1
УЧИТЕЛЬ: Коба Оксана Вікторівна
ТЕМА: Ольга Кобилянська. Життя і творчість, формування світогляду письменниці. Проза Ольги Кобилянської – найяскравіша модель раннього українського модернізму
МЕТА: – домогтися розуміння учнями своєрідності життєвого і творчого шляху письменниці; з’ясувати роль О. Кобилянської в розвитку української літератури; вчитися добирати необхідний матеріал з літератури;
– розвивати активне мовлення;
– на прикладі життя письменниці виховувати старшокласників свідомими громадянами.
ТИП УРОКУ: комбінований.
МЕТОДИ І ПРИЙОМИ: метод зв’язного викладу матеріалу, евристична бесіда.
ЛІТЕРАТУРА: Авраменко О. М., Пахаренко В. І. Українська література: підручник для 10 класу загальноосвітніх навчальних закладів (рівень стандарту, академічний рівень) / О. М. Авраменко, Пахаренко В. І. – К. : Грамота, 2010. – 280 с.
НАОЧНІСТЬ: портрет О. Кобилянської, підручник, технічні засоби навчання.
ПЛАН УРОКУ
2.1. Перевірка домашнього завдання.
2.2. Сприймання й засвоєння нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
Вчитель. Доброго дня, діти! Прошу сідати. Підготуйтесь, будь ласка, до уроку, щоб у кожного на парті лежав підручник, зошит та ручка. Скажіть, хто сьогодні відсутній?
Учні називають відсутніх.
Тепер можемо починати наше заняття, запишіть, будь ласка, число, класна робота і тему нашого уроку та епіграф до нього.
Вчитель. Тема нашого уроку:
Мета і завдання нашого уроку:
– домогтися розуміння учнями своєрідності життєвого і творчого шляху письменниці; з’ясувати роль О. Кобилянської в розвитку української літератури; вчитися добирати необхідний матеріал з літератури;
– розвивати активне мовлення;
– на прикладі життя письменниці виховувати старшокласників свідомими громадянами.
Епіграф:
«Робітниця свого народу»,
«Пишна троянда в саду української літератури».
М. Старицький
Діти, що нового ви очікуєте почути сьогодні на уроці? Чи сподіваєтесь на цікаву роботу?
(Відповіді дітей)
2.1. Перевірка домашнього завдання (7 хв)
Вчитель. Давайте перевіримо виконання домашнього завдання. Вам потрібно було скласти дві таблиці – хронологічну та творчий доробок О. Кобилянської.
Дайте відповідь на питання:
1. Коли і де народилася О. Кобилянська?- 27 листопада 1863 року на півдні Буковини.
2. Як звали батька? – Юліан Якович.
3. З якого роду походила мати Марія Вернер? – З німецького роду.
4. Назвіть талант, яким була наділена вся родина Кобилянських. – Музичний.
5. Якою мовою велося навчання у школі, де навчалася письменниця? – Німецькою.
6. Назвіть перше німецькомовне оповідання О. К. – «Гортенза, або нарис з життя однієї дівчини».
7. З якими громадськими діячками знайомиться О. К. у вісімнадцятирічному віці? – Софією Окуневською і Наталею Кобринською.
8. У якому селі мешкала родина, коли батько вийшов на пенсію? – У селі Димці.
9. Назвіть громадський рух, в якому брала участь О. К. – Український жіночий рух.
10. На ювілеї якого письменника у 1898 році побувала О. К.? – Івана Франка.
11. З іменами, яких відомих письменників пов’язана доля О. Кобилянської? – О. Маковей та Л. Українка.
12. У якому році О. Кобилянську було прийнято до Спілки письменників України? – У 1940 р.
13. Що сталося з О. Кобилянською, коли Буковину окупували румуни? – Її хотіли віддати під трибунал.
2.2. Сприймання й засвоєння нового матеріалу (30 хв)
Вчитель. Діти, зараз я пропоную вам переглянути відео про життєвий і творчий шлях О. Кобилянської «Бути сама собі ціллю». Під час перегляду записуйте ключові слова.
Вчитель задиктовує значення основних понять.
Доба модернізму – загальна назва літературних напрямів та шкіл XX ст., яким притаманні формотворчість, експериментаторство, тяжіння до умовних засобів, антиреалістична спрямованість.
Основні ознаки: особлива увага до внутрішнього світу особистості, проголошення самоцінності людини та мистецтва, індивідуалізм, пильна увага до позасвідомих сфер психіки, використання символу як засобу пізнання і відтворення світу, використовуються такі художні прийоми, як «потік свідомості» та монтаж, що прийшов у літературу з кіномистецтва, естетизм.
Емансипація – звільнення від залежності, гніту, зрівняння в правах.
Фемінізм – жіночий рух за повне зрівняння жінок у правах з чоловіками у друг. пол. ХІХ ст. Учасниця гуртка «Товариство українських жінок».
Ім’я Ольги Кобилянської носить єдиний в Україні меморіальний музей в Чернівцях.
Моветон – поведінка, манери та вчинки, які не прийняті в пристойній спільноті.
Індивідуалізм – право на самовираження.
На художній світ О. Кобилянської вплинув німецький філософ кін. ХІХ ст. Ніцше.
Доповідь учня про особливості творчого доробку О. Кобилянської.
Улюблений стиль О. Кобилянської – неоромантизм, в основі якого лежить звертання до чуттєвої сфери людини, застосування символізму. Кобилянська зосередила увагу на розкритті душевного, психічного світу інтелігенції та селянства – двох верств, які становили тоді основу укр. нації.
3. Підведення підсумків (3 хв)
Слово вчителя. Отже, діти, давайте ще раз звернемося до епіграфів до уроку, прокоментуємо їх зміст і доцільність щодо змісту уроку.
Яка роль О. Кобилянської в розвитку укр. літератури?
4. Підготовка до виконання домашнього завдання (2 хв)
Прочитати повість «Земля», опр. с. 173.
Оцінювання учнів.
Вчитель. Дякую за увагу. Можете бути вільні.