сучасність творів митця і позачасовий простір твору;
усвідомити переваги гуманізму над будь-якими ідеологіями, складність морально-етичного вибору,вміння передбачити його наслідки
Тип уроку: урок-роздум.
Методична організація уроку:
пояснювально-ілюстративний метод,
евристичний метод,
метод творчого читання.
Прийоми реалізації методичної організації уроку:
лекція вчителя зі складанням учнями тез;
евристична бесіда;
коментоване читання.
Шлях аналізу: цілісний.
Обладнання: підручник, дошка, таблиці, презентація.
Міжпредметні зв'язки: зарубіжна література, , історія, художня культура.
Хід уроку:
Епіграфи до уроку:
Істинно: Хвильовий. Сам хвилюється і нас усіх хвилює, п'янить інепокоїть, дратує, знесилює і полонить.
В. Коряк
Новела «Я (Романтика)» “…силою своєю немає собі аналогів у новітній прозі ”.
О. Білецький
Тема: Новела «Я (Романтика)» в контексті світової літератури епохи модернізму.
Мета: Аналізувати новелу “Я (Романтика )”з позиції наявності в ній елементів модерну;
поглибити знання про психологічний твір та його ознаки;
побачити сучасність творів митця і позачасовий простір твору;
усвідомити переваги гуманізму над будь-якими ідеологіями, складність морально-етичного вибору,вміння передбачити його наслідки
Тип уроку: урок-роздум.
Методична організація уроку:
пояснювально-ілюстративний метод,
евристичний метод,
метод творчого читання.
Прийоми реалізації методичної організації уроку:
лекція вчителя зі складанням учнями тез;
евристична бесіда;
коментоване читання.
Шлях аналізу: цілісний.
Обладнання: підручник, дошка, таблиці, презентація, тести
Міжпредметні зв’язки: зарубіжна література, , історія, художня культура.
Хід уроку:
Епіграфи до уроку:
Істинно: Хвильовий. Сам хвилюється і нас усіх хвилює, п’янить і непокоїть, дратує, знесилює і полонить.
В. Коряк
Новела «Я (Романтика)» “…силою своєю немає собі аналогів у новітній прозі ”.
О. Білецький
Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
Давайте розглянемо тему нашого уроку. Що таке модернізм? Коли він виникає?
-Як ви розумієте – у контексті світової літератури?
Отже, мета нашого уроку...
Мотивація навчальної діяльності.
Як викладач української літератури часто чую не вельми гарні слова в адресу української літератури та її творців. Мовляв, слабша вона за західноєвропейську, не така інтелектуальна, психологічна, цікава. Давно слід розвінчати цю згубну теорію. А допоможе нам в цьому постать письменника – Миколи Хвильового та його новела“Я (Романтика )”. Мабуть, тому я обрала такі епіграфи до уроку, чи справедливі вони, ви визначите в кінці уроку.
Актуалізація опорних знань
Розгляньте вислови Хвильового, що вони означають?
Геть від Москви!
Психологічна Європа
Азіятський ренесанс
Тож у своїх творах письменник має використовувати основні принципи європейського модернізму. Простежимо це, аналізуючи текст новели.
-Який основний зміст новели?
-Чим вражає сюжет твору?
-Чому на слайді зображення терезів?
-Чому ,на вашу думку вся презентація витримана в червоно-чорних тонах?
Одним із завдань додому у вас було подумати над назвою твору, які ж ваші версії.
НАЗВА. Сама назва сигналізує про два смислові пласти тексту: «Я у центрі уваги перебуває світ оповідача, «Романтика»― романтичнеосмислення буття та його проблем. «Я» означає «мій власний, відмінний від інших світ», а друга назва уточнює простір цього внутрішнього світу. Ним виявляється «романтика», яка в результаті зводиться до трагедії людської особистості. Вона, засліплена ідеологічною ілюзією, втрачає ґрунт під ногами й переступає через Божий і людський закон.
-Що таке романтака?
Романтика — світовідчуття, в якому провідну роль грають ліричні й драматичні емоції, мрії, ідеали і душевний підйом. Романтичний погляд може бути протиставлений погляду раціональному, прагматичному. Романтика або романтичні відносини виникають, як правило, лише в деяких ситуаціях, коли вплив зовнішнього світу в свідомості людей нівелюється, а на перший план виходять їх відносини між собою, виникає потяг одне до одного. Як правило, це відбувається у відокремленій (інтимній) обстановці. Також люди-романтики — це люди, що живуть більше в мріях, а не в реальності, люди, романтично настроєні, схильні до мрійливості, до ідеалізації інших людей і життя.
Інша частина домашнього завдання – дати відповідь на питання : якби ви знімали кінофільм за новелою, які б жанри для нього вазначили.
ЖАНР. Жанр ― психологічна новела. У центрі уваги перебуває оповідач. Ідея служіння абстрактним ідеалам «революції» стає джерелом мук і страждань «Я». Опозиція «― я ― чекіст, але я і людина» (протистояння насильства та загальногуманістичних цінностей) вирішується тим, що головний герой фактично знищує в собі людське, гуманне. Коріння «синдрому революції» і полягає в тому, що «мета виправдовує засоби». Фанатична захопленість ідеєю і є причиною тієї кривавої драми, що розігрується перед очима читача.
Новела ― невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом, сконденсованою та яскраво вималюваною ідеєю. Новелі властиві лаконізм, яскравість і влучність художніх засобів. До композиційних канонів новели належать: наявність строгої та згорненої композиції з яскраво вираженим композиційним осередком (переломний момент у сюжеті, кульмінаційний пункт дії, контраст чи паралелізм сюжетних мотивів і т. д.), перевага сюжетної однолінійності, зведення до мінімуму кількості персонажів. Персонажами новел є, як правило, цілком сформовані особистості, які потрапили в незвичайні життєві обставини.
М. Хвильового називають романтиком революції, а його проза-ціла романтична течія в українській літературі XX ст., основоположником і пропагандистом якої він був. І все ж ранню творчість М.Хвильового складно однозначно кваліфікувати, втискуючи в рамки романтизму, оминаючи і наявність у його творах імпресіонізму, а то й експресіонізму.
Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
Експресіонізм --
Порівняємо це з новелою.
-Що таке гротеск?
Гротеск — тип художньої образності, який ґрунтується на химерному поєднанні фантастичного і реального, прекрасного і потворного, трагічного і комічного, життєподібного і карикатурного. Гротеск — найвищий ступінь комічного. Особливо яскраво виявляються сатиричні форми гротеску.
За допомогою гротеску митець створює специфічний «гротескний» світ, аномальний і дивний світ, в якому реальне та нереальне несподівано постають в органічній єдності.
Погляньте на обидві картини. І Едвард Мунк і Маріанна фон Веревкін використовують спільні моменти, які саме? (колір, звук, страх, загроза)
Розберемо кожен з них окремо.
Колір. Які кольори найчастіше присутні в тексті?
Трибунал-чорний, сон – голубий, світло зірок-зелене, цигарковий дим-синій.
Темним волохатим силуетом стоїть на сході княжий маєток
Зазвичай відзначають такі елементи стилю «нуар»:
Саспе́нс (— невизначеність, неспокій, тривога очікування, припинення; від лат. suspendere — підвішувати) — жанр кінематографу. Створення автором особливого стану хвилювання, тривоги, напруження, який, постійно наростає, робить глядача ніби живим учасником подій у стрічках.
-У яких фільмах використовується саспенс?
-Які особливості подібних фільмів?
-У нашому тексті наявний звуковий супровід? Який саме?
У фільмах жахів завжди викорастовується мотив дороги – герой або йде кудись або тікає.
Часопростір ― позначення особливостей відображеної місцевості та специфіки плину часу в творі.
Топоси ― великі одиниці художнього простору (топос дороги)
Локуси ― менші підрозділи топосів, місця, де відбуваються події.
Топос ― дорога, шлях до матері, пошук істини.
«Я йшов у нiкуди. Без мислi, з тупою пустотою, з важкою вагою на своїх погорблених плечах. Я йшов у нiкуди. Але який вихiд? Який вихiд?? ― I я не бачив виходу».
«Воiстину: це була дiйснiсть, як зграя голодних вовкiв. Але це була й єдина дорога до загiрних озер невiдомої прекрасної комуни».
Локуси ― палац шляхтича та материна хата. «Трибунал» поводиться в старовинному палаці по - свинськи, підкреслюючи своєю поведінкою неприродність явища «революції», його історичну невиправданість.
Бесіда з учнями:
Головні події у творі відбуваються у княжому палаці. Чому саме тут?
Відповідь учнів: Це спроба плебсу пожити в умовах, у яких жили аристократи, в середовищі вимріяної у дитинстві казки.
Питання: Про що говорять такі слова: “Князь хмурить брови, княгиня- надменна”?
Відповіді учнів: Це гра у всемогутність, у вищість, гра кровожадних істот, які навіть не мають права називатися людьми
Час ніби зупиняється в новелі: автор постійно звертається до «перехідних» часових миттєвостей, наприклад опівночі.
«Знову на далекiй мiськiй баштi за перевалом дзвенить мiдь: то б'є годинник. Пiвнiчна тьма».
«На мiськiй баштi за перевалом тривожно дзвенить мiдь. То б'є годинник».
Символічний “бій годинника” відіграє роль перестороги Бога, це нагадування про короткочасність людини на землі та її необхідність у будь-яку хвилину дати звіт за вчинки перед Всевишнім.
Материна хата символізує «домашнє вогнище», викликає в нашій уяві асоціації родинного тепла, дитинства, душевної чистоти.
Головний герой убиває матір на узліссі. Узлісся, згідно з міфологічними уявленнями,― «домівка зла».
Зупинка «в місці зла» ― просторі узлісся ― означає остаточну катастрофу героя.
На черзі у нас те, що поки що не використовує кінематограф – запахи. Які запахи присутні у творі?
Запах м’яти. Що він означає, чому, наведіть приклади.
Якими є запахи революції? Чим пахнуть розстріли?
Хто такий головний герой, що для нього розстріли мають запах?
КОНФЛІКТ. Конфлікт ― внутрішньо психологічний: «― я ― чекіст, але я і людина»
Переглянемо уривок з кінофільму, щоб краще уявити дух епохи та оцінити роботу голови революційного трибуналу.
Що спільне ви побачили у новелі та фільмі?
Безіменний голова трибуналу -революційний романтик, який мріє про щастя для всіх у майбутньому, хоч би це примарне щастя й будувалося на горах людських кісток і ріках крові. Він втягнутий у злочинний вир: судить, розстрілює, причому робить це ще й з роздумами й навіть самооправданнями, нібито іншого вибору нема, що саме так було завжди, що взагалі “темна історія цивілізації”.
Як автор змальовує членів трибуналу: Андрюшу, доктора Тагабата, дегенерата? (учні зачитують).
АНДРЮША. «Андрюшу, мого бiдного Андрюшу, призначив цей неможливий ревком сюди, в "чека", проти його кволої волi».
МАТИ. «Вона пiдводить мене до свiчi й дивиться на моє зморене обличчя. Потiм становиться бiля тусклої лампади й зажурено дивиться на образ Марiї. Я знаю: моя мати i завтра пiде в монастир: їй незноснi нашi тривоги й хиже навколо».
На всіх цих героїв поділяється наш «Я».
Читачеві буває надзвичайно важко розрізнити, чи описувані події й відчуття насправді відбуваються й переживаються, чи це лише уявлювані героєм, нафантазовані ним картини. («...Що це? невже знову галюцинацiя?»)
Такий прийом часто використовується у фільмах жанру арт-хаус. На одному із сайтів я знайшла пояснення цього жанру.
Я б сказав, це кіно для тих, хто думає, розмірковує, намагається розібратися, побачити не обриси за пеленою туману, а чіткий образ. У подібному жанрі можна судити по картинці, тут не буде ясних відповідей, тут правда (а вона у всіх своя) ховається за легким серпанком, а іноді ти блукаєш в імлі, як сліпе кошеня. Жанр-головоломка, жанр-ребус, жанр-загадка.
Такі фільми завжди з відкритим кінцем. Хтось вважає, що фільм обрубали на середині, а буває що кінець це початок, а початок - кінець ... або кінець і початок сплетені разом. У цих проектах завжди багато неоднозначності: ти ніби розумієш, що відбувається, а через секунду вже не розумієш, а потім раптом такий: "А, точно! Тепер зрозумів!", - а потім знову витріщаєшся від подиву ... У режисерів цього жанру своє бачення світу. І воно прекрасне, тому що незвичне, нереальне, невимовне. Але, якщо уважно спостерігати, аналізувати, то можна зрозуміти, що все дуже логічно.
Найчастіше фільм закінчується і ти включаєш його знову, тому що не зрозумів і ламається мозок, ти фізично відчуваєш, як ворушаться звивини і мозок тисне на черепну коробку. І це захоплює, захоплює ...
Не можна, і навіть помилково, дивитися фільми цього жанру як "звичайний фільм для вечірнього перегляду". На його перегляд потрібно налаштовуватися і бути готовим до розчарування, тому що незрозуміло, все в тумані і треба думати, ловити натяки у тінях, напівтонах, вдивлятися в деталі, запам'ятовувати послідовність або непослідовність.
За поїданням попкорну таке не подивишся.
Тут треба думати і бути уважним.
Один з кращих жанрів у кіно.
Підведення підсумків уроку. Повідомлення домашнього завдання.
Домашнє завдання:
підготувати запитання за текстом новели, створити обкладинку до книжки