Урок на тему: "Новела Миколи Хвильового "Я (Романтика)" у контексті світової літератури модернізму"

Про матеріал

Тема: Новела «Я (Романтика)» в контексті світової літератури епохи модернізму.

Мета: Аналізувати новелу “Я (Романтика )”з позиції наявності в ній елементів модерну;

поглибити знання про психологічний твір та його ознаки;

побачити сучасність творів митця і позачасовий простір твору;

усвідомити переваги гуманізму над будь-якими ідеологіями, складність морально-етичного вибору,вміння передбачити його наслідки

Тип уроку: урок-роздум.

Методична організація уроку:

пояснювально-ілюстративний метод,

евристичний метод,

метод творчого читання.

Прийоми реалізації методичної організації уроку:

лекція вчителя зі складанням учнями тез;

евристична бесіда;

коментоване читання.

Шлях аналізу: цілісний.

Обладнання: підручник, дошка, таблиці, презентація.

Міжпредметні зв'язки: зарубіжна література, , історія, художня культура.

Хід уроку:

Епіграфи до уроку:

Істинно: Хвильовий. Сам хвилюється і нас усіх хвилює, п'янить інепокоїть, дратує, знесилює і полонить.

В. Коряк

Новела «Я (Романтика)» “…силою своєю немає собі аналогів у новітній прозі ”.

О. Білецький

Перегляд файлу

Тема:  Новела «Я (Романтика)» в контексті світової літератури епохи модернізму.

Мета: Аналізувати новелу  “Я  (Романтика )”з позиції наявності в ній елементів модерну;

 поглибити   знання   про   психологічний   твір   та його ознаки;

 побачити сучасність творів митця і позачасовий простір твору;

усвідомити переваги гуманізму над будь-якими ідеологіями, складність морально-етичного вибору,вміння передбачити його наслідки

 

Тип уроку: урок-роздум.

Методична організація уроку:

                        пояснювально-ілюстративний метод,

евристичний метод,

 метод творчого читання.

Прийоми реалізації методичної організації уроку:

лекція вчителя зі складанням учнями тез;

евристична бесіда;

коментоване читання.

Шлях аналізу: цілісний.

Обладнання: підручник, дошка, таблиці, презентація, тести

Міжпредметні   зв’язки:   зарубіжна   література, , історія, художня культура.

Хід уроку:

Епіграфи до уроку:

                                Істинно: Хвильовий. Сам хвилюється  і  нас  усіх  хвилює,  п’янить  і      непокоїть, дратує,  знесилює  і  полонить.

 В. Коряк

Новела «Я (Романтика)» “…силою своєю немає собі аналогів у новітній прозі ”.

О. Білецький

Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

 Давайте розглянемо тему нашого уроку. Що таке модернізм? Коли він виникає?

-Як ви розумієте – у контексті світової літератури?

Отже, мета нашого уроку...

Мотивація навчальної діяльності.

Як викладач української літератури часто чую не вельми гарні слова в адресу української літератури та її творців. Мовляв, слабша вона за західноєвропейську, не така інтелектуальна, психологічна, цікава. Давно слід розвінчати цю згубну теорію. А допоможе нам в цьому постать письменника – Миколи Хвильового та його новела“Я  (Романтика )”. Мабуть, тому я обрала такі епіграфи до уроку, чи справедливі вони, ви визначите в кінці уроку. 

Актуалізація опорних знань

Розгляньте вислови Хвильового, що вони означають?

Геть від Москви!
Психологічна Європа
Азіятський ренесанс

Тож у своїх творах письменник має використовувати основні принципи європейського модернізму. Простежимо це, аналізуючи текст новели.

-Який основний зміст новели?

-Чим вражає сюжет твору?

-Чому на слайді зображення терезів?

-Чому ,на вашу думку вся презентація витримана в червоно-чорних тонах?

Одним із завдань додому у вас було подумати над назвою твору, які ж ваші версії.

НАЗВА. Сама назва сигналізує про два смислові пласти тексту: «Я у центрі уваги перебуває світ оповідача,  «Романтика»― романтичнеосмислення буття та його проблем. «Я» означає «мій власний, відмінний від інших світ», а друга назва уточнює простір цього внутрішнього світу. Ним виявляється «романтика», яка в результаті зводиться до трагедії людської особистості. Вона, засліплена ідеологічною ілюзією, втрачає ґрунт під ногами й переступає через Божий і людський закон.

-Що таке романтака?

  • те саме, що романтизм
  • незвичайність, казковість чого-небудь, що викликає до себе емоційне, піднесене ставлення з боку людини; героїка, піднесення (боротьби, праці тощо)[1]
  • спосіб життя, який відрізняється оптимізмом, альтруїзмом, позитивними емоціями, високими почуттями, піднесеним ставленням до людини протилежної статі (як правило — чоловіка до жінки) , і сповідуванням інших цінностей, які протиставляються «сірим будням»,матеріальним цінностям, в тому числі прагматизму, а також політичній діяльності та іншим «серйозним заняттям». Романтика пов’язана з розглядом ситуацій з погляду ідеальних взаємовідносин.

Романтика — світовідчуття, в якому провідну роль грають ліричні й драматичні емоції, мрії, ідеали і душевний підйом. Романтичний погляд може бути протиставлений погляду раціональному, прагматичному. Романтика або романтичні відносини виникають, як правило, лише в деяких ситуаціях, коли вплив зовнішнього світу в свідомості людей нівелюється, а на перший план виходять їх відносини між собою, виникає потяг одне до одного. Як правило, це відбувається у відокремленій (інтимній) обстановці. Також люди-романтики — це люди, що живуть більше в мріях, а не в реальності, люди, романтично настроєні, схильні до мрійливості, до ідеалізації інших людей і життя.

Інша частина домашнього завдання – дати відповідь на питання : якби ви знімали кінофільм за новелою, які б жанри для нього вазначили.

ЖАНР. Жанр ― психологічна новела. У центрі уваги перебуває оповідач. Ідея служіння абстрактним ідеалам «революції» стає джерелом мук і страждань «Я». Опозиція «― я ― чекіст, але я і людина» (протистояння насильства та загальногуманістичних цінностей) вирішується тим, що головний герой фактично знищує в собі людське, гуманне. Коріння «синдрому революції» і полягає в тому, що «мета виправдовує засоби». Фанатична захопленість ідеєю і є причиною тієї кривавої драми, що розігрується перед очима читача.

Новела ― невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом, сконденсованою та яскраво вималюваною ідеєю. Новелі властиві лаконізм, яскравість і влучність художніх засобів. До композиційних канонів новели належать: наявність строгої та згорненої композиції з яскраво вираженим композиційним осередком (переломний момент у сюжеті, кульмінаційний пункт дії, контраст чи паралелізм сюжетних мотивів і т. д.), перевага сюжетної однолінійності, зведення до мінімуму кількості персонажів. Персонажами новел є, як правило, цілком сформовані особистості, які потрапили в незвичайні життєві обставини.

 

М. Хвильового називають  романтиком  революції,  а  його  проза-ціла  романтична  течія  в  українській  літературі  XX   ст.,   основоположником   і пропагандистом якої він  був.  І  все  ж  ранню  творчість  М.Хвильового  складно  однозначно  кваліфікувати,  втискуючи  в  рамки  романтизму,  оминаючи  і  наявність  у його творах імпресіонізму, а то й експресіонізму.

Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

Експресіонізм --

  • посилена увага до внутрішнього світу людини,
  • наголошення на авторському світосприйнятті,
  • нервова збудженість та фрагментарність оповіді,
  • застосування символів, гротеску, поєднання протилежного тощо.

Порівняємо це з новелою.

-Що таке гротеск?

Гротеск — тип художньої образності, який ґрунтується на химерному поєднанні фантастичного і реального, прекрасного і потворного, трагічного і комічного, життєподібного і карикатурного. Гротеск — найвищий ступінь комічного. Особливо яскраво виявляються сатиричні форми гротеску.

За допомогою гротеску митець створює специфічний «гротескний» світ, аномальний і дивний світ, в якому реальне та нереальне несподівано постають в органічній єдності.

Погляньте на обидві картини. І Едвард  Мунк  і Маріанна фон Веревкін використовують спільні моменти, які саме?  (колір, звук, страх, загроза)

Розберемо кожен з них окремо.

Колір. Які кольори найчастіше присутні в тексті?

Трибунал-чорний, сон – голубий, світло зірок-зелене, цигарковий дим-синій.

Темним волохатим силуетом стоїть на сході княжий маєток

Зазвичай відзначають такі елементи стилю «нуар»:

  • Більшість сцен — нічні або навмисно затемнені; денні сцени високо контрастні.
  • У кадрі переважають вертикальні і косі лінії, світло падає через жалюзі на кшталт тюремних грат. Особи героїв часто відбиваються в дзеркалах або показані через димчасте скло.
  • Освітлення не виділяє актора серед обстановки, часто він взагалі знаходиться у тіні, що підкреслює розчинення персонажів у середовищі, у загальній похмурій атмосфері[6].
  •  «Чорному фільму» ближче за духом методичне, розмірене нагнітання напруги від діалогу до діалогу (т. зв.саспенс), а не суєта, погоні, бійки (т. зв. екшн).
  • Природне «середовище проживання» не обтяжених моральними принципами героїв — велике місто-лабіринт у цілому і його кримінальні околиці зокрема. Дія часто відбувається в барах, мотелях, розважальних закладах, підпільних залах для азартних ігор.
  • Мотив води: дощ, вологі поблискуючі вулиці, доки, причали — часті деталі у фільмі-нуар.
  • Складна, заплутана хронологія дії, що створює враження «розгубленості у часі», дезорієнтації.

Саспе́нс (— невизначеність, неспокій, тривога очікування, припинення; від лат. suspendere — підвішувати) — жанр кінематографу. Створення автором особливого стану хвилювання, тривоги, напруження, який, постійно наростає, робить глядача ніби живим учасником подій у стрічках.

-У яких фільмах використовується саспенс?

-Які особливості подібних фільмів?

-У нашому тексті наявний звуковий супровід? Який саме?

У фільмах жахів завжди викорастовується мотив дороги – герой або йде кудись або тікає.

Часопростір ― позначення особливостей відображеної місцевості та специфіки плину часу в творі.

Топоси ― великі одиниці художнього простору (топос дороги)

Локуси ― менші підрозділи топосів, місця, де відбуваються події.

Топос ― дорога, шлях до матері, пошук істини.

«Я йшов у нiкуди. Без мислi, з тупою пустотою, з важкою вагою на своїх погорблених плечах. Я йшов у нiкуди. Але який вихiд? Який вихiд?? ― I я не бачив виходу».

«Воiстину: це була дiйснiсть, як зграя голодних вовкiв. Але це була й єдина дорога до загiрних озер невiдомої прекрасної комуни».

 

Локуси ― палац шляхтича та материна хата. «Трибунал» поводиться в старовинному палаці по - свинськи, підкреслюючи своєю поведінкою неприродність явища «революції», його історичну невиправданість.

Бесіда з учнями:

Головні  події у   творі   відбуваються  у  княжому палаці. Чому саме тут?

Відповідь   учнів:   Це   спроба   плебсу   пожити   в   умовах,   у  яких   жили    аристократи, в середовищі вимріяної у дитинстві казки.

Питання:   Про   що   говорять   такі   слова:   “Князь   хмурить   брови,   княгиня- надменна”?

  • Чому  чорний  трибунал  комуни   зневажливо   ставиться   й   нахабно   возсідає   на   дорогих   меблях,    користується    послугами    вишколених    лакеїв,    розпиває  столітні княжні вина?

Відповіді  учнів:  Це  гра  у  всемогутність,  у  вищість,  гра   кровожадних   істот,   які  навіть   не   мають   права   називатися   людьми

Час ніби зупиняється в новелі: автор постійно звертається до «перехідних» часових миттєвостей, наприклад опівночі.

«Знову на далекiй мiськiй баштi за перевалом дзвенить мiдь: то б'є годинник. Пiвнiчна тьма».

«На мiськiй баштi за перевалом тривожно дзвенить мiдь. То б'є годинник».

Символічний “бій годинника” відіграє роль перестороги Бога, це нагадування про короткочасність    людини    на    землі    та    її    необхідність     у     будь-яку     хвилину  дати звіт за вчинки перед Всевишнім.

Материна хата символізує «домашнє вогнище», викликає в нашій уяві асоціації родинного тепла, дитинства, душевної чистоти.

Головний герой убиває матір на узліссі. Узлісся, згідно з міфологічними уявленнями,― «домівка зла».

Зупинка «в місці зла» ― просторі узлісся ― означає остаточну катастрофу героя.

На черзі у нас те, що поки що не використовує кінематограф – запахи. Які запахи присутні у творі?

Запах м’яти. Що він означає, чому, наведіть приклади.

Якими є запахи революції? Чим пахнуть розстріли?

Хто такий головний герой, що для нього розстріли мають запах?

КОНФЛІКТ. Конфлікт ― внутрішньо психологічний: «― я ― чекіст, але я і людина»

Переглянемо уривок з кінофільму, щоб краще уявити дух епохи та оцінити роботу голови революційного трибуналу.

Що спільне ви побачили у новелі та фільмі?

Безіменний   голова   трибуналу -революційний   романтик,   який  мріє   про   щастя    для всіх   у   майбутньому,   хоч   би   це   примарне   щастя   й   будувалося    на    горах людських  кісток   і   ріках   крові.   Він   втягнутий   у   злочинний   вир:   судить,  розстрілює,  причому  робить  це  ще  й  з  роздумами   й   навіть   самооправданнями,   нібито іншого вибору нема, що саме так було завжди, що  взагалі  “темна  історія цивілізації”.

Як автор змальовує членів трибуналу: Андрюшу, доктора  Тагабата,  дегенерата?              (учні зачитують).

  • ДОКТОР ТАГАБАТ. ДЕГЕНЕРАТ. «Доктор Тагабат розвалився на широкiй канапi вдалi вiд канделябра, i я бачу тiльки бiлу лисину й надто високий лоб. За ним iще далi в тьму ― вiрний вартовий iз дегенеративною будовою черепа. Менi видно лише його трохи безумнi очi, але я знаю: ― у дегенерата ― низенький лоб, чорна копа розкуйовдженого волосся й приплюснутий нiс. Менi вiн завжди нагадує каторжника, i я думаю, що вiн не раз мусiв стояти у вiддiлi кримiнальної хронiки».
  • «Цей доктор iз широким лобом i бiлою лисиною, з холодним розумом i з каменем замiсть серця, ― це ж вiн i мiй безвихiдний хазяїн, мiй звiрячий iнстинкт. Коли доктор― злий ген iй, зла моя воля, тодi дегенерат є палач iз гiльйотини. Так, це був незамiнимий вартовий: не тiльки Андрюша ― i ми грiшили: я й доктор. Ми часто ухилялися доглядати розстрiли. Але вiн, цей дегенерат, завше був солдатом революцiї, i тiльки тодi йшов з поля, коли танули димки й закопували розстрiляних».

АНДРЮША. «Андрюшу, мого бiдного Андрюшу, призначив цей неможливий ревком сюди, в "чека", проти його кволої волi».

МАТИ. «Вона пiдводить мене до свiчi й дивиться на моє зморене обличчя. Потiм становиться бiля тусклої лампади й зажурено дивиться на образ Марiї. Я знаю: моя мати i завтра пiде в монастир: їй незноснi нашi тривоги й хиже навколо».

На всіх цих героїв поділяється наш «Я».

 Читачеві буває надзвичайно важко розрізнити, чи описувані події й відчуття насправді відбуваються й переживаються, чи це лише уявлювані героєм, нафантазовані ним картини. («...Що це? невже знову галюцинацiя?»)

 

Такий прийом часто використовується у фільмах жанру арт-хаус. На одному із сайтів я знайшла пояснення цього жанру.

 

 

Я б сказав, це кіно для тих, хто думає,  розмірковує,  намагається розібратися, побачити не обриси за пеленою туману, а чіткий образ. У подібному жанрі можна судити по картинці, тут не буде ясних відповідей, тут правда (а вона у всіх своя) ховається за легким серпанком, а іноді ти блукаєш в імлі, як сліпе кошеня. Жанр-головоломка, жанр-ребус, жанр-загадка.

Такі фільми завжди з відкритим кінцем. Хтось вважає, що фільм обрубали на середині, а буває що кінець це початок, а початок - кінець ... або кінець і початок сплетені разом. У цих проектах завжди багато неоднозначності: ти ніби розумієш, що відбувається, а через секунду вже не розумієш, а потім раптом такий: "А, точно! Тепер зрозумів!", - а потім знову витріщаєшся від подиву ... У режисерів цього жанру своє бачення світу. І воно  прекрасне, тому що незвичне, нереальне, невимовне. Але, якщо уважно спостерігати, аналізувати, то можна зрозуміти, що все дуже логічно.

Найчастіше фільм закінчується і ти включаєш його знову, тому що не зрозумів і ламається мозок, ти фізично відчуваєш, як ворушаться звивини і мозок тисне на черепну коробку. І це захоплює, захоплює ...

Не можна, і навіть помилково, дивитися фільми цього жанру як "звичайний фільм для вечірнього перегляду". На його перегляд потрібно налаштовуватися і бути готовим до розчарування, тому що незрозуміло, все в тумані і треба думати, ловити натяки у тінях, напівтонах, вдивлятися в деталі, запам'ятовувати послідовність або непослідовність.

За поїданням попкорну таке не подивишся.

Тут треба думати і бути уважним.

Один з кращих жанрів у кіно.

 

Підведення підсумків уроку. Повідомлення домашнього завдання.

  • Як ви вважаєте, чи досягли ми мети нашого уроку?
  • Чи розкрили і пояснили епіграфи до твору?

 Домашнє завдання:
підготувати запитання за текстом новели, створити обкладинку до книжки

docx
Додано
14 березня 2018
Переглядів
7347
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку