Тема уроку: Оповідання Андрія М’ястківського «Неня»
Мета:
формувати ключові компетентності: вміння вчитися - самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії; соціальну - проєктувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших; продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі, в парі, виявляти ініціативу; загальнокультурну - дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися в контексті змісту; громадянську - виховувати любов до рідної мови, культури;
предметні компетентності: дидактична - познайомити учнів з творчістю А. М’ястківського; вдосконалювати навички читання; розвивати вміння аналізувати прочитане; вчити читати в особах, правильно звертатися до близьких; корекційно-розвиваюча - коригувати та розвивати творчі здібності учнів, мовлення, мислення, пам’ять, збагачувати словниковий запас; виховна - виховувати почуття любові та поваги до матері, до членів родини.
Тип уроку: ознайомлення з новим твором.
Обладнання: презентація до уроку, «сходинки мудрості», картки із завданнями уроку, портрет письменника, ілюстративний та роздатковий матеріал, реквізити для читання в особах, виставка дитячих робіт «Роде наш красний, роде наш прекрасний».
Хід уроку
І. Організаційна частина
1. Привітання
Дзвоник знов дзвенить для нас -
Розпочати урок час.
2. Емоційне налаштування на урок
- Відчуваю, що настрій у вас гарний! Сподіваюсь, що ви збережете його на увесь день.
Щоб урок пройшов немарно -
Працювати потрібно гарно.
Та виконувати все, про що мова на уроці йде!
3. Аутотренінг
- Щоб краще налаштуватися на урок проведемо невеличкий аутотренінг. Закрийте оченята і повторюйте за мною:
- я учень (учениця),
- я ходжу до школи навчатися,
- мені хочеться здобувати нові знання,
- я обов’язково досягну успіху!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
- Сьогодні, підіймаючись сходинками мудрості, ви зробите ще декілька кроків до успіху. Здобувати нові знання нелегко, але я впевнена, що у вас все вийде, бо ви - працьовиті, старанні, креативні учні.
Щоб досягти успіху ми проведемо мовленнєву розминку, перевіримо, чи справились ви з виконанням домашнього завдання, відгадаємо «наймиліше слово», попрацюємо над цікавим оповіданням. А ще ви співпрацюватимете в парі, в групі, фантазуватимете та виконуватимете багато цікавих завдань.
ІІІ. Мовленнєва розминка
1. Чистомовка
Ас-ас-ас – в нас чудовий клас!
Узі-узі-узі – усі ми гарні друзі.
Емо-емо-емо – нікого не підведемо!
Ім-ім-ім – нам весело усім!
2. Розчитування
Картка № 1.
Промовляймо звуки хором.
Картка № 2.
Ра ро ри рі ру ре
Бра бро бри брі бру бре
3. Робота з реченням
Умілому всяка робота легка.
- Прочитайте речення про себе. Прочитайте речення так, щоб логічний наголос падав на перше, друге, третє, останнє слово. Прочитайте речення з питальною інтонацією. Уявіть себе ведмедиками (лисичками, зайчиками) і прочитайте речення з відповідною інтонацією.
- Ви з легкістю виконали перше завдання - і впевнено підіймаєтеся на одну сходинку.
ІV. Перевірка домашнього завдання
1. Бліц-опитування «Відповідаємо швидко»
2. Виразне читання твору
- Прочитаймо пісню «ланцюжком» з радісною, піднесеною інтонацією.
- Ви гарно підготували домашнє завдання, тому підіймаєтесь ще на одну сходинку.
V. Актуалізація опорних знань
1. Передбачення змісту твору за малюнком.
- Розгляньте малюнки. Як ви гадаєте, про кого йтиме мова у творі, який ми будемо опрацьовувати на уроці?
2. Розмовна хвилинка
- Перше слово, яке вимовляє дитина – «мама». Мама – найрідніша і найближча кожному з нас людина. Вона подарувала нам життя. Мама піклується про нас, оберігає, зігріває своїм теплом, любов’ю та ласкою. Мама – берегиня сімейного роду.
3. «Асоціативний кущ»
- З чим у вас асоціюється слово «мама»? Що ви уявляєте, відчуваєте, коли чуєте слово «мама»? (любов, піклування, родина, розуміння, усмішка, тепло, ніжність, сонечко, домівка, смачна їжа, казка, дитина…)
4. Робота в парах
- Попрацюємо в парах та з’ясуємо: яка ж мама, що вона робить для своїх дітей? (Мама - привітна мила, ласкава, добра, любляча, єдина, весела, рідна, працьовита, дбайлива, ніжна, лагідна, щедра, терпляча; мама любить, пестить, піклується, втішає, розуміє, радить, готує їжу, пере одяг, прасує дитячі речі, виховує…)
5. Робота над віршем В. Гринько «Мама»
- Прочитаймо вірш з ніжною, лагідною інтонацією.
Ще в колисцi немовля
Слово «мама» вимовля.
Найдорожче в свiтi слово
Так звучить у рiднiй мовi:
Мати, матiнка, матуся,
Мама, мамочка, мамуся.
Називаю тебе я,
Рiдна ненечко моя!
- Якими словами поетеса називає маму?
- А як ви звертаєтесь до мами?
- Яке із звертань сьогодні ви почули вперше або чуєте дуже рідко?
- Ви справжні молодці! Підіймаємось ще на одну сходинку.
VІ. Повідомлення теми і мети уроку
- Сьогодні на уроці ми прочитаємо оповідання «Неня». Написав це оповідання відомий дитячий письменник та поет Андрій М’ястківський. Працюючи над твором, пригадаємо, як правильно потрібно звертатися до мами, до близьких, та вкотре переконаємося в тому, яка багата і милозвучна українська мова.
VІІ. Робота над матеріалом уроку
1.Розповідь вчителя про автора
- Андрій Мястківський народився на Вінниччині 13 грудня 1923 року, якраз на свято Андрія Первозванного, тому й назвали його Андрієм. Працював сільським лікарем, а потім став учителем. Писав вірші, оповідання для дітей та дорослих. В його доробку понад 40 книг.
2. Робота над змістом оповідання
1). Словникова робота
Онук – дитина сина або дочки.
Гай – невеличкий ліс.
Вечеря – споживання їжі ввечері.
Додавати – говорити на додаток до вже сказаного; доповнювати.
Допитуватися –розпитуючи, дізнаватися про щось.
2). Робота над структурою тексту
- Чи поділено текст на абзаци? Чому?
3). Первинне читання оповідання вчителем
- Хто головні герої оповідання? Між ким відбувається розмова?
4). Повторне читання учнями оповідання напівголосно
5). Бесіда за змістом твору
- Чому Дмитрик не одразу зрозумів, про кого говорив дідусь?
- Як хлопчик завжди називав маму?
- Що викликало здивування в Дмитрика?
- Чи сподобалось Дмитрику називати маму ненею?
6). Хвилинка фантазії
- Як ви гадаєте, якої пори року відбувалися події, описані в оповіданні? Що цікавого побачили дідусь з онуком у гаю?
Фізкультхвилинка
«Вживання в образ»
В гаю трава — низенька-низенька,
Дерева — високі-високі,
Небо – голубе, голубе.
Вітер дерева колише, гойдає
То вправо, то вліво хитає,
То вперед, то назад, то вниз пригинає.
Птахи летять, відлітають,
А учні тихенько за парти сідають.
7). Вправи з читання
- Знайдіть питальні речення і прочитайте з відповідною інтонацією.
- Відшукайте окличне речення.
- Відшукайте речення, в якому є слово зі словника «додає».
- Скільки разів повторюється ім’я дідуся Демида? Прочитайте ці речення.
- Відшукайте речення, в якому дідусь говорить про українську мову.
- Як ви розумієте поняття «багата мова»?
« Розкажи-но, онучку, нені…»
«Он збирається...»
«Гарно, - каже хлопчик…»
«Розкажи-но, онучку, нені, що ми сьогодні бачили в лісі…»
«Он збирається обід нам варити.»
«Вона ще й матінка, матуся – додає дідусь Данило.»
8). Гра «Так чи ні»
9). «Займи позицію»
- Яка головна думка оповідання?
- Гарно працювали. Підіймаємося все вище.
VІІІ. Підсумок уроку. Рефлексія
- Діти, ви великі молодці. Ви впевнено зробили ще декілька кроків сходинками мудрості і досягли успіху, бо гарно працювали на уроці, здобували нові знання, удосконалювали вміння читати та аналізувати, співпрацювати, були старанними та активними, творчими.
Встаньте, будь ласка, поаплодуйте собі за гарну працю, а усмішкою - подаруйте всім чудовий настрій.
Дякую вам за урок.
ІХ. Домашнє завдання
1. Читати оповідання А. М’ястківського «Неня» в особах.
2. Пофантазуйте: Якими ви уявляєте хлопчика Дмитрика та дідуся Демида? Намалюйте ілюстрацію до твору (за бажанням).
1